پارلمان کنیا قصد دارد اموال سران دو قبیله سودان جنوبی را که این روزها برای تصاحب حوزه درآمدزای نفتی در منطقه نیل شمالی دست به گریبان شده‌اند، بلوکه کند و خانواده‌شان را اخراج کند.

سرویس جهان مشرق- بار دیگر تنش میان دولت و شورشیان در سودان جنوبی به نزاع خونبار منجر شد و 60 نفر در شهر بزرگ مالاکال کشته شدند.

سخنگوی ارتش آزادیبخش خلق سودان (SPLA) اعلام کرد بر اثر حمله نیروهای شورشی به دو موضع در شهر مالاکال (واواک و لِلو)، 4 نفر از این ارتش و 56 نفر از شورشیان کشته شدند. تعداد زخمی های شورشی مشخص نیست ولی در این سو، 20 نفر از ارتش زخمی شدند. [1]

سالوا کِر، رئیس جمهور سودان جنوبی اوایل مرداد سال جاری معاول اول خود را پس از 8 ماه تصدی‌گری برکنار کرد. ماکار، رهبر قبیله اقلیت (نوئر) در سودان جنوبی است و انتخاب او به عنوان معاون اولی، پایانی بر دو سال جنگ داخلی میان دو قبیله نوئر و دینکا بود.

از همان روزهای پایانی معاون اولی ماکار، مردان مسلح به آشوب در جوبا، پایتخت سودان جنوبی دامن زدند. در حالی‌ که تسلیحات سنگین مانند تانک در خیابان‌ها مانور می‌دادند، رئیس‌جمهور کِر خواستار «مقاومت مسلحانه مردمی» در برابر شورشیان شد. [2]

طی دو ماه گذشته نیز درگیری‌ها ادامه دارد و سودان جنوبی را در لبه پرتگاه فروپاشی قرار داده است. این را هفته پیش، گروهی از فعالان سیاسی سودان جنوبی که گاردین از آنها با نام «بازداشتی‌های پیشین» یاد کرده،‌ در بیانیه خود آوردند.

گفته می‌شود معاون اول پیشین، ماکار پس از برکناری به خارطوم پایتخت سودان رفت و اکنون برای مسائل درمانی در آفریقای جنوبی به سر می‌برد.

مالاکال در نزدیکی حوزه نفتی نیل شمالی است که درآمد زیادی برای دولت دارد. این منطقه تا کنون چندین بار دست به دست شده و بعید است شورشیان در ماه‌های بعد از آن دست بردارند. حتی یکی از مقامات شورشیان اعلام کرده «افقط اندکی باقی مانده تا مالاکال به تصرف ما درآید».

60 کشته در درگیری شورشیان با دولت سودان جنوبی + نقشه 
 
مالاکال (محل درگیری‌) در شمال کشور (منطقه علامت‌گذاری‌شده) نزدیک حوزه بزرگ و درآمدزای نفتی نیل شمالی قرار دارد

او دلیل تشدید تنش نظامی با دولت را این‌گونه بیان کرد که «ما فهمیدیم در جوبا به توافق سیاسی نمی‌رسیم. اصلاً در جوبا فضای سیاسی وجود ندارد. بنابر این مجبوریم نیروهای خودمان را سازمان‌دهی کنیم. حکومت کنترلی بر امور ندارد.»

طی درگیری دو قبیله از زمان تجزیه از سودان در سال 2011 میلادی، چند صد هزار نفر در این کشور تا کنون بر سر درگیری‌های سیاسی کشته شده و چند میلیون بیخانمان شده‌اند. مجامع جهانی بارها در مورد پیامدهای تداوم تنش سیاسی و نظامی در سودان جنوبی اظهار نگرانی کرده‌اند، اما ظاهراً هیچ چیز به اندازه اقدام پارلمان کنیا برای سران دولتی و شورشی سودان جنوبی نگران‌کننده نبوده است.

یک هفته پیش، اِندوگ گتنجی رئیس کمیته دفاع و روابط خارجی در پارلمان کنیا که کشورش به دلیل عدم نظارت دقیق بر مرزها مأمن بسیاری از طرف‌های درگیر در سودان جنوبی و اموال و خانواده‌های آنها شده است،‌ اعلام کرد نمایندگان در حال بررسی تحریم شخصیت‌های جنگ‌طلب در سودان جنوبی هستند.

60 کشته در درگیری شورشیان با دولت سودان جنوبی + نقشه 

گتنجی:«کنیا نمی‌تواند حضور یک دولت دیگر و ورشکسته را درون خود تاب بیاورد.»

کمیته‌ دفاع و روابط خارجی پارلمان کنیا در نظر دارند اموال این افراد را بلوکه و مسدود کرده و از حضور خانواده‌ها و تحصیل فرزندانشان جلوگیری کنند. گتنجی گفت کسانی که «به نابودکردن زندگی مردمان خود در کشورشان ادامه می‌دهند» نباید در کنیا امنیت داشته باشند. [3]

گتنجی از جامعه کشورهای شرق آفریقا (شامل کشورهای بروندی، کنیا، تانزانیا، رواندا و اوگاندا) [4] خواست اقدامات سخت‌گیرانه را برای کاهش درگیری‌ها در سودان جنوبی شروع کنند. اگر این تصمیم در همه کشورهای اطراف سودان جنوبی گسترش یابد، ممکن است روزنه امیدی برای حل معضل داخلی این کشور ایجاد شود.



[1] https://www.theguardian.com/world/2016/oct/17/south-sudan-at-least-56-rebels-four-government-soldiers-killed

[2] http://www.mashreghnews.ir/fa/news/609429

[3] http://eagle.co.ug/2016/10/13/kenya-mps-want-asset-freeze-south-sudan-warring-leaders.html

[4] http://www.eac.int/


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس