کد خبر 649430
تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۶

در حال حاضر در مذاکرات مسئولان وزارت صنعت با همتایان خارجی خود و همچنین مذاکرات با شرکت های خارجی، موضوع سرمایه گذاری در ساخت نیروگاه در ایران، یکی از مسائلی است که مورد طرح و بررسی قرار می گیرد.

به گزارش مشرق، در مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت در بخش معاونت امور صنایع، دفتری با نام دفتر صنایع برق و الکترونیک فعالیت می کند که این دفتر کانال ارتباطی وزارت صنعت با صنعت برق کشور است.

مدیریت صنعت برق کشور از تولید، بهره برداری، انتقال و توزیع برق در مجموعه مسئولیت های وزارت نیرو تعریف شده و وزارت صنعت، معدن و تجارت در ارتباط با وزارت نیرو، صنایع برق و الکترونیک را در بخش تأمین تجهیزات، ساخت داخل و واردات و صادرات آنها با تعرفه گذاری و سیاست گذاری مدیریت می کند.

با وجود این چارت بندی های مسئولیتی، وزارت صنعت، معدن و تجارت از ابتدای فعالیت دولت یازدهم بارها برای ورود در بخش تولید برق تمایل نشان داده است. وزارت صنعت به موازات مذاکرات وزارت نیرو با شرکت های خارجی و داخلی در بخش افزایش ظرفیت تولید برق، رویکرد جذب شرکت های خارجی را در بخش های تأمین مالی و پیمانکاری پروژه های نیروگاهی در کشور دنبال می کند.

در سال 93، نیروگاهی در جنوب کشور با مشارکت شرکت Sipa آلمان با حضور «محمدرضا نعمت زاده» وزیر صنعت، معدن و تجارت کنگ زنی شد. تمامی مراحل مذاکرات مسئولان شرکت آلمانی برای فعالیت در بخش نیروگاهی ایران در مجموعه وزارت صنعت انجام گرفت و در جلساتی بین مسئولان وزارت صنعت و وزارت نیرو، این مسئله نهایی شد.

در سال 94، در سفر رئیس جمهوری به اروپا قراردادهای مشترکی بین ایران و ایتالیا به امضا رسید که وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخشی از سخنان خود در خصوص قراردادهای به امضا رسیده از تشکیل شرکت مشترک ایرانی - اروپایی برای ساخت نیروگاه خبر داد. نکته جالب اینجاست که تشکیل این شرکت مشترک ایرانی - ایتالیایی که قرار بود در ساخت نیروگاه در ایران فعال شود، از سوی وزارت صنعت در دستور پیگیری قرار گرفت.

در تیرماه سال جاری نیز، وزیر صنعت، معدن و تجارت، که در رأس هیأتی از صنعتگران و بازرگانان ایرانی برای حضور در چهاردهمین اجلاس آنکتاد (کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل) و مذاکره و دیدار با مقام‌های کنیایی به این کشور سفر کرده بود، با دعوت شرکت فراب، از نیروگاه آبی تانا بازدید کرد و در جریان این بازدید از حمایت دولت جمهوری اسلامی ایران از این شرکت و سایر شرکت‌های ایرانی فعال در صنعت آب و برق برای گرفتن پروژه‌های بیشتر در خارج از مرزهای ایران خبر داد.

در حال حاضر نیز در مذاکرات مسئولان وزارت صنعت با همتایان خارجی خود و همچنین مذاکرات با شرکت های خارجی، موضوع سرمایه گذاری در ساخت نیروگاه در ایران، یکی از مسائلی است که مورد طرح و بررسی قرار می گیرد و شرکت هایی از ایتالیا، کره جنوبی، ترکیه، صربستان، ژاپن و ... تاکنون در خصوص ساخت نیروگاه در ایران با مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران به گفت‌وگو پرداخته اند.

تشکیل شرکت مشترک ایرانی - ایتالیایی برای ساخت نیروگاه در ایران نیز که سال گذشته نعمت زاده از آن خبر داده بوده، هنوز در حال پیگیری است و با توجه به مذاکراتی که در مجموعه این وزارتخانه برای تشکیل شرکت های مشترک ایرانی - خارجی با هدف ساخت نیروگاه در کشور انجام می گیرد، پیش بینی می شود در حدود 9 ماه باقی مانده از فعالیت دولت یازدهم، شاهد تشکیل چندین شرکت دو ملیتی برای ساخت نیروگاه در ایران باشیم.

پیش از این شاهد ورود وزارت نفت نیز به بخش برنامه ریزی های تولید برق کشور با مذاکرات مستقیم با شرکت های داخلی و خارجی بودیم. ورود وزارتخانه های نفت و صنعت به حوزه مسئولیت های وزارت نیرو و موازی کاری بین وزارتخانه های اقتصادی دولت در مدیریت صنعت برق در حالی صورت می گیرد که این صنعت بیش از هر زمان دیگر، نیازمند متمرکز کردن برنامه ریزی های مدیریتی به منظور رفع موانع توسعه ای است.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    0 0
    تولید برق یک فرایند صنعتی است. از همون ابتدا وزارت صنعت باید وارد عرصه تولید برق می شد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس