رئیس جمهور آمریکا شب گذشته درحالی آخرین نطق خود در مجمع عمومی سازمان ملل را به پایان رساند که برای اولین بار صراحتا از رژیم صهیونیستی انتقاد کرده و این رژیم را به عنوان غاصب سرزمین اشغالی در فلسطین معرفی کرد؛ این در حالی است که هفته گذشته معامله قابل توجهی در فروش سلاح بین آمریکا و اسرائیل رقم خورد.

آقای اوباما کدام را باور کنیم: انتقاد بالقوه از اسرائیل یا کمک بالفعل به این رژیمسرویس جهان مشرق - «باراک اوباما»، رئیس جمهور آمریکا شب گذشته برای آخرین بار در این سمت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی کرد. همانگونه که پیش بینی شده بود، روسیه، سوریه، ایران و بالطبع اسرائیل موضوعاتی بودند که بخش اصلی سخنرانی اوباما را به خود اختصاص داده بودند.
 
آنچه در این بین بیش از همه نگاه ها را به خود جلب کرد، انتقاد رئیس جمهور آمریکا از رژیم صهیونیستی بود که بسیاری از رسانه ها آن را بی سابقه خوانده و انتقاد شدیدی را داخل سرزمین های اشغالی به همراه داشت. وی در این خصوص گفته بود: «اسرائیل باید درک کند که نمی تواند برای همیشه اراضی فلسطینی را اشغال و در آن سکونت کند».      
 
گفتار تا عمل اوباما
در این تردید نداریم، اظهارات اخیر اوباما درباره اسرائیل به ویژه بکار بردن واژه «اشغال» برای سرزمین فلسطین بی سابقه است، اما باید یادآور شد، همین اوباما هفته گذشته (14 سپتامبر) در یک قرارداد بی ‌سابقه با اسرائیل، تعهد داد که طی ده سال آینده ۳۸ میلیارد دلار به این رژیم کمک نظامی کند. قراردادی که محافل سیاسی جهان آن را مهم‌ترین تعهد نظامی دو جانبه آمریکا در تاریخ این کشور توصیف کردند.
 
پیش از آن نیز کابینه رژیم صهیونیستی از افزایش بی ‌سابقه های کمک نظامی آمریکا به این رژیم خبر داده و رسانه‌ های صهیونیستی از کمک سالیانه پنج میلیارد دلاری آمریکا به اسرائیل خبر داده‌ بودند.
 
جالب آن است که طی 2 دوره ریاست جمهوری اوباما این کمک ها درحالی صورت می گیرد و این تعهدات درحالی داده می شوند که واشینگتن و تل‌آویو درباره برخی موضوعات و قضایای بین المللی از جمله برجام و قضیه فلسطینی با یکدیگر اختلاف نظر دارند.
 
بنابراین بین گفتار تا عمل اوباما تفاوت از زمین تا آسمان است و چنین اظهاراتی باری در عمل برای فلسطینیان و جهان اسلام دربرنخواهد داشت. بنابراین باید به رسانه و مطبوعات اسرائیلی که در برابر آن موضع گرفته و به انتقاد از این سخنان پرداختند، باید به آنها گفت که «آسوده خاطر باشید، تفاوت از گرفتار تا عمل اوباما، تفاوت از زمین تا آسمان است».
 
آقای اوباما کدام را باور کنیم: انتقاد بالقوه از اسرائیل یا کمک بالفعل به این رژیم 
 
این اظهارات چندان هم بی سابقه نیست
رسانه ها اگرچه این اظهارات ضد صهیونیستی اوباما را بی سابقه توصیف کردند که طی 8 سال ریاست جمهوری اوباما وی بارها از اسرائیل انتقاد کرده بود.
 
- 15 مارس 2010 میلادی بی بی سی فارسی در خبری می نویسد که آیپک درباره انتقاد علنی دولت اوباما از اسرائیل به اوباما هشدار می دهد و در توضیح خبر می افزاید: کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل، موسوم به آیپک محکومیت علنی تصمیم دولت نتانیاهو به ساخت ۱۶۰۰ واحد مسکونی در بیت المقدس شرقی از سوی دولت اوباما را موجب «نگرانی جدی» دانسته است. 
 
- 9 نوامبر 2010 میلادی در سفر به اندونزی در کنفرانس خبری مشترک با رئیس جمهوری اندونزی صحبت می کرد، از شهرک سازی های اسرائیل انتقاد کرده و تصریح می کند: اقدام اسرائیل در ادامه شهرک سازی ها اندک کمکی به صلح نخواهد کرد.
 
- 23 مه 2015 اوباما در مصاحبه با جفری گلدبرگ، مدیرمسوول نشریه آمریکایی آتلانتیک درباره اسرائیل به این نکات اشاره می کند: نتانیاهو با منشور استقلال اسرائیل در تضاد است، شهرک‌سازی‌ها را قبول نداریم، قوانینی که حقوق شهروندان عرب اسرائیل را تضعیف می‌کند، مورد مخالفت آمریکا است، باید برای حق مردم دیگر نیز احترام قائل شد...و باید نگران سرنوشت کودکان فلسطینی بود.
 
- 31 دسامبر 2015 بن کارسون، نامزد جمهوری ‌خواه ریاست جمهور آمریکا، از شیوه برخورد باراک اوباما، رئیس جمهور این کشور با اسرائیل انتقاد کرده و می ‌گوید: اوباما با اسرائیل مانند «دشمن واقعی خود» رفتار می‌ کند.
 
- 19 آوریل 2016 «جو بایدن»، معاون رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی در نشست گروه یهودی راست ‌گرای «جی استریت» از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی انتقاد کرده و می گوید که وی به روند سازش یا به گفته او «روند صلح» آسیب می‌زند.
 
مشابه چنین انتقادات و محکومیت هایی طی 8 سال ریاست جمهوری اوباما بی شمارند، اما نتیجه چه شد؟ آیا از تجاوزات رژیم صهیونیستی یا دست اندازی ها یا جنایات آن کاسته شد؟
اوباما در مصاحبه با نشریه آمریکایی آتلانتیک اگرچه از اسرائیل انتقاد و سیاست هایش در قبال فلسطینی ها را محکوم می کند، اما این نکته را گوشزد می کند که این اختلاف‌ها به مفهوم کم شدن حمایت آمریکا از اسرائیل نیست.
 
بنابراین بکار بردن واژه «اشغال» برای اسرائیل در اراضی فلسطینی اگرچه بی سابقه است، اما نباید پیامد یا پیامدهایی عملی برای آن در نظر گرفت.
 
آقای اوباما کدام را باور کنیم: انتقاد بالقوه از اسرائیل یا کمک بالفعل به این رژیم 
 
نوش دارو بعد از مرگ سهراب
این اظهارات اوباما بیش از هرچیز یادآور ضرب المثل معروف «نوشدارو بعد از مرگ سهراب» است. اوباما زمانی اسرائیل را اشغالگر خوانده که حتی اگر هم این پیش فرض محال را پذیرفت که درصدد برداشتن گامی مثبت برای قضیه فلسطینی و فلسطینیان است، دیگر زمانی به پایان دوره ریاست جمهوری اش باقی نمانده و با اتمام این دوره اظهارات ضد اسرائیلی وی هیچ بار حقوقی یا سیاسی در عرصه منطقه و بین الملل نخواهد داشت.
 
اختلاف شخصی
واقعیت امر این است که طی 2 دوره ریاست جمهوری باراک اوباما در آمریکا، اختلاف نظر و تنش مهمترین شاخص حاکم بر رابطه اوباما و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی بود و بین آنها اختلافات بسیاری برسر قضایا و مسائل منطقه ای و بین المللی از جمله قضیه فلسطینی و ایران به چشم می خورد.
 
به همین دلیل اظهارات اخیر اوباما در انتقاد از اسرائیل را باید در همان چارچوب اختلاف نظر شخصی بین رئیس جمهوری آمریکا و نتانیاهو و نه ساختار و ماهیت رژیم صهیونیستی ارزیابی کرد.
 
علاوه بر اینکه اوباما و نتانیاهو همواره اختلافات خود را در حد و حدود و سطحی حفظ کرده اند که به اصول سیاست خارجی دو طرف و مناسبات واشنگتن – تل آویو لطمه نزند.
بنابراین حمایت ها و کمک های آمریکا به رژیم صهیونیستی نه تنها به شکل سابق که در سطحی بالاتر و به شکلی گسترده تر ادامه یافته است.
 
آقای اوباما کدام را باور کنیم: انتقاد بالقوه از اسرائیل یا کمک بالفعل به این رژیم 
 
 دیدار امروز اوباما – نتانیاهو
بنابر اعلام خبرگزاری ها قرار است، امروز (چهارشنبه) نتانیاهو در حاشیه نشست‌ های مجمع عمومی سازمان ملل درباره پرونده ‌های سوریه، ایران و مسائل مشترک دیگر با باراک اوباما، رئیس‌ جمهور آمریکا دیدار کند، درحالی که پیشتر از کمک‌ های اخیر آمریکا به اسرائیل استقبال و به افزایش حمایت افکار عمومی آمریکا از این رژیم طی سال ‌های نخست وزیری‌ اش اشاره کرده بود.

با نگاهی به دیدارهای گذشته انتظار نمی رود، دیدار امروز بین اوباما و نتانیاهو نتیجه ای خارج از پیش بینی ها و فراتر از دیدارهای صورت گرفته بین دو طرف دربرداشته باشد.

اولین واکنش عربی

اولین واکنش عربی در قبال اظهارات ضد اسرائیلی اوباما توسط صائب عریقات، عضو سازمان آزادیبخش فلسطین صورت گرفت که از اظهارات اوباما در مجمع عمومی درباره لزوم پایان اشغال فلسطین استقبال کرد.

وی در سخنانی شکست تروریسم و تحقق امنیت و صلح در منطقه را منوط به پایان اشغالگری اسرائیل و تشکیل کشور فلسطین به پایتختی قدس شرقی دانسته بود.

اظهاراتی مکرر و کلیشه ای که همچون اظهارات ضد اسرائیلی اوباما که از آنها هیچ نتیجه ای برای حل قضیه فلسطینی و پایان درد و رنج و آوارگی ملت فلسطین متصور نیست.

بیش از 6 دهه اشغال اراضی فلسطینی توسط رژیم صهیونیستی، بارها ثابت شده که یک متجاوز از جمله رژیم صهیونیستی، هیچ گاه به تجاوزگری و اشغالگری خود پایان نخواهد داد و برای توقف و پایان دادن به این روند باید تعاملی جدی و قاطع با متجاوزان و اشغالگران داشت که در گزینه مقاومت فلسطینی و حمایت از گروه های مقاومت نمود پیدا می کند، اما افسوس که بسیاری از رژیم های مرتجع عربی و ایادی آنها میان ملت فلسطین گزینه سازش و نرمش و خیانت را به جای مقاومت جدی و قاطع انتخاب کرده اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 13
  • بی وجدان ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    0 0
    لابد ی کم وجدان در نهانش موجود بوده.....
  • اسفندیار ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    1 0
    رو کهکشون نوشته احمدی نژادو عشقه
  • پژمان ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    0 0
    من از اولش میدونستم این باراک اوباما آدم خوبیه......فقط توتگنا قرار داره ونیتونه زیاد جولوون بده.....
  • ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    0 0
    :))) از بی ربطیش ترکیدم
  • ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    0 0
    یعنی به زور خواستید توجیه کنید
  • ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    0 0
    واسه اینه که شما احمقی! نگفته اسراییل اشغالگر فلسطینه بلکه منظورش شهرک سازی و پیشروی اسرائیل تو اراضی فلسطینی هست. وگرنه اینکه چند روز قبل این حرفا قراداد ۳۸ میلیاردی ببنده و بعد بگه اشغالگر...
  • ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    0 0
    اشتباه نکنید. اوباما اسراییل را غاصب معرفی نکرد. بلکه صرفا از شهرک سازی در کرانه باختری انتقاد کرد که چیز جدیدی هم نیست. در واقع از نظر آمریکا اراضی اشغالی 1948 حق مسلم اسراییل هستند. اما دلیل این موضعگیری هم فقط بحث انتخابات آمریکا است. احتمالا لابی های یهودی سرانجام تصمیم گرفته اند ترامپ را رییس جمهور کنند و لهذا باید به نحوی هیلاری مریض و ناتوان که از حیز انتفاع ساقط شده را کنار بگذارند.
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    0 0
    اوباما میخواهد با این کارش تحلیل ها را به هم بریزد و توهم طلبان را گول بزند
  • امیر ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    1 0
    اسرائیل و امریکا پدر و پسر اند ممکنه پدر از دست پسرش ناراحت بشه ولی حمایتش رو کم نمیکنه. اسرائیل ولد کثیف و حرام امریکا است. مرگ بر این ملعونین.
  • ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    0 0
    آمریکا مثل شیطان ملعون است حرفها و حرکااتش همه برای فریب است این اوباما بر خلاف پنتاگون کوچکترین کاری نمی تواند بکند
  • ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    0 2
    آمریکا را با چاقو میزنیم
  • شناس ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    0 0
    خلاصه هر چی بگه توی مشرق آخر سر محکومه قرارداد نظامی هم با کنگره هستدالبته اوباما می تونست وتو کنه
  • یوسف بهلولی ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    0 0
    با سلام صهیونیستها بعد از فریب اوباما و حزبش در معامله سی و هشت میلیاردی و بمباران سوریه حالا معلوم شده که میخوان از ترامپ حمایت کنند و این جفتک پراکنی این اوبامای اهلی هم دلیلش خیانت صهیونیستهاست ولی دیگه دیره کمک میلیاردی تصویب شده و بمباران انجام شده اونم با هزینه از اعتبار اوباما و حزبش و صهیونیستها دارن پایکوبی میکنند.
  • ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    0 0
    از اول در اشتباه بودی
  • ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    0 0
    چون آخرين بارش بوده سخنرانى ميكرده
  • ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    0 0
    امان از ساده لوحی...
  • ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    0 0
    مرگ بر اسرائیل مرگ بر شیطان
  • ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    0 0
    آمریکا در چند سال اخیر خیلی عریان ازاسرائیل حمایت کرد لذا کاخ سیاه بازی جدیدی را در پیش گرفته و فرار به جلو می کنند تا در روز آزادی فلسطین حرفی برای گفتن داشته باشند این قصه سر دراز خواهد داشت
  • ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    0 0
    شنال اینترست: شکست حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری یعنی پیروزی برخی کشورهای عربی و اسرائیل
  • ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۱
    0 0
    شما خودت را با این تیترها گول بزن. در کدام دوره بیش از دوره روحانی همین شیوخ کافر عرب نسبت به ایران جری شده بودند؟
  • محمدرضا ۰۲:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۱
    0 0
    حمایت امریکا از اسرائیل حمایتی معنوی ست که خدشه ناپذیر می باشد گول جفنگیاته اقای باراک رو نخورید
  • ایزا ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۱
    0 0
    کدوم کهکشونه؟ تو راه شیریه؟!
  • ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۱
    0 0
    پیشروی در اراضی از نظر شما معنی دیگه ای می ده؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس