دانش بازاریابی، دانش کشف، تعریف، توجه و برآورده ساختن خواسته های مشتری است و از آنجایی که در رقابت روزافزون امروز، قدرت چانه زنی مشتریان در حال افزایش است چنانچه صنعتگران در توجه به خواسته های مصرف کننده کم کاری کنند، عقب خواهند ماند.

به گزارش مشرق، دانش بازاریابی، دانش کشف، تعریف، توجه و برآورده ساختن خواسته های مشتری است و از آنجایی که در رقابت روزافزون امروز، قدرت چانه زنی مشتریان در حال افزایش است چنانچه صنعتگران در توجه به خواسته های مصرف کننده کم کاری کنند، عقب خواهند ماند.

تا کنون تلاش های زیادی در کشورمان جهت توسعه این دانش به عمل آمده و این تلاش ها بسیار محترم و مغتنم اند؛ ولیکن برخی خلأ ها همچنان مشاهده می شود. کتابی که در اینجا معرفی خواهد شد در پی رفع یکی از این کمبودهاست. منابع موجود در زمینه بازاریابی معمولاً مملو از مطالعات موردی است. گرچه معرفی مطالعات موردی کمک شایانی به فهم مفاهیم بازار می کند، متاسفانه در بین آنها منابع کافی که شامل مطالعات موردی موفق کشورمان باشد، مشاهده نمی شود و این در حالی است که موارد موفق فعالیت های بازاریابی در شرکت ها و برندهای ایرانی کم نبوده است.

این کتاب در راستای اقتصاد مقاومتی تلاش کرده است که برای مفاهیم بازاریابی از موارد موفق برندهای ایرانی بهره گیرد تا دانشجوی بازاریابی هر گاه در محیط کار وارد می شود این تصور باطل در ذهنش نباشد که درس هایی که خوانده تنها در کشورهای غربی قابلیت پیاده سازی دارند. لذا طی دو سال تلاش، در حدود 120 مورد موفق ایرانی در این کتاب به تصویر کشیده شده که هر یک حاصل ماه ها یا سال ها تلاش تیم های کاربلد بازاریابی در سازمان های موفق کشورمان بوده است؛ گر چه معرفی موارد موفق ایرانی تنها به عنوان مثال آورده شده و جنبه تبلیغاتی نخواهد داشت.

کتاب شامل ده فصل می باشد. در فصل اول، بازاریابی، رویکردها و کلمات کلیدی آن معرفی شده. در فصل دوم، نحوه تدوین برنامه بازاریابی و کسب مزیت رقابتی آمده است. بازاریابان برای اقدام کردن نیاز به تحلیل محیط دارند. در فصل سوم محیط بازاریابی و ابعاد آن تشریح شده. تحقیقات بازاریابی، فرایند و روش های آن مجموعاً جعبه ابزاری است برای تحلیل محیط بازاریابی که در فصل چهارم، جداگانه بدان پرداخته شده. پس از انجام تحلیل های دقیق، بازاریابان به طراحی آمیخته بازاریابی مشغول می شوند.
 
چهار پی  یکی از پرطرفدارترین مدل های آمیخته بازاریابی است که شامل محصول، قیمت، توزیع و ارتباطات بازاریابی است که این چهار مورد در فصول پنج تا نه ارائه شده اند. در این فصول، طراحی محصول و بسته بندی، استراتژی های برندسازی، روش های قیمت گذاری، روش های توزیع محصول و روندهای آن، روش های ارتباطات بازاریابی (شامل تبلیغات، ترفیعات فروش، روابط عمومی، بازاریابی مستقیم و فروش حضوری) ارائه شده است. البته در بازاریابی خدمات، سه عامل دیگر علاوه بر چهار پی اهمیت دارند که شامل فرایند، فروشندگان و محیط فیزیکی است. این موارد در فصل دهم که عنوان آن بازاریابی خدمات است، ارائه گردیده.

گفتنی است که این کتاب با قلم دکتر سید محمد میرمحمدی و محمد مهدی ایزدخواه نگاشته شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس