کارشناس مسائل رسانه گفت: افرادی بودند که که روزنامه هایی را راه اندازی می کردند اما به دلیل تخلفاتی که داشتند با آن برخورد می شد ولی همان تیم به سراغ روزنامه دیگر می رفتند و با مجوزهای متعددی که داشتند فعالیت خود را دوباره از سر می گرفتند.

به گزارش مشرق، مهدی فضائلی کارشناس رسانه پیرامون فعالیت های زنجیره وار برخی از روزنامه نگاران که سابقه ابطال مجوز نیز دارند اظهار کرد: این موضوع امری طبیعی محسوب می شود به گونه ای ما در فاصله زمانی بین سال های 76 تا 78 شاهد بودیم که واژه ای به نام روزنامه های زنجیره ای و اجاره ای وارد ادبیات رسانه ای کشورمان شده بود.

وی افزود: در این مقطع زمانی افرادی بودند که که روزنامه هایی را راه اندازی می کردند اما  به دلیل تخلفاتی که داشتند با آن برخورد می شد ولی همان تیم به سراغ روزنامه دیگر می رفتند و با مجوزهای متعددی که داشتند فعالیت خود را دوباره از سر می گرفتند.

این کارشناس مسائل رسانه خاطرنشان کرد: به نظر می آید که علت اصلی این مسئله اشکالات و ایراداتی است که در قانون مطبوعات وجود دارد که باید رفع شود.

فضائلی با اشاره به اینکه نداشتن یک حد مشخص پیرامون تشخیص خبرنگاران حرفه ای از دیگر مواردی است که باید در حیطه مطبوعات به آن توجه شود تاکید کرد: مجموعه این عوامل سبب شده است که  به هم ریختگی و بی نظمی هایی را در مجموعه مطبوعات کشور مشاهده کنیم که این امر ناشی از خلاءهای قانونی است که در این امر وجود دارد.

وی افزود: با توجه به اهمیت بحث رسانه ها بر مطبوعات در دنیای امروز، بدون شک باید خط و مشی رسانه ها در کشور ما براساس اصول اسلامی شکل گیرد. لذا بدون شک وزارت فرهنگ و ارشاد به عنوان متولی عرصه رسانه کشور باید نسبت به عملکرد مطبوعات و رسانه ها و به خصوص مطبوعات هم سو با خود که از خلاء های قانونی به نفع خود استفاده می کنند اشراف کامل داشته باشند و با آنها برخورد کنند.

این کارشناس مسائل رسانه درباره اینکه منابع مالی این دسته از رسانه ها چگونه تامین می شود، اظهار کرد: این روزنامه ها واژه  رسانه و روزنامه مستقل را برای خود به یدک می کشند تا بگویند که از منابع عمومی و دولتی استفاده نمی کنند از این رو خود را مستقل معرفی می کنند.

فضائلی تاکید کرد: اگر بخواهیم عملکرد این گونه رسانه ها را به درستی بررسی کنیم و از نظر مالی شرایط آنها را ارزیابی کنیم متوجه خواهیم شد که این روزنامه ها بیش از حد به دولت و منابع عمومی وابسته هستند زیرا هیچ فردی حاضر نیست بدون وابستگی به جریان یا ارگانی کار روزنامه ای انجام دهد.

وی خاطرنشان کرد: این قبیل از روزنامه ها با انگیزه هایی که پشت صحنه دارند و هزینه هایی که برایشان محیا است در صدد هستند به اهداف سیاسی مد نظر خود دست پیدا کنند و بدون شک حامی مالی قوی پشت سر آنها برای ادامه کارها وجود دارد.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس