وزیر نیروی دولت یازدهم در پاسخ به سوالی درباره علت افزایش 5 برابری هزینه انشعاب برق در سه سال اخیر، گران نشدن این خدمات در 8 سال دولت قبل را بهانه قرار داد.

گرانی 5 برابری انشعاب برق در سه سال اخیر هم بر گردن دولت قبل افتاد + جدولسرویس اقتصاد مشرق - نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی یکشنبه، سوال ملی احمد امیرآبادی نماینده قم از حمید چیت‌چیان وزیر نیرو را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

در سوال نماینده قم آمده بود که چرا در سه سال اخیر و از ابتدای دولت یازدهم قیمت انشعاب برق (کنتور) از 250 هزار تومان به یک میلیون و 250 هزار تومان (افزایش 5 برابری) رسیده است.

وزیر نیرو با بیان اینکه هزینه های اشتراک برق از سال ۹۲ تاکنون افزایش نیافته است، گفت: قطعا افزایش مصرف برق از سوی مشترکان هزینه های گوناگونی را به وزارت نیرو تحمیل می کند.

* مردم فکر می‌کنند ما سیم وصل می‌کنیم
 
حمید چیت چیان در نشست علنی یکشنبه 9 آبان‌ماه مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به سوال احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی  اظهار داشت: وقتی یک اشتراک برق را به مشترک می دهیم مردم فکر می‌کنند ما فقط یک سیم وصل می‌کنیم. اما به ازای هر اشتراک بایستی تأسیسات عظیمی از جمله تیر برق، ترانس، پست توزیع و شبکه انتقال را باید ایجاد کنیم که هزینه های سنگینی بر صنعت برق تحمیل می کند.

وزیر نیرو بیان کرد: حتی در مواردی که مصرف کننده ای بیش از حد مصرف می کند هزینه های گوناگون به وزارت نیرو تحمیل می شود تا برق مورد نیاز یک کولر گازی را تأمین کند.
 گرانی 5 برابری انشعاب برق در سه سال اخیر هم بر گردن دولت قبل افتاد + جدول

چیت چیان ادامه داد: از سال 1383 تا مردادماه 1392 افزایش قابل توجهی در هزینه‌های انشعاب نداشتیم.

وی افزود: با شروع کار دولت یازدهم هزینه هایی که به عناوین مختلف از مشترکین اخذ می شد تجمیع و شفافیت کامل در خصوص هزینه های انشعاب ایجاد شد.

وزیر نیرو گفت: اگر سال 1383 که آخرین گرانی هزینه انشعاب برق انجام شد، نرخ تورم را اعمال می کردیم به طور متوسط باید 1.6 میلیون تومان به ازای افزایش تورم از مشترکین جدید دریافت می کردیم این در حالی است که اکنون حتی با افزایش اخیر در سال جاری مبلغ کمتری نسبت به نرخ تورم دریافت می کنیم.

چیت چیان بیان کرد: کمیسیون انرژی مجلس نهم در این زمینه بررسی هایی را انجام دادند و در نهایت عنوان شد که صنعت برق به ازای هزینه هایی که انجام می دهد درآمدی ندارد  و به این ترتیب قانون حمایت از صنعت برق تصویب شد.

وی افزود: در راستای اجرای این قانون پیشنهاداتی را مطرح کردیم و در شورای تنظیم بازار تصویب شد. بر اساس مصوبه این شورا مقرر شد که در طی 6 سال هزینه های انشعاب به هزینه واقعی خود برسد.

وزیر نیرو بیان کرد: در کلانشهرهای تهران، کرج، مشهد، شیراز، اصفهان و تبریز هزینه انشعاب یک میلیون و 171 هزار تومان بود که آن را به یک میلیون و 740 هزار تومان افزایش دادیم.

چیت چیان ادامه داد: در شهرهای گرمسیری که میزان مصرف برق بالا است تنها 12 درصد از هزینه های واقعی انشعاب توسط وزارت نیرو اخذ می شود و در روستاها هزینه انشعاب، 217 هزار تومان بود که آن را به 324 هزار تومان افزایش دادیم.

وی با بیان اینکه با وضع موجود شرکت های توزیع چه باید بکنند، گفت: یا دولت باید ما به التفاوت را پرداخت کند یا اینکه این مبلغ را باید مردم بپردازند.

وزیر نیرو گفت: اگر به صورت متوسط کل کشور را در نظر بگیریم حداکثر 20 درصد از هزینه های واقعی را از مصرف کننده ها دریافت می کنیم.

وی افزود: وزارت نیرو به ازای هزینه نصب یک انشعاب تنها 20 درصد را دریافت می کند. در حال حاضر تمام اعداد گواه این هستند که برخی از شرکت های سازنده قطعات از شرکت های توزیع ما طلب دارند ولی ما نمی توانیم طلب آنها را پرداخت کنیم.

وزیر نیرو با بیان اینکه ما یک پنجم هزینه ها را دریافت می کنیم، گفت: دولت امکان پرداخت مابه التفاوت را ندارد و اگر از مردم هم هزینه ها را دریافت نکنیم وضعیتی شبیه به کشورهای همسایه ایجاد می شود که سیم ها را همانند تار عنکبوت کشیده اند و در طول شبانه روز چندین ساعت برق ندارند.

وی با بیان اینکه صنعت برق ایران چهاردهمین صنعت برق در جهان است، گفت: هزینه هر انشعاب قریب به 5 میلیون هزینه دارد ولی ما تنها 300 هزار تومان را دریافت می کنیم.

چیت چیان ادامه داد: در ابتدای سال 95، 32 هزار میلیارد تومان بدهی انباشته داشته ایم برای پرداخت این بدهی ها چه باید کرد؟

* گرانی بی سابقه

احمد امیرآبادی گفت: هزینه انشعاب برق به طور متوسط کشوری از 200 هزار تومان به یک میلیون و 250 هزار تومان، انشعاب تک فاز 32 آمپر از 250 هزار تومان  به یک میلیون و 800 هزار تومان، انشعاب سه فاز 25 آمپر از 700 هزار تومان به 3 میلیون و 500 هزار تومان و انشعاب سه فاز 32 آمپر  از 800 هزار تومان به 4 میلیون و 700 هزار تومان افزایش یافت.

فراهانی خبر داد که حسن روحانی رئیس‌جمهور نیز خطاب به جهانگیری نامه نوشته است: افزایش بر چه مبنایی صورت گرفته است؟ برای سال جاری (95) هیچ افزایشی قابل قبول نیست.

بعد از آن جهانگیری به وزیر نیرو نامه نوشته‌اند و به این افزایش اعتراض کرده‌اند و گفته‌اند کجا این را تصویب کرده است؟

نوع انشعاب برق

هزینه انشعاب قبل از دولت یازدهم

هزینه انشعاب کنونی

انشعاب معمولی برق

200 هزار تومان

یک میلیون و 250 هزار تومان

انشعاب تک فاز 32 آمپر

250 هزار تومان

یک میلیون و 800 هزار تومان

انشعاب سه فاز 25 آمپر

800 هزار تومان

سه میلیون و 500 هزار تومان

انشعاب سه فاز 32 آمپر

800 هزار تومان

چهار میلیون و 700 هزار تومان


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • محمد ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    0 0
    تازمانی که اقتصاد اسلامی نشه محاله که مردم به رفاه برسند ساختار ونظامی پولی غیر شرعی وحرام گریبان گیر کل نظام واینده کشور خواهد شد باید فکری اندیشید رجوع به خدا ودین اسلام تنها راه حل نجات کشور وملت است بشدت بی عدالتی رو به افزایش است سرمایه های حقیقی کشور رو به نابودی کشور نیاز به غربالگری دارد باید هرچیه سریعتر این زنگ خطر را به گوش مسولان رساند مشرق شما به عنوان یک رسانه صرف نظر از جهت گیری سیاسی باید کمپین تغییر ساختار اقتصادی را را بیندازید واز همه کارشناسان بخواهید در رابطه نحویه شکل گیری نظام اقتصادی اسلامی نظردهند نیاز به شرکتهای صنعتی بزرگ دانش بیان با برندهای معتبر داریم کشور در صنعت الکترونیک ونرم افزار نیاز به شکتهای بزرگ دانش بنیان است در زمینه ریلی حمل نقل هوایی ودریایی
  • ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    0 0
    طبق نرخ تورم 11 درصدی دولت انسعاب برق 50 درصد رشد داشته امکانات اضافه بابات این افزایش قیمت هم داده نشده
  • ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    0 0
    مشرق بنویس که چند سال است در شهر رشت ما 200000تومان پول تعویض کنتور برق را داده ایم و نه تنها پول را برنگردانده اند بلکه کنتور را عوض نکرده و حالا پول میلیونی می خواهند تا کنتور عوض گردد این در حالی است که هر دو عضو خانواده بی کار هستیم امید است کسی به داد مستضعفین بدبخت این مملکت هم برسد انشالله خدایا داد کم درآمدها را به شما می گویم و از شما انتظار کمک دارم در حالی که فقط درآمد پارس جنوبی برای تمام ملت ایران کافی است
  • SMAH1 ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    0 0
    شرکت ما در تولید دستگاه هایی فعال است که در صنعت برق استفاده می شود و مشتریان عمده ما،شرکت های زیر مجموعه وزارت نیرو (شرکت برق،شرکت توزیع،انتقال و ...) هستند و بیشتر مصرف کننده ی نهایی محصول ما اینگونه شرکت ها هستند. قیاس نرخ تورم اصلا درست نیست برای نمونه در سال 84 ،ما دستگاهی تولید می کردیم به قیمت 200 هزارتومان! اما الان نسل های جدید از همان دستگاه ها را به قیمت «کمی بیش از یک میلیون تومان» می فروشیم که هم کیفیتش بهتر است و هم کارایی بالاتری دارد. اما این «32 هزار میلیارد تومان بدهی انباشته» دارد کمر ما را هم میشکند.در واقع باید از وزیر نیرو سئوال کردم که دولت پول خرید هواپیما را دارد ولی قدرت پرداخت «بدهی انباشته» را ندارد؟!!!!
  • اجلّه ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    0 0
    اصلاً درستش را بخواهید علت سرماخوردن رئیس این دولت هم دولت قبل است که سفرهای استانی راباب کرد
  • ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    0 0
    شورش را در آوردند
  • ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    0 0
    خدا پيغمبري اگر ما بي دولت بوديم وضع از اين بد تر ميشد؟
  • ایرانی ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    0 0
    میگن تورم تک رقمی شده البته برای پرداخت حقوق های نجومی باید از جایی تهیه کرد دیگه
  • بوسجین ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    0 0
    در این های و هوی تدبیر و امید و عدالت و مهر ورزی و اصلاخات و سازندگی و هزاران طتازی و خود نمایی همه سرابی بیش نبود چرا که در این اشفته بازار ان چیزی از این عاید مردم شده به غارت رفتن جیب انها و کوچک شدن سفره انان است و بازنده این ها مردم بود و هیچ وقت از الاف و الف های حاکمان کم نشده فقط زندکی کردم بوده تیاه شده
  • ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    0 0
    گرانی های ششصد برابر دولت قبلی رو هم بگین....
  • ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    0 0
    جالب و البته جای تأسف اینجاست که نماینده ی سئوال کننده ، از پاسخ وزیر قانع شده !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • ناشناس ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
    0 0
    در قبوض آب هم در این دولت آبونمان فاضلاب اضافه شد و هزینه دفع فاضلاب هم چند برابر شد و در قبوض تلفن هم اخیرا"مبلغ 2970 تومان از هر مشترک علاوه بر آبونمان دریافت می کنند حتی اگر کمتر از این مبلغ مکالمه کرده باشیم !
  • ناشناس ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
    0 0
    برخی ازمردم ساده لوح برای نان به این دولت رای دادند ولی الان میبینند نان شان را نیزآجر کرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس