خبرگزاری ریانوستی از سرمایه گذاری 2.5 بیلیون دلاری آمریکا برای ساخت یک بندر در آنالیکای گرجستان خبر داد.

 به گزارش مشرق، یک شرکت آمریکایی-گرجستانی در حال ساخت یک بندر در آنالیکای گرجستان واقع در ساحل دریای سیاه است. تفلیس امیدوار است که با این کار بتواند به یک شاهراه برای ترانزیت کالا از چین به اروپا تبدیل شود.

«ولادیمیر خمریکی» اقتصاددان روسی در گفتگو با اسپوتنیک گفت که ساخت بندر آنالیکا از سال 2009 آغاز شده، اما مدتی بعد این پروژه متوقف شد.

وی افزود: «میخاییل ساکاشویلی رئیس جمهور وقت (گرجستان) این پروژه را کلید زد، اما پس از به وجود آمدن مشکلات مالی و فنی، مجبور به تعلیق آن شد. اما دولت جدید مسائل گذشته را فراموش کرده و تصمیم گرفته که این پروژه را دوباره آغاز کند.»

این استاد دانشگاه با بیان اینکه آمریکایی‌ها واقعا به دنبال کسب درآمد از معامله پرمنفعت حمل و نقل کالا از آسیا به اروپا هستند، گفت با این حال آن‌ها  ممکن است که سرانجام بندر آنالیکا را به یک پایگاه نیروی دریایی آمریکا «بیخ گوش روسیه» مبدل کنند.

خبرگزاری ریانوستی در این رابطه نوشت: «واشنگتن همواره به دنبال حضور در دریای سیاه بوده است. اگر این پروژه واقعا یک بندر تجاری بود و نه یک پایگاه دریایی، منطقی بود اگر چین طرف دیگر این قرارداد می‌بود.»

در ادامه این گزارش آمده است: «ایالات متحده متعلق به حوزه دریای سیاه نیست، اما به نظر می‌رسد که به دنبال حضور در این منطقه است. آن‌ها حاضرند با پرداخت 2.5 میلیارد دلار رویای خود را به واقعیت تبدیل کنند.»

ریانوستی در ادامه آورده است: «به نظر می‌رسد با توجه به وجود بنادر "پوتی" و "باتومی" در این کشور و از کار افتادن طولانی‌مدت آن‌ها به دلیل شکست پروژه انتقال کالا و وجود پتانسیل مناسب برای ساخت راه آهن باکو-تفلیس-کارس، در مورد پروژه ساخت بندر آنالیکا بیش از حد اغراق شده است.»

روابط روسیه و گرجستان در دهه گذشته به تاریکی گرایید. این تیرگی پس از جنگ 5 روزه بین مسکو و تفلیس در پی حمله گرجستان به اوستیای جنوبی ایجاد شد. مسکو در این درگیری، تفلیس را به نسل‌کشی متهم کرد و در مقابل ساکاشویلی روسیه را به دخالت در امور داخلی گرجستان متهم کرد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس