رئیس‌جمهوری فیلیپین «جدایی» از آمریکا را اعلام کرد و افزود با چین در مورد حل اختلافات دو کشور بر سر قلمرو دریایی در آب‌های دریای چین جنوبی به توافق رسیده است.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری فرانسه، «رودریگو دوترته» رئیس‌جمهوری فیلیپین، روز پنجشنبه «جدایی» از آمریکا- همپیمان سنتی فیلییپین- را اعلام و تأکید کرد که این تحولی بزرگ برای نزدیکی به چین است.

دوترته ساعاتی پس از دیدار با همتای چینی خود «شی جین‌پینگ» در پکن، در سخنانی در اجتماع سران اقتصادی چین و فیلیپین در پکن، که معاون ریاست‎جمهوری چین نیز در آن شرکت داشت گفت: «در این اجتماع من جدایی خود از ایالات متحده آمریکا را اعلام می‌کنم. این جدایی هم در زمینه‌های نظامی است و هم در زمینه‌های اقتصادی است. آمریکا باخته است.» ابن سخنان رئیس‌جمهوری فیلیپین با تشویق گسترده حضار همراه شد.

رئیس‌جمهوری فیلیپین در بخش دیگری با اعلام اینکه با چین در مورد حل اختلاف دو کشور بر سر قلمرو دریایی در آب‌های دریای چین جنوبی به توافق رسیده است، گفت: «من خود را با دیدگاه‌های ایدئولوژیک شما همسو کرده‌ام و شاید به روسیه هم سفر کنم و به ولادیمیر پوتین بگویم سه کشور ما، چین، فیلیپین و روسیه در کنار یکدیگر و علیه جهان هستیم. این تنها راه ممکن است.»

اقدامات رودریگو دوترته برای نزدیکی به چین چرخش بزرگی در سیاست خارجی دولت فیلیپین از زمان به قدرت رسیدن او در اواخر ماه ژوئن 2016 است.

دولت سابق فیلیپین در مورد اختلافات خود با چین بر سر قلمرو دریایی در آب‌های دریای چین جنوبی به دیوان بین‌المللی لاهه شکایت کرده بود و این مرجع حقوقی چند ماه پیش در حکم خود اعلام کرد چین از نظر تاریخی حق حاکمیت بر این مناطق را ندارد.

«رامون لوپز» وزیر بازرگانی فیلیپین نیز اعلام کرد در جریان دیدار از پکن مجموعه قراردادهای اقتصادی به ارزش 5.13 میلیارد دلار بین دو کشور امضا خواهد شد.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۳۰
    0 0
    چین هیچ وقت جزایر مورد مناقشه با فیلیپین رو به این کشور نخواهد داد چون این قطعا یک دومینو برای سایر مناقشات سرزمینی خواهد بود پس احتمال بسیار این مرد از خاک کشورش مایه گذاشته . همین و کار خاصی انجام نداده
  • ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۳۰
    0 0
    همچنین موضع چین در قبال دریای چین جنوبی نیز همانگونه است و کل دریا را برای خود میداند حال رییس جمهور فیلیپین به چه توافقی رسیده معلوم نیست!! هر چند معنی سرزمین و خاک و وطن برای دلواپسا و اصولگرایان تا وقتی است که ماجرا علیه آمریکا باشد ولی اگر به نفع کمونیسم و پوتینیسم!! باشد خاک کیلویی چنده
  • ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۳۰
    0 0
    سرش به تنش زیادی کرده اگر اقداماتش واقعی باشد چند روز دیگر ترور می شود یا سرطان می گیرد ترور بیولوژیک
  • ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۳۰
    0 0
    درود بر این قهرمان
  • ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۳۰
    0 0
    از زیر سلطه آمریکا دراومد رفت زیر سلطه چین و روس زیاد فرقی نداره سلطه سلطه س استقلال پیدا نکرده که این همه خوشحالی میکنه
  • ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۳۰
    0 0
    برای شماها اصلا وطن معنی خاصی غیر از چپاول و لبخند با امریکایی ها معنی دیگری دارد!؟ این طرز تفکر غرب زدگی و منافقانه واقعا نوبر هست...
  • ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۳۰
    0 0
    تحلیل بسیار ابتدایی ای کردید. امریکا رو به افول است و در مقابل چین بسیار قدرتمند شده... همانطور که غرب نتوانست جلوی اشغال کریمه توسط روسیه رو بگیره مطمعنا اینجا هم هیچ غلطی نمی کنه... رئیس جمهور فلیپین بهترین کار ممکن رو کرد و زودتر از بقیه کشورها به سوی همسایه اش دست دوستی دراز کرد... مطمعن بهتر از چپاول و تجاوز توسط غربی هاست.
  • ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۱
    0 0
    واقعیت اینکه یک فرد بعداز انتخاب شدن به عنوان رییس جمهوری ناگهان قدرت زیادی پیدامیکند و هر طور که بخواهد با هر دیدگاهی رفتار کند. درست همین چند ماه پیش بود که همین فیلیپین به لاهه شکایت کرد اما با آمدن فردی جدید ناگهان همه چیز عوض میشود و معلوم نیست چند سال بعد چه اتفاقی رخ دهد. بنابراین این مسایل نمی‌تواند دائمی تلقی شود.همین افرادی و مردمی که علیه چین تظاهرات کرده و به لاهه شکایت کردند الان کجان?همین فیلیپین!
  • ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۱
    0 0
    جناب ناشناس ۲۲:۲۴ آمریکا رو به افول است? با چه تحلیل و منطقی?چین اندازه آمریکای رو به افول هم قدرت نداره حال چطور چین میتونه برتر از آمریکا باشه?آمریکا اونقدر قدرت و نفوذ بالا داره که اگه قدرتش هر چقدر هم کم بشه باز از چین بیشتره. آمریکا بیشترین مجموع صادرات و واردات جهان رو داره . یعنی بیش از۲ تریلیون دلار واردات که شامل اشتغال بسیار بالا برای سایر کشورهای جهان است داره.حال اگر این افول پیدا کنه جهان نابود میشه. چین بیش از ۴۰۰میلیارد دلار به آمریکا صادرات راه که هر گونه ضعف آمریکا چین رو بیشتر نابود میکنه.
  • ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۱
    0 0
    آمریکا رو به افول نیست مگر اینکه بخواهیم بحران هایی مثل اقتصادی را بهانه کنیم که این بحران ها در طول تاریخ بوده و گذشته . حال کدام قدرت آمریکا رو به افول است?? رشد سایر کشورها در کنار آمریکا به معنای افول دیگری نیست و اصولا این استقلال غلط واضح است. به لحاظ نظامی هم قدرت برتری است. به لحاظ سیاسی هم اگر بخواهیم صرف تنش‌های سیاسی رو بهانه کنیم چین و روسیه از همون ابتدا هم با آمریکا رقابت داشته اند و سایر تنش ها در تاریخ آمریکا کم نبوده از جنگ دوم تا ویتنام و غیره.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس