تریتا پارسی

مدیر یک سازمان مستقر در واشنگتن و فعال در مسائل مربوط به ایران و آمریکا با بیان اینکه حیات برجام با تردیدهایی مواجه شده، نوشته است که پیروزی روحانی در انتخابات قطعی نیست.

به گزارش مشرق، اظهار نظر اخیر دولت دونالد دولت آمریکا در خصوص متعهد بودن ایران به توافق هسته‌ای با گروه 1+5 که در نامه وزارت خارجه ایالات متحده به کنگره به آن اذعان شده، سبب شده که مدیر یک سازمان فعال در زمینه مسائل مربوط به امریکا و ایران، در این باره یادداشتی منتشر کند.

شورای ملی ایرانیان آمریکا (نایاک) یک سازمان مستقر در واشنگتن دی سی است که به گفته مسئولانش در جهت «حمایت از حقوق سیاسی ایرانیان آمریکا» تشکیل شده است.

مدیر آن «تریتا پارسی»، یادداشتی با عنوان «بحران پیش رو با ایران» در صفحه نظرات روزنامه نیویورک تایمز منتشر کرده است.

او در این یادداشت نوشته «رئیس‌جمهور [دونالد] ترامپ در ماه‌های اول حضور در منصبش بارها مواضعش را به صورت ناگهانی تغییر داده است اما شاید تصمیم 18 آوریل او درباره تایید اجرای تعهدات توافق هسته‌ای از سوی ایران، تصمیمی مهم باشد؛ تصمیمی که راه را برای تمدید تعلیق کردن تحریم‌های (ایران طبق مفاد برجام) هموار کند. آقای ترامپ از قول به "پاره کردن" توافق هسته‌ای به دادن اجازه برای تمدیدش، رسیده است».

نویسنده این یادداشت در ادامه از وجود برخی موانع و «مین‌ها در روی زمین» به منظور تداوم توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 صحبت کرده و نوشته است: «اول اینکه، در کنگره آمریکا تلاشی فراحزبی در جریان است تا تحریم‌هایی تازه علیه ایران معرفی کنند که علی رغم تاکیدات مبدعان و طراحان آن، مفاد توافق هسته‌ای را با توجه به افزودن شرایط جدید به توافق، نقض خواهد کرد. اگر این مصوبه به میز رئیس‌جمهور برسد، او دو انتخاب پیش رو دارد: رد آن و زنده نگهداشتن توافق هسته‌ای یا امضای آن و ایجاد یک بحران بین‌المللی».

او در ادامه تحولات داخلی ایران و به ویژه انتخابات آتی ریاست جمهوری را یکی دیگر از «مین‌های» احتمالی پیش روی برجام برشمرده است.

مدیر نایاک، با توسل به تقسیم بندی ادعایی غرب و به ویژه آمریکایی‌ها از گروه‌ها و احزاب ایران به «تندروها و میانه‌روها»، نوشته که «علی رغم حمایت افکار عمومی از توافق هسته‌ای و علی رغم رشد 6.6 درصدی اقتصادی پیش‌بینی شده، انتخاب مجدد حسن روحانی میانه‌رو در انتخابات، به هیچ وجه موضوعی قطعی نیست».

وی  از «ملموس نبودن» مزایای اقتصادی برجام برای بسیاری از ایرانی‌ها و وامدار بودن رشد اقتصادی کنونی به افزایش صادرات نفتی اذعان کرده است.

تریتا پارسی نوشت: «اگر آقای ترامپ در صندوق‌های آرا تنبیه شود، دردسر ایجاد خواهد شد. همین حالا هم با ریاست جمهوری ترامپ، نجات توافق به اندازه کافی سخت هست اما شاید ثابت شود در صورت حضور آقای ترامپ و یک رئیس جمهور تندرو در ایران، نجات توافق غیرممکن شود».

از نظر او سومین و شاید «مهمترین» مانع در برابر حفظ برجام این است: «دنبال کردن عقده و وسواس ذهنی عربستان سعودی درباره "مقابله با نفوذ ایران" در خاورمیانه باشد. در حالی که دولت [باراک] اوباما رقابت ایران-عربستان سعودی را منبعی برای بی‌ثباتی می‌دانست و از دو قدرت خاورمیانه می‌خواست که شراکت و تقسیم کردن منطقه را بیاموزند، به نظر می‌رسد که دولت ترامپ انتخاب کرده که درگیری سعودی‌ها با ایران را درگیری خودش بداند. مهمترین صحنه و میدان این درگیری، یمن است».

مدیر نایاک در ادامه این مطلب هشدار می‌دهد: «اگر آمریکا در تعهدات برجامی خودش خلف وعده کند، ایران احتمالا همین کار را خواهد کرد، صرفنظر از اینکه چه کسی در انتخابات ریاست جمهوری ایران پیروز شود و شروع به توسعه فعالیت‌های هسته‌ای خودش بکند».

مدیر این سازمان مستقر در واشنگتن در ادامه نقل و قولی از وزیر خارجه ایران کرده است که خبرگزاری فارس مستقلا این اظهارنظر را تایید نمی‌کند.

در یاداشت مدیر نایاک آمده است: «در جریان مذاکرات، محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران چندین بار به من گفت که او از اینکه واشنگتن نمی‌فهمد توافق هسته‌ای می‌تواند پایه‌ای برای روابط ایران و آمریکا و نه سقفی برای آن باشد، متأسف است. این (توافق) می‌توانست این احتمال را ایجاد کند که آمریکا یک دشمن را از خاورمیانه از دست بدهد. آخرین باری که چنین اتفاقی افتاد، چه زمانی بود؟»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس