کد خبر 650865
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۹

درحالی که فراکسیون‌های پارلمانی لبنان از امروز (چهارشنبه) رایزنی خود را برای انتخاب نخست وزیر مورد توافق آغاز کرده‌اند، گمانه‌زنی‌ها درباره ترکیب کابینه آینده لبنان نیز شروع شده است.

به گزارش مشرق، با بسته شدن پرونده انتخابات ریاست جمهوری در لبنان که با پیروزی ژنرال «میشل عون»، رئیس فراکسیون «التغییر و الاصلاح» و گزینه پیشنهادی حزب الله برای تصدی این پست، هم اکنون لبنان در انتظار معرفی نخست وزیر جدید از سوی فراکسیون‌های پارلمانی این کشور است.
 
در این راستا، منابع لبنانی اعلام کردند، فراکسیون‌های پارلمانی این کشور از صبح امروز (چهارشنبه) رایزنی‌هایی را به مدت دو روز آغاز کرده‌اند تا درباره جایگاه نخست وزیری تصمیم گیری کنند.
 
براساس قانون اساسی لبنان پس از انتخاب نخست وزیر، وی از سوی رئیس جمهور (میشل عون) مکلف به تشکیل کابینه خواهد شد.
 
این موضوع موجب شده تا برخی از محافل لبنانی از هم اکنون درباره ترکیب کابینه آینده این کشور و تقسیم وزارتخانه‌ها گمانه زنی کنند.
 
براین اساس به طور قطع حزب القوات اللبنانیة (سمیر جعجع) سهمی از وزارتخانه‌های حساس و مهم نخواهد داشت و وزارتخانه‌های استراتژیک و مهم به ترتیب زیر بین گروه‌ها و جریان‌های سیاسی لبنان تقسیم خواهد شد:
 
- وزارت دارایی از آن جنبش امل – (رئیس پارلمان) شیعی
 
- وزارت کشور از آن جریان المستقبل – (نخست‌وزیر) سنی
 
- وزارت دفاع و وزارت خارجه از آن مسیحیان (رئیس جمهور)
 
که بالطبع یکی از این دو وزارتخانه از آن فراکسیون التغییر و الاصلاح و دیگری سهم رئیس جمهور خواهد بود.
 
به نوشته پایگاه خبری «لیبانون فایلز» صاحبنظران مسائل داخلی لبنان براین باورند، نحوه تقسیم وزارتخانه‌ها و سهمی که نصیب هریک از فراکسیون‌ها می‌شود، مهمترین چالش در تشکیل و ترکیب کابینه‌های لبنان است.
 
به گفته این کارشناسان به عنوان مثال و با پیش فرض مکلف شدن «سعد الحریری» به تشکیل کابینه، وی درخواست اختصاص 4 وزارتخانه به مسیحیان را خواهد داد (جریان المرده، حزب الکتائب، جریان الشعبیة در زحلة و یک وزارتخانه هم برای نمایندگان مستقل مسیحی) که سهم بندی صورت گرفته برای دیگر گروه‌ها و جریان‌ها را برهم  خواهد زد.
 
در این ارتباط منابع نزدیک به جریان المستقبل، تصریح کردند که سعد الحریری تمایل دارد، بخش ارتباطات و بالطبع وزارت ارتباطات بار دیگر به المستقبل تعلق گیرد.
 
به گفته این منابع لبنانی حریری درصدد سپردن وزارت ارتباطات به «نادر الحریری»، مسئول دفترش است، مشروط بر آنکه مناصب درون وزارتی به افرادی مورد نظر وی سپرده شود که از جمله این افراد می‌توان به عبد المنعم یوسف اشاره کرد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس