کارشناس سابق ایران در ترکیه گفت: واشنگتن موازنه قوایی بین داعش و PYD یا داعش و ضد داعش از لحاظ تسلیحاتی و اطلاعاتی برقرار کرده است و از PYD به‌عنوان نیروهای زمینی خود تحت امر دلتا فورس استفاده می‌کند.

«علی قائم‌مقامی»، کارشناس سابق ایران در ترکیه در خصوص کمک‌های تسلیحاتی واشنگتن به نیروهای سوریه دموکرات به رهبری YPG (یگان‌های مدافع خلق)، با اشاره به استقرار آمریکا در شمال عراق و سوریه اظهار داشت: آمریکا در کشورهای منطقه چون سوریه و عراق اهداف منطقه‌ای بسیار گسترده‌ای دنبال می‌کند. مسئله داعش در عراق و سوریه قابل انفکاک از هم نیست؛ چراکه آنها ارتباط ارگانیک با یکدیگر دارند. آمریکا به بهانه مبارزه با داعش در شمال عراق و سوریه مستقر شده است.

وی احداث سه پایگاه نظامی در شمال سوریه از سوی واشنگتن را مورد توجه قرار داد و افزود: آمریکا در شمال سوریه بر اساس اخبار منتشر شده از سوی منابع آمریکایی و ترکیه‌ای سه پایگاه نظامی احداث کرده است. این کشور در شمال عراق نیز پایگاه‌هایی نظامی احداث کرده است. واشنگتن مدعی شده که هدف از احداث این پایگاه‌ها مبارزه با داعش است.

کارشناس سابق ایران در ترکیه با توصیف کمک‌های تسلیحاتی واشنگتن به PYD و شاخه‌های آن عنوان کرد: همان‌طور که اردوغان و منابع اطلاعاتی و استراتژیک اظهار کرده‌اند، آمریکا از طریق هوایی کمک‌های تسلیحاتی به نیروهای PYD کرده است. یکسری از این تسلیحات در عراق و سوریه به دست داعش افتاده است. بر این اساس آمریکا در شمال سوریه PYD (حزب اتحاد دموکراتیک)، YPG (یگان‌های مدافع خلق) و YPJ (یگان‌های مدافع زنان) را مسلح کرده است.

وی سیاست آمریکا را برقراری موازنه قوایی بین داعش و PYD خواند و بیان داشت: واشنگتن موازنه قوایی بین داعش و PYD یا داعش و ضد داعش از لحاظ تسلیحاتی و اطلاعاتی برقرار کرده است. هدف این کشور نابودی کامل داعش در منطقه نیست، بلکه از این گروه تروریستی در منطقه جهت اهداف سیاسی، نظامی و اطلاعاتی خود بهره‌برداری می‌کند تا در کشورهای منطقه نفوذ کند. همین سیاست در قبال القاعده نیز که به گروه‌های تروریستی دیگری مبدل شده اجرا می‌شود.

کارشناس مسائل ترکیه PYD را تحت امر دلتافورس دانست و ادامه داد: آمریکا در عراق بارزانی را برای مبارزه با داعش تحت حمایت خود قرار داده است. این کشور در سوریه نیز از PYD به‌عنوان نیروهای زمینی خود تحت امر دلتا فورس استفاده می‌کند. واشنگتن انجمن نچیروانی کرد سوریه وابسته به حزب دموکرات کردستان عراق و سوریه را نیز تحت عنوان پیشمرگ‌های کرد سوری از طریق ترکیه تحت آموزش قرار داده است.

وی آمریکا را حامی هر دو جناح کردی سوریه و عراق معرفی کرد و اظهار داشت: پیشمرگهای کرد سوری تخمین زده می‌شود که از 6 تا 10 هزار نفر نیرو تشکیل شده باشند. بدین ترتیب آمریکا هر دو جناح کردی در سوریه و عراق را تحت امر خود متحد کرده است. این کشور ادعا می‌کند که این نیروها را برای مبارزه با داعش به کار می‌برد.

قائم‌مقامی با اشاره به بازی دوگانه واشنگتن در حمایت از PYD و آنکارا یادآور شد: واشنگتن همزمان با حمایت از PYD ادعا می‌کند که با ترکیه مشارکت استراتژیک دارد؛ اما ترکیه بر این باور است که PYD، PKK و داعش امنیت ملی و موجودیت دولت این کشور را تهدید می‌کنند. بر این اساس آمریکا در اینجا بین ترکیه و PYD یک توازن قوا ایجاد کرده است.

وی هدف واشنگتن در سوریه را تضعیف یا براندازی حکومت بشار اسد دانست و تأکید کرد: واشنگتن با تضعیف حکومت اسد، آن را تحت کنترل خود قرار می‌دهد و با براندازی حکومت وی، این کشور را به سمت فدرالی یا تجزیه کامل پیش می‌برد. رئیس سازمان سیا نیز اخیراً اظهار کرده بود که سوریه و عراق در آینده نمی‌توانند تمامیت ارضی و وحدت ملی خود را حفظ کنند؛ لذا آمریکا به دنبال تجزیه سوریه و عراق است و از نیروهای مختلف بهره‌برداری می‌کند.

این کارشناس سیاسی هدف اصلی آمریکا در منطقه را کاهش نفوذ ایران و روسیه اعلام کرد و ادامه داد: آمریکا با تسلط خود بر سوریه به دنبال بیرون کردن روسیه از این منطقه است. تنها پایگاه زمینی، هوایی و دریایی روسیه در خارج از مرزهای خود و دریای سیاه در سوریه قرار دارد. خروج روسیه از سوریه موجب محاصره کامل این کشور می‌شود. آمریکا با این اقدام روسیه را از سواحل مدیترانه شرقی دور می‌کند.

وی هدف دوم آمریکا در منطقه را تقویت رژیم صهیونیستی دانست و گفت: واشنگتن رژیم صهیونیستی را تحت پوشش امنیتی و نظامی خود قرار داده است. آمریکا در صورت نیاز به دنبال واگذاری بخش‌هایی از جنوب سوریه علاوه بر تپه‌های جولان به رژیم صهیونیستی است.

کارشناس سابق ایران در ترکیه با اشاره به اهداف دیگر واشنگتن اظهار داشت: واشنگتن به دنبال تجزیه مذهبی و ملیتی در سوریه است تا منابع درگیری و تهدید به‌صورت همیشگی فعال باشند. این کشور تا حدودی در این زمینه موفق بوده است. این کشور خواهان شکست محور مقاومت سوریه، لبنان و فلسطین است. سلطه آمریکا و صهیونیسم بر سوریه مانع حمایت این کشور از حزب‌الله لبنان و فلسطین می‌شود؛ لذا چنین اتفاقی شکست سنگینی برای محور مقاومت متشکل از ایران، عراق، سوریه، لبنان و فلسطین به وجود می‌آورد.

وی تسلط بر منابع نفتی و گازی منطقه را از اهداف دیگر آمریکا برشمرد و ادامه داد: واشنگتن به دنبال کور کردن خط لوله گاز مشترک ایران، عراق و سوریه است. آنکارا نیز در این زمینه شریک استراتژیک واشنگتن محسوب می‌شود. منابع نفت و گاز کشف‌ شده در مدیترانه شرقی نیز به‌طور عمده در انحصار رژیم صهیونیستی و آمریکا قرار دارد. این منابع از سال 2017 از طریق ترکیه به اروپا صادر خواهد شد. سوریه در صورت تسلط آمریکا بر این کشور می‌تواند در این موضوع ایفای نقش کند. تقویت مواضع رژیم صهیونیستی در تپه‌های جولان نیز از اهداف دیگر آمریکا و رژیم صهیونیستی است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
    0 0
    دوتاشون مزدور و آلت دست غرب هستن.تا زمانی هم که تاریخ انقضاء آنها سر نیومده ازشون استفاده خواهد کرد و بعد از مصرف،مثل اشغال دور انداخته میشوند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس