متأسفانه به واسطه هیجان زدگی بعضی از نهادها و مسؤولین ذی‌ربط درباره نظارت بر فضای سایبری، کانال‌های تلگرامی با برنامه‌های حساب شده، به دنبال گسترش گسل‌های قومی، انحرافات اخلاقی، فکری و عقیدتی و همچنین افشاگری‌های دروغ با خمیر مایه مقابله با فساد، هستند.

گسترش گسل‌های قومیتی، انحراف عقیدتی و افشاگری‌های دروغ؛ برنامه کانال‌های تلگرامی
سرویس سیاست مشرق - دیر زمانی نیست که پدیده‌ای به نام «کانال» در عرصه عمومی ظهور یافته، لیکن در همین مدت نسبتاً کوتاه، خوشبختانه یا متاسفانه، اثر و نفوذ بالایی در بین مخاطبان فضای شبکه‌های اجتماعی گذاشته و پای به حوزه جریان سازی یافته است.

گرچه با ظهور کانال‌ها تا حد زیادی وبسایت های خبری با ریزش مخاطب مواجه شده‌اند و سرعت کار بالا رفته، اما نبود تمرکز، نبود تشکیلات محسوس، نامشخص بودن مسوولیت ها و عدم الزام به ذکر منابع و مستندات در انتشار اخبار (عموماً اخبار داغ و ملتهب) می‌تواند به شمشیری در دست زنگی مست تبدیل و برای پروژه‌های خطرناک مهندسی اجتماعی به کار گرفته شود.[1]

آن چه در پی می‌آید تحلیل محتوای دست کم سه کانال تلگرامی در ماه گذشته است، سه کانالی که توانسته‌اند در فضای تلگرامی نام و عنوان و مخاطبی برای خود دست و پا کنند و به خوراک دهنده کانال‌ها و حتی سایت‌های خبری تبدیل شوند. این سه کانال از این قرار هستند: «آمدنیوز»، «مملکته» و «وحید آنلاین»

********

آمد نیوز

کانال آمد نیوز، یک کانال خبری نسبتاً تازه وارد به فضای تلگرامی است. نوع خبرها و نوع اسنادی که توسط آن انتشار می‌یابد، به وضوح نشان می‌دهد که فراتر از یک کانال خبری ساده است و طراحی نسبتاً پیچیده‌تری پشت آن قرار دارد. مع الاسف به نظر می‌رسد که که این کانال خبری ضدانقلاب، دارای دسترسی‌هایی به درون حاکمیت هم هست و اصطلاحاً از «باگ‌های امنیتی» درون نظام استفاده می‌کند. در ماه اکتبر، یعنی ماهی که گذشت، می‌توان خطوط اصلی زیر را در اخبار و گزارش‌های این کانال برجسته کرد:

* پوشش پرونده واگذاری‌های املاک در شهرداری و شورای شهر تهران

* پوشش پرونده سعید طوسی، قاری قرآن متهم به ارتکاب افعال غیراخلاقی

* پوشش طرفداران محمدرضا طاهری، سرحلقه مکتب موسوم به «عرفان حلقه»

* پوشش اخبار قومیتی

* پوشش گسترده مراسم زادروز کوروش در پاسارگاد

آن چه که نام آمدنیوز را بر سر زبان‌ها انداخت، انتشار اسناد و پوشش گسترده واگذاری‌ها در شهرداری و شورای شهر بود. این کانال توانست این گونه، هم نام خود را مطرح کند و هم وجهه یک «افشاگر» ضد فساد را برای خود ایجاد کند؛ اما توجه به برخی اخباری که لا به لای خبرهای پر سرو صدایی چون املاک شهرداری و سعید طوسی منتشر می‌کند، نشان می‌دهد که اهدافی خطرناک‌تر در پس ذهن گردانندگان آن وجود دارد.[2]

یکی از این موارد خطرناک، مطرح کردن بحث‌های قومیتی در لابه لای خبرهاست. به این نمونه توجه کنید:

مرگ کودک ۳ ساله اهوازی با شلیک مستقیم نیروهای امنیتی

رغد سواری، کودک سه ساله با شلیک مستقیم نیروهای امنیتی در «کوی علوی» شهر اهواز جان خود را از دست داد، طی این حادثه مادر این کودک نیز به شدت زخمی شد.

شب گذشته سوم آبان‌ماه ۹۵، در اثر شلیک مستقیم نیروهای امنیتی به خودرویی حامل یک خانواده، دختربچه سه ساله‌ای به نام «رغد سواری فرزند عباس» در جا کشته شد و مادرش نیز به شدت زخمی شد.

یک منبع نزدیک به خانواده سواری با اعلام این خبر توضیح داد: «دیشب ساعت ۲۲: ۰۰ در کوی علوی اهواز، ماشین نیروهای امنیتی با خودرویی دارای پلاک نظامی به طرف ماشین این خانواده تیراندازی نمودند که متاسفانه دختر ۳ ساله‌شان مورد اصابت گلوله قرار گرفت و در همان لحظه جان سپرد و مادرش به شدت زخمی شد و در حال حاضر در بیمارستان گلستان اهواز بستری است.»

گسترش گسل‌های قومیتی، انحراف عقیدتی و افشاگری‌های دروغ؛ برنامه کانال‌های تلگرامی 
هر چند به گفته شاهدان عینی دلیل تیراندازی عدم توجه راننده به فرمان ایست بوده با این‌حال به دلیل سکوت مراجع انتظامی و قضایی کماکان دلیل تیراندازی و همین‌طور نهاد متبوع این نیروها تا لحظه تنظیم این خبر مشخص نشده است.[3]این نوع خبرسازی و نحوه انتشار خبر (به فرض صحت خبر و به فرض اشتباه غیرعمدی نیروهای امنیتی) با انتشار عکس یک کودک شیرین و معصوم و استفاده از عباراتی چون «کودک سه ساله عرب»، «شلیک مستقیم نیروهای امنیتی» یا «ماشین نیروی امنیتی با پلاک نظامی»، «سکوت مراجع انتظامی و قضایی»، یک نوع جوسازی خبیثانه علیه نظام و یک سرمایه گذاری خطرناک روی «شکاف‌های قومیتی» را از سوی طراحان این سایت آشکار می‌سازد. به علاوه تاکید بر «ماشین نیروی امنیتی با پلاک نظامی»، سوق دادن غیرمستقیم افکار به سوی یک سازمان اطلاعاتی وابسته به یک نهاد نظامی است.

یا نمونه دیگر:

۲۱ روز تا قتل عام ملوانان ایرانی توسط دزدان دریایی سومالی

مسعود رئیسی- بیست و یک صیاد و ملوان اهل استان بلوچستان که حدود دو سال پیش توسط دزدان دریایی سومالی در آبهای سواحل آن کشور گروگان گرفته شده‌اند همچنان در اسارت هستند و بسیاری هم کشته شده‌اند اما هیچ ارگان و نهادی از دولت نیز هیچ اقدامی جهت آزادی آنها انجام نمی‌دهد.

این در صورتی هست که خانواده‌های داغدار این صیادان که برای حل مشکل به نهادهایی که مراجعه کرده‌اند پاسخی جز «این مشکل هیچ ربطی به ما ندارد»؛ مواجه نشده‌اند.

آخرین تماسی هم که این صیادان بلوچ دربند با خانوادهٔ خود داشته‌اند حاکی از مطالبهٔ ۱۵۰ هزار دلار در مقابل آزادی‌شان بوده است. خانواده‌های این صیادان بلوچ از قشر ضعیف از لحاظ مالی بوده و متاسفانه اکنون با چالش‌های سختی در زندگی مواجه هستند.

جناب آقای عبدالغفور ایران‌نژاد نماینده کنونی شهرستان‌های چَهبار و کُنَرَک در مجلس شورای اسلامی نیز در زمان انتخابات وعده داده بود که در نخستین اقدام بعد از ورود به مجلس پیگیر این موضوع خواهد شد و از طریق مراجع دولتی این افراد رو نجات خواهد داد اما با گذشت چند ماه از انتخاب ایشان هیچ نشانه‌ای از پیگیری او نیز وجود ندارد.[4]

گسترش گسل‌های قومیتی، انحراف عقیدتی و افشاگری‌های دروغ؛ برنامه کانال‌های تلگرامی 

خطی که چنین خبری لا به لای پوشش اخبار جمع شدن گروهی از مردم در آرامگاه کوروش در پاسارگاد دنبال می‌کند، چیست؟ آیا جز این است که با برجسته کردن «ملوانان بلوچ» و «عدم پیگیری مسوولان» قصد تبلیغ این نکته هست که نظام هیچ اهمیتی برای اقلیت‌های قومی و مذهبی قائل نیست؟ آیا این چیزی جز ریختن نفت بر آتش مجادلات قومی، با تبعات امنیتی خطرناک است؟

خط دیگری که آمدنیوز به طور مداوم در لا به لای اخبار پرونده‌های پر سر و صدا مطرح می‌کند، مساله «محمدرضا طاهری»، مرشد گروه موسوم به «عرفان حلقه» و تحرکات طرفداران او در مقابل بیمارستان بقیه الله (وابسته به یک نهاد نظامی) است.

طاهری، به دلیل داشتن افکار انحرافی و تلاش در ایجاد انحراف عقیدتی، چند سالی است که در زندان به سر می‌برد. او به صراحت در جلسات خود باورها و اعتقادات دینی شیعیان را به تمسخر می‌گرفت و حتی فایل صوتی از او منتشر شده که آشکارا حضرت ولی عصر (عج) را به تمسخر می‌گیرد.

طاهری با ترکیب پاره‌ای از معتقدات زردشتی، شیعی، مسیحی و عرفان‌های شرقی، مکتبی التقاطی ایجاد کرده که مع الاسف، به خاطر غفلت مسوولان فرهنگی، توانست هواداران و مریدانی هم برای خود دست و پا کند. ضربه‌ای که طاهری داشت با افکار و اقدامات خود به باورهای دینی می‌زد، آن قدر خطرناک و عمیق تشخیص داده شد که برای او حکم اعدام صادر گردید.

حال آمدنیوز، به بهانه پوشش تجمع شماری از طرفداران این موجود مرموز و خطرناک، جلوی بیمارستان بقیه الله، محل بستری او، قصد دارد نام و عقاید او را احیاء کند. هدف چیست؟ آیا جز این است که آمدنیوز به دنبال «بدل سازی» اعتقادی در جامعه (به ویژه جوانان طبقه متوسط شهرهای بزرگ که کاربران اصلی تلگرام هم هستند) و سست کردن اعتقادات نسبت به روحانیت و حکومت دینی است؟

البته درباره برجسته کردن طاهری و طرفدارانش، باز هم غیرمستقیم پای همان «نیروی امنیتی، با ماشین پلاک نظامی» وسط می‌آید، چرا که مسوولیت رسیدگی به پرونده «عرفان حلقه» هم همان سازمان اطلاعاتی است!

وقتی این موارد را در کنار هدایت و پوشش گسترده تجمع در آرامگاه کوروش، از چند روز مانده به این مناسبت، قرار می‌دهیم، آن طرح «بدل سازی» بیشتر رخ می‌نماید. در واقع اهالی آمد نیوز قصد دارند با برجسته کردن «مرجعیت‌های» فکری و اعتقادی گوناگون، از هر سنخی و هر اندازه بی‌ربط با هم، مساله مرجعیت روحانیون و بحث «ولایت» را کم رنگ‌تر کنند که هدف غایی آن چیزی جز تلاش برای تخریب جایگاه رهبری جمهوری اسلامی، از وجه رهبری دینی جامعه نیست.

برجسته کردن بحث فتنه و فتنه گران، با مطرح کردن مسایلی همچون «رفع حصر»، دفاع از مجرم امنیتی همچون «نرگس محمدی»، مطرح کردن نام رییس دولت اصلاحات به بهانه سالروز وفات آیت الله روح الله خاتمی، مساله مرگ «ستار بهشتی»، دفاع از شاعری به اسم «محدرضا مهدوی فر» که با سرودن شعری بسیار هتاکانه به نام «الفبا»، کل مبانی و ارکان نظام را زیر سؤال برده است، از دیگر سرفصل‌های کاری آمدنیوز در ماه گذشته است.

نکته دیگری که متاسفانه در عملکرد این کانال خبری جلوه نمایی می‌کند، عدم پوشش اخبار ضد دولت در این کانال است که متاسفانه شائبه‌هایی ... را افزایش می‌دهد.[5]

اما از آن مهم‌تر، دفاع از دولت با سعی در رفع و رجوع پرونده کرسنت است. «پرونده کرسنت» با ضرر دست کم 18 میلیارد دلاری که به کشور تحمیل کرد، یکی از اصلی‌ترین انتقادات به عملکرد بخشی از مجموعه دولت، به ویژه وزارت نفت است.

آمدنیوز با بازنشر مقاله‌ای با عنوان «کرسنتی که منتقدان (دولت) به عنوان کارت برنده از آن یاد می‌کنند»، با مطرح کردن یک منطق قجری و ساده لوحانه، با ادعای ترش بودن گاز میادین گازی ما در جنوب، سعی دارد که قرارداد خسارت بار و پرهزینه کرسنت را یک قرارداد کاملاً منطقی و عین «منفعت ملی» جلوه دهد. جالب این جاست که حتی خود افرادی که در وزارت نفت مسوول انعقاد این قرارداد بودند (و متاسفانه هنوز هم در سطوح مدیریتی بالا حضور دارند) هیچ گاه چنین ادعایی برای دفاع از خود مطرح نکرده‌اند.

********

کانال «مملکته»

کانال مملکته، در بین سه کانالی که در این جا مطرح می‌شود، بیشترین عضو را دارد و به دلیل لحن و بیان طنز خود، از ضریب نفوذ و گستردگی بیشتری برخوردار است. شعار این کانال تلگرامی این است: مملکت از نگاه طنز.

اما کانالی که کار خود را با این فضا شروع کرد، اکنون به صراحت و تمام قد، کمر به ضربه زدن به اعتقادات مردم ایران بسته است. از نظر حجم و صراحت هتاکی‌های اعتقادی، هیچ یک از کانال‌های فراگیر و مطرح تلگرامی به پای «مملکته نمی‌رسد. در بررسی محتوای این کانال در ماه اکتبر که مقارن با ایام عزاداری دهه اول محرم بود، آشکارا و مکرر، حرمت شکنی اعتقادی، در قالب طنز و شوخی جلوه گر می‌شود:

تمسخر عاشورا و اعتقادات شیعی

کانال مملکته با استفاده از تقارن بازی فوتبال مقدماتی جام جهانی بین ایران و کره جنوبی در شب تاسوعای حسینی، نهایت عقده گشایی را با یکی از مبانی تفکرات شیعه انجام داد. در ادامه با عذرخواهی از ساحت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و متدینین، شماری از این حرمت شکنی‌ها را جهت روشنگری منتشر می‌کنیم

مقایسه پرچم عزای حسینی با پرچم داعش

* باید 2 ساعت بشینن کره‌ای‌ها رو توجیه کنن که فرق این پرچم‌ها با پرچم داعش چیه که تو استادیوم نصب شده

 
گسترش گسل‌های قومیتی، انحراف عقیدتی و افشاگری‌های دروغ؛ برنامه کانال‌های تلگرامی 
تمسخر یک دست سیاهپوش شدن یکصدهزار تماشاگر بازی ایران و کره جنوبی

مسخره کردن بازیکنان کره در حال بستن بازوبند مشکی در احترام به عزاداری حسینی

از قیافه‌اش مشخصه داره تو دلش میگه 시적 무엇 처분 좌석 یعنی عجب وضع ...

تمسخر مراسم شیرخوارگان حسینی با توصیف آن با عنوان «شیوه‌های جدید کودک‌آزاری» یا «سادیسم بدون شرح!»

* اگه یه نفر هدف از پوشوندن لباس عربی به نوزاد و فلسفه برگزاری «همایش شیرخوارگان حسینی» رو برای من روشن کنه، قول میدم روزی 3 وعده قمه بزنم.

تمسخر اسارت خاندان امام حسین به دست یزیدیان

* حالا که قراره فضای بازی عاشورایی بشه، بازیکن‌های کره با زن و بچه بیان که بعد از باخت به اسارت ببریمشون ...

* از اینا بعید نیست یه وقت دیدی برق استادیوم قطع کردن هیئت را انداختند

* آب معدنی را به روی کره‌ای‌ها ببندید فضای استادیوم باید عاشورایی باشد

مسخره کردن عزاداری در تورونتوی کانادا و «دلقک بازی» نامیدن آن

* فیلم عاشورا در تورنتو رو می‌دیدم. عجب سیرکی! کانادایی‌های بدبخت انگار مشکلِ دلقک کم داشتن، حالا باید با دلقک‌های ایرانی هم سروکله بزنن.

انتشار فراخوان ضد انقلاب در تورنتو برای بر هم زدن مراسم عزاداری

گسترش گسل‌های قومیتی، انحراف عقیدتی و افشاگری‌های دروغ؛ برنامه کانال‌های تلگرامی
 
مطرح کردن شایعه دروغین دیده شدن نام «امام حسین (ع)» روی ماه و انتشار انواع گستاخی‌ها و شوخی‌های وقیحانه با این شایعه خودساخته

* شایعه شده امشب روی #ماه یا حسین حک شده. من دیگه #حرفی ندارم

* نذری هم می‌دادن

* از اردبیل که به ماه نگاه کنی توش نوشته یا ابوالفضل.

* در پی اختلافات بوجود آمده، اداره ثبت اسناد و املاک #ماه، نسبت به مالکیت شرکاء اعلان نظر کرد

* دهه هفتادی‌ها و دهه‌هشتادی‌ها شاید یادشون نیاد، ولی ما بچه بودیم، عکس امام رو توی ماه می‌دیدیم... گفتم فکر نکنید یک وقت چیز جدیدی دیدید

* توی کهکشان راه شیری هر وقت سیاره‌ها حوصلشون سر میره به هم میگن: ماهو بگیر ببینیم چی داره

این‌ها تنها گوشه‌هایی از هتاکی‌های این کانال فقط درباره این موضوع بود. ولی جالب بود که «مملکته» که تا روز قبل همه چیز را درباره محرم به تمسخر می‌گرفت، با فرارسیدن عاشورای حسینی، به ناگاه مدافع عاشورا شد و با مقایسه عاشورای امام حسین (ع) و یارانش در کربلای سال 61 هجری و عاشورای سال 88 و شبیه سازی نظام جمهوری اسلامی با اشقیاء کربلا، هتاکی‌ها را متوجه نظام و مردم ولایتمدار کرد و به تبلیغ فتنه پرداخت:

* عاشورا یعنی اون روز، کربلا یعنی میدون ولیعصر، اسب یزید یعنی ماشین انتظامی با اون گارد جلوش

* (نشان دادن عکسی از نیروهای امنیتی کشور در روز عاشورای 88) با این تیتر: " و سپاه عمر سعد را 8000 سوار بود."

گسترش گسل‌های قومیتی، انحراف عقیدتی و افشاگری‌های دروغ؛ برنامه کانال‌های تلگرامی 

* کل یوم عاشورا، کل ارض کربلا- ظهر عاشورا، تهران،1388

 گسترش گسل‌های قومیتی، انحراف عقیدتی و افشاگری‌های دروغ؛ برنامه کانال‌های تلگرامی

 

و جالب این که دو روز قبل‌تر، یعنی برای بازی ایران-کره جنوبی، این خط‌دهی صورت می‌گرفت که در ورزشگاه شعار «یا حسین-میرحسین» سرداده شود.

اما هتاکی و قبح شکنی این کانال نسبت به معتقدات مذهبی به همین جا ختم نمی‌شود. مثلاً تبلیغ کمپین «نه به حجاب اجباری»، یکی دیگر از سرفصل‌های این کانال در ماه گذشته بوده است.

اما کانال «مملکته»، سردمدار تبدیل تجمع در آرامگاه کوروش، به یک تجمع سیاسی بود. ادمین‌های این کانال، این کار را از طریق به اشتراک گذاشتن پست‌هایی چون «پوشش لحظه به لحظه حضور مردم در پاسارگاد» و «ترافیک به سمت پاسارگاد»، «زنده از پاسارگاد: روز غیررسمی کوروش» و شعارهایی از قبیل «کوروش پدر ماست- ایران وطن ماست»، «آزادی اندیشه- با ریش و پشم نمی شه» و «ما آریایی هستیم- عرب نمی‌پرستیم» پیش می‌بردند.

حمایت از نویسنده‌ای به اسم «گلرخ ابراهیمی» که قهرمان داستانش، قرآن را به آتش می‌کشد و ایجاد کمپینی برای آزادی او و همسرش، «آرش صادقی» یکی دیگر از اقدامات ضد اعتقادی این کانال است.

********

وحید آنلاین

«وحید آنلاین» را می‌توان نسخه دیگری از مملکته دانست، با این تفاوت که ضریب نفوذ و شناخته شدگی آن به دلیل کم‌تر بودن وجه طنز، از مملکته کم‌تر است اما ؛ اما در صراحت و وقاحت در پرده دری و حرمت شکنی هیچ چیز کم‌تر از آن ندارد. در زیر با ذکر سرفصل‌های آن در ماه گذشته، باز هم با عذرخواهی از مخاطبان، مصادیقی از این کانال تلگرامی را می‌آوریم:

- تمسخر علمای دینی به دلیل دغدغه‌های این بزرگواران برای برگزاری کنسرت در شهرهای مقدس قم و مشهد. سیبل این هجمه‌ها متوجه حضرت آیت الله صافی گلپایگانی بود که به دلیل محتوای به شدت توهین آمیز پست‌های این کانال از ذکر مصادیق معذوریم.

- تمسخر و توهین به حجاب در قالب «کمپین نه به حجاب اجباری» و پوشش گسترده تحریم مسابقات شطرنج بانوان جهان در تهران به دلیل الزام به رعایت حجاب.

- تمسخر مفهوم «دعا» و «شفاء» با انتشار فیلمی از دعاخوانی آیت الله حسن زاده آملی بر یک بطری آب.

- تمسخر مسوولان ایرانی برای دغدغه مندی برای حفظ شعایر عاشورایی در مسابقه فوتبال ایران و کره. برای نمونه، «مهدی تاج»، رییس فدراسیون فوتبال، به دلیل این که گفت "حتی با قبول جریمه‌های کنفدراسیون، پای استفاده از نمادهای عاشورایی در ورزشگاه می‌ایستد"، مورد حملات شدید این کانال قرار گرفت. به یک نمونه توجه کنید:

بین دو نیمه ایران و کره چند نفر بیاریم قمه زنی کنند. کره‌ای‌ها ببینن، توی زمین نمیان. هم بازی رو سه هیچ می‌بریم، هم عزاداری انجام شده.

- ترویج شادی برای فوتبال به رغم تقارن با ایام عزاداری با استفاده از ادبیاتی مانند این: " اون طبل شادانه رو بیارین، شهر باید به من فوتبالی عادت بکنه". (این کانال با دستمایه قرار دادن شعار برخی متدینین مبنی بر این که «شهر باید به من هیاتی عادت بکند»، شعایر محرم را مورد تمسخر قرار می‌داد.)

حتی کار به جایی می‌رسد که این کانال برای حضور «آتئیست ها» و «آگنوستیک ها» در ورزشگاه آزادی برای مسابقه ایران و کره آگهی می‌دهد:

اعلام آمادگی #آتئیست ها و #آگنوستیک های ایران برای حضور حماسی در بازی #ایران_کره‌جنوبی[6]

استناد به اظهارات توهین آمیز یک مقام سعودی، برای تحقیر ملت ایران

وزیر خارجه عربستان میگه ایران کشوریه که جوانانش بیکار و سرانش دزدن. خیلی هم عجیبه، داره درست می گه، هم داره تحقیر می کنه هم توهینی نکرده.

استناد به حضور محمود عباس، رییس حکومت خودگردان فلسطین در مراسم دفن شیمون پرز و زیر سؤال بردن موضع ضد اسراییلی ایران.

زیر سؤال بردن نص صریح شرع در زمینه دیه زن و مرد

یک وکیل: "درقانون جدید مجازات دیه زن و مرد مساویست. با این تفاوت که نصف دیه زن را صندوق خسارتهای بدنی می‌دهد و نصف دیگر را قاتل #حقوقیار"[7]

درواقع چیزی که برابر شده «خسارت پرداختی» است؛ یعنی «مبلغی که خسارت‌دیده دریافت می‌کند» اگرنه از نظر شرع #دیه #زنان همچنان نصف دیه مردانه و به همین دلیل اون تفاوت مبلغ رو از کسی که خسارت‌زده نمی‌گیرند.

تمسخر تاریخ هجری

"#عربستان سرزمین تولد #اسلام تقویم خودش رو میلادی کرد. بزنید تو سر خودتون مسلمونا! #محرم"[8]

"عربستان هم از امروز به تقویم میلادی رو آورد. از حالا دیگر احتمالاً تنها کارکرد تقویم هجری قمری، اعلام روزانه در ابتدای اخبار صدا و سیماست!"[9]

تمسخر شدید فرهنگ عاشورا

"اگر فضای استادیوم خوب عاشورایی بشه ممکنه کاپیتان کره شکل #حر توبه کنه بیاد سمت تیم ما."[10]

تبلیغ همه جانبه «همجنس بازی» برای قبح شکنی و عادی سازی:

"امروز روز مبارزه با #همجنسگراهراسی و #ترنس‌هراسی است. ۲۶ سال پیش توی این روز سازمان بهداشت جهانی #همجنسگرایی رو از فهرست بیماری‌هاش خارج کرد"

تبلیغ بهایی‌گری

"بولدوزر انداختن به قبرستان بهایی‌ها از ابتکارات شیعه است. در حالیکه عربستان وهابی در مورد بقیع رافضی هرگز چنین نکرده "[11]

"کلی دوست #بهایی دارم که اصلنم ضاله نیستن خیلی هم بچه‌های خوبی هستن. #اجتناب نمی‌کنم؛ دم #فائزه_هاشمی هم گرم! حقوق شهروندی کو پس؟"[12]

********

این‌ها تنها گوشه‌هایی از برنامه خزنده‌ای است که تحت قالب گردش آزاد اطلاعات و فناوری‌های ارتباطی، اعتقادات و باورهای جامعه را هدف گرفته‌اند و بی شک محصول یک طرح و برنامه دقیق و پیچیده رسانه‌ای - تبلیغاتی هستند که قصد دارند، جامعه مسلمان ایران را از درون و به مرور استحاله کنند.

متأسفانه کوتاهی نهادهای مسؤول اعم از نیروهای امنیتی، دولتی‌ها و شوراهای عالی مربوط به موضوعات فضای مجازی و فرهنگی جامعه، باعث شده است از یک سو، انحرافات در جامعه گسترش پیدا کند و از سوی دیگر، هیچ پادزهر یا اقدام ایجابی و حتی سلبی برای مقابله، صورت نمی‌پذیرد و هرازگاهی از این و آن این صدا بلند می‌شود که به دنبال ارزان کردن قیمت اینترنت هستیم و هیچ کس به فکر امن کردن فضای اینترنت نیست یا اصلا فهمی برای مقابله با خطرات شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌های موبایلی وجود ندارد و تا کارد این شبکه‌ها به استخوان اعتقادات و ارزش‌های جامعه اسلامی نرسد، مقامات ذیربط (که از قضا گاهی خود نیز برای مقاصد سیاسی درگیر این جریانات می‌شوند) جسارت اقدام و عمل را ندارند!



[1] - استفاده از نرم افزار پیام رسان «تلگرام»(با قابلیت ایجاد کانال) محبوبیتی فوق العاده و چشمگیر در بین دست کم جوانان طبقه متوسط شهرهای بزرگ ایران پیدا کرده است. با استفاده از بستر این محبوبیت، افراد و گروه‌های مختلفی از طیف‌های مختلف فکری و از حوزه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اعتقادی با ایجاد کانال‌های مختلف خود را تبلیغ کنند، کسب درآمد کنند یا اهداف سیاسی و فرهنگی خاصی را پیش ببرند. در این بین کم نیستند کانال‌هایی که در ظاهر به قصد شوخی و لودگی و به اشتراک گذاشتن جوک کار خود را شروع کردند، ولی خیلی زود، وقتی به سطح مشخصی از مخاطب دست یافتند، به تدریج در لا به لای جوک‌ها و شوخی‌ها، خطوط اصلی خود را رو کردند؛ و هستند کانال‌هایی که کار خود را به عنوان رسانه مستقل، مصلح اجتماعی، فاش کننده اسرار فساد و ...؛ و البته بدون وابستگی و «فراجناحی» آغاز کرده‌اند، ولی کم کم برنامه‌های از پیش تعیین شده و پیچیده خود را آشکار می‌کنند.

[2] - لازم به ذکر است که بنا به برخی گزارش‌ها، فرد پشت پرده این کانال کسی نیست جز «روح الله زم»، فرزند حجت الاسلام محمدعلی زم، از فعالان اصلی فتنه 88 و فراری به خارج از کشور که گویی هنوز ارتباطاتی در درون کشور دارد.

[3] -https://telegram.me/Amadnews/11152

[4] -https://telegram.me/Amadnews/11193

[5]- بعضاً شاهد انتشار پست‌هایی در دفاع از دولت هستیم: دستورات مهم دولت برای صرفه جویی در هزینه‌ها/ برگزاری همایش، استخدام جدید و افزایش حقوق ممنوع شد +سند

[6] - twitter.com/saman0018/status/782555563418849280

[7] - twitter.com/hoghooghyar/status/781784931651452952

[8] - twitter.com/SeagullMaroon/status/782539494121676801

[9] - twitter.com/Kayvan_Hosseini/status/782568040252735488

[10] - twitter.com/sharifi123/status/785045103870144512

[11] - twitter.com/dour4n/status/731451098595270656

[12] - twitter.com/Amarezzi/status/731884766585327616

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 61
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 40
  • ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
    1 3
    مشرق جان_ مادرت، سلام شما رو به خدا این سیستم تلگرام رو بخواهید دستور بدن تعطیل بشه به طور کلی مجوز شرکتش که اینها مدعی هستند را لغو کنند خداگواه مقداری بریم جلو احتمال هرحادثه ای را در کشور می تونیم بدیم ها مسلمانها مدت چهار ساله به هرجا بگید نوشتم نامه نگاری کردم حتی یک بار نامه را برای خودشما ارسال کردم مشرق جان حتی دزدها چی هستند !؟! شما حساب کنید اگر الان کسانی و گروهی خدایی ناکرده بخواهند کارهای خطر ناک عملیات های آشوب از گروگانگیری ! انتحاری بمب گذاری و غیره داشته تو کشور می تونه به راحتی از این نرم افزار نه بدافزار جاسوسی لعنتی استفاده کنه مشرق خودت فقط یک محاسبه کن ببین چی می گم به خدا برای امنیت مردم و کشور عزیزم دارم داد می زنم این سیستم از همه سریعتر و قابل نفوذ تر عمل میکنه !!! خیلی خیلی پر نفوذ تر تاجایی که دروغ روسها بعدازکمتر از چند روز که بچه های ایرانی و هکر تونستند نرم افزارهکش رو بسازند فاش شد و شما به این موضوع بی دقتی کرده بودید دقیقا زمانی که شرکتش اعلام کرد 200 هزار دلار جایزه تامین میکنه هرکس هک کنه تاجایی تو کشور ما پیش رفت که نرم افزار درست شد که بلافاصله هک کنند و این یعنی نفوذ بالا دراین سیستم کاربردی و شما نسبت گیری کنید به تمام فضاهای موجود دیگه که الان مردم دارند مورد استفاده قرار می دهند ما اصلا الان مسئله مذهب که خیلی مهم هست بگذاریم کنار مسئله قومیتها که به وسیله همین لعنتی میشه یک مرتبه یک استان را به آشوب کشید بگذاریم کنار مسئله ملی و امنیت ملی داره میشه شوخی نیست !!! کل نظام رو با تفاسیر و حرفایی که داره رد و بدل میشه دارند می برند زیر سوال تو ادارات دولتی نامه های محرمانه رو کش می روند و بلافاصله به گروهها ارسال میکنند بدون اینکه کسی بدونه چی هست یک مرتبه یک بمب میشه توکشور!!! خداوکیلی جان پدر و مادرتون صدای چهارسال فریاد انا الحق این حقیر درگاه خدا و سرباز کوچک اسلام و امام زمان عج و ولایت را به گوش مسئولین برسونید زمین خورده تمام مردم کشورم هستم به والله اما خیلی نگرانم مشکلات عدیده ای داره که به عنوان یک دیده بان دارم کوچیکاش رو می گم کوچیکتونم یک کاری کنید دولت و وزارت مربوطه بره زیربارکه کلا حذفش کنه اللهم عجل لولیک الفرج
  • ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
    0 1
    عزیزان، تا زمانی که رسانه ها نظیر کتاب و روزنامه و مجله برای انتشار نیازمند داشتن مجوز رسمی بودند کنترل رسانه ها ممکن بود. اما اینترنت ابزار حاکمیت فراماسونها بر دنیا است و مجوز هم از ما نمی گبرد. اینهمه هزینه و سرمایه گذاری در دنیا برای ایجاد این شبکه های جدید و نرم افزارهای ارتباطی جدید برای چیست؟ واقعا سود اقتصادی بیشتر مطرح است یا یک هدف مهم آخرالزمانی؟ به هر حال حقیقی هست و آن اینکه کسانی که این شبهات و مطالب را در این شبکه ها مطرح می کنند قصد فهمیدن ندارند. چرا که کسی واقعا سوال دارد می رود از صدها و شاید هزاران پایگاه رفع شبهات و یا بحث علمی سوالش را می پرسد. اما کسی که این مطالب را در فضای عمومی پخش می کند قصد پاسخ گرفتن ندارد. پس دوستان حزب اللهی که ساعتها وقت خود را برای پاسخگویی به این شبهات در تلگرام و نظایر آن تلف می کنند عملا راه به جایی نمی برند جز اینکه فقط در موضع انفعال و دفاع قرار می گیرند. حال ما باید چه کنیم؟ قطعا امکان ندارد تک تک این شبکه ها را بررسی کرد و به هر شخص شبهه کننده پاسخ داد. همچنین متاسفانه امکان قطع کردن این ابزارها هم دیگر وجود ندارد. فقط می ماند یک راه. آن راه هم تغییر ماهیت برخورد متدینین در مواجه با این امکانات از مسیر انفعال و موضع دفاعی به موضع تند و تهاجمی. باید به جای وقت گذاشتن برای پاسخ دادن به این افراد به حمله به ارزشهای تمدن غرب از همین وسایل استفاده کرد. حمله به هولوکاست، حمله به دموکراسی، حمله به لیبرالیسم، حمله به خرافات بی پایان موجود در کتاب مقدس ، اوستا و مکاتب ضاله مشابه آنها.. وقتی رویکردتان تهاجمی شود سه اتفاق می افتد اول شکستن انرژی دشمن برای مقابله با شما. دوم اینکه شما با بارانی از فحشها و ناسزاهای بسیار رکیک رو به رو خواهید شد که بیش از پیش ماهیت حقیقی مدعیان روشنفکری را نشان می دهد. سوم اینکه در نهایت خود صهیونیستها وارد عمل شده و شما را حذف می کنند به بهانه گسترش خشونت و مخالفت با قوانین سایت!
  • ۰۲:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
    3 2
    ضریب نفوذ این کانال ها در افکار جوانان ما در سراسر کشور بسیار بالاست ، متاسفانه چون ملت ما سواد رسانه ای ندارد هر هرزه نگاری رو به عنوان مطلب و خبر می پذیره و دیگر چون مردم ما به خصوص جوانانمان اهل مطالعه و تحقیق نیستند این مزخرفات رو بدون سند و دلیل به ذهنشون می سپارند و همین باعث خطر میشه خطر کسب اگاهي سطحی و اگاهي کذب ، ان شا الله روزی پرسه که این اگاهي ها باعث عمل بشه !
  • ۰۳:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
    1 2
    این نوع رسانه امثال تلگرام جز کم ارزش ترین و ب یاعتبارترین رسانه هستند چون حداقل مسئولیت پذیری هم کاربران ناشناس ندارند / هر چند ممکن است اندکی منصف و بی طرف هم در خبر راسنی باشند و افارد حرفه ای هم باشند ولی تنها ملاک عقل و وجدان است و هرگز نباید اعتماد صد در صد کرد. فمنیست های مرد ستیز- عقده ای و اسلام ستیزان و عناصر ضد کینه توز ضد شیعی و قوم گرایان تجزیه طلب از از کانال استافده می کنند چهت فریم مردم.
  • ۰۳:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
    0 4
    زنده باد انقلاب اسلامی ایرانیان
  • ۰۳:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
    2 1
    منکه مشکلی نمیبینم اکثر مطالب طنزشون که منبعشون کانالای دیگس خبرهاشونم دقیقا چیزاییه که صدا و سیما و خبرگزاری ها اصلا پوشش نمیدن اینا تازه مشت نمونه خرواره
  • حسین ۰۴:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
    0 0
    با سلام لطفا اصلاح نمایید: سر کرده عرفان حلقه محمد علی طاهری است نه محمد رضا که ان شاء الله به زودی از صفحه گیتی محو خواهد شد
  • ۰۴:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
    2 1
    ناشناس0 1:4 زیاد حرص نخور. با زور .سرکوب تشدید خفقان فیلتر، نمیشه جلو کسی گرفت. مث برخورد با حجاب گشت ارشاد گذاشتن که همه دیدن خانوما هر روز راحت تر میشن.عزیز دلم دیگه دوران سرکوب فیلتر گذشته.نباید عقیده و مسواک دهنی ت به زور بکنی تو دهن کسی. باید قبول کنید منطقی همه کسایی که ناراضی هستن بهایی نیستن.امیدوارم مشرق سانسور نکنه.
  • ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
    3 0
    تا کی پرده پوشی؟ تا کی نصیحت جوانان به دو شخصیتی؟ تا کی بستن دهان ها و شکستن قلم ها؟ الآن به غیر از شبکه های اجتماعی ابزری مدنی برای اعتراض هست؟؟؟در ایران؟؟؟ شبکه های اجتماعی به راحتی دست یه مدیر رو داخل یه مدرسه یا کارخونه یا اداره یا شرکت با به اشتراک گذاری یک عکس یا صدا یا فیلم یا سند رو می کنه چی از این بهتر؟!؟؟؟ شبکه های اجتماعی برای کشوری مثل ایران که مردم و حکومت اون در طی فرهنگ سنتی اسلامی در چند قرن گذشته یاد گرفتن دو شخصیتی باشن و مثلا پسره در ظاهر جلوی خانواده جانماز آب می کشه و شب ها با دوستان پای نت پورن اشتراک می کنه یا خارج از خانه بین دوستان یا سر کار با مردم یه موجود کاملآ دیگر هست ....زیاد هم بد نیست باعث میشه جامعه ایرانی با چهره واقعی خودش آشنا بشه که چند قرن با مخفی نگه داشتن اون عامل اصلی سقوط یکی از قدرت های بین المللی در طی سه قرن اخیر یعنی ایران هست ... شما تا قبول نکنی بیمار هستی و ملت بیماری فرهنگی دارن برای حل مساله کاری نمی کنی چون تنها کارتون شده پاک کردن صورت مساله
  • محمد ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
    0 1
    تنها راهش اینه که یک مسنجر داخلی با تمام امکانات تلگرام و اینستاگرام راه اندازی شود چون نیاز مردم هست و این دو شبکه فیلتر کامل شود . زیرا روز به روز میبینم که فساد اخلاقی و قومیتی درش بیشتر میشود و هیچ نظارتی هم بر ان نیست
  • ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
    0 1
    حرف شما کاملا درسته . ولی نباید صورت مسئله رو پاک کنیم و اونم اینه که شبکه های اجتماعی نیاز روز مردم هر کشوری هست ولی باید کنترل باشه نه اینکه اطلاعات میلیون ها ایرانی در اختیار روسیه یا امریکا باشه ... تنها راهش اینه یک شبکه پیام رسان ایرانی با تمام امکانات تلگرام راه اندازی بشه و این شبکه فیلتر کامل شود تا جلوی این حجم فساد اخلاقی و قومیتی گرفته بشه . من موندم یعنی در مملکتی که توییتر به اون عظمت هک میکنند کسی پیدا نمیشه که بتونه یک شبکه اجتماعی پیام رسان درست کنه ؟! خدا داند
  • ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
    0 1
    نباید صورت مسئله رو پاک کنیم و اونم اینه که شبکه های اجتماعی نیاز روز مردم هر کشوری هست ولی باید کنترل باشه نه اینکه اطلاعات میلیون ها ایرانی در اختیار روسیه یا امریکا باشه ... تنها راهش اینه یک شبکه پیام رسان ایرانی با تمام امکانات تلگرام راه اندازی بشه و این شبکه فیلتر کامل شود تا جلوی این حجم فساد اخلاقی و قومیتی گرفته بشه . من موندم یعنی در مملکتی که توییتر به اون عظمت هک میکنند کسی پیدا نمیشه که بتونه یک شبکه اجتماعی پیام رسان درست کنه ؟! خدا داند
  • مهران ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
    1 1
    مشرق با اسم بردن این کانال ها فقط براشون تبلیغ میکنی . اگر قرار به مثال هست اسم هایشان را شطرنجی کنید و فقط خب نشون بدید نه اینکه تبلیغشون کنید . این از ناگاهی شدید شما هست . ضمنا فقط همین چند کانال نیست بیش از هزاران کانال ضد انقلاب هستند. تنها راهش دیر یا زود فیلتر کامل اینستا گرام و تلگرام و هر شبکه خارجی و ساختن مسنجر های خودی هست . حتی اگه عده ای دوست نداشته باشند مجورند که استفاده کنند چون میدونند مسنجر خارجی زود فیلتر خواهد شد . کاری که چین هم کرد و با استقبال روبه رو شد
  • ضيا ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
    1 0
    بياييد اينم فيلتر كنيد. چرا خودتونو توجيح ميكنيد واقعا؟
  • ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
    0 0
    البته بحث نجومی گیری را نمیتوانید کتمان کنید چون در اردبیل هم اگر الان بررسی کنید جراح زنان بدون استفاده ازکارتخوان در مطب ویزیتش حداقل 150 تومنه و هر روز 50 مراجعه دارد کار میکند و فقط نقدی میگیرد یعنی حدود 220 میلیون در ماه و بدون پرداخت مالیات به دلیل عدم استفاده از کارتخوان که رئیس مالیاتی اردبیل باید با کمک افراد درستکار و صالح راسا برود مطب این افراد و افشاگری کند و بگه که درسته یا نه چون رسما و عملا با این وضع مواجه بودم و امکان اشتباه نیست و حداقل 100 نفر مشابه است یعنی 21000 میلیون تومن در ماه در شهر اردبیل فرار مالیاتی توسط چند نفر میشود و نمیتوانید کتمان کنید در رشت هم حدود 200 و در سایر شهرها هم 200 نفر مشابه در یک صنف همین وضع را دارند .
  • ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
    2 0
    قشنگ دارین زمینه چینی میکنین برا فیلتر تلگرام. گیریم اینم فیلتر کردین، بعدش چی؟! این همه نرم افزار ... ملت میرن یه نرم افزار دیگه .. خب طرف شبهه ایجاد میکنه جوابش روبدین
  • ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
    0 1
    توی خود مجلس فراکسیون قومیتی مانند ترک زبان و غیره تشکیل میدهند که موجب ترویج افکار تجزیه طلبانه میشود
  • ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
    0 0
    مشرق جاااااااان از اینکه این کانالها رو معرفی کردی مچکریم
  • محمد صادق ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
    0 0
    کار خوبی بود. ادامه بدین
  • ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
    1 1
    با فیلتر کردن تلگرام نمیشه جلوی اینها رو گرفت چون خیلی زود با یک نرم افزار دیگه شروع میکنند بهترین راه برای مقابله استفاده از همین تکنولوژی و روش خودشون برای آگاه سازی مردمه
  • ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
    4 0
    تلگرام فقط ابزاره . لطفا جوری اظهار نظر نکنید که انگار با فیلتر تلگرام همه این مسائل و مشکلات حل میشه . تجربه ثابت کرده در عصر اطلاعات نمیشه جلوی گسترش اطلاعات را گرفت و این همه توقیف ویدیئو و ماهواره و فیلترینگ راه به جایی نبرده . تنها چیزی که ما نیاز داریم شفافیت و صداقت و بی طرفی بیشتر سرعت عمل بیشتر در رسانه های عمومی بخصوص صدا و سیماست . باید سواد رسانه ای مردم بالا بره تا بتونن حق و از ناحق بهتر تشخیص بدن وگرنه محاله بشه جلوی چشم و گوش مردم را گرفت !
  • ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
    0 0
    مگه دولت نمیگه بر کانال های تلگرامی نظارت داریم؟ پس چرا این کانالهای مشکل دارو فیلتر نمیکنه؟
  • ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
    0 0
    نه اینکه برای مثل شما بهایی یا لائیک بودن مسئله مهمی هست خانوم جون بعد از آن راحت تر یا بازتر؟ راحتی در مرام شما همان فاحشه نمایی است؟!!!!
  • علي ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
    0 0
    بخش كانال تلگرام بايد فيلتر بشه چون تعداد اعضايش مي تونه ميليوني باشه .و نام حدوده . يك ضدانقلاب فراري مي تونه رهبري يك ميليون جوان ايراني رو براي شستشوي مغزي داشته باشه . مصداق نفوذ دشمن همين ابزار تلگرام است. بقيه نرم افزارها مثل واتساپ و لاين و وايبر فوقش صد يا دويست عضو بودن كه اكثرا فاميلي و همكلاسي و رفقا بودن. وقتي كانالي يك ميليون عضو داره مي تونه يك تجمع صنفي سياسي رو رهبري كنه و مثلا بگه شنبه همه بريم تو فلان ميدان حضور داشته باشيم. ما پدر ها و مادرها نگران كانالها هستيم . بخش كانال تو ايران باز باشه وتلگرام رو محدود كنن به صد نفر يا دويست نفر عضو . ممنون
  • ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
    0 0
    چرا هیچ چیزی از کانال های تجزیه طلب ننوشته اید؟
  • مهدیار آستانی ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
    1 0
    این مساله که نشردهندگان این اباطیل هیچ کاری به انحرافات و خطاهای دولت روحانی ندارند و حتی در مقام دفاع و توجیه عملکردهای خطای دولت نیز یر می آیند، نیز بسیار جالب و عجیب است
  • ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
    1 0
    اگر عقل سلیم و گوش شنوایی باشه برای این شبهات پاسخ قاطع هم وجود داره
  • عرشیا ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
    1 0
    در خصوص آمد نیوز لازم به ذکر است یکی از دلایلی که ممکن است باعث اقبال به آن شده باشد این است که در هنگام نشر اخبار اختلاس و کلاهبرداری و ... به صراحت نام طرف را ذکر می کند نه مثل شما با ضمایر مبهم . و در این صورت خط و ربط مسائل تا حدودی معلوم می شود.
  • ebi ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
    2 0
    متاسفانه کلا فضای مجازی جایی شده برای دروغ پراکنی وفتنه انگیزی ....
  • ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
    2 0
    مشرق ! متاسفانه این جنگی است که خودتان راه انداخته اید . مشکل از تلگرام نیست . که اگر نباشد ، متاسفانه این مطالب بازهم از راه های دیگر منتشر می شود . وقتی خودتان به شخصی که با به صدا درآوردن یک طبل 2 متری و آزار و اذیت مردم شهر ، با وجود گفته ( فتوای ) خیلی از مراجع که عزاداری ها نباید مزاحم مردم باشند ، لقب متدین می دهید و تاکید میکنید که شهر باید به این آقا عادت کند !! انتظار چه حرکتی از سوی امثال متولیان چنین کانالهایی را دارید ؟! خب یکی هم میاد یک غلطی دیگر می کند و میگوید شهر باید به من هم عادت کند !
  • ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
    0 0
    فضای مجازی فقط باید به دید سرگرمی بهش نگاه کرد اگر کسی اون رو جدی بگیره ضربه می خوره
  • ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
    0 0
    متهم و مجرم با هم متفاوتند و اگر خدایی ناکرده شخصا در مظان اتهام قرار بگیرید ولی در واقع بی گناه باشید به خوبی تفاوت متهم و مجرم و لزوم حفظ آبروی افراد و عدم دخالت در امر قضا را متوجه می شوید
  • مرتضی ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
    1 0
    به نظر بنده همه اینها تقصیر مسئولینه چرا باید از روی بی عاری مسائلی رو بدون حل و فصل و اطلاع رسانی صحیح بگذارند تا ازش سو استفاده بشه؟ دومین نکته هم اینه بنده صد در صد مطمئن هستم که برخی از مسئولین اطلاعات قوی در اختیار این کانالها عمدا قرار میدن ...
  • دکتر خرزوخان از کومور ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
    0 0
    وای گفتی آتئیست آگنوستیک، یادش بخیر یه مدت تو فیسبوک الکی آگنوستیک شدم با عکس احمدی نژاد و علامت A روی پیشونی و دماغ این بزرگوار. از بس بامزه بود زود محبوب و معتمدشون شدم. البته علم وافرمم بی تاثیر نبود. تا رفیق فاب ادمین اصلیشون رفتم جلو. بعد هر چی مقاله داشتن آماده میکردن علیه قرآن گرفتم فرستادم واسه واحدای قرآنی حوزه های علمیه قم و اصفهان :)) الکی با دو اکانت خودم بحث راه مینداختم با دو بیان متفاوت. بعد اکثرا خداپرسته پیروز میشد. تازه آگنوستیکه آتئیستا رو هم گاهی غیر مستقیم میکوبید با همون استدلالاتشون علیه خدا. خلاصه بعد بیش از یک سال، انسان های نابغه شک کردن بهم علیهم پیج زدن مام د برو که در رو خخخخ
  • ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
    0 0
    هر روز راحت تر میشن؟ یعنی ساعتها میک آپ و آرایش راحت تر از بستن روسری است؟
  • ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
    0 0
    کسی که شبهه دارد می رود و از عالم می پرسد. کسی که شبهه را پحش می کند که قصدش جواب گرفتن نیست. بلکه دارد توطئه می کند.
  • ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
    0 0
    به ناشناس 8:38 آری. ابزار است. اما ابزار که استفاده آن عموما در مسیر بد است و استفاده خوب از آن ناچیز است. بنا بر این جزو آلات حرام قرار می گیرد.
  • ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
    1 0
    ناشناس ۱۲:۴۱ مهم اینه که جلوی انتقال و گسترش اطلاعات نمیشه گرفت و شما خواسته یا ناخواسته به این اصل بی توجهی میکنید . باید جور دیگه محکم کاری کرد و در اذهان نه در ابزار !
  • رضا ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
    2 0
    فقط یک راه مقابله هست واونم اینکه مسولین،مبلغین،وعاظ،منبریها،وهمه اونایی که تریبون دردست دارند به شعارها وحرفهایی که میزنند خودشون عمل کنند...یعنی حرف وکردارشون باهم بخونه ...نه اینکه ازساده زیستی بگن اما میلیاردی وردارند ببرند...ازنهی ازمنکربگن اما درخلوت آن کاردیگربکنند.............باورکنیم همه انسانها ذاتا زیبایی وصداقت رودوس دارند واین راه مقابله با دروعگویی وریاونیرنگ هست......بگذریم...کارازاینحرفاگذشته
  • ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
    1 0
    نظر مشرق این است که کلا خبر رسانی نشود ؟ یا فقط از کانالهای خاص امنیتی خبر رسانی شود ؟ یعنی با ارائه اطلاعات به صورت آزاد مخالف است ؟! خب صدا و سیما و نشریات اصولگرا و اصلاح طلب هم که دارند همین کار را می کنند . پس چرا مردم به این خبر های غیر رسمی توجه میکنند ؟ کم کاری خودتان و گل چین کردن و سمت و سو دادن و "تحلیل به جای خبر" به خورد مردم دادن توسط صدا و سیما و رسانه های اصولگرا و اصلاح طلب ، نتیجه اش همین میشود . شما جلوی خبر را نگیر . خبر را درست منتشر کن ، مردم خودشان بلدند قضاوت کنند . یواش یواش می بینید که دیگر کسی به خبر های نامتعارف تلگرامی و .... توجه نخواهد کرد .
  • ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
    0 0
    یه مشت بچه مچه حزب الهی ریختن دارن زرت و پرت میگن .. ای کاش این مطالب تو اینستاگرام بود نظرای واقعی خونده میشد نه اینکه نظرای ده نفر بچه مثبتو منتشر کنی . تورو به جان مادرت منتشر کن
  • ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
    0 0
    نظام پر از حائن و نفوذی و جاسوس است
  • حسین ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
    0 0
    حالا بهتر متوجه میشیم چرا سعودی به منافقین نزدیک شدند در جنگ سخت منافقین وظیفه شنود بیسیم های ایرانی داشتند و در دوران جنگ فرهنگی و رسانه ای وظیفه مدیریت و مهندسی افکار عمومی ایرانی ها را بر عهده دارند ضمنا این کانال های تلگرامی خطرشون از یه عده ادم بی کفایت در مجلس کمتره که عملا مملکت را در مجلس تجزیه کردند این هم از نوادره! قبلا سرزمین ها روی خاک تجزیه میشد و بعد مجلس و سیستم حکومتی، حالا بر عکس شده واقعا دارند چیکار میکنند!!!!!!!؟؟؟؟؟ کسی متوجه خطر هست؟؟؟!!!
  • ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
    0 0
    افرادی مثل شما با این طرز تفکر هستید که آب به آسیاب تجزیه طلب ها میریزید وگرنه تشکیل یک فراکسیون و کار کردن تحت نظر قانون هیچ اشکالی نداره
  • ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
    0 0
    حبث شایعه و بی اخلاقی هست . چرا مزخرف میگی
  • ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
    0 0
    بله اینم تاثیر داره ولی توجیه هست برای کسانی که سمت این کانال های مزخرف میروند
  • ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
    0 0
    به کل باید فیلتر شود و جایگزین داخلی برایش ایجاد شود .... ضمنا معلومه عده ای خیلی سوختند از این پیشنهاد که منفی دادند خخح
  • ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
    1 1
    اتفاقا برعکس اگه سرعت فیلتریگ بالا باشه نه بعد از چندماه وقتی مردم ببینند هر شبکه ای که میروند به سرعت فیلتر میشود مجبورند روی بیاورند به شبکه های داخلی چون دیر یا زود خسته میشوند . کاری که تو چین و روسیه به خوبی جواب داد
  • ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
    0 0
    ناشناس امریکایی : اگه سرعت فیلتر این نرم افزار ها بالا باشه شک نکن مردم هم خسته میشوند و به نسخه های داخلی روی میارن . کاری که تو چین و روسیه اتفاق افتاد
  • ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
    0 0
    درود به شرفت . مطئمنا اگه فیلترینگ سریع باشه مردم هم بالاخره خسته میشوند و به شبکه های داخلی روی می ارند . البته منظورم از مردم همون 12 میلیون نفر هستند نه 80 میلیون
  • ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
    0 0
    کسی که نمیگه نباشه ولی نه یک شبکه ای که دست روسیه یا امریکا هست بلکه شبکه ای باشه داخلی
  • ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
    0 0
    ناشناس ۰۴:۱۶ دوران هیچ چیز نگزشته این فقط از شل گرفتن خود نظام هست و این حقیقتی است . الان عربستان یک بیحجاب پیدا نمیشود چون سفت و سخت میگیرتد ولی برای ما یک طرح نصفه کاره ول میکنند . برای حجاب فقط گافی است برای هر بدحجابی یک جریمه 500 هزار تومنی نوشت اون موقع ببینم کسی جرات داره بیحجاب بگرده ؟!
  • ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
    0 0
    دوست عزیز اونوقت باید بپذیرید که دولت ایران تمامی محتوایی خصوصی که شما منتشر میکنید رو کنترل کنه
  • ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
    0 0
    به ناشناس 12:50 گسترش کدام اطلاعات؟ این گسترش شایعات و خرافات و مطالب مضر به حال جامعه است. دقت کنید که ما نباید برده ابزار بشویم و اجازه دهیم یهودیان با تولید پی در پی این ابزارها تفکر و تعقل ما را تعطیل کنند.
  • ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
    0 0
    مشرق و همه هموطنان گرامی سلام علیکم اگر برات مقدور هست اون فیلمی که یک خبرنگار رفته پیش جناب سرگرد فتا در سایبری کشور که داره اموزش می بینه درمورد تلگرام را درسایت بگذارید حدود هشت دقیقه هست فقط این رو بگم خدمت شما که خود خبرنگار بیچاره درمونده خیس آب میشه پیش خود جناب سرگرد!! درزمانی که داره خبر تهیه میکنه از جناب سرگرد می خواد که گوشی مدل بالاش که امنیت خیلی خوبی هم داره را چک کند! درهمان زمان که گوشی به دست جناب سرگرد داده میشه ! جناب سرگرد متوجه میشه تمام اطلاعاتی که روی گوشی و تلگرامش هست داره خارج میشه و یک نفر دیگه داره از خطش و گوشیش و تلگرامش درآن واحد بهره میبره !!!! تو همان لحظه خود بیچاره خبرنگار وا میره ... خواهش میکنم ازتون این فیلم را در خبرهاتون به نمایش بگذارید یا به فتا بگید فیلم رو براتون ارسال کنه خدا گواه با تمام دوستان عزیزم در این اظهار نظرها موافقم اما غالبا در کشورهایی که می خواهند مسائل پیچیده امنیتی راه اندازی کنند این چنین ویژگیهای گول زنک را وارد میکنند که بهره بسیار بالایی با کمترین هزینه در کوتاه ترین زمان ببرند!! مسئله مهمی که پیش روی کشور ماست و یک بار هم امتحانش را پس داد و حتی بسیاری از بزرگان کشور اعلام کردند که تلگرام خیلی اثر داشت ! مسئله اساسی انتخابات بود که گذشت و این مسئله یقینا در طولانی مدت برای کشور هزینه های هنگفتی را دارد بزرگواران اگر از سیستمهای داخلی استفاده شود خیلی خیلی بهتر هست که این را باید وزارت خانه های مربوطه دنبال کنند به عنوان شبکه ملی ! به فرموده امام ره اگر این مسائل جاسوسی خدایی ناکرده درش خونی از دماغ کسی بیاید!!! همه مسئول هستند! پیچیدگی فریبهای دشمن که خیلی برای جذاب شده این نفوذ عجیبی است که این خادم ملت و ولایت و اسلام خدمت شما عرض میکند هرچندکه کاره نیستیم و تنها خاک پای شما . اما شما بدانید درهمین ماجرای تلگرام دشمن نابکار از خواهر و مادر و فرزند و همه کشور و همه مردم و ملت را هدف قرار داده ! مانند همین شبکه های مستهجن ماهواره ! اما این را برای مسائل ملی و فرا ملی و کاملا امنیتی اثر بخش کرده وبرای جمع آوری اطلاعات جاسوسی سهل الوصولش داره استفاده میکنه !!! شما نگاه کنید چرا دیگه بیاد نیرو گیری کنه که بخواد نیرو را بفرسته درکشوری تا جاسوسی کنه !؟ خوب از طریق همین نرم افزارها این عمل را داره به سهولت و راحتی و سادگی مردم ما که همه شبکه های اجتماعی را پر کرده اند ازرضایتمندی و نارضایتی خودشان و تخریب افراد جامعه اسلامیمان استفاده میکنه ! باید به هوش باشیم ما باید مراقب تمام سکنات و کارهای دشمنان خود باشیم ! دشمنی که در کارتون 16 سال پیش می آید رئیس جمهور امروز خودش را مشخص می کند مطمئن باشید او با برد طولانی مدت داره این تخریب را برای زیر بناهای کشور ما نیزمی بیند! عزیزان ،دوستان همراه ،شما نگاه کنید درهمین تلگرام اولین کاری که انجام شد،کانالهای مستهجن بود که راه افتاد!! همین حرامی که درخانه آمد پایه ها را شل میکند ! دیگر همینجا هیچ کس به هیچ کس رحم نمیکند و قدرت دشمن را مضاعف میکند این کار براندازی تلگرام به نظرم بهترین راهش خود مردم هستند که آگاه بشوند که خطر های بزرگ درکنارش وجود دارد تا این نرم افزار را از روی گوشی ها و سیستمهای خود پاک نمایند! و از بین ببرند! شما نگاه کنید دقت بفرمائید وقتی داعش ملعون وارد کرکوک و موصل شد اول فیلمها هالیوودی سربریدن و آتش زدن ها را و بعد هم دوتا پیامک ارسال شد !! همان لحظه تا امروز مردم بدبخت عراق را درگیرکرده اند! وقتی تلگرام می تواند خطوط تمام زن و بچه مردم را با نفوذ خیلی بالا تا سقف 20 میلیون خط فاش کند و کلی خطرهای دیگر ! پس عزیزان بیائیم خودمان برای امنیت ملی کشورمان برادرانه و خواهرانه و دلسوزانه قدمی برداریم که عقلهای کل جهان هم درآن انگشت به دهان بمانند!! ما مدیون خون شهدا هستیم نمی توانیم به سادگی پا روی این خونها بگذاریم به نظر میاد که مشرق که خداوند متعال لطف و محبت کرده و این امکانات را در دست خبرنگارانش قرار داده و سر دبیر محترم و دیگر دوستان و این قلم که آغشته به خون مطهر شهداست را باید برای امنیت ملی کشور و تک تک مردم این سرزمین اسلامی و ایرانی به کار بگیره تا جایی هم این مسئله برد کنه که حتی مرد در دور ترین روستاهای کشور نیز خبر دار شوند که این وسیله خطرناک است و خودشان بیایند دل از این بد افزارجاسوسی برای کم کردن روی دشمن هم که شده حذفش کنند و کشور را جدا از خطری آگاهانه نجات دهند حلالمان کنید که خداگواه قلبم هست دلم برای تمام مردم کشورم می تپد و از خدا می خواهم مردم آگاه شوند دراین مورد و خودشان پی به فاجعه ای که می خواهد اتفاق بیافتد دست به کار شوند و جلوگیری کنند وقتی که همه مردم نداشته باشند اگر کسانی که متخلف هستند و خدایی ناکرده می خواهند اتفاقی را رقم بزنند درکشور معلوم هستند اما امروز همه رفته اند درلاک این نرم افزار الوده و حواسشان نیست که خودشان به هوای خبررسانی و غیره دارند کل کشور و مردم و انقلاب را هدف قرار می دهند حلال کنید زیاد عذر تقصر اما جدا به قول آقا شاید شما هم چیزی را بگویید که به درد کسی بخورد مسدع میشیم و دلسوزانه حرف دل را می زنیم ان شاالله مرضی خدا باشد امام زمان عج راضی باشند اللهم عجل لولیک الفرج مردم بزرگوار ایران بدانید ! گاهی اوقات بعضی از حذفها از زندگی انسانی و پیرامونی واحب هست چون نه تنها امنیت خود ما درخطر است امنیت تک تک هموطنان عزیزمان در خطر است ما به خون شهدا مدیونیم ما به امام حسین ع مدیونیم ما به اهل بیت ع مدیونیم نکنه کاری کنیم که مورد ناراحتی انها باشیم نه خوشحالی آن عزیزانمان یاحق
  • ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۳
    0 0
    آنها نمایندگان کل مردم ایران هستند وقتی فراکسیون زبانی و قومی تشکیل می دهند یعنی سهم خواهی و باج خواهی مملکتی، یعنی تفکیک سرنوشت مردم از هم، یعنی ایجاد نفاق و چند دستگی یعنی تجزیه گری، یعنی تجزیه مردم یعنی تجزیه طلبی. وگرنه چه فرقی میان مردم وجود دارد.
  • ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۳
    0 0
    متاسفانه کانالهای مستهجن ایرانی در تگرام رو به افزایش است، گزارش به فتا و نیز خود تلگرام، هیچ فایده ای ندارد و این کانالها همچنان فعال هستند.
  • ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۳
    0 0
    متاسفانه کانالهای مستهجن ایرانی در تگرام رو به افزایش است، گزارش به فتا و نیز خود تلگرام، هیچ فایده ای ندارد و این کانالها همچنان فعال هستند.
  • ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۳
    0 0
    ناشناس سویدی نوشته ای بایستی به اوستا حمله کرد! بیچاره زرتشتی ها شما در سوید چه میکنی؟ برو به داعش ملحق شو.
  • مهدی ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۳
    0 0
    مشرق چی کاره است که بخواد دستور بدن تلگرام رو تعطیل کنن؟ نه مشرق جون نخواه که دستور بدن که تعطیل کنن خخخخخخ
  • ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    1 0
    پس نه؟ باید بنشینیم و شاهد هجوم این موجودات خرافاتی علیه اسلام باشم؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس