بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها با حضور خبرگزاری‌ها، سایت‌ها، روزنامه‌ها و پایگاه‌های خبری-تحلیلی حال و هوای ایثار و شهادت به خود گرفته است.

به گزارش مشرق، بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها از روز جمعه ۱۴ آبان‌ماه با حضور بیش از ۹۰۰ رسانه در قالب ۶۰۰ غرفه آغاز در مصلای تهران آغاز به کار کرده است.

بعضی‌  از غرفه‌ها حال و هوای دوران دفاع مقدس و سال‌های ایثار و شهادت را در این نمایشگاه دمیده‌اند. از جمله غرفه‌هایی که در این دوره از نمایشگاه میزبان علاقه‌مندان و بازدیدکنندگان است می‌توان به غرفه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس اشاره کرد که با عنوان «معبر ۲۲ » فعالیت می‌کند. در این غرفه مخاطبان می‌توانند با نشریات مرتبط با این بنیاد و فعالیت‌های استانی آن آشنا شوند. همچنین غرفه کوله‌بار و خبرگزاری دفاع مقدس نیز از زیرمجموعه‌های این بنیاد هستند که در نمایشگاه علاوه بر فعالیت‌های فرهنگی به نشر و تبیین مولفه‌های فرهنگی ایثار و شهادت می‌پردازند.

دومین غرفه‌ای که می‌توان با مضمون ایثار و شهادت در نمایشگاه مطبوعات به آن اشاره کرد «غرفه نشان و جایزه ایثار و رسانه» است که در راهرو شماره ۲۸ جانمایی شده است. از جمله کارهایی هم که  که در این غرفه انجام می‌شود آشنا کردن بازدیدکنندگان با مفهوم ایثار و شهادت است که در قالب کتابخانه مهربانی، مسابقه نقاشی ایثار توسط کودکان و کتاب مردمی ایثار انجام می‌شود.

همچنین این غرفه برای بهمن‌ماه اختتامیه جشنواره نشان ایثار و رسانه را برگزار خواهد کرد. در اصل این غرفه زیرمجموعه ایثارگران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

انجمن روزنامه‌نگاران دفاع مقدس نیز که دومین تجربه حضور خود را در نمایشگاه مطبوعات تجربه می‌کند با برگزاری نشست‌های متعددی یاد و خاطره دوران دفاع مقدس را گرامی می‌دارند.

این غرفه هر روز از ساعت ۱۶ تا ۱۷ میزبان پیشکسوتان، رزمندگان و اقشار فرهنگی است که در قالب نشست‌هایی فعالیت خود را انجام می دهند.

یکی از غرفه‌های استانی که در نمایشگاه مطبوعات حضور یافته است اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان است که غرفه خود را مزین به تصاویری از شهدای مدافع حرم و قافله‌سالار آن‌ها یعنی حاج حسین همدانی کرده است. همچنین در این غرفه مستندی از سردار شهید حاج حسین همدانی برای مخاطبان به نمایش گذاشته می‌شود.

یکی از غرفه‌هایی که نظر مخاطبان را به شکل خاصی به خود جلب می‌کند غرفه بسیج رسانه است چرا که این غرفه با مبلمانی خاص که تلفیقی از نخل و کیسه‌های شن است، سنگرهایی را ایجاد کرده است. در این غرفه مخاطبان می‌توانند در قالب نامه‌ای، دل‌نوشته‌های خود را به مدافعان حرم در کشور سوریه و عراق ارسال کنند. از آن طرف نیز مدافعان حرم با آدرسی که بر روی پاکت نامه نوشته شده است پاسخ نامه را خواهند داد.

همچنین غرفه فاش نیوز در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات حضور دارد که میزبان خانواده‌های شهدا و جامعه ایثارگران است. در این غرفه جعبه‌های مهمات، پلاک و سربندهایی قرار دارد که حال و هوای دفاع مقدس را تداعی می‌کند.

مجله «صف» نیز در این دوره از نمایشگاه حضور یافته است.

موضوعی که مخاطبان باید درباره این ماهنامه بدانند آن است که «صف» در حقیقت قدیمی‌ترین مجله ایران است که پیش از انقلاب با عنوان «قشون» در سال ۱۳۰۰ فعالیت خود را آغاز کرد. با پیروزی انقلاب اسلامی این ماهنامه با عنوان ماهنامه ارتش روانه بازار شد و بعد از آن با عنوان «صف» منتشر می‌شود. محتوای ماهنامه «صف» به موضوعات نظامی، سیاسی و حماسی اختصاص دارد.

در پایان باید به نخستین تجربه حضور سایت عقیق نیز در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات اشاره کنیم. این غرفه با چاپ بنری بزرگ به شکل دیوار میزبان بازدیدکنندگان و خانواده شهدای مدافع حرم است. بر روی بنر این غرفه آگهی‌های ترحیم شهدای حرم نقش بسته است و گوشه‌ای از آن نیز حجله‌ای که عکس یک شهید مدافع حرم به آن نصب شده است به چشم می‌خورد.

غرفه «عقیق» هر روز ساعت ۱۶ میزبان یکی از خانواده شهدای مدافع حرم است که بازدیدکنندگان می‌توانند با حضور در آنجا علاوه بر ملاقات حضوری با خانواده مدافع شهدای حرم به روایت آن‌ها نیز گوش فرا دهند.

از جمله کارهایی که در این غرفه انجام می‌شود می‌توان به طرح «هم عهدی با شهدای مدافع حرم» اشاره کرد. در حقیقت برای هر یک از بازدیدکنندگان که متقاضی مشارکت در این طرح هستند پلاکی با نام شهید تهیه می‌شود که گیرنده پلاک می‌تواند با شهید عهد ببندد که راه او را ادامه دهند.

در این غرفه قرار است تا پایان نمایشگاه دو عنوان کتاب پیرامون شهدای مدافع حرم رونمایی شود.


منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس