'جان کری' وزیر امور خارجه آمریکا، گفت فارغ از اظهاراتی که در جریان کارزارهای انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا گفته می شود، سیاست های کاخ سفید برای حضور و مشارکت در آسیا تغییر نمی کند و ادامه می یابد.

 به گزارش مشرق، وزیر امور خارجه آمریکا روز شنبه به شبکه سنگاپوری خبر آسیا، گفت: در دنیای امروز هیچ راهی وجود ندارد که یک رئیس جمهور بگوید 'من آسیا را نادیده خواهم گرفت' و به این فکر کند که این امر می تواند به قدرتمندتر شدن یا امن تر شدن کشورش کمک کند.

'دونالد ترامپ' نامزد حزب جمهوری خواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه های اخیر گفته است که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری از حضور نظامی آمریکا در آسیا خواهد کاست و تعرفه های وارداتی از آسیا را نیز کاهش می دهد، اظهاراتی که به عقیده متخصصان در صورت اجرایی شدن می تواند آمریکا را در منطقه به حاشیه براند.

جان کری در این خصوص گفت: من نمی توانم به جای او (دونالد ترامپ) صحبت کنم. چیزی که می توانم بگویم این است که فکر می کنم هر رئیس جمهوری چه جمهوری خواه و چه دمکرات به مشارکت و حضور در آسیا ادامه خواهد داد.

وی در خصوص 'رودریگو دوترته' رئیس جمهور فیلیپین که برخی او را با دونالد ترامپ مقایسه می کنند، گفت که اظهارات اخیر دوترته تاثیری در مناسبات آمریکا و فیلیپین و آمریکا و منطقه آ.سه.آن نخواهد داشت.

دوترته اخیرا پیش از اجلاس سران آ.سه.ان در لائوس، رئیس جمهوری آمریکا را حرامزاده خواند و گفت که دوست ندارد به خاطر سیاست هایش در قبال مبارزه با مواد مخدر و جرایم در کشورش مورد انتقاد قرار گیرد.

جان کری در ادامه گفت: من نهار سازنده ای با دوترته خوردم و نگرانی عمیق وی را در قبال سرکوب قاچاقچیان مواد مخدر و تاثیر منفی این موضوع بر کشورش درک می کنم. ما در این دیدار در خصوص لزوم حمایت و حفاظت از حقوق انسانی و انجام امور بر اساس قانون صحبت کردیم. ما با توجه به سابقه مشترکمان در خصوص راهکارها و تلاش ها برای مقابله با مواد مخدر مذاکره کردیم.

وی افزود: آمریکا آماده است در زمینه موضوعات حساس برای مقابله با فعالیت های مجرمانه با فیلیپین همکاری نزدیکی داشته باشد.

وزیر امور خارجه آمریکا در خصوص موضوع تنش ها در دریای جنوبی چین و افزایش حضور و مشارکت چین در آسیا، گفت: اینکه گفته می شود تنش بین چین و آمریکا اجتناب ناپذیر است، صحت ندارد.

وی تصریح کرد: فکر می کنم بیشتر از چیزی که نیاز داریم فضا داریم. ما در دنیای بزرگی با بیش از 200 کشور زندگی می کنیم و چالش های بسیاری برای همه ما وجود دارد.

وی تاکید کرد: ما به چین به عنوان یک قدرت در حال رشد و مهم در آسیا نگاه می کنیم و کارهای بسیاری وجود دارد که می توانیم با یکدیگر انجام دهیم. ما از مردم نمی خواهیم بین ما و چین یکی را انتخاب کنند.

'جان کری' که کشورش میزبان 'کنفرانس اقیانوس ما' بود، گفت: یکی از چالش های مهمی که دولت ها و کشورها باید با همکاری یکدیگر با آن روبرو شوند کاهش میزان خسارت به اقیانوس های جهان است.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس