لیبرمن

چیزی که بر عمق بحران اسرائیل در قبال لبنان می‌افزاید، اظهارات میشل عون در رابطه با اسرائیل و تأکید وی بر مواضع گذشته‌اش در قبال مقاومت و ضرورت مقابله در صورت حمله این رژیم به لبنان است.

سرویس جهان مشرق - بعد از انتشار گزارش ناظر کابینه رژیم صهیونیستی در رابطه با نتایج جنگ ۲۰۱۴ نوار غزه، رسانه‌های اسرائیلی، سیاست فرار به جلو و انحراف افکار عمومی از پرداختن به نتایج و پیامدهای این گزارش را در دستور کار خود قرار دادند. بخشی از این جنگ روانی مربوط به برافروختن دامنه شایعات در رابطه با جنگ لبنان و اوضاع کنونی حزب الله بود. علاوه بر اینکه رسانه‌های رژیم صهیونیستی خشم آشکار خود از مواضع ارتش لبنان و میشل عون رئیس‌جمهور این کشور نسبت به حمایت از حزب‌الله و انتقاد از اشغالگری و تجاوزهای رژیم صهیونیستی را نشان دادند. این رسانه ها هشدار دادند که ارتش و ریاست جمهوری لبنان نیز دشمن اسرائیل است و در صورت بروز جنگ بر ضد لبنان، رژیم صهیونیستی باید با این مؤسسات نیز مبارزه کند.

نحوه پرداختن رسانه‌های رژیم صهیونیستی به تجاوز جدید بر ضد لبنان، آنهم در شرایطی که گزارش رسوایی‌های رژیم صهیونیستی در جنگ با برادر کوچک تر حزب الله در نوار غزه گوش فلک را کر کرده، نیز سبکی جدید از استفاده ابزاری از رسانه‌ها برای انحراف افکار عمومی به شمار می رود. این رسانه‌ها طبق روال گذشته سعی دارند با هیاهو و جنجال، جبروت از دست‌ رفته ارتش را به آن بازگردانند.

این در حالی است که فضای عمومی موجود در داخل سرزمین های اشغالی هرگز به نفع ارتش و حاکمیت این رژیم قرار ندارد. بر خلاف تلاش های سرکردگان رژیم صهیونیستی برای ایجاد بازدارندگی در برابر نیروهای مقاومت منطقه ای، نتایج یک نظرسنجی که اخیراً در سرزمین‌های اشغالی انجام شده و شبکه یک تلویزیون رژیم صهیونیستی از آن خبر داد، نشان می‌دهد که تقریباً نیمی از صهیونیست‌ها (۴۹ درصد) معتقدند که اسرائیل آمادگی ورود به جنگ جدید حتی با غزه را نیز ندارد. آنها معتقدند سطوح سیاسی و نظامی اسرائیل آمادگی این جنگ را ندارد و تنها ۳۲ درصد این آمادگی را برای جنگ غزه در نزد رژیم صهیونیستی تأیید می‌کنند. ۶۳ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی مسئولیت شکست در جنگ غزه را بر عهده مقامات سیاسی رژیم صهیونیستی می‌دانند.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی در پی انتشار گزارش یوسف شابیرا سه رویکرد را در دستور کار خود قرار داده است. رویکرد اول تلاش برای کاستن از پیامدهای گزارش ناظر کابینه رژیم صهیونیستی به ویژه در جبهه شمالی در برابر حزب الله است. رویکرد دوم تلاش برای تقویت بازدارندگی رژیم صهیونیستی در برابر حزب الله است، آنها می‌دانند که بازدارندگی اسرائیل بدون داشتن اطلاعات و جاسوسی دقیق امکان‌پذیر نخواهد بود، این در حالی است که بر اساس این گزارش امکان نقض سرویس های اطلاعاتی اسرائیل در مورد حزب الله افزایش پیدا می‌کند. سوم موضوعی که رسانه‌های اسرائیل به دنبال آن هستند، این است که انتشار گزارشی شکست اسرائیل در جنگ سال ۲۰۱۴ ضرورتا به معنی عقب نشینی از جبهه لبنان نیست.

البته مشخص نیست که افکار عمومی رژیم صهیونیستی تا چه اندازه در دام این فریب تبلیغاتی گرفتار شوند، اما قطعا حد و اندازه های جنگ در نوار غزه و ابعاد آن در مقایسه با جنگ با دولت و حزب الله لبنان را درک می کنند. این چیزی است که روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت نیز در گزارش خود به آن اشاره کرده و می نویسد که گزارش ناظر کابینه رژیم صهیونیستی در رابطه با ناتوانی اسرائیل در ایجاد یک استراتژی برای مقابله با غزه نشان دهنده خطری بزرگ‌تر و فراگیرتر است که همان تهدیدات نظامی حزب‌الله است که هیچ مجادله ای در رابطه با آن وجود ندارد.
در همین رابطه در حالی که گزارش ناظر کابینه رژیم صهیونیستی در رابطه با شکست‌ها و ناکامی‌های اسرائیل و ارتش و سرویس‌های اطلاعاتی و مقامات سیاسی آن بود، اما واکنش افکار عمومی صهیونیست ها عمدتاً متمرکز بر مرزهای شمالی سرزمین‌های اشغالی است، یعنی جایی که حزب‌الله لبنان با توانمندی پیشرفته و موشک های دقیق خود بیشترین استفاده را از این گزارش و ابعاد ناکامی رژیم صهیونیستی در آن خواهد کرد.

خشم رژیم صهیونیستی از اظهارات میشل عون

چیزی که بر عمق بحران اسرائیل در قبال لبنان می‌افزاید، اظهارات میشل عون رئیس‌جمهور لبنان در رابطه با اسرائیل و تأکید وی بر مواضع گذشته‌اش در قبال مقاومت و ضرورت مقابله با تجاوزگری‌های اسرائیل در صورت حمله این رژیم به لبنان است. صهیونیست ها که رسیدن میشل عون به ریاست جمهوری لبنان را شکستی برای خود می خواندند، سعی داشتند از طریق برخی متحدان منطقه‌ای و بین المللی خود مواضع عون را نسبت به اسرائیل تعدیل کرده یا لااقل وی را در این موضوع بی طرف نشان دهند، اما عون با اظهارات اخیر خود نشان داد که محاصره دشمن بر روی تغییر مواضع وی اشتباه بوده است.

یوسف شابیرا

در همین رابطه یک منبع نظامی عالی رتبه رژیم صهیونیستی به رادیوی رسمی این رژیم گفت که رئیس‌جمهور لبنان با حزب‌الله لبنان همکاری می‌کند و آن را تأیید می‌کند، ارتش لبنان نیز وابسته به عون است و در صورت بروز جنگ در جبهه شمالی اسرائیل، در کنار حزب‌الله مبارزه خواهد کرد. منابع امنیتی عالی‌رتبه دیگر نیز در گفتگو با روزنامه صهیونیستی معاریو با اشاره به اینکه توانمندی‌های ارتش لبنان طی سال‌های اخیر افزایش یافته و این ارتش ابزارهای مبارزاتی متعددی در عرصه زمینی و دریایی و هوایی تهیه کرده است، افزود که ارتش لبنان در حال حاضر می‌تواند ارتش اسرائیل را آزار دهد. این منابع تأکید کردند که تهدید کنونی نسبت به ارتش لبنان برای اسرائیل افزایش حجم نظامیان به موازات هم‌گرایی رهبر عالی آن میشل عون با حزب الله لبنان است.

طبق معمول گذشته رسانه‌های رژیم صهیونیستی همچنان به جنگ سرد خود با حزب‌الله لبنان، ادامه می‌دهند. بخشی از این جنگ ما موجب انتقال بخش‌های سانسور شده و گزینشی از اظهارات گادی آیزنکوت رئیس ستاد ارتش اسرائیل در ارزیابی از جبهه شمالی این رژیم بود که مدعی شد حزب‌الله دچار بحران روانی و مشکلات مالی شده است و به همین علت است که به دنبال جنگ بر ضد اسرائیل نیست.  

البته در این میان برخی رسانه‌های رژیم صهیونیستی نیز به ابعادی از نگرانی‌های سرکردگان این رژیم نسبت به جنگ آینده پرداختند، روزنامه اسرائیل هیوم پرتیراژترین روزنامه صهیونیستی از یکی از ابعاد نگرانی‌های سران اسرائیل نسبت به تونل‌های حزب‌الله سخن گفت. این روزنامه در گفت‌وگو با یوسی لنگوتسکی که پیش از این به عنوان مشاور رئیس ستاد ارتش در موضوع مبارزه با تونل‌ها کار می کرد، تأکید کرد که تهدید تونلهای حزب‌الله یک تهدید واقعی است. وی در این رابطه گفت که در سال گذشته دو بار برای گفتگو با آیزنکوت در رابطه با این تهدید احضار شده است.

لنگوتسکی ۸۳ ساله که ۱۲ سال پیش مشاور موشه یعلون رئیس اسبق ستاد ارتش رژیم صهیونیستی بود، بعلاوه کارشناسان دیگر رژیم صهیونیستی می‌دانند که حزب‌الله لبنان قدرت بیشتری نسبت به حماس برای حفر تونل‌ها دارد، این موضوع را در جنگ جولای ۲۰۰۶ نیز دیده اند. آنها می دانند که حزب‌الله لبنان به آسانی می‌تواند تونل‌های زیادی را برای تضمین غافلگیری های جدید در برابر رژیم صهیونیستی حفر کند. حزب الله توانمندی بالای خود در حفاری های شبکه های تونل های زیر زمینی را در جنوب لبنان نشان داده است، حفاری هایی که گرچه زیر گوش صهیونیست ها و گاها در چند ده متری مرزهای اسرائیل انجام شده، اما  آنها نسبت به اقدامات انجام شده در این مناطق با وجود پروژه های عظیمی که صورت گرفته، بی خبر بوده اند. لنگوتسکی می گوید: حزب‌الله می‌داند که ما تاکنون به راه‌حل مناسبی در برابر این تونل ها دست پیدا نکرده‌ایم، لذا هیچ مانعی وجود ندارد تا آنها تلاش کنند ما را به وسیله تونل ها در شمال به چالش بکشند ... علاوه بر اینکه آنها می توانند روزانه بیش از ۱۰۰۰ کلاهک انفجاری بر سر ما بریزند. از سوی دیگر حزب‌الله لبنان تلاش خواهد کرد بخشی از عرصه درگیری‌ها را به داخل اراضی اسرائیل بکشاند و آنها را اشغال کند. آنها به دنبال تسلط بر قلب شهرک های اسرائیلی و از بین بردن شریان مواصلاتی شمال اسرائیل و حتی گرفتن گروگان در این مناطق خواهند بود.

یفتاح شابیر ژنرال نیروهای ذخیره رژیم صهیونیستی و مسئول پروژه موازنه نظامی در خاورمیانه در آکادمی مطالعات امنیت داخلی اسرائیل نیز معتقد است که احتمال اینکه حزب‌الله لبنان نه تنها در سرزمین‌های مربوط به خود اقدام به حفر تونل در زیر زمین کرده باشد، وجود دارد. بلکه حتی ممکن است این تونل‌ها در زیر مرزها نیز حفر شده باشد. درست است که تاکنون در بازرسی های ارتش اسرائیل این تونل ها کشف نشده اند، اما همچنان این احتمال وجود دارد.

نداف شرگای  تحلیل‌گر مسائل سیاسی رژیم صهیونیستی در این زمینه می گوید که سید حسن نصرالله هفت سال است که از اشغال الجلیل سخن می گوید، وی معتقد است که شانس پیروزی در این زمینه را به اندازه کافی در اختیار دارد، حالا باید دید این شانس از طریق تونل یا تونل های متعدد به وجود خواهد آمد یا راهکار دیگری برای رسیدن به این هدف وجود دارد. ارتش اسرائیل و هیئت های مشورتی آن پاسخی در این زمینه ندارند.

نوع نگاه رژیم صهیونیستی نسبت به تونل های احتمالی حزب الله در خاک سرزمین های اشغالی همواره همراه با ترس و تردید بوده است. حزب الله لبنان نیز هیچ اطلاعاتی از این موضوع درز نمی دهد و همین موضوع بر عمق ابهام  وحشت صهیونیست ها افزوده است. این اطلاعات منحصر به امروز نیست و از مدت ها پیشمورد توجه رسانه ها بوده است. روزنامه صهیونیستی کالاسیت که از روزنامه های گروه رسانه های یدیعوت آحارونوت است، دو سال پیش در مطلبی در این باره نوشته که اولین برخورد ارتش صهیونیستی با این تونلها در جریان جنگ دوم لبنان اتفاق افتاد، ولی گزارشها حاکی از این است که تونلها در سالهای اخیر هم از نظر اندازه و هم از نظر تجهیزات، پیشرفته تر شده اند.

عمق ناتوانی صهیونیست ها در برابر تونل های مقاومت

پایگاه روزنامه صهیونیستی معاریو نیز پیش از این نوشته بود که در پی جنگ اخیر اسرائیل در غزه موسوم به صخره سخت، شهرکنشینان نزدیک مرزهای شمالی سرزمینهای اشغالی از حفر تونلهای هجومی حزب الله لبنان در زیر منازل خود وحشت دارند. بر اساس این گزارش مسئولان شورای محلی الجلیل که شامل ۷ شهرک صهیونیستنشین در مجاورت خط مرزی حد فاصل یک کیلومتر از مرزهای شمالی سرزمینهای اشغالی است، از افزایش نگرانیهای خود از تونلهای احداث شده در عملیات اخیر خبر دادند.

براساس اطلاعاتی که این روزنامه صهیونیستی آورده است که طراحان تونل های حزب الله به تمام جزئیات و نیازهای ضروری اندیشیده اند و این تونل ها فقط یک مکان برای ذخیره تجیزات نظامی به شمارنمی روند، بلکه به گونه ای طراحی شده اند که مرکز کنترل و تجمع رزمندگان نیز هستند و در آنها آشپزخانه، حمام، سرویس های بهداشتی و مطب های پزشکی نیز وجود دارد.

گفته می شود این تونلها در همه مناطق جنوب لبنانی و حتی در داخل مرز اسرائیل نیز امتداد دارند.   اطلاعات زیادی در این رابطه منتشر شده است که طبعا تاکنون نه رد و نه تایید شده است، گزارش های رسانه ای حکایت از آن دارد که تونلهای حزبالله بسیار پیچیده و از نظر کیفیت در حد متروی شهرهای بزرگ اروپایی هستند. این شبکه دقیق تونلها دارای سیستمهای مخابراتی، روشنایی، کنترل و نظارت پیشرفته هستند و به افراد حزب الله امکان میدهند که برای مدتی طولانی در آن باقی مانده و جنگ خود را مدیریت کنند. اطلاعات منتشره نشان دهنده آن است که سکوهای پرتاب موشکی برای حزب الله در برخی از این تونل ها ساخته شده که هم به صورت انسانی و هم با استفاده از کامپیوتر امکان شلیک موشک را دارند.

گرچه این اطلاعات پیش از این نیز مطرح بود، اما با روشن شدن عمق ناتوانی رژیم صهیونیستی در تعامل با بحران تونل های مقاومت، وارد فاز تازه ای از نگرانی ها و وحشت صهیونیست ها نسبت به تونل های مقاومت در شمال و جنوب سرزمین های اشغالی شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حقگو IR ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۵
    4 2
    اسراییل در جنگ ۳۳ روزه نیاز به تامین سوخت هواپیما و بمب از سوی آمریکا را داشت . کشوری که برای جنگ با رزمندگان حزب الله و نه کشور لبنان اینقدر حقیر و نیازمند است در برابر ارتش های کشورهای اسلامی به راحتی نابود است ولی افسوس که سران عرب فاسد و فاجر و ترسو هستند. سران عرب انقدری که که از آمریکا و اسراییل می ترسند از خداوند نمی ترسند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس