سراج گفت: در کتاب «ایران، آمریکا، گذشته شکست خورده، مسیر پیش روی صلح» پس از بحث هسته‌ای 6 گام را تعریف می‌کنند که در اشارات خود از حذف شعار مرگ بر آمریکا می‌گویند که حتی این موضوع را ما از تریبون‌های رسمی هم شنیدیم. موسویان در کتاب خود پیشنهاد می‌کند که بعد از موضوع هسته‌ای مسئله بعدی تروریسم است و ما باید بر سر تروریسم چارچوبی درست کنیم.

به گزارش مشرق، رضا سراج کارشناس مسائل سیاسی در همایش برجام نتایج و پیامدها که به همت سازمان بسیج اساتید برگزار شد، تصریح کرد: نرمال کردن ایران از طریق برجام‌ها و از طریق جنگ‌های ترکیبی برای محدودسازی ایران است.

وی ادامه داد: در موضوع نرمال کردن ایران از طریق برجام تحریم‌ها و گزندگی آن نقطه‌ عزیمت بود. در آغاز مذاکرات با نشان دادن پیشنهاد لغو تحریم‌ها و هویج اشتهاآور و اشتباهات محاسباتی و سهل‌اندیشی مرحله تحزیر که بخشی از پروژه نرمال‌سازی است انجام شد.

سراج اضافه کرد: ما هیچ تضمینی از آمریکایی‌ها نگرفتیم اما برنامه هسته‌ای‌مان را متوقف کردیم. مرحله بعدی پروژه اغنا است. آمریکایی‌ها برنامه‌ریزی کردند که براساس 8 نرم ایران را نرمال کنند. برجام‌ها نقشه‌راه این نرم‌ها هستند.

این کارشناس مسائل استراتژیک خاطرنشان کرد: نرم اول این بود که ایران بپذیرد هسته‌ای نباشد که همان برجام یک می‌شود. نرم دوم این بود که ایران بپذیرد از تروریسم حمایت نکند که همان برجام دو است. نرم سوم این بود که ایران بپذیرد قدرت برتر منطقه نباشد که همان برجام سه است. ایران در برتری خود در منطقه ابزارهای متفاوتی دارد اما قدرت بازدارندگی تهاجمی در برابر رژیم صهیونیستی و قدرت دفاعی در برابر آمریکا یکی از مولفه‌های برتری‌بخش ایران در منطقه است.

وی عنوان کرد: در نرم سوم می‌گویند ایران بپذیرد قدرت برتر منطقه نباشد یعنی برنامه های موشکی ایران ابتدا فریز و سپس متوقف شود. نرم چهارم این است که ایران حقوق بشر را رعایت کند. رفت و آمدهای خانم موگرینی دقیقا این است که چراغ خاموش برجام 4 را اجرا کند.

سراج در مورد نرم‌های دیگر پروژه نرمالیزه کردن ایران گفت: نرم پنجم این است که ایران رژیم صهیونیستی را به رسمیت بشناسد. برجام 5 هم همین رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی است. نرم ششم این است که ایران در منطقه نفوذ عربستان را به رسمیت بشناسد. این همان برجام 6 است.

وی ادامه داد: نرم هفتم این است که ایران به دنبال تغییر هندسی سیاسی منطقه نباشد که همان برجام 7 است. اگر موفق شوند پروژه نرمال‌سازی را انجام دهند جلوی تغییرات در منطقه را می‌گیرند اما اگر موفق نشوند تغییرات در منطقه حتمی است و نشانه‌های آن هم در دو هفته گذشته در موصل، حلب، بیروت و یمن مشاهده کرده‌ایم.

این کارشناس مسائل استراتژیک تصریح کرد: نرم هشتم از پروژه نرمال‌سازی ایران این است که ایران مناسبات دیپلماتیک  خود را با آمریکا از سر گیرد. از طریق دو حلقه میانجی نایاک در آمریکا حلقه نیویورکی در ایران این نرم‌ها را زمینه‌سازی کردند.

وی در مورد نقش حلقه نیویورکی‌ها در تسهیل پروژه نرمالیزه کردن ایران خاطرنشان کرد: حلقه نیویورکی‌ها در بزنگاه‌ها آنجایی که ایران قدرت‌یابی می‌کند با سهل‌اندیشی، نفوذ‌پذیری، اشتباه محاسباتی و بحث نفوذ موثر توانسته‌اند جلوی روند قدرت‌یابی ایران را بگیرند.

این استاد دانشگاه با اشاره به کتاب «ایران، آمریکا، گذشته شکست خورده، مسیر پیش روی صلح» نوشته حسین موسویان یکی از عناصر برجسته حلقه نیویورکی‌ها بیان داشت: با مراجعه به این کتاب مشاهده می‌کنیم که در فصل چهارم با عنوان نقش راه صلح این نرم‌ها را تبدیل به 7 پرونده کرده است. در نقشه راه صلح پیرامون مذاکرات هسته‌ای می‌گوید «توافق بر سر هسته‌ای موقعیتی است که به واشنگتن اجازه شروع بر سر موضوعات مورد مناقشه را خواهد داد. توافق بالقوه بر سر هسته‌ای می‌تواند نقطه شروع باشد تا سایر حوزه‌های درگیری بین دو کشور در آن مورد بحث و بررسی قرار گیرد.»

سراج عنوان کرد: در این کتاب پس از بحث هسته‌ای 6 گام را تعریف می‌کنند که در اشارات خود از حذف شعار مرگ بر آمریکا می‌گویند که حتی این موضوع را ما از تریبون‌های رسمی هم شنیدیم. موسویان در کتاب خود پیشنهاد می‌کند که بعد از موضوع هسته‌ای مسئله بعدی تروریسم است و ما باید بر سر تروریسم چارچوبی درست کنیم.

وی با تاکید براینکه اگر اعتراضات وسیع به FATF نبود چراغ خاموش آن را می‌پذیرفتند بیان داشت: FATF تراکنش‌های مالی بالای 15 هزار دلار را ردیابی می‌کند و هر نوع کمک به مقاومت اسلامی را در خاک خود ایران تحریم می‌کند. این یک خودتحریمی برای برجام دو است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: روس‌ها اعلام کردند به مذاکر‌ه‌کنندگان ایرانی گفتیم زیر بار این تحریم تسلیحاتی نروید اما آنها نپذیرفتند و روس‌ها به این دلیل اعتراض کردند و در عکس یادگاری پس از برجام شرکت نکردند.

وی با اشاره به موضوع برجام سه که در آن ایران باید بپذیرد قدرت برتر منطقه‌ای نباشد گفت: برجام جنبه‌های دفاعی را از ایران می‌گیرد. ما در مقابل رژیم صهیونیستی به یک بازدارندگی تهاجمی رسیده‌ایم که اگر عمق استراتژیک آنها را زیر باران موشک قرار دهیم کار رژیم صهیونیستی تمام است.

سراج اضافه کرد: آمریکایی‌ها می‌گویند ایران هم‌اکنون دارای بزرگ‌ترین زرادخانه موشک‌های بالستیک در غرب آسیا است. این را باید نرمال کنند. آمریکا در مقابل این قدرت توانایی مقابله ندارد.

وی در مورد برجام 4 تصریح کرد: در نقشه راه اشاره می‌کند به موازات بحث تروریست که در آن دو کشور می‌توانند کمیسیون مشترک در بحث مردم‌سالاری و حقوق بشر تشکیل دهند. برجام 4 چراغ خاموش کلید خورده است. این رفت و آمدها برای این است که اروپائیان موفق شوند دفتر خود را در ایران بازگشایی کنند.

این کارشناس مسائل استراتژیک گفت: موضوعات گذاشته شده در دستور کار برجام 4 انتخابات آزاد با نظارت غرب، آزادی عمل فرقه‌های ظاله، آزادی عقیده، بیان و مطبوعات، نحوه برخورد با دو تابعیتی‌ها و وضعیت زنان، کودکان، مجازات اعدام و مشارکت در زندگی سیاسی و حق تجمع مسالمت‌آمیز در دستور کار قرار داده شده است.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: اگر این جریان غرب‌گرا در صحنه باقی بماند برنامه‌ریزی می‌کنند و از طریق برجام 4 صحنه سیاسی و اجتماعی را با حمایت اروپایی‌ها تغییر دهد. یعنی در داخل زمینه فشار بر حاکمیت را برای برجام‌های دو و سه با توسل به برجام 4 انجام دهند. از سال 96 به بعد باید با یک جریان غرب‌ گرایی در کف خیابان مواجه شویم که نمونه آن را چند روز قبل در شیراز مشاهده کردیم.

سراج در مورد برجام 5 بیان داشت: اصول پذیرفته شده در کتاب موسویان تن دادن به نقشه صلح خاورمیانه است که باید آنجا امنیت اسرائیل را تضمین دهیم و در برجام 6 حوزه نفوذ عربستان را بپذیریم. علت بی‌ عملی در مقابل آل‌سعود به این دلیل است.

سراج با تاکید براینکه بعد از برجام 7 تبادل با آمریکا شروع خواهد شد، اضافه کرد: این نرم‌هایی است که ایران در مسئله اغنا باید بپذیرد. بعد از اینکه این نرم‌ها را پذیرفت تعامل شروع می‌شود تا برجام 7 خبری از رفع تحریم‌ها نخواهد بود. اینکه می‌گویند تحریم‌ها لغو شده یک دروغ بزرگ و گلابی‌پنداری افکار عمومی است. ما نباید اینطوری با مردم‌مان برخورد کنیم.

این کارشناس مسائل استراتژیک در خاتمه اظهار داشت: جنگ نرم، جنگ اقتصادی، جنگ دیپلماتیک، جنگ نیابتی و جنگ اطلاعاتی جنگ ترکیبی علیه ایران را شکل می‌دهند. انقلابی‌گری و بازگشت به گفتمان انقلاب در مقابل غرب‌گرایی انقلاب را از این توطئه‌ها نشان می‌دهند. ما به یک انقلاب سومی که انقلابی اجتماعی و اقتصادی است نیاز داریم تا جمهوری اسلامی را از گردنه‌ای که آمریکایی‌ها و جریان داخلی غرب‌گرا طراحی کردند عبور دهد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    0 0
    آینده پیچیده و خطرناکی پیش رو است. باید بسیار هوشیارانه عمل کرد
  • ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
    0 0
    الله اکبر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس