کد خبر 656695
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۵

فردا روز اربعین حسینی است و خیل میلیونی مشتاقان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام از هر نقطه جهان خود را به کربلا می‌رسانند تا خدمت ارباب بی‌کفن عرض ادب و ارادت کنند.

به گزارش مشرق، فردا روز اربعین حسینی است و خیل میلیونی مشتاقان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام از هر نقطه جهان خود را به کربلا می‌رسانند تا خدمت ارباب بی‌کفن عرض ادب و ارادت کنند.

فردا روز وصال و دلدادگی عاشقانی است که کیلومترها پیاده طی کرده‌اند تا با اظهار همدردی با زینب کبری(س)، بگویند که هنوز پس از این همه سال با شیرزن صحرای کربلا در یک خط و مسیر حرکت می‌کنند و سوگوار آوارگی اهل بیت(ع) هستند و هنوز غوغای حسینی پابرجاست.

 فردا اربعین است و زائران از این پس در حال برگشت به کشور خود هستند اما مشکلاتی پیش روی این عزیزان و زائران حضرت اباعبدالله(ع) است که لازم است مسئولان مربوط برای رفع آن اهتمام لازم به خرج دهند.

در ادامه این گزارش با برخی از مردم و کارشناسان به گفت‌وگو پرداخته‌ایم.

سفری معنوی با پای پیاده
سيد رسول زهرايي 31 ساله فعال فرهنگي از شهر اصفهان از مسافران پياده‌اي است که چهار بار توفيق پياده‌روي اربعين را داشته است و امسال نيز مسافر پياده اين سفر معنوی بوده است.

وي با اشاره به اين سفر و اينکه بعد از چهار بار پياده‌روي اربعين هربار اين سفر برايش متفاوت‌تر از گذشته بوده است، به گزارشگر روزنامه کیهان مي‌گويد: «هربار اين سفر برايم يک فرق ديگري با سفر قبلي دارد. وقتی نگاهم به گنبد حرم مطهر امام حسين(ع) که مي‌افتد پاهايم سست مي‌شوند تا جايي که ديگر توان راه رفتن ندارم، یعنی حالتی معنوی به انسان دست می‌دهد که غیر قابل وصف است.»

وی در ادامه تصریح می‌کند: «در طول مسیر پیاده‌روی اربعین از نجف تا کربلا که حدود نود کیلومتر است معمولا همه اطرافيان و همراهانت در کل مسير لحظه‌اي ساکت نیستند و مدام از هر دري سخني می‌گویند و لحظات خاطره‌انگیزی در ذهن آدمی ثبت می‌شود. اما وقتی که به کربلا می‌رسید دیگر اينجا هيچ حرفي براي گفتن ندارید. سکوت است و سکوت! یعنی همگی مات و مبهوت ابهت حرم مطهر امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل العباس(ع) می‌شوند و اینجاست که بی‌اختیار اشک شوق از چشمان همه دوستان جاری می‌شود و ذکر زیارت عاشورا بر لب‌ها جاری می‌گردد.»

آرامش کامل در حرم امام علی(ع)
اما محمد رسول ایمانی‌زاده که از شهر کرمان زائر اربعین است، درباره شهر نجف چنین می‌گوید: «از شهر خود که مي‌خواهيد حرکت کنيد يک شوري در سر داريد. به نجف که مي‌رسيد انگار در محضر شاه شاهان هستيد، آقا امیرالمومنین يک جور ابهتي دارد که جز ادب و تعظيم کاري از تو بر نمي‌آيد. اصلا در حرم امام علی(ع) یک نوع آرامش خاصی سراپای وجود شما را فرا می‌گیرد.»

اخلاص مردم عراق در پذیرایی از زائران اربعین
وی از مشاهداتش در مسير پياده روي اربعین چنين مي‌گويد: «پياده‌روي را که شروع مي‌کني آنجا همه چيز در عشق خلاصه مي‌شود. زن روستايي عراقی را مي‌بيني که تنها دارايي او يک گوسفند بوده که آن‌را برای قرباني با خودش همراه آورده است. هرکس هرچه در دست دارد در طبق اخلاص نهاده و بين زائران تقسيم مي‌کند. حتي اگر آن دارايي‌اش جعبه دستمال کاغذي باشد که دوست دارد بين ديگران بگرداند و هرکدام سهم کوچکي از آن داشته باشند.»

وي با اشاره به حس و حال خويش هنگام زيارت حرم مطهر امام حسين(ع) مي‌گويد: «در بين‌الحرمين يک حس استيصال به آدم دست مي دهد. نمي‌داني کدام طرف بروي. مي‌گويند اول برويد زيارت حضرت ابوالفضل(ع) حسش عجيب و باورنکردني، سخت و غير قابل تحمل است. احساس مي‌کني روحت مي‌خواهد از بدنت خارج شود.»

ضرورت شناخت واقعه عاشورا
ميثم محرابي نيز 38 ساله و کارمند از تهران تاکنون شش مرتبه در پياده‌روي اربعين شرکت کرده است و امسال نيز قصد دارد که با پاي پياده به اين سفر معنوي برود.

وي با اشاره به واقعه عاشورا مي‌گويد: «کربلا و عاشورا يک اقيانوس عظيم است که به نظر من هنوز عمق آن‌را نتوانسته‌ايم نشان دهيم. اگر مي‌خواهيم کربلا را بفهميم مي‌بايست پاي برهنه راه بيفتيم به سمت اين سرزمين و فراز به فراز زیارت عاشورا را با دقت بخوانيم و با مکان‌هاي فعلي و نقشه تطبيق دهيم و تا بفهميم و درک کنيم چه اتفاقي افتاده است. بعد که جغرافيا و تاريخش را دانستيم، ديگر سرچشمه فيض و دانستني‌ها و شور و شعور حسيني برايمان باز مي‌شود.»

هزینه‌تراشی اضافی برای زائران اربعین
مسئولین به جای هزینه‌تراشی برای زائران، بودجه فرهنگی برای حضور جوانان و نوجوانان در کنگره بزرگ اربعین فراهم کنند.

این جملات را حجت‌الاسلام و المسلمین یحیی جهانگیری، مبلغ دینی حوزه علمیه در خارج از کشور و استاد دانشگاه ملی زیمبابوه به گزارشگر روزنامه کیهان می‌گوید: «همایش عظیم پیاده‌روی اربعین حسینی(ع) همه ساله عاشقان مکتب اسلام ناب محمدی و آزادیخواهان جهان را در جنه الارض و السما یعنی کربلای معلی دور هم جمع کرده و ندای هیهات منا الذله را به گوش جهانیان عرضه می‌کند اما با کمال تاسف همین اجتماع بزرگ دینی که سرشار از پیام صلح و آزادیخواهی برای جهانیان می‌باشد؛ با غفلت مسئولین ایرانی و عراقی و فرصت‌طلبی عده‌ای دیگر با معضلاتی روبرو می‌شود که مردم را نسبت به وضع موجود گله‌مند می‌کند. مشکلاتی از قبیل هزینه‌های جانبی و اضافی و اقدامات کاسب‌کارانه‌ای که این عظمت دینی را به بهای قلیل دنیا می‌فروشند و موجب می‌شوند تا میزان قابل توجهی از مشتاقان سیره سیدالشهدا علیه‌السلام تنها به دلیل مشکلات مالی از این سفر معنوی و دشمن‌شکن محروم گردند.»

این مبلغ دینی می‌افزاید: «الان دولت برای خیلی چیزها از قبیل کنسرت موسیقی، روزنامه و هنر بودجه فرهنگی دارد و حتی برای مباحث عبادی و دینی نیز بودجه دارد. باید بررسی شود که این بودجه‌ای که برای حوزه دین توزیع می‌شود تا چه حد توانسته در تعمیق دینداری جامعه و ترویج باورهای دینی موثر باشد که بخشی از آنها مطمئنا موثر بوده است، در این حوزه نیز باید چنین بودجه‌هایی صرف شود تا شرکت در این کنگره عظیم برای همه مردم سهل‌الوصول شود.»

جهانگیری می‌گوید: «شکی نداریم که پدیده اربعین در تعمیق باورهای دینی بین مردم موثر بوده است؛ این را در آنهایی که زیارت اربعین رفته‌اند و متحول شدند می‌توان دریافت کرد. چه بی‌نمازهایی که نمازخوان شده‌اند و چه  بی‌اعتقاد های به مفاهیم دینی که  به این مفاهیم بازگشته اند؛ اربعین یک اکسیری است که تحول وجودی در افراد ایجاد می‌کند.»

استاد دانشگاه ملی زیمبابوه در ادامه تصریح می‌کند: «من به عنوان فردی که در بیرون از کشور هستم و از منظر بیرون به موضوع اربعین نگاه می‌کنم؛ معتقدم وظیفه ما این است که باید به دنیا بگوییم تشیع مخالف رادیکالیزم و افراط‌گرایی است؛ تشیع مخالف داعش است و به دنیا بگوییم که ما شیعیان‌می‌توانیم 20 میلیون جمعیت را در ناامن‌ترین نقطه عالم گرد هم آوریم بدون اینکه خونی ریخته شود و همه با صلح کنار هم باشیم.  این پیام صلح اهل بیت(ع) را نمی‌توانیم با هزاران بودجه، کتاب، رسانه، رادیو و تلویزیون به گوش جهانیان برسانیم ولی با پدیده اربعین می‌توانیم به خوبی به گوش تمام دنیا برسانیم.»

این مبلغ دینی ادامه می‌دهد: «باید بررسی شود که آیا مسئولین وظیفه‌شان این است که زائران اربعین را به بهانه‌های مختلف تیغ بزنند تا این کنگره کم‌رنگ‌تر شود یا اینکه تمهیدات لازم را برای فراهم نمودن فضای اربعین آماده کنند؟ در حالی که در کشور هزاران بودجه فرهنگی وجود دارد و این بودجه‌ها باید تمهیدی برای حضور جوانان و نوجوانان در کنگره بزرگ اربعین باشد نه اینکه ما سد سبیل شویم و اگر در این راه ممانعت ایجاد شود یقینا عذاب الهی را در پی خواهد داشت.»

جهانگیری در پاسخ به این سؤال که نگاه دنیای خارج از اسلام به کنگره عظیم اربعین را چگونه ارزیابی می‌کنید، می‌گوید: «امروز توجه به تشیع و معارف اهل بیت(ع) و انقلاب اسلامی ایران بیشتر شده است و در این‌جایی که من زندگی می‌کنم (زیمبابوه) فعالیت رسانه‌های ایرانی ممنوع است و در این فضای بسته رسانه‌ای که نمی‌توانیم حرف‌هایمان را به دنیا بزنیم؛ اربعین حسینی یک رسانه مردمی، سنتی و پویا است که حرف ما را به دنیا می‌رساند و دنیا را متوجه مفاهیم ما می‌کند. اینجا ما باید زمینه را برای چنین کنگره عظیمی فراهم کنیم نه اینکه مانع شویم و هزینه‌تراشی اضافی با عناوین مختلف کنیم.»

این مبلغ دینی می‌افزاید: «اربعین یک همایش مردمی است و این درست نیست که هزینه‌های اضافی از قبیل گران کردن پول پارکینگ و رستوران و... بر مردم تحمیل شود و باید بدانیم که این قبیل رفتارها تقابل با امام حسین(ع) و خودزنی است و با این کارها همه تلاش‌ها برای ترویج معارف اهل‌بیت(ع) در دنیا، بی‌ثمر و از انگیزه‌ها برای سال‌های آتی کاسته می‌شود.»
منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس