بر اساس تصاویر جدید منتشر شده در رسانه های روسیه، هیئتی از نیروی دریایی ارتش در سفر به این کشور، از یک سامانه پیشرفته روسی به نام ABM M30-M3 بازدید و شرایط استفاده از آنرا بررسی کرده اند.

سرویس دفاع و امنیت مشرق - سامانه های با کالیبر 20 میلی متر به بالا در علوم نظامی دنیا، اصولا "توپ" نامیده و بر روی پلتفورم های گوناگون زمینی، دریایی و هوایی نصب می شوند. شناورهای دریایی از قایق های گشتی کوچک تا ناوشکن ها و رزم ناوهای چند ده هزار تنی نیز با وجود تمام پیشرفتهای صورت گرفته در علوم موشکی همچنان برای امور آفندی و پدافندی به این توپها نیاز دارند.
 
در سالهای اخیر، صنایع دفاعی و نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با تاکیدات خاص فرماندهی معظم کل قوا برنامه بسیار سنگین نوسازی و ساخت تجهیزات جدید در تمام بخش ها را آغاز کرده اند که بخش توپها نیز از جمله مسائلی بوده که با کمک صنایع دفاعی کشور پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته است.
 
فجر 27 جانشین پیرمرد ایتالیایی
 
یکی از دستاوردهای بزرگ صنایع دفاعی ایران در زمینه توپهای دریایی، طراحی و ساخت سامانه فجر 27 است که در بسیاری از شناورهای جدید ایران خصوصا ناوشکن بومی جماران نیز نصب شده است. توپ 76 میلیمتری تمام خودکار فجر27 شاید مهمترین توپ کالیبر بالای در حال خدمت در کشور باشد که توسط متخصصان داخلی و با الگو برداری از توپ های 76 میلیمتری اوتومرلا ساخت ایتالیا موجود در ناوچه های نیروی دریایی ارتش و با تلاشی 6 ساله ساخته شده است.
 
نرخ آتش 120 گلوله در دقیقه و بیشینه برد 17 کیلومتر، برد 12 کیلومتر بر ضد اهداف سطحی و 7 کیلومتر بر ضد اهداف هوایی از جمله قابلیت های فجر27 است و جالب است که بدانید این توپ مدرن و کارآمد، هم اکنون در کشورهای مختلف دنیا از جمله آمریکا نیز استفاده می شود و متخصصان ایرانی بدون هیچگونه کمک و در اوج تحریم، برای شناورهای مختلف کشورمان این توپ را طراحی و ساختند.
 
توپ دریایی 
توپ فجر 27 بر روی ناوشکن جماران
 
فجر27 با برخورداری از فناورهای پیشرفته دارای 30 مجموعه مکانیکی و 22هزار قطعه و زمان آماده سازی 4 ثانیه و توانایی عملیات در تمام شرایط آب و هوایی با هدایت خودکار، توسط سامانه راداری است که سامانه هدفگیری اپتیکی نیز برای این توپ در ناو شهید نقدی مشاهده شده که درصورت وجود فضای مغشوش جنگ الکترونیک، بسیار مفید است.
 
سرعت عمل و نواخت تیر این توپ به نسبت کالیبر آن بسیار مناسب بوده و پدافند مناسبی را برای بردهای زیر 10 کیلومتر برقرار می کند و اهداف هوایی تا ارتفاع 23000 پا معادل حدود 7000 متر در تیررس این توپ پیشرفته هستند.

توپ 40 میلیمتری دریایی جانشین سوئدی معروف

توپهای 40 میلی متری ساخت شرکت "بوفورس" سوئد از جمله محصولات غربی هستند که از قبل از پیروزی انقلاب اسلامی خریداری و بر روی شناورهای ایرانی نصب شده است. توپ ساخته شده بر اساس این نمونه، با نام فجر در ایران از نواخت تیر 300 تیر بر دقیقه برخوردار است و برد نهایی آن به 12 کیلومتر می رسد.
 
این توپ برای نصب روی شناورهای بومی ساخته شده و تاکنون در ناوچه های پیکان، جوشن و درفش و ناو جماران مشاهده شده است. برای افزایش دقت این سلاح نیز از یک سامانه الکترواپتیک استفاده شده است.
 
توپ دریایی 
توپ 40 میلی متری فتح بر روی ناو جماران
 
این توپ توانایی چرخش 360 درجه در سمت و 90 درجه در بلندا را دارد و با توجه به ویژگیهای برتر این سلاح، توانایی هدف قرار دادن موشک های کروز با آن وجود دارد.
 
ABM M30-M3؛ کاندیدای جدید برای افزایش قدرت آتش نداجا
 
بر اساس تصاویر و برخی اخبار منتشر شده در رسانه های روسی، هیئتی از نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در سفر به این کشور، از یک سامانه پیشرفته روسی به نام ABM M30-M3 بازدید و شرایط استفاده از آنرا بررسی کرده اند.
 
توپ دریایی 
بازدید افسران نداجا از سامانه ABM M30-M3
 
این سامانه در حقیقت یک توپ 30 میلی متری کنترل از راه دور است و یکی از سیستم های پیشرفته در کلاس خود محسوب می شود که نه فقط توان نصب روی شناورها، بلکه حتی خودروهای زمینی را نیز دارد. سامانه تسلیحاتی ABM M30-M3 شامل یک قبضه توپ 30 میلی متری تک لول مدل 2A72 و سامانه های هدف گیری لیزری و اپتیکی است.
 
اما نکات مثبت درباره این سیستم تسلیحاتی چیست و چرا یک انتخاب مناسب برای نیروهای مسلح کشور ما محسوب می شود؟
 
 
{$sepehr_media_1750644_400_300}
 
 بازدید هیئت ایرانی از سامانه ABM M30-M3
 
بخش اصلی این سیستم که توپ سی میلی متری 2A72 است، سامانه ناآشنایی برای نیروهای مسلح ما نیست. این توپ در حقیقت مدل پیشرفته تر از سامانه 30 میلی متری 2A42 است که پیش از این بر روی نفربرهای BMP-2 روسی در کشور ما وجود داشته است.
 
بر خلاف مدل قدیمی تر که از حدود 578 قطعه تشکیل شده است، توپ جدید دارای 349 قطعه است که این کاهش قطعات باعث کم شدن زمان و هزینه تعمیر و نگهداری سامانه مورد نظر می شود.
 
توپ دریایی 
ربات روسی مجهز به سامانه  ABM M30-M3
 
این توپ مدرن، توان شلیک انواع مهمات 30 میلی متری مثل ضد زره، شدید الانفجار و آتش زن را دارد. نرخ شلیک این توپ در حدود 400 گلوله در دقیقه و برد نهایی آن 4 هزار متر بوده و سرعت دهانه گلوله ها در این توپ 960 متر بر ثانیه است. نکته مثبت دیگر درباره سامانه ABM M30-M3 این مسئله است که این سیستم، یک برجک مسلح بدون سرنشین و با قابلیت کنترل از راه دور بوده که بر روی انواع پلتفورم ها قابل نصب است.
 
بر این اساس، از ربات های بدون سرنشین رزمی جدید تا خودروهای تاکتیکی، نفربرهای مثل سری بی ام پی یا بی تی آر، شناورهای سبک و سنگین و حتی به صورت ثابت برای نقش نگهبانی می توان از این سیستم استفاده کرد.
 
در حقیقت بسیاری از بخش های نیروهای مسلح مثل نیروی دریایی سپاه، نیروهای زمینی ارتش و سپاه و حتی نیروی انتظامی نیز می توانند از این سامانه استفاده کنند. در حال حاضر این سامانه در خود روسیه برای بروی سامانه های بدون سرنشین زمینی مثل URAN-9 نصب شده ولی هنوز در خود نیروی دریایی روسیه مورد استفاده قرار نگرفته است. البته همانگونه که در بالا اشاره شد قابلیت نصب بر روی انواع پلتفورم ها از جمله نمونه های دریایی وجود دارد.
 
در کنار توپ و سیستم های هدف گیری اپتیکی آن که توان درگیری با اهداف در شب و روز و هر گونه شرایط آب و هوایی را به این سیستم پدافندی می دهد، امکان نصب موشک های ضد زره و ضد هوایی دوش پرتاب در کنار این برجک نیز وجود دارد و اپراتور این سامانه می تواند تا 50 کیلومتر از آن فاصله داشته باشد.
 
در خصوص سامانه های قدیمی تر که با ورود این توپ جدید می توانند از خدمت خارج شوند می توان به توپ های 20 میلی متری سری اورلیکن ساخت سوئیس که در نیروی دریایی ارتش ایران خدمت می کنند به عنوان یکی از گزینه ها اشاره کرد.
 
توپ دریایی 
استفاده از خدمه در شلیک توپ های کالیبر پایین شناورهای ایرانی
 
این توپ های سوئیسی نیاز به یک نفر کاربر در پشت توپ داشته و به صورت چشمی هدف گیری می کنند. با استفاده از سامانه ABM M30-M3 و برای نمونه با اضافه کردن 4 تیر موشک دوش پرتاب به کنارهای این برجک کنترل از راه دور، می توان به سطح بسیار بهتری از دفاع سطحی و هوایی به صورت همزمان دست پیدا کرد. در عین حال با توجه به کنترل از راه دور بودن آن نیاز به حضور خدمه در کنار سلاح نیست.
 
 فالانکس ایرانی هم می آید
 
البته امیر دریادار غلامرضا خادم بیغم جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش اردیبهشت ماه امسال در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به آخرین وضعیت ساخت نمونه ایرانی سامانه دفاع نزدیک دریایی فالانکس، گفته بود که "بحث مصونیت بخشی یگان‌های شناور از موضوعات مهمی است که اتفاقا در یکی از بیانات مقام معظم رهبری به آن اشاره شده و ایشان هم خیلی تاکید داشتند که باید در این بحث کار شود."

وی افزود: در این باره باید گفت که اگر شما نتوانید از خود به عنوان یک شناور، دفاع کنید چطور می‌توانید از بقیه دفاع کرده یا عملیات تهاجمی انجام دهید، پس در درجه اول، یک شناور باید بتواند خود را در برابر تهدیدات حفظ کند.

جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش تصریح کرد: سامانه دفاع نقطه‌ای فالانکس چیزی نیست که یگان‌ها نداشته باشند، اینگونه سامانه‌ها باید متناسب با تهدیدات ارتقا داده شود؛ ما به نوعی اینها را از قبل داشتیم و در بحث مصونیت بخشی یگان‌های خودی توانستیم در 8 سال دفاع مقدس حملات را دفع کنیم.

دریادار بیغم با بیان اینکه در دریا بیشتر بحث حملات موشکی و هوایی است و در دفاع مقدس هم تقریبا همین تهدیدات وجود داشت و نداجا در انواع مختلف این تهدیدات در آن دوران، به مقابله پرداخته است، اظهار داشت: حالا با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی، آن حملات حتما دقیق‌تر و موثرتر شده‌اند و به همان نسبت هم ما روی سیستم‌های دفاعی خودمان کار می‌کنیم که الحمدالله در این بخش به نتایجی خوبی دست یافته‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: فالانکس، نوع غربی یک سامانه دفاع دریایی است که تیرباری داشته و به‌صورت اتوماتیک می‌تواند اهداف نزدیک شونده را هدف قرار دهد و در واقع مقابل هدف، دیواری از آتش ایجاد کند. در سیستم‌های تدافعی ناوهای ما، به نوع‌های مختلف مشابه این سامانه وجود دارد که باید این ارتقا داده شود و ما در این بخش مشغول کار هستیم.

جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش در پایان تاکید کرد: الحمدالله در صنایع دفاع وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح درباره سامانه فالانکس ایرانی به نتایجی هم رسیده‌اند که انشاالله به زودی این سامانه را به کار خواهیم برد. در واقع، تست‌های این سامانه که انجام شد، نداجا محصول را دریافت خواهد کرد.
 
به گزارش مشرق، در سالهای اخیر و با توجه به حضور گسترده شناورهای ایرانی در منطقه خلیج عدن به منظور مبارزه با پدیده دزدی دریایی، این نوع سلاح ها می تواند تبدیل به یکی از گزینه های مناسب برای درگیری با این نوع از تهدیدات باشد چراکه گلوله های به کار رفته در این سامانه ارزان بوده و می توان از آن هم برای اخطار دادن به دزدان دریایی و هم در صورت لزوم نابودی سریع آنها با شلیک تعداد محدودی از گلوله های 30 میلی متری اقدام کرد، یا آنکه تصور تعدی یا مزاحمت برای شناورهای کشورمان را از ذهن برخی نیروهای فرامنطقه ای یا کشورهای شرور منطقه خارج کرد.

با توجه به اینکه صنایع دفاعی کشورمان در طراحی و ساخت توپ های مدرنی چون فجر 27 به خودکفایی رسیده اند، تهیه تعدادی از این سامانه علاوه بر آنکه قدرت آتش آفندی و پدافندی شناورهای نیروی راهبردی دریایی را افزایش می دهد، باعث خواهد شد سرعت به روزرسانی و ارتقاء توپ های دریایی کشورمان با استفاده از یک الگوی مناسب، ارتقاء یابد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 57
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 49
  • مسعود ۰۳:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
    3 3
    شما داريد فالانكس رو با اين تسليحات قديمي مقايسه ميكنيد كه ي طرف پشتشه بابا فالانكس چيزه ديگه هست
  • محسن ۰۴:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
    0 2
    با سلام. یقینآ سامانه مدرن و بروز وکارآمدی هستش که هنوز خود روسها اونو روی شناورهاشون و مخصوصآ ناو هواپیما برشون استفاده نکردن و برای نیروهای دریایی چندگانه کشورمون حکم الماس و طلا رو داره و سریعا باید بخرن و مهندسی معکوس روش آغاز کنن.
  • محسن ۰۴:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
    2 0
    سلام دوباره. یادم رفت اینو بگم که ای کاش بجای 1 لول از چند لول برای شلیک استفاده میشد و اینجور هم نرخ شلیک بیشتر میشد و هم ضریب اطمینان بیشتر. البته ضعف تک لول بودن با استفاده از 6 جایگاه موشکی کاملا برطرف شده. دانشمندان دفاعی عزیز خواهشااااااااااااا فالانکس ایرانی که دارین میسازین رو با سامانه موشکی ترکیب کنین مثل همین سامانه روسها. ممنون ازتون، دستهای زحمت کشتون رو باید بوسید
  • ۰۴:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
    1 0
    كمبود يك سامانه دفاع نزديك با نواخت بالا به شدت در شناورهاي ايراني محسوس هستش كه بحمدالله با ورود چنين سامانه هاي بروز بر قدرت درگيري شناورهاي ما افزوده خواهد شد ولي نكته قايل ذكر اين هستش كه نواخت ٤٠٠ گلوله در دقيقه براي هدف قرار دادن موشكهاي كروز بسيار كم هستش و در خود روسيه معمولاً از سامانه هاي بسيار پرقدرت كاشتان كه نواختي در حدود ده هزار گلوله در دقيقه دارند در كنار استفاده از موشكهاي ايگلا و در نوع جديد از موشكهاي وبرا استفاده ميكنند همچنين در كشور ما توسط سپاه يك توپ جديد به نام عاصفه ساخته شده كه كاليبر ٢٣ ميليمتر و نواختي در حدود ١٥٠٠ گلوله در دقيقه در سه لوله را درا ميباشد بدهي است با توجه به توان كشور در ساخت لوله هاي كاليبر بالا تر و همچنين ساخت دوش پرتاب هاي ميثاق ميتوان با افزايش كاليبر و لوله (حداقال شش لوله ) و تركيب آن با دوش پرتابهاي ميثاق و سامانه هاي الكترواپتيكال و همچنين استفاده از رادار براي كشف و درگيري نظير سامانه هاي مصباح يك ميتونيم به صورت كاملا ً خودكفا در اين زمينه به تجهيز شناورهاي رزمي خود بپردزايم ،نكته بعدي اينكه اگر امكان خريد براي كشور فراهم هستش بايد به سمت خريد سامانه موشكي دفاع نزديك هوايي نظير تور ام ٢ حركت كنيم چون تمام شناورهاي ما در زمينه دفاع نزديك ضعفهاي زيادي دارند كه با توجه به شليك عمودي سامانه هاي تور نظير ميتوان با اطمينان از شناورهاي خودي در برابر تهديدات هوايي در فاصله نزديك و در هجم و سرعت بالا دفاع در ضمن در كشور ما سامانه هايي نظير يازهرا و حرز نهم نيز به صورت بومي توليد ميشوند كه در صورت همكاري سپاه و ارتش براي ساخت نمونه درياپايه و عمودپرتاب آنها ميتوان به درصد بسيار بالائي از امنيت پدافندي رسيد،شايان ذكر است كه ناوهاي ايراني فقط از نوع مايل پرتاب موشكهاي برد متوسط محراب (استاندارد ) جهت پدافند موشكي بهره ميبرند كه اين خو ضعف بسيار بزرگي براي ناوهاي ايران محسوب ميشود ولي با ببار نشستن پروژه باور كه از سيستم ورتيكال لانچ بهره ميبرد ميتوان اميدوار بود كه در آينده نزديك شاهد ساخت و جانمايي نمونه هاي عمود پرتاب درياپايه اين سيستمها در شناورهاي رزمي كشور عزيزمان باشيم انشاءالله
  • ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
    0 0
    عزیزان تا جایی که لازم میدانید نیازهای دفاعی را با خرید برآورده کنید،می دانیم که بخاطر قول خودکفایی با ملت رو در بایستی دارید،اما مطمئن باشید مردم ایران هم به چالش های پیش رو برای خود کفایی واقف اند و منطقه در شرایط بغرنجی است.
  • حسین ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
    1 0
    باتشکر از هیات اعزامی جهت خرید کشورمون با خرید و سپس بومی سازی سریعتر ب مراحل بالاتر تکامل نظامی رسیده خدا قوت ب همه نیروهای مدافع حق
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
    1 0
    آفرین به ارتش مملکت اسلامی
  • دریجانی ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
    4 1
    خداییش راست میگه ...فالانکسه میفهمی فالانکس
  • فقیر ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
    1 1
    موشک پرونی تاثیری هم در این اجاره خانه های سرسام آور ما بی نوایان دارد؟
  • ناشناس ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
    1 0
    در خود متن هم اشاره شده بود که فالانکس چیز دیگری است ، (چون نیازی به خدمه ندارد )،و به خاطر همین هم به نمونه روسی اشاره شد، چون نمونه روسی هم جدید است
  • ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
    0 0
    من به AK-630 یا دوئت را دوست دارم
  • ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
    1 0
    یه خورده دندون رو چیگر بذار ، شاید خوب از آب در اومد ، شاید از فالانکس و کاشتان و ... بهتر شد
  • ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
    0 2
    برجام به ایران عزت داد. فراموش نمی کنیم روزگاری رو که نیروهای نظامی ما رو به نمایشگاه نظامی امارات و ترکیه راه نمی دادند. مچکریم روحانی......
  • ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
    1 1
    وهابی و صهیونی می کشیمتون
  • محمد حسین ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
    0 0
    من یه ویدیو در روز صنعت دفاعی دیدم که فالانکس ایرانی با ak 630 ام روسی مو نمیزدید.
  • ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
    0 2
    خخخخخخخخخخ مهندسی معکوس! یه چیزی شنیدی ها زیادکلیپ ما ایستاده ایم را نگاه نکن پسر جان ... فکر کرده این چیزها واشر و شیر آب است که به این راحتی بشه مهندسی معکوس کرد.
  • ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
    1 2
    40 ساله داریم همین چیزها رو میگیم و فقط خودمون رو کشتیم
  • بی نام ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
    0 0
    در فیلم تبلیغاتی وزارت دفاع سامانه AK-630 روسی در حال آزمایش در ایران نشان داده شد.
  • جواد ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
    0 0
    تو یک گمراه واقعی هستی
  • ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
    2 1
    با تدبیر و امید تفاوت رو لمس میکتید؟ روحانی عشق منی
  • ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
    1 1
    حداقل 300 فروندسوخو30 سفارش بدیم
  • ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
    0 0
    یه تحقیقی در مورد توپ های 35 م م اورلیکن تک لول لوله کوتاه ساخت راین متال که روی زمین و کشتی نصب میشه انجام بدن میفهمن که بهترین گزینه ...
  • مبارز ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
    0 0
    یه لحظه فکر کردم نوشتین فونیکس ایرانی خوشحال شدم ، حیف... به امید ساخت انبوه موشک هوا به هوای برد بلند مثل فونیکس
  • مغزمتفکر ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
    0 1
    به به. ایشالله آواکس های ایرانی از راه برسن و همینطور نفس نیروی هوایی چاق بشه یا آواکس روسی بیاد .آواکس اوجب واجبات است آواکس
  • صادق ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
    1 0
    سلاح ایمان از هرسلاحی کاراتراست .پس پایه های ایمان را محکم وسلاح رابروزکنید. ماهدفی گهربار داریم که رضایت الهی پشتوانه انست.وما پیزوزیم.
  • ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
    1 0
    اخه رفتن به نمایشگاه نظامی ترکیه و امارات عزت داره؟ اتفاقا برجام عزت ما رو گرفت انرژی هسته ای که 5 شهید هم داده است را دو دستی تقدیم امریکا کرده است . ان هم به قیمت از بین رفتن تحریم ها که اصلا هم تحریم ها رفع نشده است . ان هم بعد از 1 سال . حالا تو میگی مچکریم روحانی؟
  • ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
    1 0
    پیر شدیم ولی این مشرق نفهمید که جماران ناوشکن نیست ناوچه هستش
  • ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
    0 0
    عزت یعنی بندگی خدا را کردن عزت یعنی دشمنان خدا با ما دشمنی کردن،عده ای ... خیال میکنند عزت یعنی مورد احترام قرار گرفتن از مشرکین زمان
  • ناشناس ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
    1 0
    ناشناس آمریکایی ، مگه قراره تو مهندسی معکوس کنی؟!!!!! هر وقت خواستند واشر و شیرآب مهندسی معکوس کنند ، سراغ تو را می گیرند، مهندسی معکوس فالانکس را مهندسان نخبه صنعت دفاعی انجام می دهند، چون قبلاً هم کارهای مشابه زیادی انجام داده اند، تو خودتو را ناراحت نکن ، زیاد هم خخخخخخخخخ نکن، برای حنجرت زیان آوره.
  • مغزمتفکر ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
    0 0
    آواکس یه چیز دیگه اس آواکس
  • ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
    0 0
    اگه مهندسی معکوس کشک بود الان بنگلادش و مالزی هم همه چی میساختن. پس ایران باید مازراتی رو مهندسی معکوس کنه تا الان
  • ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
    0 0
    چرا تک لول میسازند ؟؟
  • ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
    0 0
    خوبی ؟؟؟؟
  • ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
    0 0
    خب برید دیگه چرا معطل میکنید؟؟ برین سوریه داعش رو بکشید خداوکیلی نامردی درج نکنی
  • ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
    0 0
    عزیز ایمان و تعصب به خدا از پس تانک و زیر دریایی و جنگنده و موشک بالستیک بر نمیاد اول سلاح بعدش ایمان
  • سینا ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
    1 0
    مبارز ، فونیکس ایرانی نامش فکور 90 است یه سرچی بکن متوجه میشی
  • ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
    0 0
    اینان یه مشت لات سرکوچه هستن توقع زیادی نداشته باش فقط در عجبم یک مشت لات چطوری این مطالب رو می نویسند احتمالا آن هم چند نفر را استخدام کرده اند
  • مغز متفکر اصلی ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
    0 0
    ان شاء الله نه ایشالله منافق
  • ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
    0 0
    ببین وقتی ناوچه مون ناوشکن هست اونوقت ناوشکنمون چیه دیگه!
  • ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
    2 0
    قدرت دفاعی باعث می شود مثل مردم دوروبرت خانه خراب نشی
  • ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
    0 0
    افتضاح لمس کریم...!!
  • مغز متفکر اوریجینال ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
    0 0
    به عنوان مغز متفکر اوریجینال عرض می‌کنم که بهترین گزینه آواکس برای ایران هواپما‌های ایلوشین AEW&C / AWACS IL-76هستند.
  • ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
    0 0
    من از سلاح سر رشته ندارم ولی‌ همین رو می‌دونم هر وقت سلاح آمریکایی در مقابل روسی قرار گرفته طرف روسی داغون شده. حالا شما هر چی‌ می‌خوای بگو مخوف و وحشتناک و ابر سلاح...
  • حسین ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    1 0
    ساخته شده با بردی بیش از فینیکس بنام فکور90 بابرد200 ک م.
  • ۰۲:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 1
    برجام گشایش در تمام امور کشور بود نه تنها اقتصادی؛نه تنها کالا و خدمات بلکه حتی در حوزه نظامی شاهد تحولات بزرگ هستیم.
  • ناشناس ۰۳:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    ناشناس 16:48 مهندسی معکوس کشک نیست، درسته ، ولی متخصصینی که بتوانند چنین کارهایی انجام بدهند ، در صنعت دفاعی وجود دارند و کارهایی در این زمینه ارائه داده اند که در همین گزارش هم اشاره شده، تعجب می کنم چرا شما مازراتی را مثال زدی، ما داریم درباره صنعت دفاعی صحبت می کنیم، نه صنعت خودروسازی که انتقادات زیادی بهش وارده و اصلاً نه به افراد اخلاق توجه می کنه و نه همکاری واقعی با دانشگاهها و شرکت های دانش بنیان داره ، بر خلاف صنایع دفاعی که همکاری موثر وخوبی با دانشگاهها وشرکت های دانش بنیان وافراد خلاق و نوآور در سراسر کشور دارند، در زمینه همان مازراتی که مثال زدی ، یک نفر به نام آقای ریحانی در مشهد در کارگاه شخصی خوددر منزلش ماشینی شبیه این ماشین های گرانقیمت (مازراتی ، بوگاتی، و....) ساخته بود و فقط از روی مشاهده عکس ، آن را مهندسی معکوس کرده بود و گزارششم در همین مشرق نیوز با عکس منتشر شد، البته فقط بدنه را مهندسی معکوس کرده بود ولی مدعی بود در صورت حمایت و امکانات بیشتر می توان موتور آن را ارتقاء داد.
  • ناشناس ۰۳:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    1 0
    ناشناس 15:12 وقتی فرماندهان نیروی دریایی ارتش می گویند ناوشکن جماران، یعنی واقعیت همین است، یعنی تو از فرماندهان نیروی دریایی ارتش اطلاعاتت در این زمینه بیشتره؟!!!!!، محض اطلاعت ایران ناوچه هم ساخته مثل ناوچه سینا، وقتی امثال شما به ناوشکن جماران بگید ناوچه!!!!! به ناوچه سینا چی می گید؟!!!! تو هنوز نمی دانی ناوشکن ها (رزمناوها یا ناو پشتیبانی) در دنیا با توجه به نوع ماموریت رزمی در تناژهای مختلف ساخته می شوند؟ نکنه فکر کردی همه ناوشکن های دنیا باید ابعاد یکسان داشته باشند؟!!!!به جای اینکه خودتو با اطلاعات غلط پیر کنی برو دنبال اطلاعات درست تا دوباره جوان بشی، اون ناشناس آمریکایی و ناشناس 18:12 هم که به نوعی نظرت را تایید کردند ، نظراتشون ارزش پاسخگویی نداره.
  • ناشناس ۰۴:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    1 0
    ناشناس آمریکایی از پرچمت پیداست ، که اظهارنظرت از روی احساساته تا منطق، چون مطلبی که گفتی امری نسبی است نه مطلق ، و برعکسش هم بارها اتفاق افتاده، و بعضی وقت ها هم شرایط نابرابر بوده مثل قضیه سوخوی روسیه که بمب افکن بود و مورد هدف شکاری های ترکیه قرار گرفت ، و همه می دانند که هیچ بمب افکنی نمی تواند با شکاری مجهز به موشک هوا به هوا مقابله کند و احتیاج به پشتیبانی جنگنده شکار های خودی دارد، در ضمن دیدن فیلم های تبلیغاتی آمریکایی شما را بسیار دارای اعتماد به نفس کاذب در این زمینه کرده است.
  • محمد ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    تف به اون پرچم کثیفت. دروغگوی رذل
  • ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    فكور 90 (العربي الاسمها) يه موشك هوا به هوا شبيه به فونيكس هست
  • ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    نسخه صادراتي جنگ افزارهاي روسي از نسخه صادراتي جنگ افزارهاي آمريكايي ضعيفتره...!
  • ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    ناشناس۳:۱۴ این همه آدم مثبت دادن بزرگان نیرودریای هم گفتن که ناوچه هستن اونا هم اینکه ناوشکن سینا اصلا عملیاتی نشد.حرفات فقط احساساتی و تقریبا خالی از واقعیته
  • ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    فالانکس مگه چیه، یه تیربار "گاتلینگ" و یه "رادار" برای سیستم کنترل آتش. گلوله هاش هم از آلیاژهای "تنگستن" و "اورانیوم ضعیف شده" هست که بتونه داخل استحکامات نفوذ کنه.
  • شکارچی ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    از فاصله ی 50 کیلومتری اپراتور توپ رو به صورت بی سیم کنترل می کنه یا با سیم
  • ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    چقدر اهل انفاقی؟ چقدر در می آری چقدر صدقه میدی؟
  • مغز متفکر چینی تحد لیسانس ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    آواکسسسسسسسسسس بسااااااازم براتون
  • ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۶
    0 0
    خوشم میاد مشرق یک مقاله میزنه یک عده بلافاصله تعریف می کنند سامانه دفاع هوایی مثل فالانکس بخاطر نرخ آتش و دقت و سرعت بسیار بالا در تغییر زاویه و ایجاد یک دیوار آتش بسیار مرگبار شاخص شده البته هزینه عملیاتی بالا و وزن و اثر اینرسی شلیک این توپ شرایط مخصوص برای کاربرد این سلاح را دارد این توپ روسی گزینه مناسبی برای شناورها سبک می تونه باشه ولی هیچ اشاره ای به نره آتش اون نشده که فاکتور خوبی هست البته توپ دریایی شرایط و استاندارد خواصی داره که با توپ خشکی تفاوت داره و هزینه بر هست که در توپ زمینی بکار نمی ره مقاومت در برابر خوردگی رسوب نمک و آب و تنش شدید دمایی شرایط کنترل بیشتر عقب نشینی و لگد توپ در زمان شلیک و ... خواص دریاست که مطمئن باشید روسیه این موارد رو در سامانه زمینی استفاده نمی کند و برای یک کشوری با سابقه روسیه بعید است در محصولات صادراتی کیفت مناسبی ارائه بدهد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس