مشترکانی که اکانت پیام‌رسان تلگرام را روی خط خود فعال کرده اما از سیم‌کارت‌شان استفاده‌ای ندارند در معرض افشای اطلاعات حساب شخصی‌شان هستند.

به گزارش مشرق، نرم‌افزار تلگرام حدودا دو سالی می‌شود که بعد از اعمال برخی محدودیت‌ها برای نرم‌افزار وایبر که منجر به کندی و اختلال در ارسال و دریافت پیام‌ها شد، پیام‌رسان اصلی ایرانی‌ها گردید.
 
اما این پیام‌رسان برخلاف تمامی جذابیت‌هایش مخصوصا رویکرد امن در ارسال و دریافت اطلاعات متنی و تصویری، می‌تواند کاربران را با چالش جدی دسترسی به حساب‌شان مواجه کند.
 
پیام‌رسان تلگرام جهت فعالسازی حساب کاربرانش از روش ارسال کد فعالسازی به شماره آنها استفاده می‌کند.
 
مشکلی که در این روش وجود دارد این است که با تغییر مالکیت سیم‌کارت، مالک جدید قادر است به حساب تلگرام کاربر قبلی دسترسی پیدا کند.
 
در صورتیکه مهارت جلوگیری از این چالش وجود نداشته باشد، ممکن است گریبان تمامی کسانیکه سیم‌کارت‌شان را واگذار می‌کند، بگیرد.
 
لذا لازم است به شدت نگران حریم شخصی خود در این پیام‌رسان موبایلی باشیم در غیر این صورت و بدبینانه‌ترین حالت، خریدار سیم‌کارت شما قادر به رویت اکانت تلگرامی شما خواهد بود.
 
این چالش در دو حالت زیر ممکن است گریبان مشترکان تلفن همراه را بگیرد:
 
1- اگر مشترک بخواهد سیم‌کارت خود را بفروشد یا به عبارت دیگر مالکیت را انتقال دهد.
 
2- مدت زیادی سیم‌کارت مشترک کارکرد نداشته و غیرفعال شده باشد.
 
چالش دومین حالت زمانی اتفاق می‌افتد که شرایط مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات برای بازیافت سیم‌کارت‌های بلااستفاده برقرار شود.
 
کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به عنوان نهاد تصمیم‌گیر و ناظر در عرصه ارتباطات مجوز سلب امتیاز سیم‌کارت‌های اعتباری که تا 90 روز استفاده نشوند را به اپراتورهای موبایل داده است.
 
اخیرا با توجه به مشکلاتی که این مصوبه برای برخی مشترکان اپراتور دوم ایجاد کرده بود، روابط عمومی ایرانسل در این باره به یکی از رسانه‌ها گفت: این موضوع (دسترسی به حساب تلگرامی سیم‌کارت‌های بلااستفاده واگذار شده) یکی از مشکلات موجود در پیام‌رسان تلگرام است و ما در این زمینه به مشترکان خود هشدار داده‌ایم. توصیه ما به کاربران تلگرام این است که موارد ایمنی را لحاظ کنند.
 
با توجه به ودایع و ارقام تضامین پرداخت برای مشترکان دائمی اپراتورهای موبایل، این مدت زمان برای دائمی‌ها بیشتر و کمی متفاوت‌تر است به گونه‌ای که اپراتور تا زمان بدهی مشترکان دائمی به سمت هشدار و نهایتا کسر از رقم تضمین پرداخت و ودیعه می‌رود تا جاییکه این رقم نیز به پایان برسد.
 
بعد از آن به سمت یکطرفه، دو طرفه و نهایتا تخلیه خط دائمی می‌رود که این فرآیند شاید بیش از یک سال به طول بینجامد.
 
در این مطلب روی صحبت با اعتباری‌هاست که اگر تا 90 روز از سیم‌کارت‌شان استفاده‌ای نکنند، اپراتور مجوز فروش مجدد آن خط (انتقال مالکیت) را دارد.
 
لذا قابل توجه است که برای حفظ اطلاعات شخصی در تلگرام و جلوگیری از دسترسی مالک بعدی شماره تلفن همراه به اطلاعات حساب شما، باید این توصیه‌ها را جدی گرفت:
 
1. در تنظیمات امنیتی تلگرام (Privacy and Security)، گزینه "تایید دو مرحله‌ای" (Two-Step Verification) رو فعال کنید. با این کار، یک رمز عبور شخصی برای حساب تلگرام‌تان تعیین می‌کنید که برای ورود به حساب تلگرام شما از یک دستگاه جدید، نیاز به وارد کردن این رمز عبور خواهد بود.
 
2. علاوه بر این، حتما حساب تلگرام رو از طریق (Delete Account) پاک کنید تا مالک جدید سیم‌کارت به تلگرام شما دسترسی نداشته باشد. این امکان فقط از طریق سایت تلگرام www.telegram.org/deactivate قابل انجام است.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس