نمایندگان، نه به‌عنوان علت مستقیم مخالفت خود با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بلکه با یادآوری‌های مکرر بر روی مقطع زمانی برکناری فانی، خواهند کوشید آن را تلاش رئیس‌جمهور برای سرپوش گذاشتن بر بی‌سابقه‌ترین فساد رخ داده در تاریخ کشور معرفی کنند.

به گزارش مشرق، اختلاس هشت هزار میلیارد تومانی در صندوق ذخیره فرهنگیان که با هدف بالا بردن سطح معیشت فرهنگیان راه‌اندازی شده بود، بی‌شک از سوی نمایندگان مجلس در جلسه علنی فردا که به رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان اختصاص دارد مورد اشاره قرار خواهد گرفت.

نمایندگان عمدتاً مخالف فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش نه به‌عنوان علت مستقیم مخالفت خود با وی بلکه با یادآوری‌های مکرر بر روی مقطع زمانی برکناری علی‌اصغر فانی وزیر سابق، خواهند کوشید آن را تلاش رئیس جمهور برای سرپوش گذاشتن بر بی‌سابقه‌ترین فساد رخ داده در تاریخ جمهوری اسلامی معرفی کنند.

* فرار رو به جلوی دولت

در این باره حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: کنار گذاشتن علی‌اصغر فانی از وزارت آموزش و پرورش نوعی فرار رو به جلو بود و دولت با این کار خود سعی کرده تا در جلسه استیضاح مسائل مربوط به فساد صندوق ذخیره فرهنگیان مطرح نشود.

وی گفت:‌ آقای رئیس جمهور باید کسانی را به کار بگمارد تا گزارش‌های دقیقی از مفاسد به وی ارائه کنند که در غیر این صورت مسئولیت هم به گردن وزارتخانه مربوطه و هم به گردن شخص آقای رئیس جمهور است.

همچنین علی‌اکبر کریمی نماینده مردم اراک در مجلس در همین زمینه معتقد است: اگر چه به ظاهر فانی وزیر سابق آموزش و پرورش در نامه‌ای به رئیس‌جمهور برای استیضاح اعلام آمادگی کرد، اما واقعیت این است که دولت با توجه به تخلفات و فساد گسترده‌ای که در صندوق ذخیره فرهنگیان و همچنین مشکلات عدیده‌ای در سطح وزارت آموزش و پرورش که نارضایتی‌های گسترده‌ای را در سطح کشور به وجود آورده بود، در مجموع با این تصمیم عملاً از افشای واقعیت‌ها و فساد گسترده‌ای که در صندوق ذخیره فرهنگیان بود جلوگیری کرد و پازل نسبتا گسترده‌ای که برای جابجایی بین وزرا و مسئولین دولت و جابجایی‌ها و تغییراتی که تحت عنوان ترمیم کابینه دنبال می‌کرد، را عملیاتی کرد.

* نگرانی دولت از افشاگری‌ها درباره صندوق ذخیره فرهنگیان

سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نماینده مردم مشهد و کلات و عضو هیأت‌رئیسه مجلس نیز درباره رابطه فساد صندوق ذخیره با برکناری فانی و معرفی دانش آشتیانی می‌گوید: این عضو هیأت رئیسه مجلس در ادامه با اشاره به برکناری وزیر آموزش و پرورش، تصریح کرد: دولت نگران صحبت‌هایی بود که در روز استیضاح فانی در مجلس شورای اسلامی مطرح می‌شد؛ دولت نگران برخی افشاگری‌ها در مورد صندوق ذخیره فرهنگیان، دانشگاه فرهنگیان و سایر مسائل مرتبط با حوزه آموزش و پرورش و امثالهم بود، به همین دلیل پیش از استیضاح فانی، او را برکنار کرد.

جواد کریمی قدوسی دیگر نماینده مردم مشهد در مجلس هم در این باره خاطرنشان می‌کند که با توجه به اینکه طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش در صحن مجلس اعلام وصول شد و وی می ‌بایست در صحن حاضر می‌شد، قطعاً بخش عمده‌ای از مباحث مطروحه در جلسه استیضاح به موضوع فساد صندوق ذخیره فرهنگیان اختصاص می‌یافت به همین خاطر قبل از استیضاح وزیر، وی از سمتش کنار گذاشته شد.

وی می‌افزاید: حال که علی‌اصغر فانی از سمتش کنار گذاشته شده دولت خود باید پاسخگوی فساد در صندوق ذخیره فرهنگیان باشد و از آقای رئیس جمهور باید در این باره سؤال کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: فساد در صندوق ذخیره فرهنگیان از فجایع اقتصادی در این دولت است و انتصاباتی که در این صندوق انجام شده و عدم نظارت که دولت بر عملکرد این صندوق و امثال این موارد نکاتی است که در این باره می‌توان به آن اشاره کرد.

* اختلاس بی‌سابقه و عجیب و غریب

اما حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیأت‌رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس که اختلاس بی‌سابقه و عجیب و غریب چندین هزار میلیاردی در صندوق ذخیره فرهنگیان را اقدامی شرم‌آور عنوان کرده و با اشاره به اینکه باید هرچه سریع‌تر قوه قضاییه و هیات‌ تحقیق و تفحص به موضوع ورود کرده و بیش از این اجازه ندهد عده‌ای فرصت طلب حقوق ملت را به تاراج ببرند، می‌گوید که تغییرات در دولت، دیر هنگام و در زمانی اتفاق افتاده که چند صباحی بیشتر از عمر دولت باقی نمانده است و در این مدت هیچ کار خاصی نمی‌توان انجام داد.

اکبر رنجبرزاده عضو هیأت‌رئیسه و نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی هم اعتقاد دارد: اگر این تغییرات [ در دولت ] دو سال پیش انجام می‌شد، امروز شاهد ورود آسیب جدی به صندوق ذخیره فرهنگیان نبودیم.

* غارت 1000000 فرهنگی مظلوم

در این باره امیر خجسته نماینده مردم همدان در مجلس در نطقی در صحن علنی خاطرنشان کرد: صندوق ذخیره فرهنگیان که متعلق به قریب به یک میلیون فرهنگی مظلوم است می‌بینیم که چگونه آن را غارت کردند. در این صندوق 90 درصد تسهیلات متعلق به 30 نفر و 10 درصد متعلق به یک میلیون نفر است.

وی افزود: هشت هزار میلیارد تومان سوءاستفاده در صندوق ذخیره فرهنگیان اتفاق افتاده است. در این صندوق مدیریت فامیلی و خانوادگی شده بود و با ورود مجلس به بحث این صندوق مفاسد آن یکی پس از دیگری تعیین تکلیف شد و امروز در دادگاه در حال پاسخگویی هستند.

همچنین اسداله عباسی نماینده مردم رودسر و املش در مجلس بر این باور است: از آنجا که فساد صندوق ذخیره فرهنگیان در زمان مسئولیت آقای فانی صورت گرفته است منطقی این بود که خود او پاسخگوی این تخلف باشد.

* رئیس‌جمهور؛ پاسخگوی اختلاس در صندوق ذخیره فرهنگیان

وی با اشاره به اینکه بنا بود فانی در جلسه استیضاح به سوالات درباره اختلاس هشت هزار میلیارد تومانی از صندوق ذخیره فرهنگیان پاسخ گوید، اظهار می‌دارد: حال که آقای فانی دیگر برای استیضاح به مجلس نمی‌آید پاسخگوی اختلاس در صندوق ذخیره فرهنگیان خود رئیس جمهور خواهد بود.

عباسی می‌گوید: هر چند که وزیر جدید می‌تواند عنوان کند این اختلاس در زمان مسئولیت من صورت نگرفته است اما خود آقای دکتر روحانی می‌بایست که پاسخگوی مسائل و مشکلاتی که در صندوق ذخیره فرهنگیان پیش آمده است باشد.

وی می‌افزاید: صندوق ذخیره فرهنگیان در طول سه سال هیچ گزارش روشن و شفافی بابت عملکرد خود به سهامداران نداده‌، مجمع عمومی نداشته و پست‌های کلیدی مدیریتی را بین خود و بستگانشان توزیع کرده‌اند و این‌ها مسائلی نیست که به‌راحتی بتوان از آنها چشم‌پوشی کرد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی خروجی کار این صندوق را پس از این همه نقائص، اعطای حقوق‌ها و مزایای غیر متعارف به اعضای هیات مدیره آن ذکر می‌کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس