با گذشت بیش از ۹ ماه از اجرای برنامه جامع اقدام مشترک ایران و ۱+۵ (برجام) آقای حسن روحانی رییس جمهور کشور، همچنان بر دستاوردهای برجام و رفع تحریم ها سخن می‌گوید، اما واقعا برجام چه دستاوردهایی را برای کشور داشته است؟

به گزارش مشرق، بر اساس گزارش 6 ماهه کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره روند اجرای برجام، ایران به تعهدات خود عمل کرده است اما درباره عملکرد آمریکا آمده است: «ایالات متحده آمریکا مطابق برجام تکالیفی را پذیرفته و در ظاهر برای انجام آن اقدام کرده است، در عمل در اجرای تعهداتش اخلال، تعلل و تأخیر ایجاد می‌کند.»

 آقای حمید بعیدی نژاد، مدیر کل امور سیاسی و امنیت بین المللی وزارت امور خارجه و مسوول تیم کارشناسی مذاکره کننده هسته‌ای هم در تیرماه 95 با انتشار مطلبی نوشت: بر اساس آمارهای «آنکتاد» میزان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران از سال ۲۰۱۲ روندی کاهشی داشته است، البته این مقام مسوول ابراز امیدواری کرده بود که این روند کاهشی بهبود یابد اما از چه طریق؟ با بدعهدی های آمریکا یا زودباوری برخی مسوولان داخلی مبنی بر فتح‌الفتوح بودن برجام؟

این روزها و در آستانه اولین سال تولد برجام، برخی نمایندگان مجلس، مسوولان سیاسی و اقتصادی کشور نسبت به عدم تاثیرگذاری مثبت برجام بر اقتصاد صحه گذاشتند و این درحالی است که روحانی همچنان در تلاش است تا با چنگ انداختن به ریسمان توافق هسته‌ای و تاکید بر رفع تحریم ها، عملکرد دولت یازدهم را مثبت نشان دهد. وی در جدیدترین اظهارات خود در روز شنبه گفت: «امروز که تحریم‌ها برداشته شده، برخی عصبانی هستند و تحریم‌هایی را که برداشته شده، ندیده و تنها نگاه‌شان به چند تحریمی است که باقی مانده است، اگر به‌عنوان مثال صد تا تحریم برداشته شده و چند تا مانده، آن صد تا را نگاه نمی‌کنند و آن چند تا را می‌بینند.»

قدیری ابیانه: افزایش رکود و تهدید ایران تنها دستاورد برجام است
آقای محمد حسن قدیری ابیانه دکترای علوم استراتژیک و کارشناس مسائل بین الملل درباره دستاوردهای برجام گفت: آقای بعیدی نژاد که خود عضو تیم مذاکره کننده بود می گوید سفارت هنوز نمی تواند از حساب خود برداشت کند و تحریم های اصل کاری باقی مانده است و به گفته خود کری، بعد از برجام هم تحریم‌ها افزایش پیدا کرده است. وقتی ایران تمام تعهدات خود را پیشاپیش اجرا می کند، آمریکا دلیلی نمی‌بیند به وعده‌های خود عمل کند. وعده دادن، فریب، دروغ و ارتکاب هر نوع جنایت توسط آمریکایی ها برای حفظ موقعیتشان عملی است مشروع ؛ لذا آن‌ها اعلام کردند که حاضر نیستند به تعهدات خود عمل کنند.

این کارشناس همچنین درباره تاثیر توافق هسته ای بر رکود اقتصادی تصریح کرد: انتظاراتی که آقای روحانی از تاثیر برجام ایجادکرد خود موجب بروز رکود شد زیرا وانمود کرد با برجام همه چیز گل و بلبل می شود، فلذا افراد از معامله خودداری کردند تا آثار برجام نمایان شود و این خودداری از معامله و خرید و فروش به رکود دامن زد و بسیاری از کارخانجات را به ورشکستگی کشید.

قدیری ابیانه درباره دورکردن سایه جنگ از ایران به علت برجام، اظهار کرد: جنگی درکار نبود که برجام بخواهد سایه آن را دور کند بلکه تعداد دفعاتی که آمریکایی ها تهدید به عملیات نظامی کردند در این مدت نسبت به قبل افزایش یافته است اما چون برجام دستاورد قابل ارائه ای نداشت، دولت در راستای دستاوردسازی ادعا می کند که ایران را از جنگ دور کرده است.

حقیقت پور: تحریم فقط روی کاغذ از بین رفته است
آقای منصور حقیقت پور، مشاور آقای علی لاریجانی و نایب رییس کمیسیون امنیت ملی در مجلس نهم، درباره دستاوردهای برجام گفت: آن هایی که خیلی روی برجام تکیه دارند و می گویند برجام فتح الفتوح  است و همه مشکلات را حل می کند و آن هایی  هم که درباره برجام سیاه نمایی می کنند در اشتباه هستند چراکه برجام و تاثیرات آن یک موضوع بینابینی است.

وی ادامه داد: عده ای معتقدند برجام سایه جنگ را از کشور برداشت اما من نمی گویم سایه جنگ را از کشور دور کرد، اما این تهدید را که جمهوری اسلامی همواره  به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته ای متهم  می شد را از بین برد.

مشاور لاریجانی در مجلس دهم اما درباره رفع تحریم ها نظری متفاوت داشت و تاکید کرد: شاید تحریم ها را برداشته باشند اما زمانی که نتوانیم پول جابه‌جا کنیم یا معامله ای داشته باشیم یعنی تحریم ها به قوت خود باقی است و فقط روی کاغذ از بین رفته است و در نظام مدیریت، زمام کنترل بانک های بزرگ دنیا در اختیارش است و آن ها نمی توانند با ایران معامله کنند لذا تحریم ها روی کاغذ برداشته  شده اما در عمل بخاطر بدعهدی و بداخلاقی های آمریکا  هنوز آن‌طور که باید برداشته نشده است.

حقیقت پور در پایان درباره تاثیر برجام بر اقتصاد و معیشت مردم اظهار داشت: انتظار اینکه برجام بتواند معیشت مردم و اقتصاد را بهبود ببخشد و بیکاری را از بین ببرد، درست نیست چون این موارد منوط به تصمیم‌گیری های صحیح است که به مدیریت ها و برنامه بر می گردد.
باید تصمیم درست بگیریم و برنامه درست داشته باشیم و از گشایش های برجام به عنوان تسهیل کننده استفاده و بتوانیم محصول صادر کنیم البته درصورتی که بدعهدی های آمریکا مانع از اجرای آن نباشد.
 
 
*صبح نو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس