اتفاقات روی داده در مرز مهران در دو روز گذشته، نشان داد، در صورتیکه اقدامات فوری و سریع، برخی از ارگان‌های عمومی صورت نمی‌پذیرفت، مشخص نبود چه فاجعه‌ای به بار می‌آمد.

حسینیه مشرق -  به گزارش خبرنگار مستقر در مرز مهران، با بسته شدن مرز مهران از سوی دولت عراق تا روز اربعین، هزاران زائر پشت مرزها گرفتار شدند و تنها مدیریت جهادی برخی از نهادها توانست مانع از به وجود آمدن فاجعه شود.

اوایل صبح پنجشنبه بود که کشور عراق اعلام کرد که دیگر از مرز مهران اجازه ورود به زائرین ایرانی نخواهد داد و حضور بیش از 20 هزار ایرانی در پایانه مهران باعث ایجاد ازدحام جمعیت شد. عدم پیش بینی های لازم از سوی ارگان های مسئول برای مدیریت چنین شرایطی، تنش هایی را به وجود آورد که تنها با ورود برخی از سازمان ها و نهادهای انقلابی بحران پیش آمده تحت کنترل قرار گرفت.

سپاه، شهرداری تهران، آستان قدس، ستاد اجرایی فرمان امام (ره)؛ کار خدمات رسانی را به زائرین برعهده گرفتند و با دستور ویژه قالیباف، شهردار منطقه 5 با اکیپی مجهز، مامور رسیدگی به اوضاع نابسامان مرز مهران شد. اسدی، شهردار منطقه 5، عنوان می کند: "از ساعت چهار صبح پنج شنبه و با ازدحام هزاران نفر از زوار، امر اسکان و دادن پتو و غذا، در دستور کار قرار گرفت. در داخل پایانه تنها شهرداری در حال خدمات رسانی است و بیرون از پایانه در میدان اربعین شهر مهران، در کنار ما، سپاه و آستان نیز حضور دارند. "
 
مدیریت جهادی مانع از وقوع فاجعه‌ در مهران شد 

بر اساس شواهد و گزارشات مردمی، با وجود بالا گرفتن معضلات در مرز مهران، هیچ خبری از سازمان های دولتی و استانداری ایلام نبود. شرایطی که می طلبید تا با بسیج کامل امکانات دولتی، مردم گرفتار پشت مرزها، حتی المقدور بتوانند شب سرد مهران را به صبح برسانند. درحالیکه رخدادهای سال گذشته در مهران وقوع فاجعه در این منطقه را محتمل کرده بود، اما هیچ تدبیری از سوی دولت اندیشیده نشد تا بار دیگر نهادهای انقلابی جور دولت را بکشند و به حدود بیست هزارنفری که پشت مرزها گرفتار شدند ارائه خدمت کنند.

در چند سال اخیر که حضور در اربعین حسینی در عراق به یک پویش گسترده شیعیان تبدیل شده، لزوم ایجاد زیرساخت ها و تدارکات کامل، ضروری است اما هر ساله تکرار برخی از معضلات را شاهدیم. دولت و وزارت خارجه کمترین تلاشی برای لغو روادید با دولت عراق نکردند. قیمت کرایه های اتوبوس بین شهری و بلیط هواپیماها چندین برابر می شود و نظارت جدی بر این سواستفاده‌های از زوار اربعین صورت نمی‌گیرد! در کنار این اوضاع پارکینگ‌های مرزی و اسکان زوار نیز تعریف چندانی ندارند. با وجود چنین معضلات و مشکلاتی، به نظر می‌رسد دولت یازدهم اهتمام جدی برای مرتفع ساختن آنها نیاندیشیده است.
 
مدیریت جهادی مانع از وقوع فاجعه‌ در مهران شد 

اتفاقات روی داده در مرز مهران در دو روز گذشته، نشان داد، در صورتیکه اقدامات فوری و سریع، برخی از ارگان‌های عمومی صورت نمی‌پذیرفت، مشخص نبود چه فاجعه‌ای به بار می‌آمد. شهر 15 هزار نفری مهران، در روزهای منتهی به اربعین به صورت روزانه بیش از 200 هزار زائر را میزبانی می‌کند و هرگونه اخلالی در این امر، کام زائرین را تلخ می کند.

مدیریت «شعار-سخنرانی» بجای اقدام موثر که متد دولت است، علامت سوال بزرگی را در ذهن مردم ایجاد کرده که آیا این دولت اساسا اعتقادی به پیاده روی بزرگ اربعین دارد؟ یا آن را اخلالی در کارکردهای عادی و روزمره سازمان‌های دولتی می‌بیند!
 
مدیریت جهادی مانع از وقوع فاجعه‌ در مهران شد 

با توجه به بی کفایتی و چشم پوشی دولت بر مسائل پیش آمده در مرز مهران باید گفت که در صورتیکه دولت تمایلی برای ورود به خدمات رسانی به زائرین اربعین ندارد، حداقل پیش از شروع ایام منتهی به اربعین و در سال پیش رو، زیرساخت‌های لازم را برای کمک رسانی بهتر نهادهای عمومی و انقلابی فراهم آورد تا این نهادها همچون شب گذشته، جور کم کاری آنها را برعهده گیرند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 65
  • ناشتاس ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
    0 0
    دولت می خواست ومی خواهد آب به آسیاب عربستان بریزد
  • ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
    0 0
    خزانه خالیه دولت چکار کنه؟
  • علي ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
    0 0
    دولت فعلاً يرش به برجام گرمه.
  • نجفی ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
    0 0
    جنابعالی چکاره هستی که به دنبال تخریب مردم ایلام و مهران هستی.تو از کجا خبر داری که الان خونه و زندگی مردم ایلام و بخصوص مردم مهران بصورت کاملا و بصورت ریگان در اختیار زوار امام حسین گذاشتن.از کجا خبر داری که این مردم از شب تا صبح و از صبح تا شب به خاطر رضایی خدا در اختیار این زوار هستن.اقا خواهشن تمومش کنین.واقعا زشت مردم به خاطر خدا کار میکنن نه به خاطر مردم........
  • علی ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
    0 0
    درود بر قالیباف وسپاه پاسداران انقلاب اسلامی که قالیباف هم از همین طیف است
  • seyed ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
    0 0
    چرا به مردم این قدرظلم می شود چرا کسی که ساعت ها صرف کرده با آن شرائط ترافیک و غیره که گفتن ندارد یک دفعه ادعا میشود عراق مرز را بسته ،یک ساعت خوابیدن روی زمین های سرد خدا می داند چه بلائی سر ما آورد پس مسلمانی فقط اسم ماست ؟ به چه مجوزی عراق یک دفعه اعلام می کند مرز بسته شد پس وزارت خارجه کجاست ؟ ایا فقط رعایت مقررات و هزاران فتوی از مراجع گرفتن برای مردم بیچاره است ؟ بیشتر از این مردم را بدبین نکنید ؟ آقایانی که در دفتر مراجع هستید چرا برای دست اندر کاران دولتی عراق و ایران فتوی نمی گیرید که این اقدامات ضمانت شرعی دارد المومنون عند شروطهم برای مردم عادی است نه برای مسئولین عراقی وقتی ویزا به من داده یعنی با من عهد کرده که اجازه ورود به من بدهد ؟ چرا دولت از من شهروند دفاع نمی کند ؟ مگر ما ویزا نگرفتیم مگر چند نوع پول زور ندادیم ؟ چرا من که بیش از 20 ساعت در سفر بوده که خود را به مهران برسانم باید علی رغم داشتن ویزا با با توم و توپ و تشر مواجه شوم ؟ و بگویند برو مرز شلمچه ؟ از کجا معلوم آنجا هم می رفتم همین بازی و زور گوئی نبود ؟ به کجا باید شکایت کنم ؟ اگر شما ما هم منعکس نکنید در ظلم آنها شریک هستید این که دیگر سیاسی نیست ؟
  • ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
    0 0
    همه نهادها وظیفه دارند نسبت به زوار سیدالشهدا خدمت رسانی کنند چه دولتی و چه غیر دولتی اما اقدام یک نهاد نسبت به این کار دلیل نمی‌شود که سر نهاد دیگر منت گذاری شود . به نظر می‌رسد نویسنده این مقاله خیرخواهانه این مقاله را ننوشته
  • شهروند ایلامی ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
    0 0
    ازترافیک سخت وطاقت فرسای جاده ایلام به مهران ایلام به اسلام آباد چیزی نگفتین؟ من اهل ایلامم و ارادت خاصی مثل بقیه مردم دیارم به آقامون امام حسین وائمه اطهارداریم. ولی بخدا این وضعیت بغرنج داره کم کم برای مردم ایلام به نگرانی تبدیل می شود. چندروز پیش تا حالا وضعیت بحرانی ترگشته وبرخی افراد دارند ازاین وضعیت متنفرمی شوند...این یعنی چه؟ یعنی اگردرذهن مردم این وضعیت خراب شدوجاگرفت به فرهنگ تبدیل وکم کم برعلیه زوارروند تخریبی شکل می گیردو...مابقی خود خوان حدیث مجمل.... اما : باید گفت که مهمترین موضوع اول مشکل جاده وچهاربانده کردن جاده بین المللی کرمانشاه -ایلام - مهران هست. سالهاست که از کلنگ زنی بزرگ راه می گذرد ولی به علت نالتوانی مسئولان استان در تامین اعتبار وکم توجهی دولت این روند به کندی صورت گرفته و بیش از 50%درصد این جاده هنوز به شکل سابق ودوبانده هست وبرای عبور خیلی بد ومشکل زا... دوم :اسکان مناسب زوار سوم ایجادسهمیه روزانه برای ورود به ایلام ومهران چهارم:بسیج دستگاههای دولتی چه مرتبط وچه غیرمرتبط برای خدمت رسانی به زوار به هرشکل ممکن پنجم:تخصیص درصدی از هزینه اخذروادید به عمران شهرهای ایلام ومهران وبخصوص جاده سازی. ششم:ایجادپارکینگ موقت درشهرهاوشهرک هاوروستاهای درمسیرمهران(از اولین شهرستان یعنی شهرستان چرداول تا شهر مهران)این کارباعث کم شدن ترافیک و.. می گردد البته توقف براساس اختیار مالک ویابراساس شماره پلاک (زوج وفرد و...)صورت گیرد. هفتم: فراخوان طرح های پژوهشی مطالعاتی برای اجرای حل معضل وارائه راهکارهای مناسب واجرائی دراین راستا هشتم:.....
  • محمد ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
    0 0
    آقا دولت وظیفه سنگین برگزاری کنسرت و به عهده داره. آخه چرا این همه زحمت و نمی بینید
  • ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
    0 0
    خیلی کارها. بنزین وارد کنه! هواپیما بخره! حقوقهای نجومی بده! طرح سلامت درست کنه! سبد کالا بده! لامصب کلید نیست که! از عصای حضرت موسی علیه السلام بیشتر معجزه می کند!
  • محمود ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
    0 0
    تا این دولت پیر به خودش بیاد ......
  • ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
    0 0
    دولتی به زائران حسینی خدمت ارائه می کند که اعتقادی به هیهات مناالذله داشته باشد نه اینکه افتاب تابان کشورش را در خارج از کشور ببیند و بعد بگوید به جای افتاب منتظر سیب و گلابی ها (احتمالا وارداتی) باشید.
  • ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
    0 0
    دولت بیچاره!!! حقوقهای نجومی رو پرداخت کنه هنر کرده. چه انتظاراتی از دولت دارید ها؟؟ دیگه پول به این مردم نمیرسه.
  • جواد ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
    0 0
    دوماه قبل از اربعین صدا و سیما میگفته ویزااااا بگیرید باز یه عده میخان مفت و مجانی و بی دردسر برن یه کشور دیگه ! نه تنها نرفتن، بلکه کام یه عده که ویزا داشتن رو هم زهر کردن و یه گناهم به گردن گرفتن. خبر میگه 100 هزاااار نفر بدون ویزا پشت مرز بودن ، عراق هم مرز رو بسته حدود 80 نفر بدون ویزا رو هم توی عراق گرفتن چرا یه عده آدم نمای خود خواه نمیخان بفهمند؟؟!
  • آریایی اصیل ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
    0 0
    چرا حرف مفت میزنی؟درآمد این دولت از دولت احمدی نژاد بیشتر بوده و تنها هزینه های جاری و داخلی دولت برابر شده با هزینه هشت سال دولت احمدی نژاد.کشور ما ثروتمنده و پول هم فراوان ولی جیب های بعضی ها هم هر روز بزرگتر از دیروز میشود.
  • آریایی اصیل ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
    0 0
    سه تا پایانه مرزی که بیشتر نداریم واسه کربلا.این کار و رفتن زوار هم کع قراره هر سال بهتر برگزار بشه یعنی نمیتونن چند تا سوله بزرگ و چند تا پارکینگ مسقف بسازن؟لااقل برای تبلیغات خوبه .خوب اگر سپاه و شهرداری وارد نمیشدن که یه فاجعه بدتر از فاجعه منا به وجود میومد.
  • ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
    0 0
    آقای نجفی کجا صحبت از مردم ایلام شده که شما ناراحتی؟صحبت بی کفایتی دولت بی تدبیر نامیده.
  • ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
    0 0
    مرز مهران فاقد حداقل امكانات خدمات رساني است. زائران از نبود سرويس هاي بهداشتي گله داشتند. متاسفم براي دولت و مسئولن
  • اَمیر ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
    0 0
    سلام داداش این مطلب هیچ کنایه و انتقادی به مردم ایلام نداشتا داداچ داری اشتباه میزنی
  • هموطن ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
    0 0
    اگر مسئولین استان ایلام یک مقدار همت می کردندو دنبال راه اندازی مرز چیلات در دهلران بودند،جمعیت زوار مهران بین دو مرز تو استان ایلام تقسیم می شد و این همه مشکلات بوجود نمی آمد.
  • محسن ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
    0 0
    فعلا دولت رو بی خیال
  • ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
    0 0
    مگه تحریمها رفع نشده؟ مگه فروش نفت افزایش چشمگیر پیدا نکرده؟ اگر هنوز وضع خرابه برای چی بتن ریختن تو اراک و هسته ای رو نیمه تعطیل کردند؟ که باز بیایم بگیم خزانه خالیه؟
  • ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
    0 0
    دولت در خواب خوش برجامی است بیدارش نکنید می خواهید چی نشانش بدهید؟ مراسم اربعین برای امریکا و امریکاپرستان کابوس است می فهمید ؟
  • ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
    0 0
    نجفی جان استانداری ایلام را می گوییم نه هموطنان عزیز ایلامی را
  • بهروز ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۳۰
    0 0
    این شد حرف حساب انصافا .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس