کد خبر 633569
تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۴

یک تحلیلگر آمریکایی بمباران اخیر نیروهای سوری توسط جنگنده‌های آمریکایی را نشانه‌ای از عدم‌تمایل واشنگتن برای حل و فصل بحران سوریه دانست و گفت: آمریکا در حال همکاری با داعش است.

 به گزارش مشرق، «جیمز پتراس» استاد بازنشسته دانشگاه بینگهامتون نیویورک و نویسنده و تحلیلگر سیاسی، از سیاست‌های آمریکا به‌خاطر ضربه زدن به روند صلح در سوریه انتقاد کرده است.

وی همچنین اقدام آمریکا در بمباران مواضع نیروهای ارتش سوریه در نزدیکی شهر دیرالزور را تقبیح کرد و از هماهنگی واشنگتن با گروه تروریستی داعش، ائتلاف با اسرائیل و عربستان سعودی و همین طور حمایت مالی آمریکا از گروه‌های تروریستی در سوریه با هدف سرنگونی دولت این کشور، انتقاد نموده است.

در زیر متن مصاحبه با این تحلیلگر سیاسی آمریکایی می‌آید:

سؤال: پس از طرح آتش‌بس در سوریه، شک و تردیدهایی درباره عزم واقعی آمریکا برای مقابله با گروه‌های تروریستی مطرح شد، ولی حمله هوایی شنبه علیه نیروهای سوری در دیرالزور توسط جنگنده‌های ائتلاف به رهبری آمریکا، افراد دیگری را نسبت به عزم واقعی آمریکا در سوریه دچار شک و تردید کرده است. نظر شما درباره حمله به نیروهای سوری و تبعات آن چیست؟

پاسخ: این مساله کاملا روشن است که واشنگتن هیچ تمایلی برای حل و فصل منازعه سوریه از طریق گفتگوهای مسالمت آمیز ندارد. بمباران متوالی واحدهای ارتش سوریه علی رغم شناسایی آشکار آنها، نشانگر سیاست های جنگ طلبانه آمریکا در قبال سوریه و مخالفت کامل واشنگتن با هر گونه توافقنامه ای با روسیه است. اگر طی هفته های اخیر شک و تردیدی در مورد تداوم روند صلح وجود داشت، این بمباران ثابت می کند که وشنگتن در جنگ درگیر شده است، نه در یک روند مسالمت آمیز و آرام. کشته شدن 60 سرباز سوری در یک بمباران که توسط فرماندهی آمریکا انجام شده و حمله سریع بعدی توسط تروریست های داعش، نشان می دهد که آمریکا در حال همکاری با گروه تروریستی داعش است. این مساله تصادفی نیست که این حوادث به دنبال همدیگر اتفاق افتاده است. ابتدا بمباران و سپس حمله تروریست های داعش، نشان می دهد که واشنگتن به دنبال همکاری با داعش است. آنها سیاست های تهاجمی خود را برای شکست دادن و سرنگونی دولت بشار اسد و تحقیر روسیه، هماهنگ می کنند. روسیه نمی تواند به یک نمایش مسخره با آمریکا برای دستیابی به توافقنامه صلح در سوریه ادامه دهد. رسانه های آمریکایی این نقض آشکار را پوشش داده اند ولی به نظر نمی رسد که دولت اوباما مسئولیت این بمباران را بپذیرد و انجام تحقیقات در این زمینه نیز یک نمایش مسخره خواهد بود.

سئوال: وزارت خارجه روسیه اعلام کرده است که حمله هوایی نتیجه مخالفت واشنگتن برای همکاری با روسیه در مقابله با داعش بوده است. آیا فکر می کنید آمریکا و روسیه قادر خواهند بود تا اقدام مشترکی را علیه گروه های تروریستی انجام دهند، با توجه به اینکه جزییات توافقنامه آنها فاش نشده است؟

پاسخ: این کاملا روشن است که واشنگتن هیچ تمایلی برای پیروی از هرگونه توافقنامه ای با روسیه ندارد. من فکر می کنم سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه یک بازی بسیار احمقانه را انجام می دهد اگر تصور می کند واشنگتن به تعهداتش پایبند خواهد بود، او به دنبال آن است که برای اجرای یک راهکار مسالمت آمیز تعهد بگیرد. من فکر می کنم این مساله را در گذشته مشاهده کردیم که وزیر خارجه روسیه ادعا کرده است که واشنگتن یک شریک است و مذاکراتی را با حسن نیت با جان کری انجام داده است. ولی همواره مشاهده کرده ایم که پس از این توافقات، تجاوزات داعش تشدید می شود.

واشنگتن از هر آتش بسی استفاده می کند تا وضعیت جنگی خود را تقویت نماید و تعهدات خود نسبت به گروه های تروریستی را ارتقا بخشد. بنابر این فکر می کنم که هیچ احتمالی چه در گذشته، حال و آینده برای حل و فصل بحران سوریه به صورت مسالمت آمیز با اوباما و کری وجود ندارد.

سئوال: از آغاز جنگ در سوریه، و به خصوص پس از 2013 زمانی که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به طور مخفیانه به سیا احازه داد تا تسلیح گروه های شورشی در سوریه را آغاز کند، عربستان سعودی به حامی مالی اصلی این گروه ها تبدیل شده است. شما درباره نقش نیروهای مقاومت سوریه، در مقابله با گروه های تروریستی مسلح چه نظری دارید؟

پاسخ: من فکر می کنم سوری ها حمایت هوایی از روسیه دریافت کرده اند، ولی نقش روسیه به عنوان یک شریک مذاکره کننده با آمریکا، بسیار شکننده است. بنابر این از یک طرف روسیه حمایت هوایی بسیار مهمی را تامین کرده که به سوریه در مقابله با تروریست ها کمک زیادی کرده است. از سوی دیگر مذاکره روسیه با آمریکا، چندان سازنده نبوده است، و نتایج مثبتی نداشته است. به عبارت دیگر فکر می کنم حزب الله و نیروهای داوطلب ایرانی حمایت زیادی از سوریه انحام داده اند و هیچ توهمی درباره اینکه دشمن اصلی چه کسی است، وجود ندارد. من فکر می کنم آنها ائتلاف آمریکا با اسرائیل و عربستان سعودی را یکی از عوامل اصلی می دانند که تجاوز علیه سوریه را تشدید کرده است. من فکر نمی کنم کسی بتواند برای عربستان سعودی که یکی از دیکتاتورهای بزرگ خاورمیانه است، اعتبار زیادی قائل شود، کشوری که شریک واشنگتن به شمار می رود و تا زمانی که آمریکا به حمایت از کشتار مردم یمن ادامه می دهد، من فکر می کنم نقش عربستان به طور کامل منفی خواهد بود.


منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس