سطح درآمد طبقه متوسط در آمریکا در دوره 8 ساله اوباما کاهش یافت و هم‌اکنون پایین‌تر از 15 سال پیش است.

به گزارش مشرق، وبسایت رادیو فرانسه در گزارشی ضمن بررسی کارنامه اقتصادی دولت 8 ساله اوباما نوشت: رشد اقتصادی آمریکا روندی نزولی دارد. صندوق بین‌المللی پول رشد اقتصادی آمریکا در سال 2016 میلادی را 1/8 درصد برآورد می‌کند، این در حالی است که رشد اقتصادی آمریکا در سال گذشته 2/6 درصد بوده است. در همین حال، ادامه تسهیلات گسترده پولی بانک مرکزی آمریکا برای اجتناب از رکود و در همان حال، تحرک فعالیت‌های اقتصادی، تاکنون نتوانسته منجر به افزایش پایدار مصرف و سرمایه‌گذاری در اقتصاد آمریکا شود.
 
به رغم بهبود نسبی در وضعیت قدرت خرید طبقه متوسط مردم آمریکا از سال‌های 2014 و 2015، سطح درآمد این طبقه هنوز پایین‌تر از سطح درآمدش در 15 سال پیش است.
بیل کلینتون رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا مشکل اصلی اقتصاد آمریکا را در عدم توسعه قدرت خرید مردم طبقه متوسط آمریکا می‌داند. او می‌گوید: «درآمد بیش از نیمی از مردم آمریکا با در نظر گرفتن نرخ تورم، از درآمد آنان در آخرین روزهای ریاست جمهوری او در 15 سال پیش کمتر است.»
 
دستمزد و درآمد بخش عظیمی از مردم آمریکا از سال 2007 تا پایان سال 2013 نه تنها افزایش نیافت، بلکه با افزایش هزینه‌های درمانی که اغلب از سوی کارفرمایان تقبل می‌شود، کاهش یافت.
 
طبقات مردمی و طبقه متوسط پایین آمریکا از نظر درآمدی وضعیتی به مراتب بدتر و خراب‌تر از طبقه متوسط آمریکا داشته است. این بخش از مردم آمریکا نه تنها کاهش چشمگیر درآمدها را تحمل کرده، بلکه بیکاری و در نتیجه فقر را با تمام وجود خود تجربه کرده است. از بین رفتن مشاغل در بخش‌های صنعت، معدن و کشاورزی، بسیاری از آنان را وادار به قبول مشاغل نیمه وقت و فصلی با دستمزدهای بسیار پایین در شبکه‌های توزیع و فروشگاه بزرگ کرده است.
 
در حالی که از سال گذشته بخش‌های بهداشت و تندرستی، بانک، بیمه و خدمات مالی و برخی از رشته‌های تخصصی پویایی گذشته خود را بازیافته‌اند، دیگر بخش‌های اقتصادی با رکود عمیقی مواجه بوده‌اند.
 
رادیو فرانسه می‌افزاید: بدون تردید، اقتصاد آمریکا در سال‌های اخیر رشد داشته است. اما تناقض اصلی در اقتصاد آمریکا، همانند بسیاری از اقتصادهای غربی این بوده است که ثروت تولید شده به نحو متعادلی بین گروه‌ها و طبقات مختلف اجتماعی توزیع نشده است. در حالی که طی این سال‌ها طبقات مرفه آمریکا بیشترین سهم را از ثروت تولید شده در جامعه نصیب خود کرده‌اند، افراد طبقه متوسط و مردمی این کشور شاهد از دست دادن قدرت خرید خود و از دست دادن مشاغل خود بوده‌اند. گرایش قطبی شدن بیشتر جامعه آمریکا در سال‌های آخر ریاست جمهوری باراک اوباما مشهود بوده است. این روند موجب مأیوس و ناامید شدن بخش عظیمی از مردم طبقه متوسط آمریکا شده است. این نارضایتی همچنین به ایجاد جنبش‌های پوپولیستی و بسیار نیرومند در آمریکا دامن زده است.
 
کمتر از 1 درصد مردم آمریکا در حدود 80 درصد درآمدها را در اختیار دارند و در شرایط کنونی ثروتمندان، ثروتمندتر می‌شوند و اکثریت جامعه فقیرتر از گذشته می‌شوند و این موضع مشکل بزرگی است که آمریکا در حال حاضر با آن روبروست.
منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس