اوايل امسال بانك ملي با افتخار از تامين مالي يكي از بزرگترين پروژه هاي راه آهن كشور با همكاري گروه امير منصور آريا خبر داده بود و اين در حالي است كه همان زمان ابهامات بسياري در خصوص واگذاري اين پروژه مطرح شده بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي مشرق، طرح ملي راه‌ آهن شيراز-بندرعباس بدون برگزاري مناقصه و با همكاري گسترده بانك ملي با گروه امير منصور آريا به شركت تراورس واگذار شده بود.
برآورد اوليه از انجام اين كار در حدود 1300 ميليارد تومان بود كه پيش بيني ها از افزايش حجم ريالي پروژه تا 2 هزار ميليارد تومان حكايت مي كند.
در حالي كه مدير عامل تراورس امروز در مصاحبه اي سعي كرده است خود را از پرونده اختلاس سه هزار ميليارد توماني مبرا بداند، اما سوال اساسي اين است "در شرايطي كه نظام بانكي كشور در تامين مالي بسياري از پروژه هاي ملي كه از توجيه فني و اقتصادي بالايي برخوردار است ناتوان است، چگونه بانك ملي توانست تامين مالي پروژه اي را بر عهده بگيرد كه تاكنون در تاريخ اقتصادي كشور بي سابقه بوده است."
مدير عامل تراورس در تيرماه امسال با افتخار اعلام مي كند كه در ساخت راه‌آهن شیراز-بندر‌عباس برای اولین بار از فاینانس داخلی استفاده شده است.حال كه ابعاد پرونده فساد مالي گروه آريا آشكار شده است خوب است مدير عامل بانك ملي به  صراحت اعلام كند با چه توجيه فني و اقتصادي بيش از هزار ميليارد تومان از منابع بانك را درگير چنين طرحي كرده است.
گزارش مشرق حاكي است كه امير منصور خسروي در جريان واگذاري هاي سازمان خصوصي سازي و در حركتي كامل مشكوك توانست شركت تراورس كه از مهمترين شركت هاي پيمانكار در عرصه رآه آهن كشور است را خريداري  كند.
سوالي كه مسولان سازمان خصوصي سازي و وزارت اقتصاد بايد به آن پاسخ دهند اين است كه چگونه و با چه توجيهي بزرگترين شركت راه آهن كشور را به اين گروه واگذار كرده اند.
جالب است كه شركت تراورس به صورت ده ساله به امير منصور خسروي و به قيمت 120 ميليارد تومان واگذار شد.
حال كه پرونده گروه آريا در خصوص اختلاس از نظام بانكي بر همگان آشكار شده است مي توان سناريوي ديگر اين گروه براي تسلط بر اقتصاد ملي كشور را به شرح زير توضيح داد:

1-همكاري با سازمان خصوصي سازي و وزارت اقتصاد براي تصاحب شركت هاي بزرگ پيمانكاري كشور

2-تباني با كارفرمايان دولتي از قبيل راه آهن و وزرات راه سابق براي تصاحب پروژه هاي ميلياردي با حربه تامين مالي و به صورت ترك تشريفات مناقصه

3-همكاري گسترده و تباني با نظام بانكي خصوصا بانك ملي براي تامين مالي پروژه ها به صورت صوري.

حال سوال اينجاست كه چگونه يك فرد توانايي دارد از يك طرف با همكاري سازمان خصوصي سازي شركت معظمي چون تراورس را خريد اري كند كه نزديك به هشت هزار نفر كارمند دارد و از طرف ديگر با تباني بتواند به صورت ترك تشريفات مناقصه پروژه هزار و 300 ميليارد توماني را تصاحب كند.همكاري بانك ملي در خصوص گروه امير منصور آريا داراي ابعاد پيچيده است كه اميدواريم مسولان مربوطه بتوانند در اين خصوص توضيحات كافي ارايه كنند.

ذكر اين نكته خالي از لطف نيست كه اگر گروه آريا در پروژه راه آهن شيراز-بندرعباس تنها 10 درصد سود ببرد رقمي در حدود 130 تا 200 ميليارد تومان خواهد شد و اين در حالي است كه رقم خريداري شده شركت تروارس كمتر از 120 ميليارد تومان بوده است.

 

در پايان خوب است نگاهي به تيترهاي  آخرين نشريه گروه تراورس داشته باشيم:
 
ماهنامه داخلی شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی راه آهن ویژه مرداد 90 منتشر شد.
در این شماره میخوانیم که:
1. عملیات اجرایی بزرگترین پروژه ریلی کشور آغاز شد
2. سومین دوره گردهمایی مدیران ارشد شرکت توسعه سرمایه گذاری امیر منصور آریا
3. نشست مشترک مدیران گروه امیر منصور آریا
4. عملیات بازسازی خطوط ایستگاه صوفیان بودی خاتمه می یابد
5.پروژه پوشش مسیل منوچهری
6. راه اهن شیراز -بندر عباس را 30ماهه می سازیم ،سالی 250 کیلو متر
7. آماده ایم تمام پروژه های ریلی کشور را به صورت EPCFاجرا کنیم

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 19
  • علی ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۱
    0 0
    سلام با توجه به اینکه تاکنون هیچ اقدام جدی در مورد مفاسد اقتصادی صورت نگرفته بنابراین ازدیاد این عمل یعنی اختلاس امری طبیعیست ایا بازهم سکوت معنا دارد دولت کنونی مثلا عدالت محور است ولی هیچ اقدام بازدارنده در این مورد انجام نداده است ایا حفظ ابروی عده ای سودجو به بی اعتمادی مردم نسبت به مسولان و اصل نظام ارجحیت دارد؟که قوه قضاییه این قدر کند و خونسرد عمل میکند ایا باید در این کشور همه چیز به نقطه اوج و فاجعه برسد تا بیدار شویم؟ باید دولت و قوه قضاییه و مجلس پاسخگو باشند و هیچ دلیلی در مورد عدم برخورد قاطع توسط مسولان برای مردم موجه نیست.
  • جعفر ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۱
    0 0
    گروه سرمايه گذاري آريا با برخي خودروسازان نيز ارتباط برقرار كرده كه خوب است دستگاه هاي مسول به اين مساله رسيدگي كنند
  • یک منحرف ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۱
    0 0
    بالاخره اسم یکی از دوستان ما از جیب رییس جمهور دراومد!!!!
  • ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۱
    0 0
    فسادهای بسیار بزرگتری در حال انجام است این آریا انگشت کوچیکشون هم نمیشه
  • جوان ایرانی ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۱
    0 0
    عجب بخور بخوریه !!!!!!!! علی جان اگه اسمشونو بگن که پای خیلیا گیره داداش!!!!! همینطور لفتش میدن تا مردم قضیه رو فراموش کنن!! فعلا هر کسی میتونه میخوره هر کسم نمی تونه باید حرص بخوره.
  • ف.س ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۱
    0 0
    آقای عزیز! شما حق ندارید قبل از اینکه چیزی در دادگاه ثابت بشه، کسی رو مفسد اقتصادی عنوان کنید و از اون طرف هم بدتر، یک بانک جمهوری اسلامی رو به راحتی همکار مفسدین اقتصادی اعلام کنید! فقط دم از اطاعت از رهبری می زنید؟! واقعا براتون متاسفم
  • ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۱
    0 0
    بانک ت.. و گ...... یادتون نره!!!!!!!!!!!!!
  • ali ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۱
    0 0
    با تشکر از افشاگری مسئولانه تان، خوب است به این موضوع هم توجه کنید که شنیده شده است که شرکت توسعۀ راههای ایران، که بزرگترین شرکت پیمانکاری راهسازی وزارت راه و ترابری ایران بوده است، در زمان وزارت آقای بهبهانی به مبلغ حدود 54میلیارد تومان به آقای چوبدار فروجته شده است. در حالی که در همان زمان این شرکت بیش از 65 میلیارد تومان از پروژه های انجام شده طلب داشته است. علاوه بر این میلیلردها تومان نیز سرمایه (از ساختمان تا ماشین آلات) داشته است. تقریباً در همان زمان آقای یارمند که نامش در گزارش شما آمده است مدیر کل شرکت مادرتخصصی ساخت و توسعۀ آزادراههای کشور بوده است. معاونت ساخت و توسعۀ آزادراهها هم آقای رهنما بوده است. موفق باشید.
  • ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۱
    0 0
    من يه مدت كمي در حدود يك ماه اونجا كار ميكردم شركت تجارت گشتر امير منصور آريا تو خالد اسلامبوليه عجب عظمتي داره تا اون موقع كه من بود 32 تا شركت خيلي بزرگ زير مجموعه اش بود از خط وابنيه تا داماش و فولاد و هر كاري كه فكرش و كنيد اينا انجام ميدن من كه سرم سوت كشيده بود...
  • ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۲
    0 0
    آقا سکه های شب عید کارمندان را بالا کشیدند ماشینهای مدل بالا - حقوق بسیار بالای مدیران تراورس را پیگیری کنید از حقوق ملت تغذیه شدند و اسناد اختلاس را امضا کردند تحقیق کنید
  • کارگر تراورس ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۲
    0 0
    اینها دارن پول کارگره
  • mehran ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۲
    0 0
    شخص آقای گلزاری شرایط رو جهت واگذاری شرکت تراورس به شرکت امیر منصور آریا فراهم کرد وخودش هم سهامدارش شد حالا پاشو میکشه کنار حالا جوابگوی بلا تکلیفی وتعدیل این همه پرسنل کیه؟
  • سوتك ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۲
    0 0
    لطفا اين ژست را كنار بگذاريد كه جريان انحرافي ارتباطي با دكتر ندارد. قبول كنيد كه در راي دادن به او اشتباه كرديد خدا توبه توبه‌كنندگان كه از سر صدق بيان شده باشد مي‌پذيرد
  • ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۳
    0 0
    تات و گردشگری
  • صبر ایوب ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۳
    0 0
    عجب صبری خدا دارد ! اگر من جای او بودم . همان یک لحظه ی اول ، که اول ظلم را می دیدم از مخلوق بی وجدان ، جهان را با همه زیبایی و زشتی ، به روی یکدگر ، ویرانه می کردم .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس