کد خبر 653418
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۱

ماموران دستگاه قضایی و پلیس کره جنوبی دفاتر اداره مرکزی سامسونگ را در ارتباط با رسوایی اخیر نهاد ریاست جمهوری این کشور مورد یورش قرار دادند.

 به گزارش مشرق، این اتفاق در حالی رخ می دهد که رسوایی درز اطلاعات محرمانه از این نهاد باعث شکل گیری یک بحران تمام عیار سیاسی در کره جنوبی بویژه برای شخص رئیس جمهوری شده است.

دفاتری که در جنوب پایتخت کره جنوبی وابسته به سازمان مرکزی سامسونگ مورد حمله ماموران قرار گرفته همگی از شعباتی بودند که فعالیت های مالی خارجی انجام می دادند.

بررسی ها حاکی است که احتمال نقل و انتقالات مالی غیرقانونی از شماری شرکت های بزرگ چون هیوندایی، سامسونگ و ال جی به شرکت های دیگر صورت گرفته که توسط خانم «چوی سون سیل»، اصلی ترین عامل رسوایی سیاسی در کشور، اداره می شده است.

این زن متهم است که به نهاد ریاست جمهوری به دلیل ارتباط نزدیک با شخص رئیس جمهوری رفت و آمد می کرده و به مدارک محرمانه حکومتی دست یافته است. این فرد اکنون در بازداشت بسر می برد.

در مجموع طی دیروز و امروز (چهارشنبه) به ۹ محل مرتبط با شرکت سامسونگ حمله شده و ماموران در حال بررسی پرونده ای هستند که بر اساس آن سامسونگ بیش از سه میلیون دلار برای شرکتی صرف کرده است که در آلمان زیر نظر خانم «چوی» و دخترش اداره می شود.

وقوع اتفاقات اخیر و رسوایی سیاسی در کره جنوبی حتی باعث شده ضریب محبوبیت خانم «پارک گئون هی» رئیس جمهوری از ۱۷ درصد در سراسر کشور به 5 درصد و در شهر سئول پایتخت به 2 درصد کاهش یابد.

این در حالیست که برخی گزارش ها از احتمال پیگرد قضایی او نیز حکایت دارد چرا که از دیدگاه برخی از مسئولان دادستانی و احزاب مخالف و معترضان این کشور، وی مظنون به ارتباط با کسانی است که مرتکب فساد مالی شده و در افشای اسناد دولتی و محرمانه دخالت کرده اند.

همچنین گزارش وزارت تجارت کره جنوبی نیز حاکی است که برای اولین بار از سال ۱۹۹۳ میلادی رئیس جمهوری این کشور در اجلاس سالانه «آپک» که روزهای ۱۹ و ۲۰ نوامبر در شهر لیما پایتخت پرو برگزار می شود، شرکت نمی کند و علت آن هم وضعیت حساس سیاسی کشور توصیف شده است.

احتمال می رود که «هوانگ کیو آهین» نخست وزیر و یا «یون بیونگ سه» وزیر خارجه این کشور در اجلاس مذکور شرکت کنند.

همزمان اعلام شده که به دنبال اعتراضات گسترده مردمی به دلیل رسوایی سیاسی در این کشور، دو مشاور رئیس جمهوری هم دستگیر شده اند.

از جمله این دو نفر «آهین جونگ بوک» مشاور هماهنگ کننده امور سیاسی رئیس جمهور بوده که ظاهرا با فساد مالی مرتبط با پرونده درگیر است.

او به گزارش خبرگزاری یونهاپ از کره جنوبی در بازداشت بسر می برد و در نقل و انتقالات مالی به شرکت هایی که از سوی «چوی» اداره می شده اند، دست داشته است.

گزارش های موجود حاکی است که نزدیک به ۷۰ میلیون دلار به چند شرکت کره جنوبی تزریق شده است که همه آنها به نوعی با این زن در ارتباط می باشند و یا شخصا اداره می کرده است.

«جو هونگ سوک» دیگر مشاور سابق رئیس جمهوری است که دادگاه سئول اعلام کرده او در انتقال اسناد و مدارک محرمانه به خانم «چوی» عامل اصلی بروز رسوایی سیاسی در این کشور دست داشته است.

تعدادی از دبیران و مسئولان نهاد ریاست جمهوری کره جنوبی هم از روز یکشنبه بتدریج به دادستانی فراخوانده شده و مورد بازخواست قرار گرفته اند.

دامنه این اتفاقات در حالی گسترش می یابد که نزدیک به ۴۵ هزار نفر نیز روز شنبه این هفته در مرکز شهر سئول خواستار استعفای رئیس جمهوری شدند.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس