کارشناس موسسه ندا، با تأکید بر افت جایگاه جریان المستقبل در بین مردم لبنان افزود: مواضع کنونی سعد حریری در قبال تحولات لبنان چون انتخاب رئیس‌جمهور و انتخابات پارلمانی برخاسته از مطالبات مردمی است.

 به گزارش مشرق، «قاسم غفوری»، کارشناس موسسه ندا و تحلیلگر مسائل غرب آسیا، در خصوص وعده سعد حریری برای تشکیل کابینه‎ فراگیر و برگزاری انتخابات پارلمانی با قانون انتخاباتی عادلانه، با اشاره به دلسردی وی از حمایت‌های خارجی یادآوری کرد: نوعی بینش و بصیرت سیاسی در ساختار سیاسی لبنان بعد از حدود دو و نیم سال چالش و اختلاف سیاسی مشاهده می‌شود.

وی هماهنگی در بین گروه‌های سیاسی لبنان را عاملی برای انتخاب میشل عون به‌ عنوان رئیس‌ جمهور این کشور دانست و تأکید کرد: این امر نقطه عطفی در عرصه سیاسی و امنیتی لبنان به شمار می‌رود. سعد حریری رهبر جریان المستقبل نیز به‌ عنوان نخست‌وزیر معرفی شده تا کابینه آینده این کشور را شکل دهد.

کارشناس موسسه ندا با اشاره به ترکیب کابینه دولت جدید لبنان گفت: سعد حریری از تشکیل یک دولت ملی و ائتلافی خبر داده است. بر اساس آخرین توافقی که در دوحه قطر بین جریان‌های سیاسی لبنان انجام شد، تقریباً ترکیب کابینه این کشور مشخص شده است. 30 وزیر به‌ طور معمول این کابینه را تشکیل می‌دهد. 16 وزیر از اکثریت جریان سیاسی انتخاب می‌شود که جریان 14 مارس این اکثریت را در بردارد. 11 وزیر دیگر از جریان 8 مارس برگزیده می‌شود. معمولاً رئیس‌جمهور نیز 3 وزیر انتخاب می‌کند.

وی با بیان اندیشه جدید جریان‌های سیاسی لبنان اضافه کرد: ترکیب کابینه تقریباً مشخص است؛ اما افراد و گروه‌ها در روند رایزنی‌های سیاسی بین نخست‌وزیر و گروه‌های سیاسی تعیین می‌شوند. نکته مهمی در روند تحولات سیاسی لبنان مشاهده می‌شود و تفکر جدیدی در بین گروه‌های مختلف لبنانی ایجاد شده است. بر اساس این تفکر چند دستگی عملاً دستاوردی برای گروه‌های سیاسی این کشور در پی ندارد و صرفاً بحران را تداوم می‌بخشد.

کارشناس مسائل غرب آسیا وعده‌های حریری برای تشکیل دولت مستقل را نشان‌دهنده کاهش وابستگی‌های وی به عربستان، آمریکا و فرانسه خواند و خاطرنشان کرد: حریری در دوره سابق نخست‌وزیری خود چنین وابستگی‌هایی داشت؛ اما مردم لبنان با توجه به بحران‌های موجود در عرصه اقتصادی، امنیتی و سیاسی به دنبال تشکیل دولتی هستند که دیدگاه مقاومتی داشته باشد و اقدامات مثبتی در حوزه امنیتی، سیاسی و امور رفاهی و اجتماعی انجام دهد.

وی با توجه به عامل تحقق وعده نخست‌وزیر جدید لبنان تأکید کرد: اگر سعد حریری در راستای اراده مردم حرکت کند، وعده وی برای تشکیل دولت ملی محقق می‌شود؛ اما اگر رویه دوره اول نخست‌وزیری خود را ادامه دهد، چالش‌هایی را در لبنان ایجاد خواهد کرد.

دبیر بخش بین‌الملل روزنامه سیاست روز در پاسخ به این پرسش که «حریری گفته است تلاش می‌کند انتخابات پارلمانی را با قانون انتخاباتی عادلانه برگزار کند. تأکید وی بر قانون عادلانه چگونه تفسیر می‌شود؟» اشاره داشت: انتخابات پارلمانی لبنان در سال 2017 برگزار می‌شود. ساختار سیاسی این کشور پارلمانی- ریاستی است؛ لذا دولت با توجه به نوع ترکیب پارلمان تشکیل می‌شود. بر این اساس انتخابات آتی از اهمیت و جایگاه بالایی برخوردار است. موقعیت مهم لبنان در معادلات سیاسی موجب می‌شود که بسیاری از کشورها در روند انتخابات این کشور دخالت داشته و بر آن تأثیرگذار باشند.

وی با تأکید بر دخالت غربی‌ها و آل سعود در انتخابات پارلمانی لبنان خاطرنشان کرد: سعودی‌ها، آمریکایی‌ها، فرانسوی‌ها و انگلیسی‌ها در انتخابات گذشته به دنبال تأثیرگذاری بر ترکیب مجلس لبنان بودند. آن‌ها جریان‌های متمایل به غربی‌ها و سعودی‌ها را مورد حمایت خود قرار داده بودند که اکثریت پارلمان را تصاحب کنند.

غفوری تأکید حریری بر برگزاری انتخابات عادلانه را برگرفته از خواست مردم لبنان ارزیابی کرد و بیان داشت: دلبستگی‌های سعد حریری به حمایت‌های خارجی هیچ دستاوردی برای وی در برنداشته است. دلسردی وی از حمایت‌های خارجی از دلایل عمده‌ای بود که به سمت پذیرش ریاست جمهوری میشل عون حرکت کرد. سعودی‌ها و غربی‌ها برخلاف منافع ملی لبنان اقدام می‌کنند و هرکسی که در این مسیر حرکت کند، عملاً از سوی مردم لبنان طرد می‌شود. بر این اساس جریان 14 مارس جایگاه خود را در بین مردم این کشور به میزان زیادی از دست داده است.

وی با تأکید بر افت جایگاه جریان المستقبل در بین مردم لبنان افزود: مواضع کنونی سعد حریری در قبال تحولات لبنان چون انتخاب رئیس‌جمهور و انتخابات پارلمانی برخاسته از مطالبات مردمی است. جریان المستقبل تلاش می‌کند که جایگاه خود را در بین مردم دوباره احیا کند.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس