مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می گوید این بلوک قصد رقابت با ناتو و ایجاد ارتش اروپایی را ندارد اما نقش امنیتی-نظامی خود را افزایش می دهد.

 به گزارش مشرق، به نقل از بی بی سی، وزرای امورخارجه و دفاع اتحادیه اروپا در نشست مشترکی که در بروکسل برگزار شد برای افزایش نقش امنیتی و نظامی این اتحادیه به توافق رسیدند.

این تصمیم شامل هماهنگی های بیشتر بین اعضای اتحادیه در مواردی چون ماموریت های حفظ صلح در خارج از محدوده اتحادیه خواهد بود.

 البته، «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد که تصمیم اعضا به افزایش نقش امنیتی-نظامی این بلوک، در راستای رقابت با ناتو و ایجاد ارتش اروپایی، انجام نمی گیرد.

وی همچنین پیشینه این تصمیم گیری را به قبل از پیروزی «دونالد ترامپ» جمهوریخواه در رقابت ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا نسبت داد.

گفتنی است که ترامپ در طول کارزار انتخاباتی خود از اختصاص حجم اندک بودجه نظامی اعضا به پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) انتقاد کرده و گفته بود که با ادامه این وضعیت بهتر است که از آمریکا توقع کمک نداشته باشند.  

در حالیکه موگرینی تصمیم اخیر اتحادیه را جهشی بزرگ در ارتقاء سطح کیفی آن به لحاظ امنیتی و نظامی توصیف می کند و دم از عدم رقابت با ناتو می زند، «ژان ایو لودریان» وزیر دفاع فرانسه از لزوم توانایی اروپا به دفاع از امنیت خود سخن می گوید.

افزایش هماهنگی اعضا در مواردی چون ماموریت های صلحبانی در کشورهای آفریقایی، همکاری در سطح دریا برای مقابله با بحران مهاجرت، هماهنگی در زمینه تخصیص بودجه نظامی به تحقیق بر روی پهپادها و بالگردها و مواردی از این قبیل از جمله موضوعات مورد توافق در نشست بروکسل بود.
منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس