مخالفت با مقاومت در سوریه از سوی جریان اصلاحات، در واقع دستور کار جدید آنها در امتداد فتنه 88 است. اساسا این قبیل تمایل‌ها به خیانت، در مرحله اجرا راه به جایی نخواهد برد اما اینکه این دستور کار خیانت‌بار در دستگاه دیپلماسی ایران چگونه فهم می‌شود، یک مساله مهم و البته در چارچوب ماهیت پنهان و پشت‌پرده برجام قابل ارزیابی است.

به گزارش مشرق، سفر فدریکا موگرینی، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی به تهران درست در بحبوحه نبردهای جبهه مقاومت در حلب و موصل علیه تروریست‌ها صورت گرفت.
 
همزمان با سفر موگرینی به تهران، در شبکه‌های اجتماعی برخی منابع از تلاش مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی برای تحریک دولت ایران برای اخلال در روند سرکوب تروریست‌ها بویژه در معرکه سوریه خبر می‌دادند.
 
به گزارش «وطن امروز»، موضوع حل سیاسی بحران سوریه همواره از سوی ایران مطرح بوده است و ایران بارها اعلام کرده بحران سوریه نیاز به حل اختلافات از طریق میز مذاکره دارد.
 
در عین حال اما حمایت از مقاومت و سرکوب تروریست‌ها در حوزه میدانی را نیز همزمان با تحرکات دیپلماتیک انجام داده است تا ایران و جبهه مقاومت در مذاکرات سیاسی توان بیشتری نسبت به جریان مقابل داشته باشند.
 
در این میان اما یک جریان سیاسی موازی برخلاف این معادله منطقی برای بحران سوریه، تلاش کرده است موضوع مذاکرات سیاسی سوریه که به صورت مستقیم به امنیت ملی ایران گره خورده است را از طریق اقدام علیه جبهه مقاومت طراحی کند! به‌گونه‌ای که این جریان می‌گوید همانند برنامه هسته‌ای که دولت حسن روحانی آن را متوقف کرد و به عقب راند، این بار نیز براساس همان مدل، ایران موضوع سوریه را با طرف مقابل و بویژه آمریکا حل کند.
 
در واقع این جریان معتقد به تحقق مدل برجام – در شرایطی که برجام اکنون به عنوان یک مدل شکست‌خورده ثابت شده است - برای حل بحران سوریه است. «وطن‌امروز» در شماره 26 مهر 94 در تیتر یک خود با عنوان «برشام» این طراحی ضد امنیت ملی را پیش‌بینی کرد.
 
ماجرا از نشست مقدماتی اجلاس امنیتی مونیخ در تهران آغاز شد و اظهارات ردوبدل شده در این نشست نشان داد علاقه برای برجامیزه کردن سوریه در ایران نیز وجود دارد.
 
این مدل پیشنهادی برای حل موضوع سوریه از آن جهت غیرقابل پذیرش بود که در واقع خط برجام برای استحاله  نظام جمهوری اسلامی و تبدیل آن به یک عنصر وابسته به نظام سلطه را از مساله هسته‌ای به مسائل منطقه‌ای و امنیتی امتداد می‌داد.  
 
به صورت مصداقی، این مدل توصیه می‌کرد مطالبات طرف مقابل درباره سوریه، همانند موضوع هسته‌ای به رسمیت شناخته شود و موضع برتر به طرف مقابل واگذار شود. به عبارت دقیق‌تر و روان‌تر، این مدل توصیه می‌کرد سوریه و حاکمیت آن به طرف مقابل واگذار شود و جریان مقاومت نیز در قبال آن امتیازاتی دریافت کند! این برنامه‌ریزی جریان مشترک خارجی و داخلی برای سوریه البته به دلیل مشخص نبودن سرنوشت برجام توان علنی شدن نداشت.
 
به مرور  با توجه به نقض مکرر برجام توسط طرف آمریکایی، برجام به عنوان یک مدل شکست‌خورده برای حل سایر اختلافات تبدیل شد و به همین دلیل طرفداران «برشام» به حاشیه رفتند.  حالا در روزهایی که توفیقات میدانی در صحنه نبرد با تروریست‌ها در سوریه باعث تقویت دولت بشار اسد و به طور کلی جبهه مقاومت شده و حلقه محاصره علیه تروریست‌ها در حلب روز به روز تنگ‌تر می‌شود، گویا طرفین داخلی و خارجی جریان سازش، باز هم به یک مفاهمه مشترک علیه جبهه مقاومت رسیده‌اند تا این بار با طرح مسائل جنجالی علیه مقاومت در سوریه، روزنه‌ای برای تنفس تروریست‌ها در سوریه ایجاد کنند!
 
در همین راستا، عناصر سیاسی و روزنامه‌های جریان «نه غزه نه لبنان» در ایران، روز گذشته درباره ماهیت سفر موگرینی به ایران گزارشاتی نوشتند و این بار صراحتا «خیانت برشام» را خواستار شدند! در همین راستا، روزنامه آرمان که در افکار عمومی به روزنامه خانوادگی هاشمی رفسنجانی شهره است، دیروز تیتری در صفحه یک خود را به سفر فدریکا موگرینی به تهران و دیدارهای او با روحانی و ظریف اختصاص داد و تیتر «برجام؛ الگوی حل مشکل سوریه» را برای آن انتخاب کرد.  روزنامه آفتاب یزد نیز برای گزارش دیدارهای موگرینی با روحانی و ظریف، تیتر «از برجام تا سوریه» را انتخاب کرد.
 
افشای خط خیانت در پشت جبهه سوریه توسط این روزنامه‌ها البته از سوی برخی عناصر تندرو و دردسرساز فتنه 88 به صورت علنی‌تر دنبال شد.
 
مصطفی تاج‌زاده (معروف به شعبان تاج‌زاده) از عناصر حاشیه‌ای و تندرو فتنه 88 گفت‌وگویی با یک نشریه حامی فتنه انجام داد و در آن اصطلاحا نقشه را لو داد. تاج‌زاده در این گفت‌وگو صراحتا گفت منظور از اعمال مدل برجام در سوریه، دست کشیدن از مقاومت در این کشور است.
 
این نشریه اصلاح‌طلب برای گفت‌وگوی خود با تاج‌زاده که به عنوان تیتر یک منتشر شده است، تیتر «سوریه هم برجام می‌خواهد» را انتخاب کرد! تاج‌زاده که هم در فتنه 78 و هم در فتنه 88 از عوامل میدانی آشوب‌های خیابانی بوده، در این گفت‌وگو حرف‌هایی زد که همه استدلال‌های جریان مقاومت برای مقابله با مدل برشام و ماهیت خیانت این مدل را اثبات کرد. او درباره بحران سوریه همان ادعاهای رسانه‌های سعودی و تکفیری را مطرح کرد و گفت: رژیم بعث، مستبد و فاسد بود و اجازه نفس‌کشیدن به کسی را نمی‌داد. مردم نیز خواهان آزادی، دموکراسی، عدالت اجتماعی و مبارزه با فساد بودند و تحت تأثیر بهار عربی به خیابان‌ها ریختند؛ اما به‌ جای آنکه رژیم به خواسته‌ها، حقوق و منافع آنان توجه کند، سرکوب‌شان کرد. با خشن‌شدن برخوردها فضا برای جولان ‌دادن داعش و گروه‌های مسلحی که مطلقا به حقوق شهروندی اعتقاد نداشتند و دنبال سرنگونی رژیم بودند، فراهم شد. اگر رژیم بعث در زمان مناسب، اصلاحات می‌کرد و به مطالبات مشارکت‌جویانه مردم سوریه پاسخ می‌داد، خود آن مردم در برابر دخالت خارجی می‎ایستادند و به تروریسم نه می‌گفتند و داعش و امثال آن، فرصت توسعه و پیشروی سریع و وسیع نمی‌یافتند. اشتباه دوم اسد و همپیمانانش این بود که پس از شدت‌گرفتن بحران، به ‌جای یافتن راه‌حل سیاسی، راه‌حل نظامی را در دستور کار قرار دادند و با جذب رزمندگانی از عراق و لبنان و بعدها افغانستان و پاکستان به سوریه به این تصور دامن زده شد که گویی نزاع‌ها در سوریه ماهیتی فرقه‌ای و مذهبی دارد».
 
اما حمایت شعبان اصلاحات از برشام و توصیه او برای اعمال مدل برجام درباره سوریه در شرایطی است که این ماجرا، یعنی مخالفت علنی جریان فتنه 88 – جریان نه غزه نه لبنان - با جبهه مقاومت در سوریه اخیرا نیز توسط یکی دیگر از عوامل فتنه مطرح شده بود.
 
این فرد که یدالله اسلامی نام دارد، طی مقاله‌ای که در رسانه‌های حامی فتنه منتشر شد، نوشته است: «آیا میزان سرمایه‌ای که ایران در سوریه به کار بسته است اعم از نیروی انسانی و پشتیبانی و منابع مادی، سود لازم را برای ایران به ارمغان خواهد آورد؟ آیا اگر ایران وارد نبرد در سوریه نمی‌شد جنگ با داعش به شهرهای ایران کشیده می‌شد؟ آیا همپیمانی ایران و روسیه در نبرد سوریه که گاهی با ترس از سازش روسیه و آمریکا به زیان ایران و گاهی به بی‌معرفتی روس‌ها در گزارش استفاده نظامی از پایگاه هوایی همدان از زبان برخی دست‌اندرکاران شنیده می‌شود براساس آینده‌نگری و منافع ملی بوده است؟»
به هر حال رفتار جریان «نه غزه نه لبنان» در ماجرای بحران سوریه از مدت‌ها قبل قابل پیش‌بینی بوده است. مطمئنا یک جریان خیابانی و آنارشیست از سر عقیده نمی‌تواند مدعی حل بحران سوریه از طریق گفت‌وگو و دیپلماسی باشد.
 
مخالفت با مقاومت در سوریه از سوی جریان اصلاحات، در واقع دستور کار جدید آنها در امتداد فتنه 88 است. اساسا این قبیل تمایل‌ها به خیانت، در مرحله اجرا راه به جایی نخواهد برد اما اینکه این دستور کار خیانت‌بار در دستگاه دیپلماسی ایران چگونه فهم می‌شود، یک مساله مهم و البته در چارچوب ماهیت پنهان و پشت‌پرده برجام قابل ارزیابی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 17
  • ناشناس ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
    0 0
    لعنت بر ستون پنجم وخیانتکار به خون مطهر شهدا
  • نادم ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
    0 0
    یعنی اصلاح طلبان ما مدعی اند که امریکایی هاوغربیها ونوکران انها همه سرمایه نظامی ومالی واجتماعی وتروریستی وابروی نداشته خودرا به میدان اورده تا در سوریه بکمک ارتجاع عرب دمکراسی ایجاد کنند راستش باورش برای همه مشکل است مگربرای باوراندن ان غربیها وعده ایی داده باشند
  • یکی ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
    0 0
    به قول رهبری اگه جلوی داعش در سوریه و عراق ایستادگی نمی شد الان باید در مرزها کشورمون با داعش می جنگیدیم. اکثریت قاطع مردم ایران نیز مطلع هستند که جریان سوریه جریان دفاع از کشورمونه و نیازی افاضات بی مورد این عده وطن فروش نیست.اینها خوشی پولهای باد آورده دوره اصلاحات زیر دلشون زده ( تقسیم بیت المال بین دوستان در جریان واگذاری به بخش خصوصی) که متاسفانه هیچ بیانی از این اقدامات اصلاح طلبها نیست
  • حجت اله ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
    0 0
    بنام خدا .مقاومت در منطقه پیروز خواهد بود و فتنه گران ۸۸ که گاهی از لزوم پایان دادن به پروژه های دفاعی نظامی در ایران و گاهی طرح برام دیگری در سوریه و منطقهسخن میگویند لازم است در دادگاهی علنی بعلت این اعلام همکاری علنی با دشمنان مملکت مورد محاکمه قرار گیرند .
  • ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
    0 0
    در زمان فتنه آمریکایی _ اسرائیلی ۸۸ نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با صراحت اعلام کرد که «اصلاح‌طلبان بزرگ‌ترین سرمایه اسرائیل در ایران هستند!» و شیمون‌پرز، رئیس‌جمهور به درک واصل شده رژیم کودک‌کش اسرائیل گفت: «اصلاح‌طلبان به نمایندگی از اسرائیل با رژیم اسلامی ایران می‌جنگند!» «جرج بوش» رئیس جمهور سابق آمریکا: اصلاح‌طلبان در ایران خط مقدم آمریکا هستند و امید آن‌ها به ماست!
  • محمد ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
    0 0
    فقط میتونم بگم لعنت بر منافق حرومزاده
  • ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
    0 0
    دوباره اینا بو کشیدن دیدن مقاومت داره پیروز میشه، آمدن از این پیروزی جلوگیری کنند،یعنی شغال مشام اینا را ندارد، اینا خودشون احمق و هم پیاله استکبارن ( بعضی عناصر داخل) فکر میکنن مردم مثل خودشونن، زهی خیال باطل
  • بنده خدا ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
    0 0
    لعنت خدا بر مزدوران خیانتکار و مواجب بگیر داخلی
  • سیمرغ ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
    0 0
    خون پاک شهدای مقاومت رسوا کننده ی منافقان و بد دلان خواهد بود.
  • ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
    0 0
    هر کس نظری دارد و نظر هر کس محترم است اما... طوفانی که غربی ها در منطقه ما ایجاد کردند برای حفظ امنیت اسرائیل است! غربی ها اگر میخواستند این غائله را بخوابانند برایشان کاری نداشت! همان اطاق فکری که تصمیم میگیرد سوریه و عراق و لیبی و ... باید نابود شوند همان اطاق فکری که بفکر ایجاد حاشیه امن برای اسرائیل است ! همان اطاق فکری که تصمیم میگیرد تا منابع انسانی و اقتصادی و مالی و عمرانی و باستانی و فرهنگی کشورهای اسلامی نابود شود!! همان اطاق فکری که تصمیم میگیرد تا دین اسلام را در مقابل دین اسلام قرار دهد و طالبان و القاعده والنصره وداعش و بوکوحرام رادر مقابل مسلمانان قرار دهد! همان اطاق فکری که تصمیم میگیرد تا برجهای دو قلو را بزند تا بهانه ای برای یورش به افغانستان و عراق پیدا کنند! همان اطاق فکری که تصمیم میگیرد تسلیحات غربی در این منطقه بفروش برسد! همان اطاق فکری که تصمیم میگیرد که بفکر بدست گرفتن شریانهای نفت باشد! همان اطاق فکری که تصمیم میگیرد تاسیسات زیربنایی وحیاتی مسلمانان نابود شود. همان اطاق فکری که تصمیم میگیرد ...... آری همان اطاق فکر تصمیم میگرید تا از نیروهای نفوذی خود در سربزنگاهها استفاده کند و تمام زحمات افرادی که جان و مال خود را برای آرمانهای نظام فدا کردند زیر سوال ببرد. فعتبروا یا اولی الابصار
  • ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
    0 0
    اصلا مخالفان سوری نیستند جناب اصلاح طلب! از ازبکستان و چین و چچن و تونس جمع شده اند.مخالفان سوری قلیل اند و هشتاد درصدشان در ادلب فدایی امویانند.
  • ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
    0 0
    خیانتکاران را باید محاکمه و رسوا کرد. اینها ستون پنجم داعش در کشور هستند.
  • ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
    0 0
    کتاب "تماس" را بخوانید. برخوردهای مورد پسند دشمن تکرار میشود
  • ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
    0 0
    نکند ستون پنجم داعش در کشور وابسته به تکفیریها هستند؟
  • مسعود ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
    0 0
    برخی می خواهند قلب محور مقاومت را هم با سیمان پر کنند اما زهی خیال باطل ان شاءالله حزب الله پیروز است .
  • ایمان ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
    0 0
    بزار هرچی میخوان بگن سوریه دیگه سازمان انرژی اتمی نیست که هرجور دوست داشته باشن بتونن باهاش بازی کنن .خیالمون راحته چون رهبری و امثال حاج قاسم ها پشت محور مقاومت هستند .
  • مهدی ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
    0 0
    این استحاله طلبان مزدور بی وطن که پول فتنه 88 را از عربستان دریافت کردند آبرویی برایشان نمانده که بخواهند بین مردم جایی باز کنند. یک موی سر بچه های مدافع حرم شرف دارد به خاتمی و دیگر کاسه لیسان اطرافشان. از این اراجیف اصلاح طلبان مشخصه که وضع تکفیریها بدجوری قمر در عقربه. شادی روح شهدای مدافع حرم صلوات.
  • مهران ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
    0 0
    بار دیگر ثابت شد که اصلاح طلبان بزرگترین سرمایه اسرائیل در ایران هستند.
  • محمد ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
    0 0
    جالبه از چهار انتحاری که تروریستا تو حلب زدن برای شکستن محاصره هیچ کدوم سوری نبودن حالا پیدا کن معارض سوری رو!!
  • ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
    0 0
    اصلاح طلب نگید، افساد طلب بگید باید این واژه ی افساد طلب نهادینه بشه
  • ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
    0 0
    برجام موفقیت بزرگ ایرانه چشم حسودا بترکه هی بشینین اسمون ریسمون کنین برا خودتون
  • ناشناس ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
    0 0
    برجام فقط باعث غروب صنعت هسته ای ایران شد و دیگر هیچ !
  • ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
    0 0
    ای خاک تو سر خائنشون
  • حمید ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
    0 0
    عزیزان پیروزی خدا نزدیک است ان نصرالله بقریب و فآن حرب الله هم الغالبون وعده خدا صادق است و کسی را یارای ایستادگی در مقابل جبهه مقاومت نیست و برجام و دیگر تکرار نخواهد شد تا نفسی در وجود حقطلبان هست جبهه مقاومت در مقابل آمریکا و اذنابش خواهد ایستاد و خائنین داخلی هیچ غلطی نمیکنند ملت ما آگاه است و در این راه خونها داده و خون بر شمشیر پیروز است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس