کد خبر 639222
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۷

تولیت آستان قدس رضوی گفت: وظیفه ما این است که سلوک و رفتارمان در منزل و محیط کار حسینی باشد و یقین بدانیم آنچه سعادت ما را در دو عالم رقم می‌زند؛ عاشورایی اندیشیدن و عاشورایی عمل کردن است.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی در نشستی با مدیران زیرمجموعه‌اش با بیان اینکه عاشورا، رمز احیای دین و سنت پیامبر (ص) شد، اظهار داشت: ماندگاری دین خدا به چه معنا است؛ برای دین دو وجود حقیقی می‌توان فرض کرد؛ نخست وجود ذهنی از دین و دوم وجود عینی برای دین.

وی عنوان کرد: دین، یکی است اما در بحث و بررسی، ذهنی و عینی می‌شود و وجود حقیقی دین همان بایدها و نبایدهای حقیقی است که در کتاب و سنت وجود دارد. و در واقع آنچه در شریعت، باید و نباید است وجود حقیقی و عینی است.

تولیت آستان قدس رضوی افزود:‌ اگر دین را وجود ذهنی فرض کنیم مجموعه‌ای باورهای انسان می‌شود و وجود اجرایی برای دین، آن است که دین را در عرصه اجرا و عمل ببینیم و سخن در این است که عاشورا باعث زنده شدن دین و ارزش‌های دینی شد که مربوط به وجود حقیقی دین است.

وی گفت: کتاب الهی، امری ثابت است که با وجود گذشت 1400 سال از آن حتی یک واو هم کم و زیاد نشده و قرآن کریم مورد اتفاق همه مسلمانان است. اگر امام حسین (ع) قیام نمی‌کرد آیا یک آیه از قرآن کم می‌شد یا چند آیه بر قرآن اضافه می‌شد؛ آیا مفهومش این است و وجود ذهنی و احیای ذهن‌ها و باورها ملاک است یا آنچه از دین در عرصه زندگی اجرا می‌شود مدنظر است؟!

رئیسی تصریح کرد: براساس سخن امام حسین (ع) آنچه به نظر می‌رسد حضرت فرمود؛ مردم نمی‌بینید که به حق عمل نمی‌شود و از باطل نهی نمی‌شود. همچنین ایشان در هدف قیام خود می‌فرمایند من برای اجرای دین و عمل به دین قیام کردم؛ این مسئله نوعی عینت‌بخشیدن به احکام در جامعه مسلمین و در زندگی فردی و اجتماعی انسان‌ها است.

تولیت آستان قدس رضوی در پاسخ به سؤالی مبنی براینکه آیا اصلاح در امور و امر به خوبی‌ها و نهی از زشتی‌ها تنها به سال 61 هجری مربوط می‌شود، اظهار داشت: حرکت امام حسین (ع) از مکه به سوی کربلا، حرکتی برنامه‌ریزی شده بود. حضرت سیدالشهدا (ع) فرمود هر کسی که می‌خواهد خون قلبش را بدهد فرودگاه آن لقاءالله است و باید با ما حرکت کند. لذا حرکت حسین بن علی (ع) به سوی کربلا یک حرکت تنظیم‌ شده‌ای بود که تا ظهر عاشورا مدیریت آن با امام حسین (ع) و از عصر عاشورا به بعد مدیریت اجرایی آن با امام زین‌العابدین (ع) و حضرت زینب (س) بود که بسیار دقیق انجام شد.

وی گفت: اربعین براساس یک دقت‌ نظر، برای بقای عاشورا مطرح شده است وگرنه حضرت رسول (ص)، امام علی (ع)، حضرت زهرا (س) هیچکدام اربعین نداشتند. از این‌رو چرا اربعین فقط مختص عاشور است؛ چون عاشورا باید بماند.

رئیسی افزود: پیوند دادن بهترین حالات و اوقات و بهترین بندگی انسان در عاشورا است و تمام زندگی انسان جلوه عاشورا می‌شود و بهترین عبادت آن است که به تربت سیدالشهدا (ع) سر بگذاریم و پیوند زدن دل‌ها با تربت سیدالشهدا (ع) یک انتسابی به عاشورا است.

تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد:‌نگاه به عاشورا یک نگاه انسان‌ساز است. عاشورا یک بُعد عاشورا بُعد عاطفی، احساسی، اشک، آه و ناله است. اما اگر این بعد بتواند از بُعد دیگری به نام تعقل و تفکر نشأت بگیرد می‌تواند ماندگار شود؛ عاشورا بقایای دین است برای اینکه انسان‌ها دچار جهل نشوند. همانطور که در زیارت اربعین می‌خوانیم اباعبدالله (ع) از جامعه جهل‌زدایی کرد تا مردم قدرت اندیشه و تعقل پیدا کنند و در این صورت است که می‌توان راهبر، راهنما و هدف را شناخت.

وی عنوان کرد:‌ امام سجاد (ع) قریب به 40 سال برای مظلومیت پدرش امام حسین (ع) گریست، آیا این گریه فقط جنبه احساسی و عاطفی داشت، خیر. چراکه عاشورا قرار است منشأ تمام همه تحولات اجتماعی در بشر شود؛ واقعه عاشورا در نصف روز انجام شد اما پیام آن در نصفه روز خلاصه نمی‌شود و اصلاحات مهم اجتماعی و منشأ تحولات بسیاری شده است.

رئیسی اظهار داشت: آل سعود امتداد جریان یزیدی است امروز همان فریاد استغاثه حضرت سیدالشهدا (ع) در جهان جریان دارد و هم‌اکنون بشریت، صدای اباعبدالله (ع) را می‌شنود. لبیک یا حسین گفتن امروز در عمل و اجرا، دقیقاً عمل کسانی است که در آن روز در سال 61 به حضرت لبیک گفتند.

تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: امروز انقلاب اسلامی، امتداد راهبری عاشورا است و عربستان امتداد عناصر یزیدی در منطقه است. تمام کسانی که بزرگترین اجتماع را در اربعین تشکیل می‌دهند احتمال دارد که دیگر بازنگردند و آنها با احتمال این قضیه بزرگترین اجتماع بشری را تشکیل می‌دهند.

وی ادامه داد: وظیفه ما این است که راه را بشناسیم و معرفت پیدا کنیم. حزن و گریه با معرفت، بسیار قیمتی‌تر است. وظیفه ما این است که سلوک و رفتارمان در منزل و محیط کار حسینی باشد و یقین بدانیم آنچه سعادت ما را در دو عالم رقم می‌زند عاشورایی اندیشیدن و عاشورایی عمل کردن است. اگر الگوی ما حسین (ع) باشد اهل مقاومت و بصیرت می‌شویم.

رئیسی خطاب به مدیران آستان قدس رضوی گفت: بدانید جایگاه ما انتساب به یک جایگاه قدسی دارد و این قدسیت یک اقتضائاتی دارد و آن این است که تمامی افکار، اندیشه و عمل ما متناسب با این قدسیت باشد.

تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد:‌ تمام دست‌اندرکاران آستان قدس رضوی باید توجه داشته باشند وقتی ارتباط سازمانی برقرار شد تمام لایه‌های زندگی ما را در برمی‌گیرد اینگونه نیست وقتی از اداره بیرون آمدیم بگوییم مأموریت و این انتساب ما به آستان مقدس امام رضا (ع) به پایان می‌رسد و باید مشخص شود نسبتی میان ما و آستان قدس وجود دارد و این نسبت فقط در کارت شناسنایی مشخص نیست.

وی خاطرنشان کرد: این اقتضائات است که انتساب ما را قوت می‌بخشد و هرچه برای مردم، ارزش است باید چندین برابر بیشتر در آستان قدس مورد توجه قرار گیرد و هرآنچه بد و ناشایست است بدتر تلقی شود.

رئیسی گفت:‌ نگاه ما این است که پیام هفت ماده‌ای رهبر معظم انقلاب، تحقق عینی و عملی پیدا کند چه در بعد زائر و زیارت و چه در بعد رسیدگی به محرومان، به ویژه رسالت فرهنگی باید مورد توجه قرار گیرد و توجه به مردم و رعایت حقوق ارباب رجوع همواره مورد تأکید است.


منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس