کد خبر 638477
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۱

رئیس‌جمهور آمریکا در نامه به کنگره آمریکا اطلاع داده که دولتش قرارداد فروش 19 جنگنده اف 16 به بحرین را به پیشرفت در زمینه حقوق بشر منوط کرده و فعلا این قرارداد اجرایی نمی‌شود.

 به گزارش مشرق، در حالی که حمایت‌های آمریکا از مقامات آل خلیفه ادامه دارد، سرانجام دولت باراک اوباما تحت فشار شدید افکار عمومی به دلیل تداوم سرکوب مردم بحرین، نامه‌ای در ارتباط با به تاخیر افتادن اجرایی شدن قرارداد فروش جنگنده‌های اف 16 به کنگره ایالات متحده ارسال کرده است.

«بلومبرگ» در گزارشی به نقل از منابع مطلع خبر داده که دولت باراک اوباما در نامه به کنگره آمریکا اطلاع داده که این دولت، خرید 19 جت جنگنده تولیدشده شرکت لاکهید مارتین از سوی بحرین و همچنین به روز رسانی هواپیماهای قدیمی این کشور که در مجموع ارزش آن 4 میلیارد دلار است را تایید نهایی نخواهد کرد.

به گزارش این رسانه آمریکایی، کاخ سفید به کنگره اطلاع داده که تایید نهایی خود در قبال این قراردادها را به «دیده شدن پیشرفت در وضعیت حقوق بشر» در بحرین منوط کرده است.

گفته می‌شود نامه مذکور مبنی بر به تعویق افتادن فروش جنگنده‌ها و ابراز نگرانی در قبال وضعیت حقوق بشر بحرین، چهارشنبه هفته گذشته به کنگره آمریکا ارائه شده است.

قرارداد مذکور یکی از سه قراردادی است که لاکهید مارتین با کشورهای حوزه خلیج فارس داشته است و به غیر از بحرین، کویت و قطر هم سفارش خرید جنگنده‌های آمریکایی داده‌اند.

به گفته منابع مطلع آمریکایی، قطر درصدد خرید 72 فروند جت اف 15 شرکت بوئینگ است و کویت هم به دنبال خرید 32 فروند اف 18 از همین شرکت آمریکایی است.

  قرار است قانونگذاران آمریکایی ابتدا ظرف مدت 40 روز نامه اخیر کاخ سفید را به صورت غیر رسمی، بررسی کنند و پس از آن، بررسی رسمی آن در کنگره هم در مدت 30 روز انجام خواهد شد.

سفارش بحرین از آمریکا شامل 19 فروند جدید اف 16 به ارزش 2.8 میلیارد دلار و همچنین هزینه به روز رسانی ناوگان کنونی اف 16 این کشور به ارزش 1 میلیارد دلار بوده است.

در حالی که دولت آمریکا برای نهایی شدن فروش جنگنده‌ها به بحرین، پیش شرط تعیین کرده اما قرار است قراردادهای فروش جنگنده به قطر و کویت بدون شرط و شروط انجام شود.

البته خبرهای اولیه درباره مخالفت دولت آمریکا با نهایی شدن فروش اف 16 به بحرین با مخالفت سخنگوی شرکت لاکهید مارتین مواجه شده و او تصریح کرده که «این قرارداد برای لاکهید مارتین، خیلی مهم است».

«مایکل رین»  گفت: «ما فعالانه در تلاش برای به دست آوردن سفارش‌های جدید اف 16 بوده‌ایم و بدون این فروش به بحرین، ما با خطر جدی بسته شدن خط تولید اف 16 مواجه می‌شویم».
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ترمیناتور ۰۱:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    0 0
    موتور جنگنده های روسی با رانش سه بعدی است بهمین سبب پیروز جنگ هوایی میشود ، برعکس جت ها غربی
  • ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
    0 0
    باید ناوهای آمریکایی را آبکش کرد- اگر یمن کشتی آمریکایی را بزنه همانطور که شهید منیف اشمر خوابگاه نظامیان آمریکایی را در لبنان منفجر کرد و 400 نظامی آمریکایی کشته شد و باعث خروج آنها از لبنان شد از یمن و بازی با یمن خارج می شوند - دیگر جنگ یمن تمام میشه مطمئن باشید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس