کد خبر 656396
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۵ - ۰۲:۵۹

دولت آمریکا که از پشتیبانان تقسیم سودان بود حالا با انتشار گزارش ناظر سازمان ملل از شرایط بحرانی سودان جنوبی، تصمیم به تحریم تسلیحاتی این کشور گرفته است.

به گزارش مشرق، دولت آمریکا در نظر دارد همزمان با بالا گرفتن نگرانی‌های جامعه بین‌الملل از وقوع کشتار گسترده در سودان جنوبی، تحریم‌های تسلیحاتی علیه این کشور تازه تشکیل‌شده آفریقایی اعمال کند.

آنطور که رویترز گزارش داده، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد گفته که در روزهای آتی، پیش‌نویس قطعنامه تحریمی مربوطه را بین 15 عضو دائم و غیردائم شورای امنیت پخش می‌کند.

سودان جنوبی در سال 2011 با تقسیم شدن سودان به دو کشور شمالی و جنوبی ایجاد شد؛ جنوبی‌ها منابع سرشار نفتی و آبی دارند.

از سال 2013 اما تقسیم قدرت بین رئیس‌جمهور تازه بر تخت نشسته و معاون اولش به موضوعی چالشی و سپس به بهانه‌ای برای درگیری‌های قومیتی تبدیل شد و جوی خون به راه افتاد.

«آدام دیئنگ» مشاور ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور پیشگیری از نسل‌کشی هفته گذشته در سودان جنوبی بود.

آقای دیئنگ پس از بازگشت به نیویورک، در توصیف دیده‌ها و شنیده‌های خود برای خبرنگاران گفت: «همه نشانه‌های تبدیل نفرت‌های قومیتی به نسل‌کشی را دیدم و اگر همین حالا اقدامی نشود، دیگر نمی‌توان جلوی این روند را گرفت.»

در صورت تصویب تحریم‌های مدنظر آمریکا، نفت‌فروش‌های سودان جنوبی باید تسلیحات شرقی و غربی را به قیمتی بالاتر بخرند.

تشکیل سودان جنوبی به تقسیم بزرگ‌ترین کشور مسلمان‌نشین به 2 قسمت منجر شد.

آمریکا و اسرائیل نظری بسیار مثبت به این اتفاق داشتند و تل‌آویو جزء اولین‌هایی بود که جوبا را به رسمیت شناخت. راهکار نفوذ رژیم صهیونیستی در مناطق فقیر آفریقا عبارت است از برپایی درمانگاه‌های سیار و تبلیغ یهودیت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس