کارتون خاطره‌انگیز «سفرهای گالیور» منبع الهام یک استراتژی سیاسی شده که در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا توسط دولت‌های غربی‌ در حال اجرا شدن است.

سرویس جنگ نرم مشرق- گزارش تصویری یکی از فرم‌های رایج تولید محتوا و خبر است که توسط بسیاری از رسانه‌های دنیا تولید می‌شود. مشرق نیز با توجه به روند توسعه رسانه‌ای خود و ذائقه مخاطبان، تولید گزارش‌های تصویری را شروع کرده است.
 
 استراتژی گالیوری آمریکا
{$sepehr_media_1837228_400_300}
 
 
متن گزارش

مشرق برای آن دسته از مخاطبان که امکان پخش یا دانلود گزارش تصویری را ندارند، متن این گزارش را منتشر می‌کند:
 
برای همه دهه شصتی‌ها کارتون «سفرهای گالیور» پر از حس نوستالژی است؛ چون آدم کوچولوهای این کارتون برای همه بسیار جذاب بودند، به‌ویژه این‌که آنها به کمک گالیور که فردی با قد و قواره معمولی بود، اما در قیاس با آنها شبیه یک غول به نظر می‌رسید، سعی در حفظ جزیره‌شان داشتند.

جالب آنکه در قرن جدید از این کارتون‌ خاطره‌انگیز که در قرن هفدهم میلادی به رشته تحریر درآمده و یکی از مشهورترین داستان‌های کودک جهان لقب گرفته است، یک استراتژی سیاسی الهام گرفته شده و در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا توسط دولت‌های غربی‌ اجرا گردیده است.

برای بهتر فهمیدن «استراتژی گالیوری» باید به حدود یکصد سال قبل برگردیم، زمانی که غرب به سردمداری انگلیس رای به تجزیه حکومتی داد که تا پیش از این به مدت 700 سال به عنوان یکی از قدرت‌های جهانی از جنوب اروپا تا غرب آسیا و شمال آفریقا شناخته می‌شد: امپراتوری عثمانی.

 
 کتاب "صاعقه صحرا" نوشته "جیمز بلک ول" یکی از استراتژیست‌های ارشد آمریکا

هدف اصلی از تجزیه امپراتوری عثمانی، کاهش قدرت این ابرقدرت تاریخی بود تا جایی‌‎که دیگر هرگز نتواند در معادلات قدرت جهانی جایی برای خود دست و پا کند. هدفی که پس از تجزیه به خوبی محقق شد تا پس از آن نیز بارها و بارها توسط غرب به عنوان یکی از روش‌های تضعیف دیگر کشورها به کار گرفته شود. عملی که بعدها به "استراتژی گالیوری" معروف گشت.

اما نگاه گالیوری دقیقا چیست؟ "جیمز بلک ول" یکی از استراتژیست‌های ارشد آمریکا در کتاب "صاعقه صحرا" نگاه گالیوری را اینگونه تعریف می‌کند: "گالیور شخصی‌ست که پس از غرق شدن کشتی‌اش در دریا سر از یک جزیره درمی‌آورد. در این جزیره شهر کوچکی وجود دارد به نام لی‌لی‌پوت که مردم آن ریز و کوچک هستند. در این داستان کاراکتری وجود دارد به نام کاپیتان لیچ که او هم به دنبال نقشه گنج است و این نقشه گنج بین او و گالیور دست به دست می‌شود و اهالی لی‌لی پوت در این ماجرا به گالیور کمک می‌کنند."

از نگاه جیمز بلک ول، لی‌لی‌پوت همان منطقه غرب آسیا و گنجی که بر سر آن دعواست، منابع زیرزمینی غنی این منطقه و بخصوص نفت است که باید تحت سلطه غرب قرار گیرد. اما این امر چگونه محقق خواهد شد؟

 
شخصیت‌های این داستان یعنی گالیور، ایگل و کوتوله‌ها، به عنوان مبنای دکترین غرب ، برای تجزیه قدرت‌های غرب آسیا قرار گرفته‌اند

در این داستان، علاوه بر شخصیت گالیور که قدرت برتر است، شخصیتی به نام "ایگل" نیز حضور دارد که با وجود ضعیف بودن، شخصیتی آرزومند داشته و خود را فردی در حد و اندازه‌های گالیور می‌داند و همچنین شخصیت‌های کوتوله‌های لی‌لی‌پوتی وجود دارند که همیشه نگران شرایط خود هستند.

حال این سه دسته یعنی گالیور، ایگل و کوتوله‌ها، به عنوان مبنای دکترین غرب ، برای تجزیه قدرتهای غرب آسیا قرار گرفته‌اند. به این معنا که باید گالیورهای منطقه به کشورهای آرزومند تجزیه شوند و کشورهای آرزومند نیز تجزیه و تبدیل به کشورهای نگران شوند تا امنیت گالیور اصلی یعنی اسرائیل تضمین شود.

براساس نگاه جیمز بلک ول، گالیورهای کنونی یعنی پنج کشور ایران، عراق، مصر، ترکیه و سوریه باید به نفع اسراییل ضعیف و تجزیه شده و تبدیل به کوتوله گردند.

 
گام دوم پروژه‌ای که صد سال قبل توسط انگلیسی‌ها پایه‌گذاری شده، توسط تکفیری‌هایی که به دست غرب و در راس آنان آمریکا پرورش پیدا کرده‌اند، آغاز شده و آن تجزیه بیشتر و بیشتر کشورهای کنونی منطقه است 

به جز گالیورها، کشورهایی همچون عربستان، لیبی، یمن، لبنان، عمان و الجزایر نیز به دلیل نگاه آرزومندشان و اینکه خود را در قواره گالیورهای منطقه می‌دانند، در اولویت دوم تجزیه و تبدیل شدن به کوتوله‌هایی نگران قرار دارند.

دسته سوم هم کوتوله‌های نگران یعنی کویت، امارات، قطر، بحرین و اردن هستند که همیشه از گالیورها می‌ترسند.

حال در دهه دوم قرن میلادی جدید، گام دوم پروژه‌ای که صد سال قبل توسط انگلیسی‌ها پایه‌گذاری شده، توسط تکفیری‌هایی که به دست غرب و در راس آنان آمریکا پرورش پیدا کرده‌اند، آغاز شده و آن تجزیه بیشتر و بیشتر کشورهای کنونی منطقه است تا با کشتار و خونریزی شبیه صد سال پیش، بار دیگر مرزهای جدید آغشته به خون میلیون‌ها انسان بی‌گناه را بین ملت‌های منطقه بکشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • جعفر ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    1 0
    مشرق جان دیر شروع کردی ولی خیلی هم عالی خواهد بود اگر ادامه بدی. این گزارشت یه حسن مطلع خوبی بود.
  • ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    0 0
    به جای این داستانپردازی ها بفرمایید چرا نمی توانیم شکوه تمدن اسلامی دا احیا کنیم؟ چرا همه نفت خور شده اند؟
  • ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    0 0
    زنده باد مشرق گزارشت عالی بود
  • ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    1 0
    برای اینکه درست رای نمیدیم.
  • ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    1 0
    اگر با فکر رای بدی همچی درت میشه ولی جوگیر هستید و با ی حرف رای ها ر میگرده و به گذشته طرف نگاه نمیکنید
  • علی ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    0 0
    عالی بود
  • سندباد جونم ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    0 2
    در مورد استراتژی پلنگ صورتی و تام و جری هم گزارش کار کنید. خیلی مهمه! البته اهمیتشون کمتر از راهبرد بامزی، ملوان زبل و گوریل انگوری است. لذا پیشنهاد می شود ضمن تمرکز بر موضوعات راهبردی فوق الذکر از پرداختن به تاکتیک های عملیاتی که در قالب کارتون های هادی و هدی، هوشیار و بیدار و السون و ولسون پیشتر ذیل محور راهبردی طبقه بندی شده بودند، پرهیز نمایند. با احترام؛ بل و سباستین
    • هاشم IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۱
      0 0
      عزیز دلم اینا رو مشرق از تو کشکولش در نیاورده....تو میخوای سرت رو مثل کبک تو برف کنی یا نه شاید مزدور کسانی هستی که میخوان مردم سرشون رو تو برف کنند..
  • آریایی ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    0 0
    چرا از این عثمانی کذایی مطلب گذاشتی و تعریف کردی؟همینطوریش هم این پانترکها و نئو عثمانی های کثیف دارن به اندازه کافی خرابکاری میکنن نکنه خودتونم نئو عثمان هستید؟؟
  • ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    0 0
    چون آن تمدن ابدا اسلامی نبود. فکر می کنی بنی امیه و بنی عباس بهتر از داعشی ها بودند؟ اتفاقا خلافت داعش هم در صدد تکرار همان تمدن به اصطلاح پرشکوه است
  • حسین ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    0 0
    این گزارش کار "دکتر" حسن عباسیه؟
  • آریایی ۰۲:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
    0 0
    تمدن اسلامی؟؟؟؟ میشه بیشتر فکر کنی؟؟؟تو رفتارهای الان داعش تمدن میبینی؟؟؟یا تو وحشی گریهای عثمانی تمدن دیدی؟؟؟عثمانی که کینه و دشمنی اروپا و غرب رو با اسلام کلید زد با وحشی گریها و کشورگشاییها و نسل کشی ارامنه و غیره.البته اروپا درس خوبی به عثمانی داد.
  • ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
    0 0
    :)))
  • علي ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۲
    0 0
    واقعا مرگ بر آمريكا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس