کد خبر 650256
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۰

دفتر ریاست جمهوری لبنان ساعاتی بعداز انتخاب ژنرال « میشل عون» به عنوان رئیس جمهوری جدید لبنان اعلام کرد که رئیس جمهوری روزهای چهارشنبه و پنجشنبه این هفته را با نمایندگان مستقل و اعضای فراکسیون های پارلمانی لبنان به طور جداگانه ملاقات می کند تا با مشورت و نظر آنها ، نخست وزیر آینده را که مامور تشکیل دولت جدید خواهد شود، معرفی کند.

 به گزارش مشرق، ژنرال عون نامزد مورد حمایت حزب الله در انتخابات ریاست جمهوری لبنان که دیروز دوشنبه در صحن پارلمان این کشور برگزار شد، با کسب اکثریت 83 رای از آرای 127 نماینده پارلمان به عنوان رئیس جمهوری سیزدهم لبنان انتخاب شد و بر این اساس دو سال و نیم خلاء ریاست جمهوری در این کشور پایان یافت.

رئیس جمهوری جدید عصر دیروز دوشنبه در نخستین دستور خود بعداز استقرار در« بعبدا» کاخ ریاست جمهوری، دولت مستعفی « تمام سلام» را مامور کرد تا زمان تشکیل دولت جدید به کار خود ادامه دهد.

دولت تمام سلام از امروز تنها می تواند امور روزمره و ضروری لبنان را تا تشکیل دولت جدید ساماندهی و پیگیری کند.

ناظران تاکید دارند که ژنرال عون به توصیه دستیاران و مشاوران خود تصمیم گرفته است تا بسرعت دولت جدید با انتخاب نخست وزیر شکل بگیرد و به همین دلیل بلافاصله بعداز استقرار در کاخ ریاست جمهوری خواستار تنظیم وقت ملاقات برای فراکسیون های پارلمانی به منظور برگزاری نشست های مشورتی شد.

اما اکنون این سوال درمحافل سیاسی و رسانه ای لبنان شکل گرفته است که نخست وزیر آینده لبنان چه کسی است؟ آیا سعد حریری شانس اول است؟ نظر حزب الله و جنبش امل در این باره چیست؟

« سمیر جعجع» سرکرده حزب « نیروهای لبنانی»شب گذشته اعلام کرد که فراکسیون وابسته به این حزب در پارلمان لبنان از نخست وزیر حریری حمایت می کند.

ژنرال عون هم قبل از انتخابات و بعداز دیدار حریری با وی در گفت وگو با تلویزیون او .تی . وی اعلام کرده بود که اگر رئیس جمهوری شود، طبیعی است سعد حریری می تواند نخست وزیر لبنان باشد.

« سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله هم در سخنرانی های اخیر خود اظهارداشت که از نظر حزب الله مانعی برای نخست وزیری حریری دیده نمی شود.

« نبیه بری» رئیس جنبش امل و رئیس پارلمان لبنان هم پیشتر گفته است که در کنار حریری قرار دارد حال مظلوم و یا ظالم باشد.

سعد حریری نیز در مصاحبه اخیرش با تلویزیون ال بی سی، امکان نخست وزیری خود را تلویحا تایید کرد و دیروزهم بعداز انتخاب ژنرال عون در سخنانی گفت که « با همه مشورت و با حسن نیت برخورد می کند تا لبنان دارای یک دولت وحدت ملی شود».

اما آیا همه اینها کافی است تا سعد حریری نخست وزیر لبنان شود.

روزنامه لبنانی الاخبار در شماره روز سه شنبه خود در گزارشی با عنوان « حزب الله از نخست وزیری سعد حریری حمایت نمی کند»، نوشت: بیشتر گروه های سیاسی لبنانی و خود سعد حریری معتقدند او مامور تشکیل نخستین دولت در دوره شش ساله ریاست جمهوری ژنرال عون خواهد بود اما تاکنون مواضع جنبش امل و حزب الله در این باره قطعی نیست به ویژه اینکه حزب الله تصمیم گرفته است با نبیه بری در دولت جدید در یک جبهه واحد باشد.

ژنرال عون در انتخابات ریاست جمهوری از حمایت فراکسیون ها با گرایش های سیاسی مختلف برخوردار بود و بنابراین می تواند یک رئیس جمهوری میانه باشد و اظهاراتش در مراسم سوگند هم این برداشت را اثبات می کند زیرا ژنرال تلاش کرد همه گروه های سیاسی را راضی کند.

ژنرال عون، مقاومت و نقش آن در آزادسازی خاک اشغالی لبنان و حمایت آن از کشور، خطر تروریسم تکفیری و ضرورت مقابله پیش دستانه و بازدارنده تا نابودی آن را مورد تاکید قرار داد.

الاخبار نوشت که استفاده از عبارت مبارزه پیش دستانه می تواند اشاره ای بر تایید حضور مقاومت در سوریه برای جنگ با تروریسم باشد.

رئیس جمهوری جدید لبنان به ویژه تصویب قانون جدید و عادلانه انتخابات پارلمانی پیش از انتخابات مجلس لبنان را خواستار شد تا نمایندگان واقعی مردم به مجلس راه یابند.

براساس این گزارش، همه انتظارها و گمانه زنی ها در چند هفته گذشته به ویژه بعداز حمایت اجباری سعد حریری از ژنرال عون گزینه حزب الله در انتخابات ریاست جمهوری،این بوده است که رئیس حزب جریان المستقبل مامور تشکیل دولت جدید می شود.

اما همه نگاه ها فردا و پس فردا ( چهارشنبه و پنجشنبه) به کاخ بعبدا و نتیجه مذاکرات و رایزنی های ژنرال عون با فراکسیون های پارلمانی از جمله دو فراکسیون قدرتمند حزب الله ( وفاداری به مقاومت) و« توسعه و آزادسازی» به ریاست « نبیه بری» است.

این دو فراکسیون تاکنون بیانیه ای در خصوص نخست وزیر آینده لبنان منتشر نکرده اند.

الاخبار نوشت: فراکسیون حزب الله به این دلایل از نخست وزیری سعد حریری حمایت نمی کند.

1- حزب الله با ژنرال عون توافق کرده است به تفاهم های او با حریری ملزم نیست و نرمش سید حسن نصرالله تنها این بود که مانعی برای مامور کردن حریری به منظور تشکیل دولت وجود ندارد.

2- مواضع تهاجمی حریری علیه مقاومت متوقف نشده است.

3- موضع حریری در خصوص جنگ سوریه و حمایت همپمانان منطقه ای او در کمک به گروه های مسلحی که حزب الله با آنها در سوریه می جنگند.

الاخبار در خصوص موضع رئیس مجلس لبنان هم نوشت که منابع نزدیک به نبیه بری گفته اند تاکنون وی نسبت به نخست وزیر مامور تشکیل دولت جدید تصمیمی نگرفته است.

این منابع گفته اند، اگر چه نبیه بری،رئیس حزب جریان المستقبل را متهم می کنددر پرونده انتخابات ریاست جمهوری به او ضربه زده است اما انتظار می رود بر اساس قاعده « قرار گرفتن در کنار حریری چه مظلوم و چه ظالم باشد» از نخست وزیری حریری حمایت کند.

این روزنامه لبنانی درعین حال تاکید کرد که نبرد واقعی بعداز مامور شدن حریری برای تشکیل دولت توسط ژنرال عون شروع می شود و محور این « جنگ» مواضع نبیه بری خواهد بود که به طور کامل از حمایت حزب الله هم برخوردار است.

الاخبار خاطرنشان کرد: اگر مذاکرات بین نبیه بری و سعد حریری در خصوص توزیع کرسی های وزارتی دولت جدید شکست بخورد و وزیران جنبش امل در دولت حریری شرکت نکنند، حزب الله هم دراین دولت مشارکت نخواهد کرد و این تصمیم حزب الله غیرقابل چانه زنی است.

« الجمهوریه » دیگر روزنامه لبنانی هم نوشت: نبیه بری معتقد است ژنرال عون به عنوان رئیس جمهوری انتخاب شده است و سعد حریری هم این هفته مامور تشکیل دولت می شود اما دو بند اساسی یعنی « ساختار دولت و قانون جدید انتخابات باقی مانده است که باید تکلیف آنها مشخص شود».

این روزنامه لبنانی افزود: نتیجه دور اول انتخابات ریاست جمهوری پیامی روشن به ژنرال عون و سعد حریری بود که کلید حد نصاب پارلمان در اختیار چه طرفی است اما با آن بازی نکرد و در را به روی مذاکرات و فرصت شراکت وسیع همه لبنانی ها در دولت جدید و در مرحله جدید باز گذاشت.

اما الجمهوریه هم نوشت که حزب الله این موارد را به ژنرال عون اعلام کرده است :

1- هر عهد و پیمان شما ، عهد و پیمان ما است و به شما ملتزم به همراهی هستیم اما به تعهد های شما به دیگران که خارج از تفاهم ها و توافق های با ما باشد ، ملتزم نخواهیم بود.

2- معرکه سیاسی در پرونده تشکیل دولت و تصویب قانون انتخابات پارلمانی را همچون جنگ 33روزه به نبیه بری رئیس جنبش امل واگذار کرده ایم.

3 – اگر نبیه بری در دولت شرکت کند ما هم شرکت می کنیم و اگر در صف مخالفان قرار گیرد، ما هم همراه او در این صف می ایستیم.

الجمهوریه افزود: حزب الله و نبیه بری قصد مانع تراشی برای ژنرال عون را ندارنداما هدفشان محاصره سعد حریری و بازخواست او و وادار کردنش به پرداخت هزینه های بیشتر است.

این روزنامه لبنانی اضافه کرد: نبیه بری بزودی نخست وزیر جدید را با درخواست های زیادی مواجه می کند زیرا می داند تشکیل دولت بدون او و حزب الله تقریبا محال است وحریری در انتخابات پارلمانی هم ضربه دردناکی دریافت خواهد کرد.

الجمهوریه افزود: ژنرال عون و نخست وزیر جدید حجم چالش ها را درک می کنند بنابراین تلاش خواهند کرد با نبیه بری رئیس پارلمان همکاری کنند تا چرخ های دوره جدید لبنان با سرعت به گردش درآید.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس