کد خبر 654275
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۴

نتایج یک نظرسنجی نشان داد که تنها 10 درصد از فرانسوی ها «فرانسوآ اولاند» را رئیس جمهوری خوبی برای انتخابات سال 2017 میلادی می دانند که این امر حاکی از نارضایتی مردم فرانسه از عملکرد کنونی وی است.

 به گزارش مشرق، به نقل از خبرگزاری فرانسه از پاریس، نتایج نظرسنجی موسسه «ویاووآس» (Viavoice) به سفارش روزنامه فرانسوی «لیبراسیون» میزان محبوبیت رئیس جمهوری فرانسه هم اکنون 10 درصد است. این در حالی است که «آلن ژوپه»، «فرانسوآ فیون» و «امانوئل ماکرون» به ترتیب با 50، 34 و 33 درصد از بیشترین محبوبیت در میان چهره های سیاسی و نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری 2017 فرانسه برخوردارند.

نتایج این نظرسنجی در مقایسه با نتایج آن در ماه گذشته میلادی از کاهش 2 درصدی محبوبیت اولاند و افزایش 6، 9 و 3 درصدی ژوپه، فیون و ماکرون حکایت دارد.

میزان محبوبیت «مارین لو پن» رهبر حزب راست افراطی «جبهه ملی» با یک درصد افزایش به 29 درصد رسیده است. میزان محبوبیت «مانوئل والس» نخست وزیر و «نیکلا سارکوزی» رئیس جمهوری سابق و نامزد بالقوه انتخابات ریاست جمهوری 2017 فرانسه نیز 27 درصد اعلام شد.

بر پایه این نظرسنجی، تنها هشت درصد از هواداران احزاب چپ فرانسوآ اولاند را بهترین نامزد چپ ها در انتخابات ریاست جمهوری آتی می دانند. در این نظرسنجی والس، «ژان لوک ملانشون»، امانوئل ماکرون و «سگولن روآیال» در جایگاه اول تا چهارم پیش از نام اولاند قرار دارند.

طرفداران احزاب راست و میانه بهترین گزینه های نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری را به ترتیب آلن ژوپه (36 درصد)، نیکلا سارکوزی (26 درصد)، فرانسوآ فیون (15 درصد) می دانند.

این نظرسنجی همچنین در مورد برنامه های پنج سال ریاست جمهوری اولاند، گزارش داد: ایجاد پست های اضافی برای نیروهای پلیس و ژاندارمری (72 درصد)، منع چندشغلی بودن در سطوح مختلف دولتی (65 درصد)، اقدامات مرتبط با بیمه های درمانی (61 درصد)، ملاحظه مشاغل سخت و زیان آور (59 درصد)، تعمیم بیمه تکمیلی (59 درصد) و ایجاد پست های اضافی در بخش آموزش (58 درصد) به ترتیب محبوب ترین برنامه ها و اصلاحات بودند.

دیگر برنامه ها و اصلاحات اولاند، همچون مجوز ازدواج دگرباشان (50 درصد)، اقدامات مرتبط با کاهش بدهی عمومی (26 درصد)، اصلاحات ارضی (20 درصد)، قانون کار (19 درصد)، سیاست های مالیاتی (18 درصد) و اصلاحات نظام آموزشی (16 درصد) از محبوبیت کمتری برخوردارند.

این نظرسنجی اینترنتی از 3 تا 7 نوامبر (13 تا 17 آبان) در جامعه آماری یک هزار و 2 فرانسوی بالای 18 سال صورت گرفته است.

نتایج این نظرسنجی در حالی منتشر می شود که با قطعی شدن نامزدی برخی از چهره های سیاسی مطرح فرانسه در انتخابات میان دوره ای احزاب راست و چپ، بازار تبلیغات برای انتخابات ریاست جمهوری 2017 این کشور گرم شده است.

رئیس جمهوری فرانسه هر پنج سال و با رای مستقیم مردم انتخاب می شود. فرانسوآ اولاند در انتخابات 2012 میلادی در مقابل سارکوزی به پیروزی رسید.

در ماه های اخیر تعدادی از نظرسنجی ها نشان داد که بیشتر فرانسوی ها با انتخاب دوباره رئیسان جمهوری کنونی و سابق کشورشان مخالف هستند.

آخرین نظرسنجی در این باره در اواخر تیر ماه، نشان داد که 73 درصد از مردم فرانسه با انتخاب مجدد اولاند و 66 درصد با انتخاب مجدد سارکوزی در انتخابات سال 2017 میلادی، کاملا مخالف هستند.

بر پایه زمان بندی پاریس، انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در روزهای 23 آوریل و 7 مه 2017 (3 و 17 اردیبهشت 96) برگزار می شود.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس