خانه ملت امروز در نشست علنی خود پس از سه هفته تعطیلات تابستانی شاهد تذکرات جدی نمایندگان درباره حقوق‌های نجومی بود.

به گزارش مشرق، جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه 4مهرماه 95) نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس و با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید آغاز شد.

در ابتدا 196 نفر از وکلای ملت در صحن علنی حضور داشتند که بر این اساس کرسی 90 نفر از نمایندگان مجلس خالی بود.

سخنرانی سردار دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به مناسبت هفته دفاع مقدس و تجلیل از جمعی ایثارگران، اولین دستور کار جلسه علنی صبح امروز پارلمان بود.

*سردار دهقان: 3 موشک برد بلند ایران در آینده نزدیک رونمایی خواهند شد/ دشمن با فریب و لبخند به دنبال پیشبرد اهداف خود است

در آغاز جلسه، سردار حسین دهقان وزیر دفاع طی سخنانی به مناسبت هفته دفاع مقدس گفت: عراق در 31 شهریور ماه 59 با حمله سراسری و گسترده خود 19 شهر ایران را بمباران هوایی قرار داد و حمله سراسری خود را در سه جبهه جنوبی، میانی و شمالی آغاز کرد.

وی افزود: عمده تلاش دشمن برای تثبیت و دستیابی به اهداف خود در جبهه جنوبی بود که عمدتا بحث اهواز و اشغال کامل خرمشهر و آبادان را مدنظر داشت.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اظهار داشت: شاید بتوان گفت عراق به جز اینکه نتوانست آبادان را به طور کامل در اختیار بگیرد و به سمت اهواز بیاید سایر اهداف خود را محقق کرد.

سردار دهقان خاطرنشان کرد: عملیات ثامن الائمه که با فرمان امام برای شکستن حصر آبادان آغاز شد سرآغاز فصل جدیدی بود که هم منجر به تغییر استراتژی جنگ در بعد خودی وم هم تغییر مواضع سیاسی و نظامی جبهه مقابل یعنی دشمن شد.

وی افزود: عراق تصور می کرد با جنگ پرشدت و کوتاه مدت می‌تواند ظرف مدت یک هفته به اهداف خود برسد اما پس از گذشت سه روز از آغاز جنگ تحلیلگران نظامی جهان رسما اعلام کردند که صدام در دستیابی به اهداف خود ناموفق است. پس از حمله به ایران به نوعی سخن از پایان جنگ به میان آمد و یک هفته پس از آغاز جنگ استراتژی تهاجم پرشدت و کوتاه مدت تبدیل به جنگ فرسایشی بلندمدت شد.

وزیر دفاع اظهار داشت: دنیا در آن زمان بنا داشت تا ملت ایران را برای انتخاب یکی از سه گزینه زیر وا دارد. اولی تسلیم در مقابل خواسته آنها بود دوم تن دادن ما به یک جنگ کوتاه مدت و یا بلند مدت و سوم اینکه اگر آنها در این دو هدف موفق نشدند نگذارند که ایران طرف پیروز در جنگ باشد.

سردار دهقان خاطرنشان کرد: هدف آمریکایی‌ها از جنگ، خاموش کردن انقلاب بود و برای همین کار صدام را برای حمله به تجاوز به ایران مناسب دیدند و البته صدام هم اهداف خاصی را از این جنگ داشت و در صدد بود بتواند قرارداد 1975 را لغو و خلا قدرت به وجود آمده ناشی از سقوط شاه در منطقه را پر کند و به عنوان ژاندارم منطقه ایفای نقش داشته باشد.

وی افزود: سازمان ملل متحد که رسالت اصلی آن تضمین و حفظ صلح و امنیت جهانی است در قبال تهاجم عراق به ایران هیچ اقدامی صورت نداد و سکوت کاملی را هم از این نهاد بین‌المللی در این باره شاهد بودیم و هیچ اقدامی برای محکوم کردن متجاوز هیچ اقدامی صورت نداد.

وزیر دفاع اظهار داشت: در زمان جنگ تحمیلی به استثنای دو کشور که تا حدی با ما همراهی داشتند سایر کشورهای جهان صف‌کشی واحدی را در مقابل جمهوری اسلامی ایران داشتند که این صف‌آرایی با همان هدف مهار و خاموش کردن انقلاب اسلامی صورت گرفت.

سردار دهقان خاطرنشان کرد: ما باید بگوییم که جنگ را با موفقیت به پایان رساندیم چراکه دشمنان ما به هیچ یک از اهداف خود در جنگ دست پیدا نکردند و در مقابل جنگ دستاوردهای بزرگی را برای ما داشت و ما درس‌های بسیاری از جنگ گرفتیم.

وی افزود: در دنیای پرآشوبی که قانون جنگل حاکم است و صاحبان زور و اسلحه حق را برای خود تعریف می‌کنند و به دنبال این هستند که با بداخلاقی و بی‌اخلاقی اهداف خود را زیبا جلوه دهند و آن را بر دنیا حاکم کنند تنها راه زیست عزتمند بهره‌مندی از اقتدار، استقلال و انتخاب فرهنگ جهاد و مقاومت است.

وزیر دفاع اظهار داشت: جنگ به ما آموخت نهادهای بین‌المللی حافظ صلح در خدمت سیاست‌های قدرت‌های بزرگ و در راس آنها آمریکا هستند و هیچ ملتی نمی‌تواند این انتظار را داشته باشد که این نهادها از حقوق حقه و ملی آنها حمایت کنند بلکه این نهادها ناظر ترک‌تازی قدرت‌ها و ازناب آنها هستند.

دهقان خاطرنشان کرد: آموختیم که شعارهای فریبنده حقوق بشر، دموکراسی، رفاه‌خواهی و این گونه مسائل بیشتر شعارهای توخالی و فریبنده و ابزاری برای توجیه و اقدامات متجاوزانه و سلطه‌طلبانه نظام سلطه است.

وی ادامه داد: دیدیم که ترور و تروریسم ابزاری در اختیار صاحبان قدرت برای ایجاد بی‌ثباتی، ناامنی و مقابله با اراده ملت‌ها در جهت تثبیت و حفظ منافع آنهاست و اخیرا هم دیدیم که این گروه‌ها را به عنوان ابزاری برای جنگهای نیابتی به کار می‌گیرند. استانداردهای دو و چندگانه را در قبال این گروه‌های تروریستی به کار می‌گیرند.

وزیر دفاع اظهار داشت: طی  سالیان گذشته دیدیم که دشمن همواره در موضع دشمنی خود قرار دارد و برای دشمنی کردن و اعمال این دشمنی ابزار متناسب با زمان را در مقاطع زمانی خاص انتخاب می‌کند. اگر توانست از طریق به تسلیم کشاندن با ابزار زور اگر نشد با دسیسه و توطئه و تلاش برای ایجاد حفره‌ها و با گلایه‌هایی در درون جامعه متحد ما اگر نه با تحقیر و توهین اگر نه با تطمیع و تحقیر و تهدید اگر نه با با ایجاد گروه‌هایی که بتوانند نظم و امنیت را به هم بزنند و اگر همه اینها کارآمد نبود با فریب و حیله و لبخند اهداف خود را در دشمنی‌هایش پیگیری می کنند.

دهقان خاطرنشان کرد: ما امروز شاهد هستیم که در منطقه ناامنی و بی‌ثباتی فراگیری وجود دارد و تنها و تنها کشوری که از امنیت برخوردار است و عامل ثبات در منطقه است و همواره در معرض تهدید بوده و پیش قراول مبارزه با گروه‌های تروریستی جمهوری اسلامی ایران است که در سایه وحدت و انسجام ملی تبعیت از رهبری حکیمانه مقام معظم رهبری و وجود نیروهای مسلح و نیروهای امنیتی قوی و مشرف بر اوضاع نقش‌آفرینی می‌کند.

وی افزود: تنها عنصر محدودکننده‌ای که ما در عرصه دفاعی پذیرفته‌ایم عدم ورود به تولید سلاح‌های کشتار جمعی (شیمیایی، هسته‌ای و میکروبی) است و در این حوزه هیچ حدی را برای ورود خود در حوزه پدافندی آن نپذیرفته‌ایم و نخواهیم پذیرفت چراکه کشور ما به لحاظ موقعیت جغرافیایی به خاطر نظام سیاسی حاکم بر آن همواره می‌تواند رد معرض تهدید دیگران باشد و دشمنان نیز در به کارگیری این نوع از تجهیزات در شرایط مقتضی ابایی ندارند.

وزیر دفاع خاطرنشان کرد: اما در سایر بخش‌ها در بخش زمینی، هوایی، دریایی، هوافضا، موشکی و پدافندی ما هیچ عنصر محدودکننده‌ و هیچ قدرت تعیین‌کننده‌ای را در این زمینه نمی‌شناسیم. آنچه که ما را در این حوزه محدود می‌کند عبارت است از تهدیدی که برای ما متصور است و ابزاری که برای پاسخ به آن تهدید نیاز داریم.

دهقان اظهار داشت: ما در جهت تقویت توان دفاعی خود در همه این حوزه‌ها با برنامه‌های مدون ابلاغ شده مورد اهتمام حرکت خواهیم کرد. ما امروز در زمینه‌های چندگانه‌ای که ذکر شد وضعیت بسیار مناسب و قابل قبولی را داریم.

وزیر دفاع اظهار داشت: همانطور که در برنامه کاری خود در ابتدا عنوان کردم یک سازمانی چابک، فعال، منعطف و پاسخگو داشته با شیم که قادر باشد تمامی ظرفیت‌های پژوهشی و تولیدی صنعتی کشور را در خدمت بخش دفاع قرار دهد و از سویی دیگر تمام دستاوردهای بخش دفاع را در خدمت توسعه ملی قرار دهد و امروز ما به چنین نقطه‌ای دست پیدا کردیم.

سردار دهقان خاطرنشان کرد: ما در حوزه تولید موشک در زمینه موشک‌های کروز در زمینه موشک‌های بالستیک سوخت جامد مایع در زمینه موشک‌های پدافندی به لحاظ تولیدی،‌تحقیقاتی و طراحی حدی از توان را داریم که قادر هستیم که هر بعد و دقت و هر میزان تهدیدی را و با هر قدت اصابتی را طراحی و ایجاد کنیم.

وی افزود: امروز موشک‌های برد بلند ما با دقت‌های زیر 10 متر می‌تواند اهداف متخاصم را مورد هدف قرار دهد. ما در آینده موشک‌های بالستیک زمین به زمین خود را به گونه‌ای توسعه خواهیم داد که قادر باشد در دور دست‌ها اهداف دریایی را نیز مورد اصابت قرار دهد در عین حال که موشک‌های کروز ساحل به دریای ما در شناورها نیز می‌تواند پرتاب شود قادر هستند تمام اهداف دریایی را قرار دهد.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح همچنین یادآور شد: امروز خط تولید موشک ذوالفقار که سوخت جامد تاکتیکی نقطه زنی که بسیار بسیار ضد جمینگ هم هست را فعال خواهیم کرد و محصولات آن در اختیار نیروهای مسلح قرار خواهد گرفت. تا پایان امسال نیز ما سه محصول اساسی را که در حوزه موشکی برتری ما را چندین و چند برابر افزایش خواهد داد، به صحنه تولید خواهیم آورد.

وی از موشک های برد بلند و با دقت بالای قدیر، نسل جدید موشک سجیل و موشک خرمشهر به عنوان سه دستاوردی که در آینده نزدیک رونمایی خواهد شد نام برد.

دهقان در ادامه با بیان اینکه ما مجموعه خواهش‌هایی را از نمایندگان داریم،‌ عنوان کرد: نقش بسیار تعیین کننده مجلس شورای اسلامی از آغاز انقلاب تاکنون در جهت اتخاذ مواضع قاطع انقلابی در جهت پیشبرد اهداف و آرمان انقلاب اسلامی ستودنی و قابل ستایش است و از این بابت به عنوان یک رزمنده کوچک همواره شاکرم اقداماتی که در دوران دفاع مقدس و قوانینی که در حمایت از رزمندگان و ایثارگران وضع شده بسیار راهگشا و تاثیرگذار در جهت حفظ،‌ توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است که به توسعه مبانی قدرت جمهوری اسلامی ایران کمک می‌کند.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بر همین اساس اضافه کرد: به طور طبیعی در بودجه‌های سالانه و برنامه‌های پنج ساله نمایندگان در کمیسیون‌های مختلف عنایت ویژه‌ای به بخش‌های دفاعی داشتند که این قابل تقدیر است. در دوره مسئولیت من آنچه که ما از نمایندگان دیدیدم همراهی دلسوزی، دقت نظر در مباحث مربوط به امنیت ملی و کمک به توسعه عناصر قدرت ساز ملت در عرصه دفاعی بوده و هست.

وی بر همین اساس اضافه کرد: ما به این امید داریم که در قالب برنامه ششم و بودجه سال ‌آینده گام‌های بلندتری برای تقویت بنیه دفاعی کشور برداشته شود. ما باید صنایع دفاعی‌مان را توسعه دهیم به گونه‌ای که قادر باشیم ضمن اینکه تمام اقلام پدافندی را تولید می‌کنیم، در عرصه تولید اقلام تهاجمی هم قرار بدهیم. ما نیاز به بازسازی و نوسازی واحدهای هوایی خود داریم و اینکه بتوانیم نیروی دریایی خود را هم به لحاظ استقرار در ساحل مکان و هم بحث ناوگان‌ها و ناوشکن‌های به روز تقویت و تجهیز کنیم.

دهقان در خاتمه مطرح کرد:‌ ما نیاز داریم به اینکه تحرک را در نیروی زمینی خود (در جهت توسعه سلاح‌های زمینی که ما را قادر می‌سازد با تهدیدهای نوین به صورت موفق عمل کنیم) افزایش دهیم و  امیدواریم نمایندگان مجلس همان گونه که تاکنون با همه توان و دقت نظر و از شرایط تهدیدآمیز کشور عمل کرده‌اند اکنون نیز تلاش کنند تا ما همواره بتوانیم نیروهای قوی و عزتمندی برای تامین امنیت کشور در مسیر عزت و افتخار کشورمان داشته باشیم.

*اسامی تأخیرکنندگان آغاز جلسه علنی امروز مجلس

سپس اسامی تأخیرکنندگان و غائبین آغاز جلسه علنی امروز مجلس از سوی هیأت رئیسه اعلام شد که این اسامی عبارت است از:

1- ولی داداشی نماینده مردم آستارا

2- زهرا ساعی نماینده مردم تبریز

3- بهمن طاهرخانی تاکستان

4- حشمت‌الله فلاحت‌پیشه نماینده مردم اسلام آباد غرب

5- علی کرد نماینده مردم میرجاوه

6- محمدرضا ملکشاهی راد نماینده مردم خرم آباد

7- علی نوبخت‌حقیقی نماینده مردم تهران

8- نبی هزارجریبی نماینده مردم گرگان

به مناسبت هفته دفاع مقدس و در صحن علنی صورت گرفت

تقدیر لاریجانی از برخی نمایندگان ایثارگر مجلس و 3 خانواده شهید مدافع حرم

در نشست امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس و سردار دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و همچنین جمعی از فرماندهان نظامی از تعدادی از نمایندگان ایثارگر مجلس و جمعی از خانواده‌های شهدای مدافع حرم به مناسبت هفته دفاع مقدس تقدیر به عمل آمد.

در این جلسه، از سمیه محمودی فرزند شهید، نماینده ایثارگر حجت‌الاسلام حسن نوروزی آزاده و جانباز 50 درصد، نماینده ایثارگر غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی جانباز 70 درصد، نماینده ایثارگر ضیاءالله اعزازی جانباز 50 درصد، نماینده ایثارگر غلامرضا شرفی جانباز 50 درصد، نماینده ایثارگر سهراب گیلانی جانباز 50 درصد، نماینده ایثارگر رضا شیران‌خراسانی جانباز 50 درصد، نماینده ایثارگر امیر خجسته آزاده و جانباز 50 درصد، نماینده ایثارگر سلام امینی جانباز 50 درصد و نماینده ایثارگر کوروش کرم‌پورحقیقی جانباز 40 درصد تجلیل شد.

همچنین در این نشست از خانواده شهید محسن فرامرزی، خانواده شهید امین کریمی و خانواده شهید علی عبداللهی، 3 خانواده شهید مدافع حرم با اهدای لوحی تقدیر به عمل آمد.

حاجی دلیگانی طی تذکری در مجلس مطرح کرد

حالت انفعالی مجلس به دلیل نحوه مدیریت لاریجانی/ FATF آینده کشور را به خطر می‌اندازد

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز یکشنبه پارلمان طی تذکری گفت: این روزها مجلس نسبت به مسائل کشور در حالت انفعالی است و منزلت و جایگاه مجلس که باید رعایت شود، نمی‌شود. 

وی اضافه کرد: به نظر می‌رسد این مشکل به دلیل هدایت و مدیرت آقای لاریجانی رخ می‌دهد.

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی به سوالات نمایندگان از وزرا و تذکرات آنان اشاره کرد و افزود: اکنون چند ماه از سوالات و تذکرات می‌گذرد اما همچنان سوالات در دستور کار کمیسیو‌ن‌ها قرار نمی‌گیرد.

حاجی دلیگانی با اشاره به موضوع قراردادهای نفتی خاطرنشان کرد: قرار بود نقطه نظرات نمایندگان در این زمینه گرفته شود اما چرا گرفته نشد؟ چرا علیرغم عدم رفع برخی ایرادات قراردادهای نفتی این موضوع تائید شد؟ 

وی با طرح این پرسش که چرا ما نباید امروز به وظایف خود عمل کنیم گفت: رهبری به قراردادهای نفتی ایراد گرفته است مشکلات و عواقب این قراردادهای را چه کسی باید بپذیرد؟ 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی به موضوع FATF هم اشاره کرد و گفت: در متن FATF مسائلی است که آینده کشور را به خطر می‌اندازد. «چرا امروز ما مشاهده می‌کنیم هر چیزی را که محرمانه مطرح می‌شود چیزی در پشت آن وجود دارد و در ‌آنجا مسائل دیگری هم پیش می‌آید»

حاجی دلیگانی با اشاره به تصویب طرح برجام در مجلس نهم یادآور شد: برای آن طرح 20 دقیقه وقت گذاشتند در حالی که طرح‌های به مراتب دارای اهمیت کمتر با حساسیت بیشتری در مجلس بررسی می‌شود.

مسعود پزشکیان نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی که در غیاب علی لاریجانی ریاست بخشی از نشست علنی امروز خانه ملت را برعهده داشت در پاسخ به تذکر حاجی دلیگانی اظهار داشت: گزارشات را می‌گیریم و موضوعات مطرح را در هیات رئیسه بررسی خواهیم کرد. 

وی اضافه کرد: در مباحثی که شورا عالی امنیت ملی نظر می‌دهد نمی‌دانم ما می‌توانیم یا نمی‌توانیم ورود کنیم که فکر می‌کنم نمی‌توانیم.

عدم شرکت نمایندگان مجلس در رأی‌گیری‌ها صدای پزشکیان را هم درآورد/ یک لایحه موافقتنامه بین ایران و عراق رد شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه، لایحه موافقتنامه همکاری در زمینه حفظ نباتات و قرنطینه گیاهی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری عراق را مورد بحث و بررسی قرار داده و به تصویب نرساندند.

این اولین موافقتنامه طی سال‌های اخیر است که در اتفاقی نادر در صحن علنی به تصویب نرسید و البته انتقاد و اعتراض مسعود پزشکیان نایب رئیس اول مجلس را هم به دنبال داشت.

وی که در غیاب لاریجانی اداره جلسه علنی را عهده‌دار بود، پس از عدم تصویب و رأی‌آوری این لایحه موافقتنامه خطاب به وکلای ملت گفت: 114 نفر در جریان رأی‌گیری برای این لایحه رأی ندادند، از نمایندگان مجلس می‌خواهیم که در رأی‌گیری شرکت کنند.

وکلای ملت با 113 رأی موافق، 3 رأی مخالف و 17 رأی ممتنع از 248 نماینده حاضر در صحن علنی، با کلیات لایحه موافقتنامه همکاری در زمینه حفظ نباتات و قرنطینه گیاهی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری عراق مخالفت کردند.

*انتقاد سلیمی از عدم شرکت نمایندگان در رای‌گیری‌ها/ قطع میکروفن پس از ورود به حقوق نجومی

در ادامه حجت الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی در صحن علنی مجلس با استناد به ماده 24 آیین نامه داخلی گفت: در رای گیری مجلس برای مصوبه قبلی 114 نفر از نمایندگان شرکت نکردند. 

وی افزود: پس از سه هفته تعطیلی نمایندگان تشریف آورده‌اند و در رای گیری نیز شرکت نمی‌کنند. 

 مسعود پزشکیان نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی که اداره جلسه را برعهده داشت در توضیح تذکر وی را وارد دانست. 

همچنین سلیمی در تذکر دیگری درباره طرح مربوط به رسیدگی حقوق‌های نجومی با انتقاد از ارجاع این طرح به کمیسیون اصل 90 گفت: ما نگرانیم که این طرح یک فوریتی مشمول مرور زمان شود.

این گزارش حاکی است پزشکیان با ابراز اینکه این مطلب توسط نمایندگان دیگر نیز تذکر داده شده است دستور به قطع میکروفن سلیمی داد.

*پورمختار: اداره جلسات مجلس نیاز به تدبیر جدید دارد/ وزیر اقتصاد به مجلس توهین کرده است

محمدعلی پورمختار نماینده مردم کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز پارلمان طی تذکری از نحوه اداره جلسات مجلس و طرز کار هیأت رئیسه انتقاد کرد.

وی با بیان اینکه در ایام فعلی که جایگاه مجلس توجهی نمی‌شود، گفت: هیأت رئیسه طبق آئین‌نامه مکلف است طرح‌ها و لوایح اعلام وصول شده را پیش از طرح در صحن علنی در اختیار نمایندگان قرار دهد.

مسعود پزشکیان نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی که در غیاب علی لاریجانی ریاست بخشی از نشست امروز پارلمان را به عهده داشت، از پورمختار پرسید که چه چیزی در اختیار نمایندگان قرار نگرفته است؟

پورمختار در پاسخ به سؤال نائب رئیس اول مجلس اظهار داشت: طرح مطرح در نشست امروز باید 10 روز قبل از بررسی در اختیار نمایندگان قرار می‌گرفت.

پزشکیان مجددا گفت که تذکر در این زمینه داده شد و این طرح از دستور خارج شد.

 پورمختار در ادامه تذکر خود خاطرنشان کرد: اداره جلسات مجلس نیاز به تدبیر جدید دارد؛ وزیر اقتصاد توهینی آشکار به مجلس کرده اما واکنشی....

نائب رئیس اول مجلس با قطع میکروفن نماینده کبودرآهنگ، تذکر وی را وارد ندانست.

*لایحه موافقت‌نامه همکاری در بهداشت دام بین ایران و‌ آذربایجان تصویب شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دنیال دستور جلسه امروز، به لایحه موافقت‌نامه همکاری در زمینه دامپزشکی و بهداشت دام بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری آذربایجان رأی موافق دادند.

بر اساس ماده واحده این لایحه، لایحه موافقت‌نامه همکاری در زمینه دامپزشکی و بهداشت دام بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری آذربایجان مشتمل بر یک مقدمه و 12 ماده تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می‌شود.

در تبصره این ماده واحده تصریح شده است که در اجرای ماده 10 این موافقت‌نامه رعایت اصل 139 و در اجرای ماده 11 نیز رعایت اصل 77 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران الزامی است.

لایحه مذکور با 170 رأی موافق، یک رأی مخالف و 14 رأی ممتنع به تصویب وکلای ملت رسید.

*دهقان: طرح رسیدگی حقوق‌های نجومی بلاتکلیف مانده/ پزشکیان: حق با شماست

محمد دهقان نماینده مردم طرقبه و چناران در مجلس شورای اسلامی نیز در تذکری شفاهی در صحن علنی مجلس گفت: پیش‌تر طرحی با قید یک فوریت درباره رسیدگی به موضوع حقوق‌های نجومی به مجلس ارائه شد که فوریت آن به تصویب رسید و به کمیسیون اجتماعی رسید.

وی با اشاره به دو مرتبه مراجعه خود جهت پیگیری سرنوشت طرح استرداد حقوق‌های نجومی خاطرنشان کرد: هیات‌رئیسه مجلس این طرح را از کمیسیون اجتماعی به کمیسیون اصل نود ارجاع داده است در حالی که کمیسیون اصل نود براساس قانون اساسی صرفا مسئول رسیدگی به شکایات از طرز رفتار قوا است.

دهقان با ابراز شگفتی از اقدام هیات‌رئیسه مجلس به ویژه رئیس مجلس در ارجاع طرح یک فوریتی استرداد حقوق‌های نجومی به کمیسیون اصل نود گفت: آیا در این 9 دوره مجلس یک طرح یا یک لایحه توسط کمیسیون اصل نود بررسی شده است؟ نه این موضوع سابقه داشته است و نه اساسا کمیسیون اصل نود در جایگاه رسیدگی به طرح‌ها و لوایح است.

وی با یادآوری اینکه مسئله حقوق‌های نجومی افکار عمومی را به خود مشغول کرده و رهبر معظم انقلاب نیز به هیات دولت تاکید کرده‌اند که این موضوع مشمول مرور زمان نشود بیان داشت: جمعی از نمایندگان مجلس در این باره احساس مسئولیت کردند و این طرح را ارائه دادند اما اکنون پس از گذشت دو ماه طرح مذکور بین کمیسیون اجتماعی و کمیسیون اصل نود در نوسان است.

نماینده مردم طرقبه و چناران در مجلس شورای اسلامی گفت: امروز هم که گفتند دستور ندارد و به صورت غیرقانونی طرحی را که هنوز 10 روز از ارائه آن نگذشته است در دستور گذاشتند؛ چرا هیات‌رئیسه و به ویژه رئیس مجلس نص صریح قانون اساسی و آیین‌نامه مجلس را در نظر نمی‌گیرد.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس تصریح کرد: این در حالی است که قانون اساسی و آیین‌نامه داخلی مجلس جلوی چشم ماست؛ حال چرا دو ماه است که طرح یک فوریتی استرداد حقوق‌های نجومی بلاتکلیف مانده است.

 مسعود پزشکیان نایب‌رئیس اول مجلس شورای اسلامی که اداره جلسه را برعهده داشت در توضیح گفت: این موضوع را بررسی می‌کنیم البته ریاست مجلس هم گفته‌اند که چون کمیسیون اصل نود موضوع حقوق‌های نجومی را بررسی کرده طرح به آ‌نان ارجاع شده است ولی حق با شماست.

*طرح تشدید مبارزه با مفاسد اقتصادی در دستگاه قضایی با یک فوریت بررسی می‌شود

در ادامه نیز نمایندگان به یک فوریت طرح تشدید مبارزه با مفاسد اقتصادی در دستگاه قضایی و سازمان تعزیرات حکومتی رأی دادند.

 پس از اینکه دو فوریت طرح مذکور با 142 رأی موافق از مجموع 238 نماینده حاضر حائز دو سوم آرا نشد یک فوریت آن به رأی گذاشته شد که نمایندگان با 152 رأی موافق، 16 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع با آن موافقت کردند.

دهقان در دفاع از دوفوریت طرح تشدید مبارزه با مفاسد در دستگاه قضا:

نباید فساد معدودی در قوه قضائیه را کتمان کنیم

محمد دهقان نماینده مردم طرقبه و چناران در تشریح دلایل توجیهی پیشنهاد خود مبنی بر بررسی طرح تشدید مبارزه با مفاسد اقتصادی در دستگاه قضایی و سازمان تعزیرات حکومتی به صورت دوفوریتی گفت: اعتماد عمومی به حاکمیت ارکان مختلفی دارد که یکی از مهمترین آنها مبارزه حاکمیت با فساد درون خود بوده و این مبارزه هر گاه در درون دستگاهی باشد که خود متولی مبارزه با فساد است وجهه‌ای برجسته‌تر می‌سازد.

وی خاطرنشان کرد: در قوانین کیفری مجازات مفاسد به جزئیات ذکر شده است لیکن سیاست جنایی استراقی در خصوص کارکنان دستگاه قضا اقتضا می‌کند که نگاه ویژه‌ای به این رکن از حاکمیت شده و با سخت‌گیری بیشتری نسبت به بی‌اعتمادی مردم به قوه قضائیه می‌شوند، اعمال شود.

دهقان با تاکید بر اینکه دستگاه قضایی باید در تراز نظام اسلامی باشد، گفت: برای اینکه یک نظام پاک داشته باشیم باید قوه قضائیه باید مأمن مراجعین باشد و با نگاه اطمینان به آن بنگرند.

وی ادامه داد: معدودی از افرادی که لیاقت نداشته یا نتوانسته‌اند در برابر وسوسه‌ها مقاومت کنند در قوه قضائیه و سازمان تعزیرات حکومتی حضور دارند در این باره دو راهکار وجود دارد. اول اینکه اگر فسادی در گوشه‌ای رخ داد آن را کتمان کنیم که آبروی قوه قضائیه نرود که دیدگاهی اشتباه است و دیگر اینکه اگر فسادی در داخل این دستگاه رخ داد باید با آن برخورد شده و نام متخلف اعلام شود.

نماینده مردم طرقبه و چناران در مجلس شورای اسلامی با یادآوری تاکید چندی پیش رهبر انقلاب در دیدار با مسئولین قضایی بر مجازات افراد متخلف در قوه قضائیه گفت: اگر بازی متخلف را از این شهر به شهر دیگر بفرستیم جری‌تر می‌شود.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با تصریح بر اینکه تعداد زیادی قاضی درستکار داریم اما عده‌ای نیز آبروی قوه قضائیه را برده‌اند، اضافه کرد: نیازمند پالایشی در این حوزه هستیم تا افرادی که مرتکب فساد در درون دستگاه قضا و سازمان تعزیرات می‌شوند مشمول تشدید مجازات، انفصال دائم از مسئولیت‌های حکومتی و اعلام اسامی شوند.

دلایل مخالفان دو فوریت طرح تشدید مبارزه با مفاسد در دستگاه قضا:

موازی‌کاری، عجولانه و تبلیغاتی بودن

ولی داداشی نماینده مردم آستارا در مجلس نیز در مخالفت با دو فوریت طرح تشدید مبارزه با مفاسد اقتصادی در دستگاه قضایی و سازمان تعزیرات حکومتی گفت: کار قوه قضائیه مشخص است و اگر فسادی در داخل آن وجود داشته باشد با طرح دو فوریتی حل نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه پیشنهاد دو فوریتی بررسی شدن طرح یاد شده «حاکمیت در حاکمیت» است، اظهار داشت: با تصویب این طرح دستگاه قضا عریض و طویل‌تر می‌شود.

نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی رأی موافق به طرح تشدید مبارزه با مفاسد اقتصادی در دستگاه قضایی و سازمان تعزیرات حکومتی را موجب موازی‌کاری و زیر سوال رفتن استقلال قوه قضائیه برشمرد و گفت: مسائل حقوقی نیاز به کار تخصصی دارد و در صورت چنین ضرورتی خود قوه قضائیه باید اقدامی در این زمینه انجام دهد.

همچنین علیرضا محجوب نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز به عنوان مخالف دیگر دوفوریتی بررسی شدن طرح تشدید مبارزه با مفاسد اقتصادی در دستگاه قضایی و سازمان تعزیرات حکومتی بیان داشت: اکنون نباید وقت مجلس را جهت معرفی محتوای طرح صرف کرد بلکه باید ضرورت دوفوریتی بررسی شدن طرح تشریح شود.

وی ادامه داد: آیا در 24 ساعت می‌توان مشخص کرد که چگونه باید قاضی متخلف را مجازات کرد؟

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی رأی به دوفوریتی شدن این طرح را کاری تبلیغاتی و فاقد عمق ذکر کرد و گفت: طرح تشدید مبارزه با مفاسد اقتصادی در دستگاه قضایی و سازمان تعزیرات حکومتی باید سر فرصت مورد رسیدگی قرار گیرد چرا که موضوعی کاملا تخصصی و در چارچوب وظایف کمیسیون قضایی است.

دلایل موافقان دوفوریت طرح تشدید مبارزه با مفاسد در دستگاه قضا:

سالم‌سازی محیط ارائه خدمات و اولویت مبارزه با مفاسد اقتصادی

در ادامه هادی قوامی نماینده مردم اسفراین در مجلس در جلسه علنی امروز مجلس و در موافقت با دوفوریت طرح تشدید مبارزه با مفاسد اقتصادی در دستگاه قضایی و سازمان تعزیرات حکومتی گفت: برای آنکه اعتماد عمومی را جذب کنیم باید حتما محیط ارائه خدمات به مردم سالم باشد و اگر تخلفی در آن رخ داد منعکس شود.

وی افزود: اینکه مفاسد اقتصادی را در مقاطع مختلف شاهد هستیم نشان می‌دهد که مشکلاتی داریم که باید کمک کنیم تا تخلفات در دستگاه قضا و سازمان تعزیرات حکومتی با اغماض مواجه نشود. بنابراین قرار نیست سازمان جدیدی ایجاد شده و یا موازی‌کاری صورت گیرد.

نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بعضا قضات متخلف به جای مجازات به نقاط دیگری منتقل می‌شوند، گفت: این انتقال زمینه را برای انتقال مفاسد به نقاط دیگر فراهم می‌کند و آثار متأخر دیگری نیز خواهد داشت.

جبار کوچکی‌نژاد نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در موافقت با دوفوریت طرح تشدید مبارزه با مفاسد اقتصادی در دستگاه قضایی و سازمان تعزیرات حکومتی گفت: از مخالفین دو فوریت بررسی طرح سوال می‌کنم که غیر از مبارزه با مفاسد چه اولویت دیگری در کشور وجود دارد؟

وی رونق تولید و سرمایه‌‌گذاری در کشور را مستلزم مبارزه با مفاسد اقتصادی خواند و تصریح کرد: تعدادی قاضی در روند کار مردم مشکلاتی ایجاد می‌کنند.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در تشریح ضرورت دوفوریتی بررسی شدن طرح تشدید مبارزه با مفاسد اقتصادی در دستگاه قضایی و سازمان تعزیرات حکومتی به تخلفات رخ داده در برخی سطوح قوه قضائیه اشاره کرد و گفت: در برخی از این موارد سخنگوی قوه قضائیه می‌گوید گزارشی به ما نرسیده است. همچنان که حقوق‌‌های نجومی نیز ضعف بخش قضایی کشور بوده است.

*بیانیه 158 نماینده در تقدیر از عملکرد ورزشکاران المپیک و پارالمپیک

158 نماینده مجلس شورای اسلامی در تقدیر از عملکرد ورزشکاران ایرانی در المپیک و پارالمپیک بیانیه‌ای صادر و از آنها تقدیر کردند.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

حضور پرشور در صحنه‌های هشت سال دفاع مقدس و درخشش جوانان این مرزو بوم در میادین علمی و ورزشی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی پیام‌آور آینده‌ای روشن و امیدبخش و بالندگی نظام برآمده از اسلام ناب محمدی (ص) در این سرزمین است.

اینک در پایان رویدادهای مهم ورزش المپیک و پارالمپیک ریو 2016 و به مناسبت حمایت از قهرمانان و پهلوانان و حضور بانوانی که نشاط و موفقیت زنان ایرانی را همواره با اصالت‌های دینی و فرهنگی به نمایش گذاشتند، بر خود فرض می‌دانیم از تلاش‌های ارزنده و زحمات طاقت‌فرسای ورزشکاران و مربیان سختکوش آنان و همچنین برنامه‌ریزی خوب وزارت ورزش و جوانان، کمیته ملی المپیک، کمیته ملی پارالمپیک، فدراسیون‌های ورزشی و مدیران ورزشی تقدیر و تشکر کنیم.

مجلس شورای اسلامی با ابراز تأسف در خصوص درگذشت قهرمان ملی‌پوش و جانباز سرافراز کشور آقای بهمن گلبارنژاد که در مسابقات دوچرخه‌سواری پارالمپیک ریو جان به جان‌آفرین تسلیم کرد و موجب تألم جامعه ورزش شد، این موضوع را به کاروان شهدای منا و خانواده محترمشان تسلیت می‌گوییم.

همچنین مراتب قدردانی و سپاس خود را از رهبر فرزانه انقلاب اسلامی که همواره با پیام‌های دلگرم‌کننده مشوق و پشتیبان معنوی فرزندان این مرزوبوم در میادین ورزشی بوده‌اند را، اعلام می‌کنیم.

*سلیمی: FATF باید شفاف سازی شود/ چرا در تعطیلات مجلس بحث قراردادهای نفتی تایید شد؟

علیرضا سلیمی در نشست علنی امروز (یکشنبه، 4 مهرماه) مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس در رأس امور است، گفت: در بحث حقوق‌های نجومی باید مسائل روشن شود اگر این موضوع صحیح بوده باید به مردم گزارش شود و در غیر این صورت نیز باید گزارش آن به مردم ارائه شود.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کمیسیون اصل 90 مجلس موضوع حقوق‌های نجومی را پیگیری کرده است اما باید خروجی آن مشخص شود.

سلیمی افزود: در موضوع FATA باید شفاف سازی شود، مقرر شده بود وزیر اقتصاد در این رابطه به مجلس گزارش دهد، نکته دیگر اینکه در بحث قراردادهای IPC در تعطیلات مجلس این موضوع ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: در بحث خریدهای کشور باید مشخص شود که قانون اساسی و مجلس دور زده شده است یا خیر؟ و اینکه باید این موضوع شفاف شود که در واردات بحث انتقال فناوری رعایت شده است؟ و نکته دیگر اینکه در بحث واگذاری ساخت نیروگاه‌ها باید مشخص شود انتقال فناوری‌ها تا چه حد رعایت شده است؟  

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با گرامیداشت هفته دفاع مقدس و بازگشایی مدارس افزود: باید بحث نظام رتبه‌بندی معلمان اجرایی شود و نکته دیگر اینکه با توجه به تصویب قانون علیه ایران در مجلس آمریکا باید ما نیز به موضوع اقدام متقابل که قانون آن در مجلس مصوب شده است، توجه اساسی داشته باشیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: قیمت مواد غذایی گران شده است به طور مثال قیمت برنج در مدت اخیر 45 درصد رشد داشته است و نکته دیگر اینکه وضعیت درمانی در شهرستان‌های محلات و دلیجان مناسب نیست و باید وزیر بهداشت در این رابطه نماینده اعزام کند تا به موضوعات رسیدگی شود.

*کواکبیان: برخورد با FATF همچون برخورد با برجام شده است

در ادامه، مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران در مجلس در اخطاری با استناد به اصل 94 قانون اساسی ، اظهار داشت: انگار دوستانی که در مورد FATF نظر می‌دهند یادشان رفته این مصوبه در دولت قبل تصویب شده و شورای نگهبان نیز آن را تأیید کرده است.

وی اضافه کرد: این آقایان امروز طوری همه چیز را زیر سوال می‌برند که انگار عده‌ای وطن‌فروش می‌خواهند در موضوع اقدام ویژه مالی اسرار بانکی را به خارجی‌ها بدهند. در این رابطه بارها وزیر اقتصاد توضیح داد.

کواکبیان با بیان اینکه تمام مصوبات شورای عالی امنیت ملی به تأیید مقام معظم رهبری می‌رسد،‌ خاطرنشان کرد: این برخورد کردن همچون برخوردی است که با برجام صورت گرفت.

«خواهشم این است که بحث را جناحی نکنید البته اگر کسی دلسوزانه بحث فنی و تخصصی دارد باید حتماً مطرح کند وگرنه بحث سیاسی و جناحی جایی در مباحث تخصصی ندارد.»

کواکبیان همچنین در ادامه تذکر خود با استناد به ماده 24 آیین‌نامهمجلس به تقدیر از برخی نمایندگان ایثارگر در جلسه امروز پارلمان اشاره کرد و گفت: در شرایطی امروز این تقدیر صورت گرفت که در فراکسیون امید ما نمایندگان آزاده و جانباز و برادر سه شهید داریم که از آنها تقدیر نشد.

وی ادامه داد: امروز از کسانی تقدیر شد که همه از یک جریان خاص بودند. گویا دفاع مقدس هم جناحی شده. حال اینکه نباید دفاع مقدس و ارزش‌ها را جناحی کنیم. درخواست ما این است که رعایت‌های لازم صورت گیرد و توازنی برقرار شود.

در تذکر نمایندگان به رئیس‌جمهور مطرح شد

لزوم تذکر به سخنگوی دولت برای حفظ حرمت مراجع عظام تقلید

تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولین اجرایی کشور در جلسه علنی امروز مجلس (چهارم مهرماه 95) از سوی هیأت رئیسه قرائت شد که این تذکرات به شرح زیر است:

جواد کریمی‌قدوسی، احد آزادی‌خواه، حسن نوروزی، احمد سالک‌کاشانی، محمد دهقانی و حسینعلی حاجی‌دلیگانی نمایندگان مشهد، ملایر، رباط کریم، اصفهان، چناران و شاهین‌شهر به رئیس‌جمهور لزوم توجه جدی به سخنگوی دولت راجع به حفظ احترام مراجع عظام تقلید و عدم دخالت در مسائلی که در تخصص و صلاحیت وی نیست را متذکر شدند.

قرجه طیار نماینده مردم گنبدکاووس در تذکری به وزیر اقتصاد خواستار توضیح علت اتخاذ برخی تصمیمات عجولانه دولت برای قطع حقوق‌های نجومی مدیران ارشد بانک‌ها و دستگاه‌ها که سبب کاهش مزایا و تسهیلات قانونی کارمندان بانک‌ها و بروز نارضایتی در این قشر شده است، شد.

مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم به اتفاق 55 نفر دیگر از نمایندگان به وزیر ورزش و جوانان ضرورت تغییر تاریخ برگزاری مسابقه فوتبال ایران و کره جنوبی به غیر از روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی را متذکر شدند.

سیدقاسم جاسمی نماینده مردم کرمانشاه در تذکری به وزیر آموزش و پرورش خواستار جلوگیری از سیاسی شدن فضای آموزش و پرورش در مراکز استان شد.

امیر خجسته نماینده مردم همدان به وزیر امور خارجه لزوم تحرک دستگاه دیپلماسی در مقابله با لجن‌پراکنی مقامات آل سعود در منطقه را متذکر شد.

حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر به وزیر راه و شهرسازی لزوم جلوگیری از سرمایه‌گذاری شرکت دونازر اتریش با وجود ده‌ها شرکت نامدار ایرانی در زمینه تهیه با کیفیت غذا در کشور را متذکر شد.

شمس‌الله شریعت‌نژاد نماینده مردم تنکابن در تذکری به وزرای اقتصاد و دادگستری خواستار توضیح علت عدم تعیین تکلیف سپرده‌گذاران موسسه ثامن‌الحجج که مدت‌هاست گرفتار سوءاستفاده برخی و عدم نظارت مسئولین است، شد.

 
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
    0 0
    واقعا جای تاسفه یکی داره حرف میزنه میکرفون قطع کنند.خب بزار حرفشوبزنه بعدا بگو قبلا بررسی شد.اگه نگران وقت مجلس هستید در کارهای بیهوده ای که تومجلس انجام میشه بیشتر دقت کنید.
  • ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
    0 0
    تاریخ برگزاری مسابقه فوتبال انگار تعمدی وبرای حرمت شکنی مهم ترین واقعه و قیام حق طلبی شیعه است به نظر می رسد دراین قضیه دست اعراب خلیج درکار باشد این نوعی فتنه جدید بین المللی است ما ملت که تماشا نمی کنیم برایمان عزای حسینی مهم تراست تا سوت و کف زدنهای تماشاگران
  • ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
    0 0
    به اقای کواکبیان بگویید بررسی برجام در کمیسیون مجلس با زیر میز زدن پزشکیان به هم خورد و خود برجام هم در 20 دقیقه تصویب شد حالا به جای اینکه ما طلب کار شویم شما اصلاح طلبان طلبکار شدید با گزارشات زیبایتان به وزارت امور خارجه امریکا در سال 1388

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس