امیر سرتیپ پوردستان، فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی در آیین رونمایی از 12 عنوان کتاب ارتش، با تاکید بر ضرورت دوری از تعصب در نگارش تاریخ دفاع مقدس گفت: اگر بتوان سرگذشت قهرمانان دوران دفاع مقدس را فارغ از توصیفات رایج در ادبیات دفاع مقدس معرفی کرد برای جوانان کاربردی‌تر خواهد بود.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق از ایبنا، آیین رونمایی از 12 عنوان کتاب دفاع مقدس انتشارات سوره سبز با حضور امیرسرتیپ احمد پوردستان، فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، سرهنگ پاشاپور، رئیس سازمان ایثارگران نیروی زمینی ارتش و محمود صلاحی، رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در فرهنگسرای ارسباران صبح امروز دوشنبه (24 آبان‌ماه) برگزار شد.
 
لزوم انتقال کارنامه دفاع‌مقدس به نسل‌های بعد
امیر سرتیپ پوردستان در سخنانی با اشاره به رونمایی از 12 عنوان کتاب ارتش اظهار کرد: امروز شاهد رونمایی از کتاب‌هایی هستیم که رشادت‌های رزمندگان نیروی زمینی را به تصویر کشیده‌اند و کتاب‌هایی که نشان می‌دهند سربازان ارتش در عهد خود با رهبر پابرجا مانده‌اند و هنوز هم بر این عهد ایستادگی می‌کنند.
 
وی ادامه داد: اگر برگ‌های تاریخ را ورق بزنیم بیشتر با این پایداری‌ها آشنا خواهیم شد. رشادت پایداری از آن تمام رزمندگان سپاه، ارتش و بسیج بود و باید این رشادت‌ها در قالب کتاب به مرزهای آینده منتقل شوند تا آنها هم از حریم کشور و ولایت دفاع کنند.
 
فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در ادامه سخنانش به شکست مذبوحانه آمریکا در جریان وقوع انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: کشور ما مهمترین قمر آمریکا بود ما گسترده‌ترین مرز را با شوروی داشتیم. بازار فروش محصولات آمریکا بودیم و جبهه مقابله ورشو محسوب می‌شدیم اما انقلاب اسلامی تمام نقشه‌های آمریکا نقش برآب کرد و افزون بر این ادبیات و فرهنگ تازه‌ای با خود آورد که آمریکایی‌ها همواره بیم صدور آن به منطقه و جهان را داشتند. آنها از هر اهرم و ابزاری برای مقابله با صدور فرهنگ انقلاب بهره گرفته‌اند اما نتوانستند مانع از بالندگی نظام ما شوند.
 
وی در بخش دیگری از سخنانش به خدماتی که ارتش جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب اسلامی به نظام داشت پرداخت و گفت: در فاصله 22 بهمن 1357 تا 31 شهریور 59 نیروی زمینی 2هزار شهید تقدیم انقلاب کرد و این نشان دهنده عمق تدین نیروی زمینی است. از میان 48 هزار شهید ارتش، 46 هزار تن متعلق به نیروی زمینی ارتش است. همچنین آموزش بیش از دو نیم میلیون سرباز را در طول جنگ داشته‌ایم. این کارنامه باید به نسل بعد منتقل شود و حیف است در سینه‌ها بماند. یکی از بهترین ابزار که می‌تواند این فرهنگ عاشورایی نیروی زمینی را به نسل بعد منتقل کند کتاب است. کتاب از معجزات پیامبر است و باید اهتمام ویژه‌ای برای ثبت فرهنگ و تاریخ دفاع‌مقدس در قالب کتاب داشته باشیم.
 
امیر پوردستان تاکید کرد: در حوزه‌های تاریخ، شعر و ... کارهای زیادی انجام شده است اما قطره‌ای از دریای دفاع مقدس نیست. نویسندگان و ناشران باید به رسالت زینبی خود عمل کنند.

آیا حیف نیست خاطرات شهیدان مکتوب نشود
محمود صلاحی در این برنامه ورود به هفته کتاب را تبریک گفت و افزود: انتخاب شایسته امیرسرتیپ پوردستان را برای رونمایی از آثار دفاع مقدس در نخستین روز از هفته کتاب و کتابخوانی می‌ستایم.
 
وی با اشاره به اینکه قبل از وقوع انقلاب اسلامی در حدود 2هزار و 700 تا 3هزار نسخه کتاب منتشر می‌شد در سال‌های پس از انقلاب شاهد انتشار سالی 67 تا 70هزار نسخه کتاب هستیم. ما اکنون بزرگترین نمایشگاه بین‌المللی را در کشورمان با موضوع کتاب برگزار می‌کنیم. پربازدیدترین نمایشگاه در کشورمان، نمایشگاه کتاب است با آنکه آخرین نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب برگزار شد و بیم آن می‌رفت که استقبال چندانی از آن نشود اما آمار نشان می‌دهد که حتی روزی تا 700 هزار بازدید هم از این نمایشگاه شده بود.
 
رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران سپس به دیدار مشترک خود و علی جنتی از نمایشگاه مسکو اشاره کرد و گفت: این نمایشگاه فقط 60 تا 50 هزار بازدیدکننده داشت. بزرگترین فروشگاه مسقف کتاب متعلق به کشور آمریکاست که فقط 14 هزار متر وسعت دارد فروشگاهی دایمی که در ارتفاعات عباس‌آباد افتتاح خواهیم کرد فضایی به وسعت 65 هزار متر مسقف شامل 4 تالار علم، 1 ساینیس هال و دو سالن برای تئاتر و کتاب در نظر گرفته‌ایم. این فروشگاه بزرگ کتاب توانایی نمایش تمامی آثار منتشر شده از ابتدای انقلاب تاکنون را به صورت یکجا دارد.
 
این عضو سیاستگذاری هفته کتاب در بخش دیگری از سخنانش به بیان خاطراتی از دوران دفاع مقدس پرداخت و گفت: از ثبت‌کنندگان خاطرات دفاع مقدس تشکر می‌کنم و از رزمندگانی که هنوز خاطراتی در سینه خود دارند خواهشمندم خاطرات خود را منتشر کنند.
 
وی سپس به خدمتی که دفاع مقدس به انتشار کتاب‌های حوزه جنگ کرد پرداخت و گفت: اگر قبل از انقلاب اسلامی سراغی از رمان‌هایی در مورد جنگ می‌گرفتیم هیچ نشانی نمی‌یافتیم اما اکنون هزاران کتاب هم درباره دفاع مقدس بنویسیم باز هم کم است وقت آن است که کتاب‌ها به دفاع مقدس خدمت کنند.
 
صلاحی در پایان سخنانش به ذکر خاطراتی از شهید شهرام‌فر پرداخت و گفت: او مظلومانه توسط اکناف داعشی‌‌ها به شهادت رسید آیا حیف نیست که سرگذشت چنین شهیدان مکتوب نشود.
 
تاکید بر کیفی‌سازی آثار حوزه دفاع‌مقدس
سرهنگ پاشاپور دیگر سخنران این آیین بود، وی در سخنانش با اشاره به ارزشمندی و نفیس‌بودن کالای کتاب گفت: این ارزشمندی بیش از همه به اصحاب قلم بازمی‌گردد در جوامع گوناگون فعالان عرصه نشر در تکامل اندیشه بشر نقش مهمی دارد. خداوند نیز بر قلم قسم نیز یاد کرده است.
 
وی گفت: کتابی که بتواند سرنوشت تاریخ‌ساز یک ملت را پوشش دهد از جایگاه ویژه‌ای در میان محققان برخوردار است. تاریخ دفاع مقدس را باید بدون تعصب نگاشت.
 
پاشاپور تاکید کرد: اگر بتوان سرگذشت قهرمانان دوران دفاع مقدس را فارغ از توصیفات رایج در ادبیات دفاع مقدس معرفی کرد برای جوانان کاربردی‌تر خواهد بود و ثبت تاریخ دفاع‌مقدس در سرنوشت کشور تاثیرگذار است.
 
رئیس سازمان ایثارگران نیروی زمینی ارتش با بیان اینکه هنوز به ساحل دریای دفاع مقدس نرسیده‌ایم و به عمق آن پی نبرده‌ایم یادآور شد: بررسی علل بی‌انگیزگی محققان به نگارش درباره تاریخ دفاع مقدس از سوی سازمان ایثارگران ارتش در دست انجام است.
 
وی با بیان اینکه جذابیت‌های فضای مجازی باعث مهجور شدن کتاب و کتابخوانی شده است، گفت: اگر آثاری باکیفیت بنویسیم بازار کتاب نیز از آن تاثیر خواهد پذیرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس