از پایگاه دوم زرهی هوانیروز(شهید آسیایی) به مرکز تانک‌سازی شهید فرخی‌نیای مسجد سلیمان می‌رویم و در مراسم بازدید از تعمیرات اساسی نخستین تانک تی72 در سطح نیروی زمینی با حضور فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی امیر احمدرضا پوردستان دیدن می‌کنیم.

گروه جهاد و مقاومت مشرق - هنوز باورم نمی‌شد که من هم راهی دیارعاشقان شده ام. شهر اهواز نخستین مقصد ما بود. نشست خبری در فرماندهی تیپ ۹۲ زرهی اهواز با حضور امیر علی ظریفی یگانه فرمانده محترم تیپ، نخستین برنامه این سفر بود.

امیر ظریفی می‌گوید: عراق با این نیت که ظرف مدتی کوتاه با رسیدن به اهداف خود جنگ را تمام کند به کشورمان حمله کرد. اما مقاومت نیروهای نظامی و در کنار آنان نیروهای مردمی با وجود امکانات اندک مانع از آن شد که این اتفاق رخ دهد چون روح سلحشوری و روحیه ایثار و از خودگذشتگی در بین نیروهای مدافع ملی اعم از ارتشی، سپاهی و مردمی موج می‌زد.

امیر ظریفی با اشاره به خدمات به زائران راهیان نور می‌گوید: در همه مناطق بویژه چذابه خدمات خوبی، از قبیل؛ خدمات بهداشتی، اسکان و غذا با احتساب حضور بیش از ۷۵۰ هزار نفر ارائه می‌شود. همچنین برای زائران راهیان نور که همه ساله در ایام نوروز به اوج خود می‌رسد، نمایشگاه‌های متعددی نیز برپا می‌شود که با استقبال مناسبی از طرف مردم مواجه می‌شود.
بعد از نشست خبری همراه کاروان برای بازدید از سرزمین‌های نور حرکت می‌کنیم. پس از مدتی به زاویه کوشک که در نقطه صفر مرزی قرار دارد می‌رسیم. در زاویه کوشک عده‌ای از قرارگاه کمیته پاکسازی مین در خوزستان حضور دارند که در حال پاکسازی منطقه از مین‌های باقیمانده از دوران جنگ هستند.

روی زمین پر از پرچم‌های کوچک زرد و قرمز و تعداد کثیری از انواع مین‌های پاکسازی شده است. با پیاده شدن افراد گروه از اتوبوس یکی از پرسنل ارتش جلو آمده و گروه خونی گروه خبرنگاران را سؤال می‌کند. خود این پرسش کم و بیش در دل‌ها ایجاد ترس و دلهره می‌کند چرا که هر لحظه خطرانفجار مینی را کنار خود احساس می‌کنیم، براستی این غیورمردان که در حال مین روبی در این مناطق هستند چقدر شجاع و دلیرند! بعد از بازدید از میادین مین به سمت یادمان شهدای رمضان به راه می‌افتیم. منطقه عملیات رمضان در غرب جاده اهواز - خرمشهر و شمال شرق بصره قرار دارد. رسیدن به شهر بصره هدف اساسی برای پایان دادن به جنگ و تنبیه و تعقیب متجاوز محسوب می‌شد. عملیات رمضان سرآغاز مرحله نوینی در جنگ و نخستین عملیات برون مرزی ایران پس از فتح خرمشهر بود.

روز دوم سفر را با شرکت در مراسم رونمایی از دستاوردهای پروازی که فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی امیر احمدرضا پوردستان نیز حضور دارد آغاز می‌کنیم. کارکنان متخصص و شایسته پایگاه دوم زرهی هوانیروز(شهید آسیایی) دو فروند بالگرد تاکتیکی (214) و شناسایی (206) را بازسازی و بازیابی کرده و به ناوگان بالگردهای هوانیروز افزوده‌اند. این بالگردها به مناسبت آغاز سی‌و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و تحقق شعار«ما می‌توانیم»، پس از هفت سال تحریم‌های ظالمانه که از سوی نظام سلطه اعمال شده توسط غیور مردان ارتش به ناوگان هوایی پیوسته است.

 جنگ یک گزند بازدارنده است
امیر احمدرضا پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی در این مراسم تعبیر زیبایی از جنگ می‌کند و می‌گوید: آگاه باشید! جنگ یک گزند بازدارنده است؛ شما چه بخواهید، چه نخواهید، جنگ به سوی شما می‌آید. همان‌طور که در سال 59 به سمت ما آمد، در حالی که ما با عراق جنگی نداشتیم. جنگ آمد و ما را درگیر خود کرد، بنابراین باید در دوران صلح آماده و مهیای جنگ باشیم. سلاح‌های خود را روغن بزنیم، تانک‌ها و بالگردها را آماده کنیم، موشک‌ها را بهینه‌سازی کنیم و برای دوران نبرد فکری بکنیم.

امیرپوردستان همچنین می‌گوید: آمادگی نیروهای مسلح دارای برکات فراوانی است که نخستین آن ایجاد اعتماد به‌نفس است؛ یگانی که در اجرای مأموریت به‌واسطه تمرین و ممارست و بازسازی صحنه عملیات قدرت خود را ارتقا داده باشد دیگر برایش فرقی نمی‌کند در چه میدانی بجنگد؛ هر میدانی برای او عرصه پیروزی و قدرت نمایی است. دومین برکت آمادگی نیروهای مسلح، تقدیم امنیت روانی به جامعه است، ویژگی دیگر این آمادگی ایجاد بازدارندگی است، چون دشمن به‌واسطه قدرت نیروی مقابل جرأت تهاجم پیدا نخواهد کرد. در این کشور سربازانی وجود دارند که هر دشمنی را از کرده خود پشیمان می‌کنند.

 بازآماد نخستین تانک تی72

از پایگاه دوم زرهی هوانیروز(شهید آسیایی) به مرکز تانک‌سازی شهید فرخی‌نیای مسجد سلیمان می‌رویم و در مراسم بازدید از تعمیرات اساسی نخستین تانک تی72 در سطح نیروی زمینی با حضور فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی امیر احمدرضا پوردستان دیدن می‌کنیم.

امیر پوردستان در این مراسم می‌گوید: بحمدالله با ابتکار و خلاقیت مجموعه کارکنان و متخصصان فنی نیروی زمینی، امروز 90 درصد قطعات در این حوزه در پایگاه‌های نیروی زمینی ساخته و تولید می‌شوند و 10 درصد دیگر از صنایع وزارت دفاع تحویل گرفته می‌شود. تانک تی72 بعد از فروپاشی شوروی خریداری شده بود و تاکنون بازسازی و بازآماد آن در وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح انجام می‌شد. بازآماد تانک در سطح نیرو نیاز به امکانات ویژه‌ای دارد که نیروی زمینی در این رابطه به لحاظ اعتباری با کاستی‌هایی مواجه بود، اما به همت دانشمندان و متخصصان جوان نیروی زمینی و همکاری مشترک کارکنان فنی نزاجا تهران و مرکز تعمیرات تانک مسجد سلیمان برای نخستین بار بازآماد نخستین تانک تی72 با موفقیت انجام شد.

صبح روز سوم ابتدا به بازدید از منطقه آب تیمور می‌رویم. آب تیمورکه دروازه ورود به مناطق جنگی در دوران دفاع‌مقدس بوده با ادوات نظامی تزئین شده و روح انسان را به ایام جنگ و میادین جنگی می‌برد. در اوایل جنگ نیروهای مردمی به کمک نیروهای نظامی می‌آیند و آنان را در مقابله با تجاوز دشمن یاری می‌کنند. مردم از سراسر کشور از جمله شهرهای خوزستان به کمک نیروهای نظامی شتافته و از شهر و دیار خود با جان ودل دفاع می‌کنند.

البته دشمن با پرداخت هزینه بسیار توانست تا منطقه دب حردان که دروازه اهواز است پیش بیاید اما شکل‌گیری مقاومت مردمی همچنین حضور نیروهای نظامی، سپاهی و بسیج و از همه مهم‌تر هوانیروز که تانک‌های دشمن را مورد اصابت قرار می‌داد مانع پیشروی بیشتر آنان می‌شود و به لطف خدا موفق به ورود به شهر اهواز نمی‌شود. سرانجام در عملیات بیت المقدس در خرداد سال ۶۱ منطقه آب تیمور بعد از ۱۹ماه که دست عراق بود آزاد شده و بعد از آزادی به دژبانی‌های ارتش و سپاه تبدیل می‌شود که عبور رزمندگان به مناطق جنگی از جمله کوشک و طلاییه و... از این منطقه صورت می‌گیرد.

بازدید از یادمان شهدای چذابه برنامه بعدی گروه است. تنگه چذابه با توجه به‌موقعیتی که دارد همواره شاهد صحنه‌های جنگ بسیاری بوده و معمولاً درگیری‌های بسیاری در این منطقه رخ داده است. در اوایل جنگ و در عملیات طریق القدس و پدافند تنگه چذابه، این درگیری‌ها بیشتر به چشم می‌خورد. نیروهای ما در تنگه چذابه کمر رژیم عراق را شکستند و بین لشکر جنوبی و شمالی دشمن فاصله ایجاد کرده و شکست سختی را برای دشمن رقم زدند که حضرت امام(ره) از این عملیات به نام فتح الفتوح یاد می‌کند. صدام بعد از این شکست در ۱۷ بهمن ماه سال ۱۳۶۰ با فرماندهی خود و تجهیزات و نفرات بسیار بالا برای گرفتن تنگه چذابه و شهر بستان مجدداً دست به حمله می‌زند که رزمندگان ما در قالب ۳ گردان جلوی خیل عظیم ارتش عراق را به مدت ۱۰ روز ایستادگی و مقاومت سد می‌کنند و با تقدیم حدود هزار و 800 شهید، یک قدم هم عقب نشینی نمی‌کنند تا آنکه بعد از ۱۰ روز دشمن نا امید شده و به عقب بازمی گردد. این مقاومت راه را برای بقیه عملیات‌ها باز می‌کند و روحیه سلحشوری را برای بقیه رزمندگان به ارمغان می‌آورد.

مقصد بعدی ما یادمان شهدای شلمچه است. محیطی بسیار معنوی که وقتی پای به آنجا می‌نهیم غمی عظیم دل مان را فرا می‌گیرد. خاک سرخ رنگ شلمچه دل را به سمت شهدای شلمچه می‌برد. چنان معنویتی در این فضا حاکم است که نمی‌توان بی‌وضو در این منطقه گام نهاد. این منطقه را نمی‌توان توصیف کرد جز اینکه بگوییم براستی شلمچه قطعه‌ای از بهشت است.
*روزنامه ایران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس