وب‌سایت«ایندیزتایمز»(in these times) نوشت: بر اساس مقرراتی که دولت اوباما برای جنگ علیه داعش وضع نموده، تلفات غیرنظامی تا 10 تن مجاز اعلام شده است.

به گزارش مشرق، این وب‌سایت در گزارشی به قلم«چارلز دیویس» معذرت‌خواهی آمریکایی‌ها برای حمله به اهداف ناخواسته را نوعی مصلحت سیاسی دانست و تاکید کرد که واشنگتن ترجیح می‌دهد حتی همین عذرخواهی را نیز عنوان نکرده و سکوت نماید.

در این یادداشت آمده است: یکی از فعالان محلی از این وضعیت بعنوان«قتل‌عام» یاد می‌کند. احمد محمد به«دیلی بیست» می‌گوید:زنان، مردان و کودکان بر اثر حملاتی که در روستای حومه منبج انجام گرفته یا بدلیل سوختگی می‌میرند و یا زیر آوار خانه‌های تخریب‌شده خود مدفون می‌شوند. بنا به گزارش سازمان‌های حقوق بشری، بیش از یکصد شهروند بی‌گناه بواسطه حملات هوایی به رهبری آمریکا جان خود را از دست دادند. این حملات تحت‌عنوان حمله برای بازپس‌گیری منبج از داعش صورت گرفته است. این حملات در تاریخ 19 ژوئیه انجام گرفت اما ایالات‌متحده هنوز به مرگ این تعداد غیرنظامی اذعان نکرده و تنها به تائید انجام حملات و ارزیابی تلفات آن در آینده اکتفا نموده است.

در ماه سپتامبر نیز ایالات‌متحده و شرکای ائتلافی آن مجموعه حملاتی را در خارج از شهر دیرالزور، شهری نزدیک مرز عراق که بخشی از آن در اشغال داعش و بخش دیگری از آن تحت کنترل دولت سوریه است، انجام دادند. به گفته ارتش روسیه، این حملات 60 کشته برجا گذاشته است. اما این حمله، حمله‌ای متفاوت بود: کشته‌شدگان سربازان دولتی بوده و نه شهروندان. دولت سوریه این حمله را عمدی دانسته در حالی که مقامات نظامی ایالات‌متحده مدعی شدند که تصور می‌کردند که در حال حمله به مواضع داعش هستند. جان کری در نشست شورای امنیت در این باره گفت:«ما اتفاق وحشتناکی انجام دادیم که در آخرین لحظات وقوع، متوجه آن شدیم. از این بابت معذرت‌خواهی کرده و تلاش می‌کنیم دلیل وقوع چنین اتفاقی را بیابیم.» یکی از مقامات آمریکایی نیز به خانواده سربازان سوری کشته شده در این حمله تسلیت گفت؛ کاری که پیشتر نیز در قبال بستگان کشته‌شدگان حملات آمریکایی در افغانستان نیز انجام شده است.

بنا به گزارش گروه نظارت جنگ‌های هوایی که حملات هوایی دولت‌های خارجی در خاک سوریه را پیگیری می‌کند، حملات 19 ژانویه اشتباه و اتفاقی نبوده است. ائتلاف آمریکایی از سپتامبر 2014 بیش از 5300 حمله هوایی در سوریه انجام داده که تلفات غیرنظامیان در این حملات دست‌کم 850 و احتمالا بیش از 1200 تن می‌باشد. اما ایالات‌متحده تنها قتل 33 شهروند را پذیرفته است. «نیل ساموندس» محقق عفو بین‌الملل در این باره می‌گوید:در حمله 19 ژوئیه در حومه منبج بر اساس مدارک موجود از جمله یک ویدئو، بیش از 73 غیرنظامی کشته شده‌اند. در اکثریت قریب به اتفاق این گونه حملات، پذیرشی از سوی مقامات آمریکایی مشاهده نشده است.

برای کشورهایی که اکنون در حال بمباران خاک سوریه هستند، همه سوری‌ها یکسان محسوب نمی‌شوند. «یو اس ای تودی» در اوت 2016 افشا کرد که: بر اساس مقرراتی که دولت اوباما برای جنگ علیه داعش وضع نموده، تلفات غیرنظامی تا 10 تن مجاز اعلام شده است. هیچ یک از خانواده‌هایی که اعضای خود را در این حملات از دست داده غرامتی دریافت نکرده‌اند. در بهترین شرایط ممکن است فرماندهان آمریکایی با این خانواده‌ها تنها ابراز همدردی کنند. حتی خانواده‌های افغان نیز وضعیت بهتری دارند: هنگامی که ایالات‌متحده آنها را به قتل رسانده و یا خانه‌هایشان را تخریب می‌کند، گاهی پیشنهاداتی برای پرداخت غرامت به آنها مطرح شده آنهم تنها با این هدف که چهره‌ای مهربان از ارتش آمریکا نشان داده شود و نه چیزی دیگر. بی‌شک جان سوری‌ها کم‌ارزش‌تر از جان افغان‌ها نیست.

لیلا الشامی، نویسنده سوری_انگلیسی که در حال نگارش روند نابودی سوریه است، در اظهاراتی درباره حادثه منبج می‌گوید:«هیچ‌کس امیدوار نیست که سوریه بار دیگر ایالات‌متحده را بعنوان متحد یا مدافع خود در مبارزه برای آزادی محسوب نماید.» لوبنا ماری، فعال سوری نیز معتقد است که در اولویت‌بندی‌های آمریکا جان شهروندان سوری در مقایسه با جنگ علیه ترور ارزش چندانی ندارد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس