عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: عده ای از ممنوع شدن پیوند کلیه از زنده به زنده سود می برند و سود آنها نیز در خرید و واردات دستگاه های دیالیزوتجهیزات گران قیمت مربوطه است.

به گزارش مشرق، دکتر حسینعلی شهریاری عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درواکنش به برخی اظهارنظرهای صورت گرفته درباره تبعات خرید وفروش کلیه گفت: با توجه به اینکه دولت ودست اندرکاران مربوطه توانسته اند نوبت را در پیوند کلیه تقریباً از بین ببرند و تمام افرادی که نیاز به پیوند کلیه دارند به موقع پیوند می شوند پس نمی توان برخی انتقاد های مطرح شده را بی دلیل دانست.

وی افزود: به نظر می آید عواملی هستند که می خواهند پیوند کلیه را از افراد داوطلب ممنوع کنند .ضمن اینکه دراین فرآیند همیشه هم خرید و فروش صورت نمی گیرد. بلکه در خیلی از موارد اهداء عضو صورت می گیرد. ولی عده ای دوست دارند که پیوند زنده به زنده را متوقف کنند چون در این کار منفعت دارند و دستگاه وتجهیزات دیالیز را خریداری و وارد می کنند.

وی تصریح کرد: با جلوگیری از پیوند زنده به زنده و وقتی که فرد دهنده رضایت دارد باعث می شویم خیلی از افراد دچار عوارض جبران ناپذیر شوند. زمانی که ما در مورد اقتصاد مقاومتی صحبت می کنیم بهترین کار همان پیوند کلیه است. چرا که هزینه ها نیز کاهش می یابد چون دیالیز هزینه های بسیار بالایی دارد و تعداد زیادی دستگاه باید خریداری شود.

دکتر شهریاری بیان کرد: از دوستان خواهش می کنم که قبل از اینکه به فکر منافع گروه خاصی برای خریدن دستگاه های دیالیز باشند بهتراست به فکر مردم وبیماران باشند و فضا سازی نکنند.

وی در مورد فروش کلیه توسط افرادی که در فقر مفرط هستند نیز گفت: چه اشکالی دارد وقتی که فرد در فقر به سر می برد و با دریافت 20 الی 30 میلیون زندگی اش متحول می شود این کار را انجام دهد.

وی در مورد عوارض و مشکلات احتمالی اهداء کلیه نیز گفت:این موضوع عوارض و مشکلات خاصی ندارد و انسان های زیادی هم با یک کلیه زندگی می کنند و از آن طرف هم عده زیادی نیازمند کلیه هستند که اگر کلیه به آنها نرسد دچار عوارض می شوند و جان خود را از دست می دهند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: پیوند اعضاء از نظر شرعی هم مشکل ندارد و مجوز دارد و حضرت امام هم مجوز داده و مراجع هم مخالفت ندارند .پس به نظر من هر کسی باید به دنبال کار و تخصص خود باشد .زیرا وقتی کارهای تخصصی به عهده خود متخصصین همان رشته گذاشته شود نتیجه بهتری می گیرند.

وی در مورد هدیه ایثاری که دولت به فرد دهنده کلیه می دهد و اینکه در کشور خرید و فروش کلیه صورت می گیرد و این از نظر اغلب کشورها غیر اخلاقی و غیر انسانی است نیز گفت: چطور آنها انسانها و کودکان را می کشند غیر اخلاقی نیست، زنان و پیرمردان و پیرزنان را بمباران می کنند غیر انسانی نیست و این مخالفت ها تنها منافع مالی گروهی را در بر می گیرد که به دنبال خرید دستگاه های دیالیز هستند.

 
 
منبع: شفاآنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس