مرکز مطالعات امنیت دانشگاه تل آویو در گزارش خود از گفت وگوی عربستان و رژیم صهیونیستی و خدمات دهی شرکت‌های امنیتی این رژیم به کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و استفاده تل آویو از بازارهای تجاری این کشورها خبر داد.

 به گزارش مشرق، به نقل از روزنامه رای الیوم، مرکز مطالعات امنیت دانشگاه تل آویو در تازه ترین گزارش مطالعاتی خود با عنوان "دشمنِ دشمنِ من، دوستِ من است" به رابطه محرمانه بین رژیم اسرائیل و عربستان پرداخت و نوشت: با وجود نبود روابط دیپلماتیک عادی بین تل آویو و ریاض اما منافع مشترک بین آنها در جلوگیری از دستیابی ایران (به زعم این گزارش) به بمب هسته ای و جلوگیری از تبدیل شدن ایران به یک قدرت بزرگ در منطقه باعث نزدیکی بسیار روابط بین اسرائیل و عربستان در برهه اخیر شده است.

این گزارش افزود: با وجود اینکه عربستان پیشرفت در مذاکره بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی را شرط بهبود روابط خود تل آویو می داند اما تفاوت زیادی بین وجود روابط کامل دیپلماتیک و بین قطع کامل روابط بین دوطرف وجود دارد و همین امر فرصتی را بدست می دهد که تل آویو و ریاض بدور از انظار کار کنند.

براساس این گزارش، هدف اساسی از طرح صلح عربستان که در مرحله بعدی به یک طرح صلح عربی تبدیل شد، بهبود وجهه عربستان بعد از حوادث یازدهم سپتامبر سال 2011 میلادی بود.

در این گزارش مطالعاتی آمده است: اسناد ویکی لیکس برای هر کسی که دو چشم بینا دارد، تایید می کند که بین ریاض و تل آویو گفت وگوی محرمانه و مداومی درباره مسئله ایران صورت گرفته است.

این گزارش افزود: این اسناد ثابت کرده است که بسیاری از شرکت های اسرائیلی به کشورهای عرب حوزه خلیج فارس مشورت های امنیتی می دهند و به نیروهای ویژه آنها آموزش داده و سامانه های فناوری پیشرفته در اختیار آنها قرار می دهد. این امر علاوه بر دیدارهای محرمانه و مداوم بین مسئولان بلندپایه دو طرف است.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: اسرائیل سیاست انعطاف پذیری را درخصوص صادرات سلاح به کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در دستور کار قرار داد و مخالفت خود با فروش سلاح های آمریکا به این کشورها را کاهش داد. این پیام روشنی برای کشورهای عرب حوزه خلیج فارس بود که می توان به جای تهدید یکدیگر، همکاری کرد. اسرائیل همچنین از آزادی فروش تولیدات خود به این کشورها برخوردار است؛ به شرط اینکه روی آن عبارت ساخته شده در (فلسطین اشغالی) نوشته نشده باشد.

این گزارش افزود: عربستان و سایر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس از میزان قدرت اسرائیل در آمریکا و میزان تاثیرگذاری آن بر مصوبات کنگره آمریکا آگاه هستند و در نتیجه، این کشورها معتقدند که باید روابط مشخصی را با تل آویو حفظ کنند اما تا این لحظه، مرحله روابط طبیعی نرسیده است.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس