نیروهای پیشمرگه کرد که در حال آماده سازی خود برای شرکت در حمله بزرگ به موصل هستند، در نامه ای به وزیر دفاع بریتانیا، مایکل فالون، خواستند که تجهیزات حفاظتی برای مقابله با حملات شیمیایی داعش در اختیار آن ها قرار گیرد.

سرویس جهان مشرق - به گزارش روزنامه بریتانیایی «گاردین»، نیروهای پیشمرگه کرد که در حال آماده سازی خود برای شرکت در حمله بزرگ به موصل هستند، در نامه ای به وزیر دفاع بریتانیا، مایکل فالون، خواستند که تجهیزات حفاظتی برای مقابله با حملات شیمیایی داعش در اختیار آن ها قرار گیرد.

نبرد موصل که قرار است به خلافت خودخوانده داعش در عراق پایان دهد، به احتمال قوی از اواسط همین ماه(اکتبر) آغاز خواهد شد و انتظار می رود که نیروهای کرد نقش پررنگی در آن ایفاء کنند.

درخواست کمک نیروی پیشمرگه کرد از انگلستان برای مقابله با تسلیحات شیمیایی داعش 

این نامه از سوی نماینده ارشد اقلیم کردستان در بریتانیا، کاروان جمال طاهر، خطاب به وزیر دفاع انگلستان نوشته شده است. طاهر در این نامه گفته که نیروهای کرد تاکنون حداقل 18 بار هدف حمله شیمیایی داعش قرار گرفته اند و کمبود تجهیزات حفاظت شیمیایی این نیروها را که سعی دارند جبهه ای به طول 1000 کیلومتر را در برابر داعش حفظ کنند، تهدید می کند.

درخواست کمک نیروی پیشمرگه کرد از انگلستان برای مقابله با تسلیحات شیمیایی داعش 
مایکل فالون، وزیر دفاع انگلستان
درخواست کمک نیروی پیشمرگه کرد از انگلستان برای مقابله با تسلیحات شیمیایی داعش
کاروان جمال طاهر

ظاهرا نیروهای کرد تاکنون تنها به امکانات ابتدایی چون حوله، مخزن آب و کلاه برای مقابله با تسلیحات شیمیایی مجهز بوده اند. جمال طاهر در این نامه تاکید کرد که حفاظت از نیروهای پیشمرگه در حمله به موصل باید در بالاترین اولویت قرار بگیرد.

درخواست کمک نیروی پیشمرگه کرد از انگلستان برای مقابله با تسلیحات شیمیایی داعش 

بر اساس گزارش های سازمان سیا، داعش تاکنون در چندین مورد از تسلیحات شیمیایی حاوی گاز خردل و کلورین در عراق و سوریه استفاده کرده است.

مایکل فالون، وزیر دفاع انگلستان که هفته گذشته از عراق دیدار کرد، گفت که انتظار دارد حمله تعیین کننده به موصل ظرف چند هفته آینده آغاز شود.

«هَمیش دو برتون-گوردون»، افسر فرمانده پیشین یگان شیمیایی، بیولوژیک، رادیولوژیک و هسته ای (CBRN) بریتانیا و گردان واکنش سریع CBRN ناتو گفت که نگران است که داعش هر چه که از مهمات شیمیایی دارد، برای بقاء خود بر سر نیروهای عراقی و کرد بریزد. او پیش بینی کرد که داعش این مهمات را به صورت خمپاره و راکت و به طور گسترده در دفاع از موصل به کار بگیرد.

دو برتون-گوردون مشاور غیررسمی گروه های امداد غیر دولتی در عراق است که در حال آماده سازی خود برای مقابله با تبعات انسانی حمله سرنوشت ساز به موصل هستند. موصل تا پیش از اشغال توسط داعش، با دو میلیون نفر جمعیت، دومین شهر پرجمعیت عراق محسوب می شد. بسیاری از اقوام و بستگان نیروهای پیشمرگه در حال حاضر ساکن این شهر عمدتا سنی نشین هستند.
 
درخواست کمک نیروی پیشمرگه کرد از انگلستان برای مقابله با تسلیحات شیمیایی داعش 

گوردون می گوید: " موضوع کلیدی این است که ارتش عراق و به ویژه پیشمرگه ها تجهیزات حفاظتی اندکی در اختیار دارند، تجهیزات حیاتی مانند ماسک گاز. من با خواهش و تمنا، قرض و حتی کش رفتن توانستم 400 ماسک گاز برای نیروهای کرد تهیه کنم و بفرستم، در حالی که به طور بالقوه انتظار می رود که بیش از 30000 نفر از آن ها در عملیات آزادسازی موصل شرکت داشته باشند."

درخواست کمک نیروی پیشمرگه کرد از انگلستان برای مقابله با تسلیحات شیمیایی داعش 

او اضافه کرد که نیروهای پیشمرگه که تنها 10 کیلومتر با موصل، مرکز استان نینوا، فاصله دارند، به شدت نگران جنگ افزار شیمیایی هستند، چرا که تجربه حملات شیمیایی صدام حسین به کردها را در خاطر دارند.

البته قطعا گوردون منافع مالی خود را از فروش تجهیزات حفاظت شیمایی به کردها می برد، ولی در تخصص او در این زمینه تردیدی نیست.

تسلیحات شیمیایی از نوع خام و ابتدایی که داعش می سازد، گرچه کشندگی کم تری به انواع معمول کارخانه ای آن داردف ولی اثرات روانی آن، به ویژه برای کردها، بسیار بالاست.

درخواست کمک نیروی پیشمرگه کرد از انگلستان برای مقابله با تسلیحات شیمیایی داعش 

موصل که در تابستان 2014، در حمله ضربتی و برق آسای تعداد نسبتا کمی از نیروهای پیشتاز داعش و تنها ظرف چند ساعت به چنگ این گروه افتاد، دارای اکثریت جمعیت سنی است. در همان زمان گزارش های متعددی از خیانت شماری از مسوولان دولتی موصل در تسلیم این شهر به داعش منتشر شد. حال برای عملیات بازپس گیری آن، تلاش های زیادی از سوی غربی ها و برخی جریان های سیاسی درون عراق صورت گرفته است تا نیروهای رزمنده شیعه، موسوم به حشدالشعبی، در این عملیات نقش چندانی نداشته باشند. دولت انگلستان آرایش نیروهای عمل کننده در حمله به موصل را، به ویژه حضور پررنگ نیروهای کرد، چه از نظر نظامی و چه سیاسی، بسیار حیاتی می داند، چرا که این مساله نقش پررنگی در امتیازگیری های بعدی بریتانیا(همین طور آمریکا) در عرصه نظامی و سیاسی عراق بازی خواهد کرد.

از سوی دیگر، برتون-گوردون مدعی است که داعش کارخانه تولید سولفور «المشراق»، در 20 کیلومتری جنوب موصل، را هم برای انفجار آماده کرده است. در صورت انفجار این کارخانه، صدها تُن از گازهای سمی دی اکسید سولفور و سولفید هیدروژن در هوا آزاد خواهد شد که می تواند آثار مرگباری روی نیروهای عملیاتی حمله کننده به شهر و ساکنان خود موصل داشته باشد.

همچنین عوارض حمله با عامل تاول زا، شامل سوزش شدید چشم، دردهای شدید عضلانی و جلدی، مشکلات تنفسی شدید و تاول های بزرگ است که اثر تخریب کننده روانی هم بر جای می گذارد.

 درخواست کمک نیروی پیشمرگه کرد از انگلستان برای مقابله با تسلیحات شیمیایی داعش

نیروهای پیشمرگه کرد که در شمال، غرب و شرق موصل استقرار یافته اند، ادعا می کنند که از ابتدای سال جاری بارها مورد حمله شیمیایی قرار گرفته اند. گرچه زمان نسبتا طولانی مورد نیاز برای راستی آزمایی این موارد ادعا شده توسط سازمان ملل، تایید آن ها را دشوار می کند.

آمریکا در ابتدای هفته قبل اعلام کرد که 600 سرباز دیگر برای کمک به عملیات موصل به عراق اعزام کرده است.

صدها مستشار نظامی امریکایی در حال حاضر در حال کمک به نیروهای عراقی هستند تا پایگاه هوایی «قیاره» را به عنوان «قطب لجیستیک» عملیات موصل آماده کنند. آمریکایی ها قرار است کار پشتیبانی نیروهای عراقی را از این پایگاه انجام دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
    0 21
    مرگ بر تروریستهای جدایی طلب
  • ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
    0 0
    به انگلیسیهای روباه صفت نباید اعتماد کرد
  • ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
    10 0
    به نظر من هر گروهی که با توحش داعش میجنگد باید تجهیز شود .
  • arya ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
    3 0
    واقعا این کردا مظلومن چه در دوره صدام و حالا داعش همیشه مورد حمله شیمیایی قرار میگرند و اصلا هم رسانه ای نمیشه...درود بر غیرت کرد ها که همیشه از کشور و سرزمین تا پای جون دفاع میکنن
  • ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
    31 0
    درود بر کوردهای غیور ، به راستی صفت غیرت برازنده کوردهاست . انشاء الله داعش و داعشی ها به دست کوردها نابود خواهد شد .
    • IR ۲۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۶
      0 0
      سلام ان شاءالله اصله
  • ۰۴:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
    0 10
    القاعده هم با داعش میجنگه باید تجهیزش کرد؟!اتفاقا نوع تجهیزات کردها نشان میده دار خودشون را برای فتنه جدید در منطقه اماده میکنن کردستان عراق غلط کرد که مستقیم نامه نگاری با انگلیس کرده چکاره هستن که اینکارو بکنن باید از دولت خودشون یعنی دولت مرکزی عراق بخوان دولت عراق از خارج خرید بکنه و در اختیارشون بگذاره
  • ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
    0 19
    لعنت بر هرچی ادم نژادپرست پدر سوخته! دوره این ادابازیها گذشته این بازیها را صهیونیستها هم در میاوردن انهمه جنایت کردن و تا همین الان خودشون را مظلومترین قوم روی زمین میدونن!
  • ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
    0 14
    غیرت!؟زرشک! بمن بگو چه کسی سنجار را شبانه تخلیه کرد و دو دستی و تعمدا تحویل داعش داد تا با مفهوم جدید از غیرت اشنا بشیم
  • hasan ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
    0 0
    جالبه تسلیحات شیمیایی رو انگلیس و آلمان میدند داعش و کردها دوباره از اونا کمک میخواند برای مقابلش. بازاری شده برای غربیها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس