کد خبر 651155
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۳

محافل لبنانی بر این باورند، سعد الحریری، رئیس جریان المستقبل این کشور جهت مکلف شدن به تشکیل کابینه جدید، با چالش های متعدد و موانع مهمی مواجه خواهد بود.

به گزارش مشرق، از صبح روز چهارشنبه لبنان وارد مرحله‌ای جدید از تاریخ سیاسی خویش شده که طی آن فراکسیون‌های پارلمانی این کشور می‌بایست، با رایزنی با هم نهایتا ظرف 48 ساعت آینده گزینه پیشنهادی مورد توافق خود را جهت تصدی پست نخست وزیری اعلام کنند.

براساس توافقات پیش از انتخابات ریاست جمهوری، جریان 14 مارس در قبال حمایت از نامزد 8 مارس (ژنرال میشل عون)، این جریان مخالفتی با نامزدی سعد الحریری، رئیس جریان المستقبل جهت تصدی پست نخست وزیری نخواهد کرد، اما این به معنای الزام این جریان به حمایت از نامزدی حریری نخواهد بود.

در این راستا، منابع مطلع لبنانی تاکید کردند که نبیه بری تا پایان زمان اعلام شده، موضع خود در قبال نامزدی حریری را اعلام خواهد کرد و این موضوعی است که دوشنبه گذشته طی دیدار با میشل عون روی آن تاکید داشت.

این درحالی است که به گفته این منابع با توجه به روحیه ایجابی و فضای مثبت حاکم بین فراکسیون‌ها امیدواری‌های بسیاری وجود دارد تا پایان فرصت داده شده امروز پنج‌شنبه بعد از ظهر توافق در زمینه تصدی پست نخست وزیری توسط حریری حاصل و نتیجه به نبیه بری ابلاغ شود.

برخی از گروه‌ها و جریان‌ها نیز از موفقیت سعد الحریری جهت کسب رای مثبت 90 نماینده پارلمان خبر داده‌اند.

به هر روی نتیجه هرچه باشد، لبنان باید تا غروب امروز پنجشنبه منتظر بماند تا نتیجه رایزنی فراکسیون‌ها مبنی بر موافقت یا عدم موافقت آنها با نخست وزیری سعد الحریری به رئیس پارلمان لبنان ابلاغ شود.

پایگاه خبری «لیبانون فایلز» در خصوص پرونده سعد الحریری می‌نویسد: محافل لبنانی بر این باورند، حال که توافقات منطقه‌ای و بین المللی بر حل بحران ریاستی و انتخاب ژنرال میشل عون به ریاست جمهوری لبنان قرار گرفته، پس حمایت از نخست وزیری سعد الحریری و تصدی این پست توسط رئیس جریان المستقبل نیز بخشی از این توافقات بوده است.

اگرچه این محافل تاکید کرده‌اند که سعد الحریری جهت تشکیل کابینه با مشکلات متعدد و چالش‌های جدی مواجه خواهد بود که مهمترین آن مخالفت نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان با نخست وزیری حریری است.

به همین دلیل محافل مذکور از این بیم دارند، حریری در تشکیل کابینه جدید خود با همان چالش‌هایی مواجه باشد که در کابینه پیشین مواجه بود و موجب شده بود، تشکیل آن 4 ماه به تعویق بیفتد.

درحالی که این محافل اختیارات و قدرت حزب الله جهت تشکیل ائتلاف به ویژه با نبیه بری و صف آرایی سیاسی مقابل حریری را نادیده نمی‌گیرند. قدرت و اختیاری که به آنها اجازه داد، 26 ماه پس از تشکیل کابینه سابق حریری آن را منحل کنند.

این درحالی است که برخی گروه‌ها و جریان‌ها تاکید می‌کنند که حریری نباید مانع بری را ساده به شمار آورد، به ویژه آنکه رئیس پارلمان لبنان اعتقاد دارد، رئیس جریان المستقبل با نقض توافقات خود با بری به وی خیانت کرده و تنها گزینه برای گرفتن رای مثبت رئیس پارلمان لبنان دادن امتیازهای مورد نظر به اوست.

وضعیتی که بر حزب الله نیز منطبق است، به گونه‌ای که حزب بارها عدم حمایت خویش از نخست وزیری حریری را اعلام و تاکید کرده، در این راستا حریری باید امتیازات مد نظر را به حزب اعطا کند تا در عمل امکان تکیه زدن بر کرسی ریاست دولت را بیابد، لذا پس از بری، دومین مانع و سد بزرگ قرار گرفته پیش روی رئیس جریان المستقبل محسوب می‌شود.

در مقابل منابع آگاه در جبهه سعد الحریری تصریح کردند: عون اجازه تشدید اوضاع در عرصه سیاسی را نخواهد داد و وجود تفاهم بین او و بری به این معنا نیست که به رئیس پارلمان لبنان قدرت امتیازگیری از حریری را اعطا و تشکیل کابینه جدید را با چالش های بیشتر و جدیدی مواجه کند.

این منابع تاکید می‌کنند که حریری درک درستی از معادلات و شرایط حاکم بر میدان دارد و به خوبی می‌داند، بدون فراکسیون‌های شیعی که در نبیه بری و حزب الله نمود پیدا می‌کند، امکان تشکیل دولت ائتلافی را نخواهد داشت و در این راستا مجبور است، رضایت بری را جلب کند و تایید وی را به دست آورد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس