فارغ از سخنان دو روز قبل روحانی، عزم جدی انصاری برای شکایت از رسانه‌های منتقد در حالی است که آشنا مشاور فرهنگی روحانی سال گذشته چند روز پس از توقیف نشریه نه‌دی و تذکر به چندرسانه دیگر گفته بود دولت تعهد کرده از رسانه‌ها شکایت نکند.

به گزارش مشرق، درست یک روز بعد از سخنان روحانی که گفته بود «نباید با بهانه‌های واهی، قلم‌ها را شکسته و دهان‌ها را ببندیم» معاون حقوقی‌اش از لزوم برخورد با رسانه‌های منتقد دولت سخن گفت. در همین روز حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان برای پاسخگویی به شکایات متعدد دستگاه‌های دولتی از جمله ریاست‌جمهوری، وزیر دادگستری، وزارت ارشاد، میراث فرهنگی و... در دادسرای فرهنگ و رسانه حضور یافت و در مقابل اتهامات وارده دفاع کرد. در همین روز دادگاه شکایت نهادهای دولتی از سایت جهان‌نیوز برگزار شد.

مجید انصاری که یک روز بعد از روحانی در نمایشگاه مطبوعات حضور یافته بود با تاکید بر «خویشتن داری دولت به خاطر دفاع از اصل آزادی رسانه ها» در برابر مطبوعات منتقد؛ با بیان اینکهبرخی نشریات با رسانه‌های منافقین در اوایل انقلاب تفاوتی ندارند گفت: «مدام بذر نا‌امیدی می‌پاشند و از مجاری رسانه سم پمپاژ می‌کنند و فضای فکری جامعه را مسموم می‌کنند لذا ما در مواردی که برخی رسانه‌ها تخلفاتی داشتند، اقدام حقوقی کردیم و قوه قضاییه دنبال خواهد کرد. این موارد انگشت‌شمار است. رییس جمهور تاکید داشته در موارد شخصی خویشتنداری کنیم اما در مواردی که منافع ملی هدف باشد، شکایت می‌کنیم.»

مقایسه‌ی مطبوعات منتقد دولت با نشریات گروهک منافقین در ابتدای انقلاب و شکایت دولت از آنها در حالی از سوی مجید انصاری مطرح می‌شود که یک روز قبل روحانی در افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات گفته بود «اگر اصحاب رسانه امنیت نداشته باشند و دل‌نگران امنیت، راه، شغل، خط و قلم خود ‏باشند، نمی‌توانند در جامعه امنیت بیافرینند. از قلم شکسته و دهان بسته کاری ساخته نیست. ‏نباید با بهانه‌های واهی، قلم‌ها را شکسته و دهان‌ها را ببندیم باید در جامعه با صدای بلند آزادی مسؤولانه را فریاد بزنیم.

فشار بر رسانه‌ها، ماموریت انصاری

از همان ابتدای انتصاب مجید انصاری به عنوان معاون حقوقی رئیس‌جمهور، گمانه‌زنی ها از به راه افتادن قریب‌الوقوع «موج شکایتهای دولت علیه منتقدان» خبر می‌داد. سخنان انصاری در مراسم معارفه‌اش که گفته بود «ماهیت معاونت حقوقی پرهیز از ورود به منازعات سیاسی است، اما باید در برابر هجمه ها علیه دولت از رییس جمهوری و دولت که منتخب 76 میلیون ایرانی هستند، دفاع کند.نباید عده ای احساس کنند که می توانند هر تهمتی بزنند و دولت بی دفاع است و نباید اینگونه جا بیفتد که جرم مشهود همه جا جرم است مگر زمانی که علیه دولت رخ می دهد.» این احتمال را تقویت کرد.

تلاش برای یکسان‌انگاری« انتقاد از دولت »با «توهین به رئیس‌جمهور» یکی از سیاستهایی بود که از ابتدا توسط انصاری دنبال شد و معاون حقوقی جدید ریاست‌جمهوری نیز پس از انتصابش بارها از شکایت دولت از منتقدان خبر داده بود. او در اولین نشست خبری ‌اش در مردادماه نیز گفت« ما به عنوان معاون حقوقی وظیفه داریم در دفاع از حق مردم در جایی که اهانت و هنجارشکنی به رئیس جمهور می رسد، شکایت کنیم و ازانتظار داریم قوه قضاییه در این مورد اهتمام داشته باشد. همچنین قصد داریم با همکاری با قوه قضائیه این موضوعات را پیگیری کنیم.»

عزم جدی انصاری برای شکایت از رسانه‌های منتقد در حالی است که آشنا مشاور فرهنگی روحانی سال گذشته چندروز پس از توقیف نشریه نه‌دی و تذکر به چندرسانه دیگر کوشیده بود پای دولت را از این مساله بیرون بکشد و گفته بود «تذکراتی که به رسانه‌ها داده می‌شود، نه عجیب است نه جدید. بحث اصلی بر سر توقیف است؛ دولت تعهد کرده که از رسانه‌ها شکایت نکند اما شورای نظارت بر مطبوعات تابع و فرمانبر دولت نیست بلکه نهادی مستقل و فرابخشی است که می‌تواند در مورد تخلفات رسانه‌ها تصمیم‌گیری کند.»

نقابِ اعتدال افتاد

اما سخنان تند روحانی درباره «شکستن قلمها و بستن مطبوعات با بهانه‌های واهی»، بیش از همه قوه قضائیه را هدف گرفته بود. مساله‌ای که رئیس‌قوه قضائیه را مجبور به افشای برخی پشت پرده‌ها درباره ‌ی نگاه دولت به مطبوعات کرد. آیت‌الله آملی لاریجانی دیروز با انتقاد از توهین‌ها و افتراها نسبت به عملکرد قوه قضائیه در برابر مطبوعات ساختارشکن گفت «برخی می گویند قلم ها را به بهانه های واهی نشکنیم یا دهان ها را به بهانه‌ای غیر اساسی نبندیم؛ واضح است خطاب آنان به دستگاه قضایی است. این نوعی افترا به قوه قضاییه است و بلکه توهین و عجیب است کسانی که چنین افتراها و اهانت هایی را به قوه قضاییه روا می دارند، مدام هم دم از اخلاق و اسلام می زنند. اینگونه افتراها و توهین‌ها با کدام اخلاق و اسلام، سازگار است؟! اینگونه افتراها به قوه قضاییه و تضعیف دستگاه قضایی به سود چه کسی است؟»

رئیس قوه قضائیه در ادامه خطاب به روحانی گفت: «برادر بزرگوار شما خودتان شفاهاً یا کتباً با واسطه یا بی‌واسطه بارها گفته اید که چرا با فلان روزنامه یا فلان سایت برخورد نمی کنید یا نزد مقام معظم رهبری گلایه می کنید که چرا دستگاه قضایی با فلان روزنامه برخورد نکرده است. اما وقتی در بین اهالی مطبوعات و رسانه حضور می یابید ندای آزادی مطبوعات سر می دهید و اینکه قلم‌ها را نشکنید و دهانها را نبندید!»

پس از هشدارهای مکرر رهبرانقلاب درباره «نفوذ»، برخی چهره‌های دولتی کوشیدند این موضوع را مهندسی معکوس کنند و انگشت اتهام نفوذ را به سمت جریان ارزشی و انقلابی بچرخانند. فارغ از دستگیری برخی چهره‌ها-مثل جیسون رضائیان- که ارتباط خوبی با چهره‌های دولتی داشتند؛ برخورد با«جریان نفوذی در رسانه‌های داخلی» نیز در دستور کار قوه قضائیه قرار گرفت و منجر به دستگیری تعدادی از این افراد در آبان‌ماه سال گذشته شد. حسن روحانی به فاصله کمی از این دستگیری‌ها در هیات دولت گفته بود «باید به طور واقعی و جدی با هر گونه نفوذ بیگانگان مبارزه کنیم و نباید عده ای با کلمه "نفوذ" بازی کنند.»

حمایت از رسانه‌های اصلاح‌طلب و ساختارشکنیک روی سکه‌ی تعامل دولت و رسانه‌ها است. حمله به مطبوعات ارزشی و انقلابی داخلی که تنها جرمشان «انتقاد از دولت» است روی دیگر این سکه است. شکایتهای متعدد نهادهای حقوقی و افراد حقیقی دولت از آنها، و طعنه و کنایه های متعدد دولتی‌ها به آنها، همه ی آن چیزی است که از جانب دولت نصیب این رسانه‌ها می‌شود. اما انچه تا کنون بیان نشده بود دغدغه‌ی شخص رئیس‌جمهور برای برخورد با رسانه‌های منتقد بود که برای اولین بار دیروز توسط آیت‌الله آملی لاریجانی بیان شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
    0 0
    خفقان بس است آقای انصاری ____________________________________________________ یا باید ادای آزادیخواهی را کنا بگذارید !! یا باید خفقان و آبروریزی را زنده باد مخالف من !!!! خخخخخخخخخخ پناه بر خدا از بستن دهان منتقدین !!!! خخخخخخخخخخ
  • ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
    0 0
    دولت حاشیه رو کنار بذاره و به فکر افزایش میزان یارانه ها باشه
  • ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
    0 0
    رسانه ها انتقاد نکنن کی انتقاد کنه؟
  • ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
    0 0
    بی کاری و رکود رو بی خیال از کنسرت و بستن دهان منتقدان چه خبر
  • ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
    0 0
    واقعا نوبره - هیچ وزیری با دولت هماهنگ نیست - دولت هم با خودش هماهنگ نیست- معلوم هست دولت چه خبره؟ ما که حیران شدیم وخسته؟؟؟
  • اجلّه ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
    0 0
    البته با توجه به نتایج انتخابات آمریکا این عصبانبت ها از طرف دولت مردان خاطر جمع برجام طبیعی است.
  • ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
    0 0
    برجام خسارت محض بود برای کشور

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس