علاوه بر «بوریس جانسون» وزیر امور خارجه انگلیس، «ژان مارک ارو» وزیر امور خارجه فرانسه نیز در مذاکرات ویژه ای که قرار است امروز یکشنبه با حضور همتایانشان در اتحادیه اروپا برای بررسی «انتخاب شوکه کننده دونالد ترامپ» به ریاست جمهوری آمریکا برگزار شود، شرکت نمی کند.

به گزارش مشرق، پیش از این، یک منبع آگاه در وزارت خارجه انگلیس روز شنبه تایید کرد که بوریس جانسون وزیر خارجه این کشور در این نشست شرکت نمی کند.

خبرگزاری فرانسه امروز یکشنبه در گزارشی، غیبت این دو وزیر اروپایی را نشانه بروز اختلاف در اتحادیه اروپا بر سر چگونگی روابط با رئیس جمهوری جدید آمریکا ارزیابی کرد.

این خبرگزاری افزود: «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به دنبال پیروزی ترامپ که تعهدات آمریکا را در قبال اروپا با تردید مواجه کرده، وزیران امور خارجه اروپا را برای شرکت در ضیافت شام در بروکسل دعوت کرده است.

یکی از منابع آگاه فرانسوی به خبرگزاری فرانسه گفت: «ژان مارک ارو» وزیر امور خارجه فرانسه به دلیل برنامه کاری در این نشست شرکت نخواهد کرد.

به نوشته این خبرگزاری، غیبت این مقام فرانسوی از نشستی بسیار مهم که به دعوت موگرینی انجام شده است، ابهاماتی را بر خواهد انگیخت.

«بوریس جانسون» وزیر امور خارجه انگلیس نیز در این نشست شرکت نخواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه انگلیس گفت: «ضرورتی برای برگزاری نشست اضافی در روز یکشنبه نمی بینیم. یک روند دمکراتیک برگزار شده و در دوران انتقالی بسر می بریم و ما با دولت های کنونی و آینده برای رسیدن به بهترین نتیجه برای بریتانیا همکاری خواهیم کرد.»

خبرگزاری فرانسه نوشت: پیروزی ترامپ تاکنون با استقبال سرد اتحادیه اروپا مواجه شده که خود به دلیل برگزیت و سایر بحران ها متزلزل شده است.

بر اساس این گزارش ،سفیران فرانسه و انگلیس در اتحادیه اروپا به جای وزیران خارجه این کشور در نشست روز یکشنبه حاضر خواهند شد.

«ژان کلود یونکر» رئیس کمیسیون اروپا هشدار داده است با انتخاب ترامپ این ریسک وجود دارد که روابط بین دو قاره (اروپا و آمریکا ) به طور ساختاری و مبنایی دچار آشفتگی شود.

رئیس کمیسیون اروپا افزود: ترامپ در کمپین انتخاباتی اش گفته بود بلژیک روستایی در اروپا است. با ترامپ دو سال وقتمان تلف می‌شود در حالی که او دور دنیایی که نمی‌شناسد، می‌چرخد.

یونکر همچنین گفت که ترامپ سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را زیر سئوال برده است که این امر به دلیل آن که ناتو الگوی دفاع اروپاست، «تبعاتی خطرناک» خواهد داشت.

وزیران امو خارجه اتحادیه اروپا قرار است فردا (دوشنبه) در نشستی رسمی درباره طرح های افزایش همکاری دفاعی از جمله پیشنهاد جنجال انگیز درباره پایگاه های نظامی اروپا مذاکره کنند.

دونالد ترامپ در انتخابات روز سه شنبه (هشتم نوامبر/18 آبان) با کسب 290 رای الکترال بر «هیلاری کلینتون» رقیب دمکراتش غلبه کرد و به کاخ سفید راه یافت اما مواضع قبلی وی که به تعبیری بیشتر «آمریکا محور» است برخی شرکای سنتی واشنگتن را نگران کرده است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس