کد خبر 652920
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۵

رییس‌جمهور بارها و بارها در سخنان خود در نمایشگاه مطبوعات از لزوم امنیت شغلی خبرنگاران و آزادی بیان سخن گفته و این درحالی است که در برابر انتقادهایی هرچند کوچک هم ناراحت شده و الفاظ نادرستی را به‌کار برده است.

به گزارش مشرق، «لات، هتاک، اجنه» این‌ها اسامی جدید خبرنگاران است که آقای روحانی رییس‌جمهور در افتتاحیه بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات آنها را به اصحاب رسانه هدیه کرد. رییس‌جمهور در حالی عنوان هتاک، لات و اجنه را نثار رسانه‌های منتقد کرد که خود در بخشی از سخنانش تاکید کرد بود «هتاکی هنر نیست.»

رییس‌جمهور بارها و بارها در سخنان خود در نمایشگاه مطبوعات از لزوم امنیت شغلی خبرنگاران و آزادی بیان سخن گفته و این درحالی است که در برابر انتقادهایی هرچند کوچک هم ناراحت شده و الفاظ نادرستی را به‌کار برده است. برای مثال روحانی که قبلاً منتقدان دولت را بی‌سواد خطاب کرده بود؛ در مردادماه سال 93 منتقدان مذاکرات را به جهنم حواله داد و گفت: «عده‌ای شعار سیاسی می‌دهند اما بزدل سیاسی هستند. هروقت مذاکره می‌شود، می‌گویند می‌لرزیم؛ به جهنم، بروید جای گرم که نلرزید!» علاوه بر این، بسیاری از رسانه‌های نوشتاری منتقد دولت، ماه‌هاست که توسط دولت تدبیر و امید توقیف شده ا‌ند، گویا روحانی تنها به‌دنبال حل مشکلات با «شعر و شعار» است!
در ادامه این گزارش، چند تن از کارشناسان رسانه اظهارات رییس‌جمهور را ارزیابی کرده‌اند.

فرار روحانی از نقد شدن


آقای محمدسعید احدیان، مدیرمسوول روزنامه خراسان و از فعالان رسانه‌ای گفت: آقای رییس‌جمهور در نوع رفتار با رسانه‌ها یک بیان دارند و یک عمل، در سخنان خود از آزادی و مورد حمایت قرار گرفتن رسانه‌ها می‌گوید اما در عمل خلاف سخنان خود را نشان می‌دهد.
وی ادامه داد: ادبیاتی که روحانی درباره رسانه‌ها و مطبوعات به‌کار می‌برد خود نشان می‌دهد که باور وی به آزادی رسانه‌ها باوری عمیق نیست، درست است گاهی برخی رسانه‌ها از نقد منصفانه دور می‌شوند اما انتقاد از عمل آنها نباید همراه با توهین باشد.
این فعال رسانه‌ای تاکید کرد: رییس‌جمهور در صحبت‌هایش از نقد استقبال می‌کند اما اگر نقدی از وی صورت گیرد و او را قلقلک دهد، ادبیاتی را به‌کار می‌برد که نشانگر عدم باور روحانی به انتقاد از دولت است.


بزرگان نباید عصبانی شوند


در ادامه، آقای محمدجواد حق‌شناس، مدیرمسوول سابق روزنامه اعتماد ملی گفت: یکی از مباحثی که باید رسانه‌ها به آن توجه کنند این است که با هم‌افزایی و ایجاد چتر امنیتی، فرهنگی و اجتماعی لازم در چارچوب قانون از یکدیگر حمایت کنند و به سمتی بروند که نقد و تلاش برای شفاف کردن فضای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و غیره، زیر ذره‌بین بردن مسوولان اعم از قوه مجریه، قضاییه، نمایندگان و نهادهای عمومی کار سختی نباشد و موجب ناامنی برای خبرنگار نشود اما این امر نیاز به عزم جدی و اراده جمعی دارد تا محقق شود.
وی همچنین درباره ناراحتی خبرنگاران و اصحاب رسانه از ادبیات رییس‌جمهور، اظهار کرد: بزرگان نباید عصبانی باشند و این حرف درستی است و انتظار می‌رود؛ اما جایی که از آزادی بیان دفاع می‌کند عصبانی هم شود اشکال ندارد.


این فعال رسانه‌ای همچنین درباره برگزاری نمایشگاه مطبوعات گفت: این پدیده نمایشگاه مطبوعات به‌عنوان یک ظرفیت در فضای رسانه‌ای کشور است که در نوع خود در خیلی از کشورها با چنین پدیده‌ای روبه‌رو نیستیم، باید از این ظرفیت حداکثر بهره‌برداری به نفع جریان آزاد اطلاعات و ایجاد فرصت برای جامعه رسانه‌ای و تقویت مبانی آزادی بیان استفاده شود، شاید در این سال‌ها با یک نوع فراز و فرود روبه‌رو بودیم و تعدادی از مطبوعات، نمایشگاه سال قبل را تحریم کردند که فی‌نفسه پسندیده نبود و باید کمک کنیم که در حوزه رسانه رفتار حرفه‌ای و با اصالت دادن به گسترش حقیقت و افزایش شاخص‌های حرفه‌ای مثل سرعت، دقت و محوریت دادن به منافع ملی در دستورکار قرار گیرد تا ایران بتواند در سطح منطقه به‌عنوان یکی از کشورهای صاحب سبک و قابل اتکا تبدیل شود.


تعرض به منتقدان، شوی انتخاباتی روحانی


آقای مهدی فضائلی، مدیرعامل اسبق خبرگزاری فارس نسبت به اظهارات رییس‌جمهور در افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات انتقاد کرد و گفت: از شخصیت‌های تراز بالای کشور توقع می‌رود که در وهله اول سعه صدر داشته باشند؛ چراکه سعه صدر از ابزار سیاست است و همچنین نقش رفتار و گفتار این افراد خواه یا ناخواه نقش تربیتی برای جامعه دارد.
وی ادامه داد: روحانی رییس دولتی است که ادعای پذیرش نقد و نقادی را دارد لذا از وی توقع می‌رود تا با رعایت ادب و به‌کارگیری واژگان مناسب‌تری ناراحتی خود را از نقد نشان دهد .
این کارشناس رسانه تصریح کرد: در دولت یازدهم بارها شاهد بودیم که روحانی هرازچندگاهی نسبت به منتقدان تعرض داشته و نحوه بیان و کلماتی نامناسب را استفاده کرده است که اگر لیستی از آنها تهیه کنیم، فهرستی بلندبالا می‌شود، واژگانی از بی‌سواد، بی‌شناسنامه تا جدیدترین اظهاراتش یعنی لات و بی‌سرپا.


فضائلی با تاکید بر اینکه چنین ادبیاتی از شخصیت و جایگاه رییس‌جمهور انتظار نمی‌رود، ادامه داد: از رییس‌جمهور توقع می‌رود تا شأن اصحاب رسانه را حفظ کند، استفاده از ادبیاتی مانند لات و غیره آن هم در نمایشگاه مطبوعات که جشن رسانه‌ها و مطبوعات است و ارزش‌گذاری ویژه به این صنف گذاشته می‌شود، آن هم در زمانی که روحانی مهمان خبرنگاران بود، جای تعجب داشت چراکه انتظار می‌رفت رییس‌جمهور حداقل شأن میزبان را رعایت کند و چنین ادبیاتی را برای اعتراض و انتقاد به‌کار نبرد.


این کارشناس رسانه دلیل بازگشت روحانی به سمت‌وسوی مخالفت با منتقدان و توهین به آنها اظهار داشت: رییس‌جمهور از بعد از برجام عصبانیت کمتری داشتند اما شاید علت بازگشت عصبانیت وی و استفاده از چنین ادبیاتی درباره منتقدان، نزدیکی به انتخابات باشد که مشاوران وی پیشنهاد داده‌اند تا برای گرم کردن فضای انتخاباتی به منتقدان هجمه ببرد که امیدواریم این تحلیل درست نباشد.

منبع: صبح نو

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس