جهانگیری.jpg

طرح احتمال عدم انصراف جهانگیری و رقابت او با روحانی، شخصیت «حقیقی» جهانگیری را از ماموریت «پوششی» او متمایز می کند.

سرویس سیاست مشرق   -«وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. با توجه به نزدیک شدن به روزهای داغ انتخابات، ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

قالیباف بی‌کفایت است و رئیسی آرد توزیع می‌کند، فقط ما خوبیم...

عبدا... ناصری از فعالان اصلاح‌طلب و عضو شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان درباره شهردار تهران به خبرگزاری ایلنا گفته است:

«حضور قالیباف در عرصه انتخابات نشان از روحیه جاه‌طلبی او دارد. هرگز این فرصت را از دست نمی‌دهد اما دو نشانه وجود دارد که می‌توان گفت قالیباف رای لازم را نخواهد آورد. نخست اینکه ارکان اصلی حاکمیت نمی‌خواهند که یک شخصیت نظامی کشور را اداره کند و دوم اینکه عملکرد او در شهرداری مخصوصاً در جریان پلاسکو تبدیل به یک نماد شده است. پلاسکو برای ایران نماد جان‌سوزی و غم انگیزی است و برای قالیباف نشان از یک مدیر ناکارآمد و فارغ از کفایت‌های لازم دارد»!

او همچنین در اشاره به حجت‌الاسلام رئیسی نیز اظهار است: من به شخصه از توزیع آرد و گندم در استان‌های جنوبی تشکر می کنم زیرا دولت در شرایطی قرار دارد که تمام کیسه‌هایش خالی شده.[۱]

*در میان چهره‌های جریان سیاسی خاص متأُسفانه رفتارهای مأخوذ به حیا و صحبت‌کردن همراه با عقلانیت و احترام کمتر دیده می‌شود.

ادعایی که سخنان عضو شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان که در بالا به آن اشاره کردیم، برایش یک شاهد مثال محسوب می‌شود.

مجلس ششم عقلانیت ندارد، اصولگرایی عقلانیت ندارد، اصولگرایان به جان یکدیگر می‌افتند، اصولگرایان صادق نیستند و... تنها بخشی از صحبت‌هایی است که معاریف اصلاح‌طلب در آستانه انتخابات مجلس دهم و ایضا در موقعیت کنونی به زبان آورده‌اند و گویی پایانی هم بر آنها نیست.

صحبت‌های این چهره اصلاح‌طلب درباره دو کاندیدای مبرّز اصولگرایان نیز در حالی است که به نظر می‌رسد ناصری تلاش کرده است دو شهرت این روزهای دولت یازدهم یعنی «ناکارآمدی» و «توزیع تن ماهی و کنسرو مرغ» را به دیگران نسبت داده و به عبارتی آقای روحانی را غسل تعمید بدهد!

فی‌الجمله آنکه مردم و افکار عمومی بهترین قاضی هستند برای اینکه تشخیص بدهند ناکارآمد کیست؟ مخالفان مناظرات زنده در کدام اردوگاه سیاسی خیمه زده‌اند؟! و توزیع سود سهام عدالت، سه برابر شدن یارانه‌ها و توزیع تن ماهی و مرغ توسط چه کسانی در آستانه انتخابات در حال انجام است؟

***

روحانی: ساخت اتوبان و پل به درد مردم نمی‌خورد!

رئیس‌جمهور روحانی به تازگی طی اظهاراتی در پنجمین اجلاس بین‌المللی مجمع شهرهای اسلامی (WAIC) در قزوین گفته است:

«تراکم فروشی و ساخت اتوبان و پل های بزرگ با پول های مردم، زندگی مردم را راحت تر و رفاه جامعه شهری را بیشتر و کمکی به مدیریت شهری نخواهد کرد»!
به گزارش ایرنا، وی تصریح کرده است: نحوه مدیریت شهری در اداره زندگی مردم به ویژه در شهرهای بزرگ بسیار تاثیرگذار و جزو مدیریت های سخت، پیچیده و از علوم روزآمد دنیا می باشد.[۲]

*اظهارات آقای روحانی که در کنایه به محمدباقر قالیباف، شهردار تهران و مدیریت ۱۱ ساله او بر این کلانشهر بزرگ اظهار شده‌اند با اشکالات فلسفی مواجه است... به این معنی که اگر اتوبان و پل به درد رفاه راحت‌تر مردم نمی‌خورد پس دقیقاً چه باید کرد تا رفاه مردم در شهر بزرگی مثل تهران فراهم شود؟!

این قبیل اظهارات در واقع تلاشی آشکار در جهت تقلیل خدماتی است که طی ۱۱ سال اخیر و حتی قبل از آن به مردم تهران ارائه شده است تا به هر راه ممکن مانع از رأی‌آوری قالیباف در مقابل آقای روحانی شود.

از باب کنایه نیز باید اشاره کرد که حتی اگر آقای روحانی این جملات را هم نمی‌گفت اما قابل حدس بود دولتی که مدیرانش به شیشلیک‌خوری و غذای خوب خوردن افتخار می‌کنند، برخی از آنها حقوق نجومی گرفته‌اند، برجام و توافق با آمریکا را راه حل جمیع مشاکل ایران می‌دانند و حتی برای آب خوردن هم چشم به دست کرم آمریکا دوخته‌اند؛ اینچنین به خدمات مدیریت جهادی خرده بگیرند و لوازم حیات شهری را بیخود و بی‌جهت عنوان کنند!

***

«جهانگیری واقعی» و «جهانگیری پوششی» چه چیزهایی در مناظره می‌گویند؟!

جمعه‌ای که در پیش روست، نخستین برنامه تلویزیونی مناظره ۶ کاندیدای ریاست‌جمهوری از رسانه ملی پخش خواهد شد.

سؤالی که در این میان وجود دارد این است که اسحاق جهانگیری که گفته می‌شود بعنوان مدافع آقای روحانی و «کاندیدای پوششی» در انتخابات حضور یافته است در این مناظرات چه خواهد گفت؟!

*از برآیند گفته‌های اصلاح‌طلبان اینطور برمی‌آید که اسحاق جهانگیری قصد دارد در انتخابات به دفاع از عملکرد اجرایی دولت یازدهم بپردازد و در مقابل انتقادات احتمالی مطروحه، در کنار رئیس‌جمهور قرار بگیرد. (اگرچه آنها حتی از این گفته بودند که جهانگیری پس از تأیید صلاحیت روحانی انصراف خواهد داد!)

اما پر واضح است که یک اسحاق جهانگیری حقیقی هم در این مناظرات وجود دارد که بسته به روش و سبک و سیاق سیاسی خود شاید اظهاراتی را مطرح کند.

از طرفی طرح احتمال عدم انصراف جهانگیری و رقابت او با روحانی هم به پررنگ شدن شخصیت جهانگیری حقیقی کمک می‌کند.

در این زمینه اما اطلاعات چندانی از «اسحاق جهانگیری واقعی» وجود ندارد و کسی نمی‌داند جهانگیری در مرام و مسلک سیاسی و دیالوگ‌های آن چه طریقی دارد؟

با این حال کدهایی از روش‌های جهانگیری واقعی وجود دارد.

او قبل از انتخابات سال ۹۲ طی یادداشتی در نشریه آسمان به تصمیم برخی اصلاح‌طلبان برای عدم حضور در انتخابات اشاره کرده بود.

جهانگیری ۹ سال قبل و در مناظره با الیاس نادران هم طی اظهاراتی گفته بود: اصولگرایان به رضا پهلوی، بوش و سردبیر راه توده پول داده‌اند که آنها از اصلاح طلبان حمایت کنند. من به این موضوع باور دارم.

معاون اول دولت یازدهم، در همان مناظره نیز خطاب به طرف مقابل گفته بود: آقای نادران باید بپذیرند که بدون تعامل مثبت با دنیا نمی‌توانیم به قدرت اول منطقه تبدیل شویم. [۳]

***

۱_ http://khabarfarsi.com/u/۳۶۸۴۶۷۴۱

۲_ http://www.irna.ir/fa/News/۸۲۵۰۲۹۵۸/

۳_ http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=۸۷۰۲۰۳۰۳۸۳

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 49
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 24
  • شاهین IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۴
    درودبرقالیباف براستی او کاردان وشایسته است مردم امتحان کنند خیرش از دیگران بیشتر است ماکه زیرمجموعه بودیم دیدیم ومدیونیم اگه نگیم
  • حسني IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۴
    اولا قاليباف رزمنده بوده و شايد امروز بجاي كانديد رياست جمهوري اسمش روي بزرگراه همت بود ، وبايد به او احترام بگذاريم ثانيا پلاسكو يك حادثه بوده مثل همه حادثه هايي كه در كل كشور رخ داده و هزاران نفر از مردم عزير در زمان رياست جمهوري روحاني كشته شده اند مثل حوادث تصادفات در جاده هاي نا امن ، سيل و... در آباد كردن اولين كار ها ساختن جاده و ... مي باشد كه اتفاق با مشاركت مردم مي بايست صورت پذيرد نه پول نفت ان هم از نوع خام فروشي .....
    • ن IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۴
      6 9
      بشریت به اقتضای زمان حیات خود دست به ابداع و اختراع وسایلی زده که ماحصل آن ایجاد شاخه ای از علم با هدف اصلی ابزار سازی است که امروزه و در جهان نوین از آن با نام که دارای اصالت یونانی است ( مکانیک ) نامبرده می شود
    • ناشناس IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۴
      47 2
      آیا وقتی که به دو جوان ایرانی در عربستان تعرض شد ،آیا وقتی تعدادی زیادی از حجاج ایرانی در عربستان شهید شدند ، آیا دولت جواب در شأن بزرگی این ملت به عربستان داد و......
  • علی IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۴
    روحانی روحانی حمایتت میکنیم
    • IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۴
      80 9
      زرشک
    • روح الله IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۴
      46 7
      از خواب خرگوشی بیدار شو فصل بهاره نه فصل زمستانیه کدخدامنشی
    • IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۴
      44 0
      حمایت از روحانی حمایت از رکود و بیکاری است .
    • فکر کن ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۵
      3 0
      که چی شود؟ همه چیز باید لجاجت باشد که به کجا برسیم؟
    • سعید GB ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۸
      4 0
      اگر کسی این شرایط جامعه رو ببینه و بگه روحانی حمایتت میکنیم یعنی اینکه یا چشمان خود رابسته است و نمی خاهد واقعیت ها رو ببیند و یا سواد انچنانی سیاسی و اجتماعی نداشته و چیزی از اطراف خود متوجه نیست
  • بخشاوند ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۴
    75 11
    اینکه این اقایانی که دیگران را تخریب می کنند معلوم می شود نه انقلابی اند و نه ادم های درست. بروند خودشان را درست کنند.
  • سید IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۴
    89 12
    احتمالاً چون روحانی ساخت پل و بزرگراه را ناکارآمد برای شهرهای بزرگ می داند برای تردد خود و وزرایش و میهمانانش از همان مسیرهای شلوغ قدیمی استفاده می فرماید. علی برکت الله
  • IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۴
    سایت مشرق ! تیتری که زده ای هیزم آتش جهنمت خواهد شد . شمایید آن قومی که امام حسین (ع) را در کربلا شهید کردند و هر روز مورد لعن میلیون ها شعیه در زیارت عاشورا قرار می گیرید خداوند همه اینها را می بیند و همه ثبت می شود . شما قیامت را دور می بینید و مومنان نزدیک
    • IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۴
      35 1
      کجای تیتر دقیقا غلط و با محتوایی که روحانی گفته ناهمخوانه مؤمن؟!
    • AE ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۴
      45 1
      روز اخری بدجوری مسلمان شدید
    • فلق IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۴
      42 2
      چه کسانی.اونم با چه رویی دم از امام حسین ع میزنند....سنگ پای سرخه زده روی دست قزوین
    • ناشناس IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۴
      43 1
      لطفا لیست اموال کاندیدا ها و خانوادهاشون تو مناظره ها گفته شود و بگن قبل انقلاب کدوم روستا زندگی کردن و چقدر اموال داشتن بعد انقلاب چقدر حقوق گرفتن با حقوق شون چه متراژ خانه ای میشد بخرن تو کدوم منطقه تهران و اینکه الان متراژ خانه شون چقدره ؟اون که میره جهنم اختلاسگران و دزدان هستن
    • حجت IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۴
      24 1
      یه حسینیه نزدیک خانه ماست. سالم مونده. آدرس بدم بری آتیش بزنی
    • علی برکت ... IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۴
      23 0
      واقعیت های موجود رو گفته ، شما اصلاح طلبان نمی پسندید و حواله به جاهای دیگه میدید بحث ش جداست!
    • ناشناس IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۴
      26 0
      نوادگان آن قومی که امام حسین(ع) را در کربلا شهید کردند در سال 88 حرمت عاشورا را شکستند و رقص و پایکوبی کردند و امروز از دولت حمایت می کنند.
    • ناشناس IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۴
      26 0
      فتنه گران و حرمت شکنان عاشورای حسینی در سال 88 مگر به قیامت هم اعتقاد دارند ؟!
  • علی IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۴
    13 60
    اگر یکم برنامه ریزی شهری بلد باشید می دونید این اعتیاد ما به ساخت اتوبان و پل در شهر به خاطر اینکه ما سیستم حمل و نقل عمومی و حمل و نقل پاک نداریم. در همه جای دنیا دارند مسیرهای امن برای دوچرخه تعریف می کنند
    • IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۴
      24 2
      شما خودت دوچرخه سوار میشی
  • ایرانی IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۴
    141 5
    به امید خدا روحانی بای بای وطن فروش بای بای
    • روح الله IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۴
      37 4
      دست وطن فروشا رو شده ملت بیدار شده و مشت محکمی میزنه به دهن امریکای شغال
  • ناشناس IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۴
    66 4
    اقای روحانی تو این چهار سال پول هامون به خودمون میدادی بلد بودیم خودمون چطور خرج ضروریات زندگی مون کنیم نه پل ساختی نه پولمون بهمون دادی معلوم نشد چی شد این پول مردم تو این چهار سال؟
  • ناشناس IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۴
    33 4
    در اینکه مشرق حامی ریسی شکی نیست و سعی در تامین منافع گروهی داره نه ملت دارد ولی دار دسته شما اصلاحاتی ها و فرماسونرها که بدترن شما بنی امیه هستین حتی بدتر از اموی ها شما با رهبرتون محشور میشین ع. ه .ر و با ابوسفیان و منافقین صدر اسلام یکجا میرین جهنم
  • IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۴
    69 4
    کسی به جهانگیری رای نمی دهد
    • علی برکت ... IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۴
      24 5
      توی حاشیه س ، از هاشمی طبا هم کم ارزش تره
  • رای ملت قالیباف IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۴
    38 6
    خودتونم بکشید به روحانی رای نمیدیم این چهار نفر یگ گروهن اوومدن تو مناظره ها قالیباف خراب کنن ولی ملت رای شون قالیباف گفته به هر جوان بیکار ایرانی بالای 18 سال ماهی 250هزار میدم تا وقتی رفت سر کار
    • س IR ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۵
      0 5
      گدا صفت با 250تومن گول خوردی
  • IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۴
    60 1
    کسانی که برجام را راه چاره می دانند باید هم که معتقد باشند ساخت بزرگراه آنهم بدون اجازه آمریکا کاریست عبث!
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۴
    44 1
    اقای روحانی چرا راه اهن کرمانشاه رو نساختین تو این چهار سال؟ تا زمان احمدی نژاد تا فیروزان امده بود این چهار سال میشد تا قصر شیرین هم بره اما هنوز ریل گذاری تا کرمانشاه هم نکشیده شد سرعت العمل خیلی کندی داشتی تو عمران و اقتصاد و شغل ایجاد کردن به قول خودتون صد سال دیگه هم نمیرسی .......مشکلات مردم حل کنی
  • دانیال IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۴
    29 1
    این از بی عرضگی مدعیان اعتدال و اصلاحات که دیگران جورشان را میکشند کار این اعبان نشینها به جایی رسیده که گره از مشکل مردم باز نمیکنند هیچ، دیگران را هم به خاطر خدمت به مردم مسخره میکنند باید یکبار برای همیشه به این خونشینها درسی داد که بساطشان را برای همیشه جمع کنند.
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۴
    79 1
    به نظرم نظر آقای فریدون کاملا درسته شهردار تهران باید به جای ساخت پل و بزرگراه، باید به فکر واردات بالگرد برای اقشار ثروتمند تهران باشه و اینکه با چند تا شرکت اتریشی برای طبخ غذاهای فرنگی و لذیذ قرار داد ببنده تا چند تا رستوران و بیرون بر بزنن، اینجوری مردم بیشتر احساس رفاه میکنن
  • IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۴
    30 0
    راستی می گه خوب. فروختن منافع کشور در ازای تقریباً هیچ در برجام به درد مردم می خوره.
  • IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۴
    36 0
    خدا به داد مملکت برس
  • IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۴
    23 0
    شما به نوازد برجامتون برسید. پلها و بزرگراهها رو بسپارید به ما، دستور بفرمائید از نقشه تهران حذفشان می کنیم
  • IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۴
    17 0
    بریدن و دوختن و تن مردم کردن
  • ستوده IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۴
    15 0
    آره پل و اتوبان و مسکن مهر به درد مردم نمیخوره ولی پرداخت حقوق های نجومی از جیب بیت المال ، بیکاری و تعطیلی کارخانه ها و ویلا سازی وزیران در شمال و لواسان به درد مردم میخوره . عجب رویی دارند بعضی ها !!!!
  • IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۴
    9 1
    حرافي وداستان سازي وجك وبذله گويي وفحش وانتقاد وتوهين چي اينا خوبه؟
  • مسعود IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۴
    20 1
    ساختن پل و بزرگراه خوب نیست!!!! اما بتن ریزی قلب راکتور اراک و تخریب تاسیسات هسته ای خوب است !!!!
    • IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۵
      2 0
      بهترین نظر
  • مهرداد IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۴
    25 1
    روحانی فقط برو.
  • س IR ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۵
    0 3
    مشرق تو چرا داری میسوزی
  • ح IR ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۵
    2 0
    راست میگه پر کردن جیب نجومیها جایی برای ساخت پل و ... برای محرومین نمیذاره ملت پای صندوقها جواب اینارو خواهند داد انشاالله
  • IR ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۵
    1 0
    خدا هر که خدمت می کند تایید کن هر که خیانت رسوا کن
  • IR ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۵
    1 0
    به امید پایان دولت تجمل و رکود و بیکاری...
  • IR ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۵
    1 1
    پل و بزرگراه برای من جوان مملکت کار زندگی نمیشه برای تهرونیا خوبه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس