کد خبر 638446
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۷

مشاور عالی نظامی وزارت دفاع عراق امروز (یکشنبه) اعلام کرد که فرماندهی مشترک عملیات آزادی سازی موصل طرح کامل آزادسازی موصل را تحویل 'حیدر العبادی' نخست وزیر وفرمانده کل قوای مسلح عراق داده است.

 به گزارش مشرق، 'محمد العسکری' به خبرگزاری 'المعلومه' عراق گفت که در این طرح جامع، تمامی ترتیبات و طرح های ویژه عملیات آزادسازی موصل از تصرف گروه تروریستی داعش پیش بینی شده است.

به گفته وی، با توجه به تقدیم طرح کامل آزادسازی موصل، از این پس زمان اعلام شروع جنگ از مسوولیت های حیدر العبادی به عنوان فرمانده کل قوای مسلح عراق است.

العسکری افزود: طرح آزادسازی موصل همه جنبه های نظامی، اطلاعاتی، انسانی و خدماتی را مدنظر قرار داده و نیروهای شرکت کننده در عملیات از هر حیث آمادگی لازم را دارند و اطلاعات لازم از تحرکات، وضعیت و مواضع گروه تروریستی داعش در موصل به دست آمده است.

وی اضافه کرد که وزارتخانه های 'بهداشت' و 'آوارگان و رانده شدگان' در این طرح مسوولیت استقبال از آوارگان مردمی شهر موصل و پشتیبانی از نیروهای عراقی را برعهده دارند.

پیشتر مقامات نظامی آمریکایی اعلام کرده بودند که در اثر عملیات موصل بین 500 هزار تا یک میلیون نفر از شهروندان عراقی آواره خواهند شد.

آمریکا اعلام کرده است که بیش از هفت هزار مشاور نظامی خود را برای جنگ سرنوشت ساز موصل در عراق بسیج کرده است.

علاوه بر آمریکا تعدادی از کشورهای غربی از جمله فرانسه نیز اعلام کرده اند که در پشتیبانی هوایی عملیات موصل مشارکت دارند.

با وجود بسیج گسترده نیروهای بین المللی و داخلی در عراق برای جنگ موصل اما 'کریستوفر گارفر' سخنگوی نیروهای ائتلاف بین المللی به سرکردگی آمریکا اخیرا گفته بود که تعداد عناصر داعشی پیش بینی شده در موصل بین 5 تا 10 هزار نفر است که انتظار می رود با شروع عملیات به 5 تا 6 هزار نفر کاسته شوند.

طبق اعلام فرمانده کل قوای مسلح عراق همه نیروهای عراقی اعم از ارتش، پلیس، یگان مبارزه با تروریسم، تشکیلات مردمی الحشد الشعبی، عشایر موصل و پیشمرگان کرد در این عملیات شرکت دارند.

با وجود اینکه 'رجب طیب اردوغان' رییس جمهور ترکیه دیروز (شنبه) مدعی شد که نیروهای ترکیه نیز در عملیات آزادی موصل شرکت می کنند، اما نخست وزیر عراق پیشتر مشارکت نیروهای ترکیه را منتفی دانسته بود.

این درحالیست که 'مسعود بارزانی' رهبر حزب دمکرات کردستان عراق پیش بینی کرده که نیروهای نظامی ترکیه در این عملیات نقش پشتیبانی را از نیروهای مهاجم عراقی داشته باشند.

ترکیه صدها نیروهای نظامی خود را از اواخر 2015 تا به امروز در پادگان بعشیقه در شمال موصل در عمق 100 کیلومتری اراضی عراق مستقر کرده و حضور این نیروهای خارجی، باعث نگرانی های جدی در عراق شده است.

طبق اعلام کارشناسان نظامی، عملیات آزادسازی موصل از دو محور شمالی و جنوبی شروع می شود که از محور شمالی عموما نیروهای پیشمرگ کرد با حمایت هوایی جنگنده - بمب افکن های آمریکا و در جنوب پیش روی زمینی را نیروهای مشترک مردمی و نظامی عراق برعهده دارند.

پیشتر تعداد نیروهای عراقی شرکت کننده در این عملیات بین 25 تا 30 هزار نفر اعلام شده که از هم اکنون مشارکت هشت تیپ ارتش عراق در این عملیات نهایی شده است.

قرار است که نیروهای ارتش عراق، یگان مبارزه با تروریسم به علاوه عشایر موصل در عملیات ورود به داخل شهر موصل مشارکت کرده و نیروهای بسیج مردمی الحشد الشعبی و پیشمرگان کرد نقش پشتیبانی و گرفتن مواضع را در حومه موصل بر عهده بگیرند.

کارشناسان، جنگ و آزادسازی موصل را سهل و آسان می دانند تا جایی که سرلشکر 'نجم الجبوری' فرمانده کل عملیات آزادی موصل پیش بینی کرده که این عملیات ظرف چند هفته به پایان برسد، اما آنچه اسباب نگرانی است، تبعات بعد از آزادی است.

موضوع تقسیم استان نینوا به سه یا چهار استان و سهم خواهی هریک از نیروهای مشارکت کننده در این جنگ، نگرانی های جدی را بعد از طرح آزادی موصل ایجاد کرده و همین امر یکی از اسباب تعلل نخست وزیر عراق در اعلام زمان شروع جنگ است.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس