کد خبر 652273
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۰

رئیس لابی عربستان در واشنگتن از تل آویو خواست تا به عنوان یک شریک در طرح‌های توسعه اقتصادی این کشور مشارکت داشته باشد.

به گزارش مشرق به نقل از"سلمان الانصاری" درمقاله‌ای که چندی قبل در سایت آمریکایی "هیل" انتشار یافت، نوشت: دشمنی و خصومتی بین دولت های عربستان و اسرائیل وجود ندارد و این امکان برای تل آویو فراهم است که در انقلاب اقتصادی عربستان مشارکت داشته باشد و گامی در پیشرفت این انقلاب بردارد.

سلمان انصاری شخصیت معروف و شناخته شده‌ای در عربستان است و بیش از 100 هزار فالوئر " دنبال کننده مطالب" در توئیتر دارد.. وی معتقد است به رغم انتقادهایی که مقامات دوکشور از یکدیگر می کنند، بهتراست که ریاض و تل آویو به همکاری با یکدیگر توجه داشته و بر آن متمرکز باشند چراکه منافع منطقه و امنیت دو کشور را تضمین می کند.

بسیاری معتقدند همکاری بین عربستان و اسرائیل به عنوان دو قدرت منطقه‌ای باید براساس مناسبات نظامی باشد چراکه آنها دارای دشمنی مشترکی به نام ایران هستند. اما رئیس لابی عربستان در واشنگتن براین باوراست که همکاری ریاض تل آویو باید براساس منافع مشترک اقتصادی باشد. وی برای اثبات ادعای خود مثالی می زند و می گوید: مناسبات اقتصادی اعراب و یهودیان دارای سابقه دیرینه ای است و نسل های دو طرف در خاورمیانه، شمال آفریقا و اسپانیا با هم مبادلات بازرگانی داشته اند.

انصاری تصریح کرد: " اکنون عربستان درحال ایجاد تغییر و تحول در ساختار اقتصادی خود است و این بزرگترین رویداد اقتصادی این کشور در طول تاریخ عربستان است و ریاض ، اسرائیل را بهترین کشوری می داند که قادراست در این تغییر و تحول اقتصادی نقش مهمی داشته باشد."

وی افزود:" معمار این تغییر "محمد بن سلمان" جانشین ولیعهد عربستان است. او دارای شخصیتی پراگماتیک ( واقع گرا) و برونگراست و آماده بنیانگذاری روابط حقیقی و دائمی با اسرائیل است."

انصاری نوشت: " طرح تحول اقتصادی فراگیر درعربستان فرصت طلایی دراختیار اسرائیل قرار می دهد تا به عنوان شریک اقتصادی ریاض باشد و عربستان را درتقویت اقتصادش یاری کند. اسرائیل یکی از کشورهایی پیشرفته در زمینه فناوری و استخراج معدن است. به علاوه، در صنعت الماس قوی است و محصولاتش دراین صنعت درجهان معروف است. اینها از جمله امتیازات اسرائیل به شمار می رود. البته ما نباید فراموش کنیم عربستان یکی از بزرگترین کشورهای جهان است که رودخانه دائمی درآن جاری نیست. درمقابل ، اسرائیل از جمله کشورهای پیشگام درصنعت مهندسی آب است لذا تل آویو بیشترین صلاحیت را دارد که عربستان را در اجرای پروژه های بلندپروازنه شیرین سازی آب کمک کند و این یکی از مهم ترین طرح های اصلاح اقتصادی محمد بن سلمان است که از آن به نام " رویای 2030" یاد می شود."

انصاری در یادداشت خود به مسئله امنیت پرداخت و مدعی شد که هرگونه عادی سازی روابط ریاض تل آویو سبب می شود که اسرائیل مناسباتش با سایر کشورهای عربی و اسلامی به حالت عادی دربیاید. هدف از این عادی سازی؛ افزایش امنیت خاورمیانه و کاهش و محدود ساختن اقدامات تروریستی درآن خواهد بود.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس