گروه‌های حقوق بشری به اقدامات انگلیس در مخالفت با تحقیقات بین‌المللی برای جنایات جنگی در یمن معترض هستند.

 به گزارش مشرق، گروه‌های حقوق بشری می‌گویند انگلیس با فروش تسلیحات به عربستان سعودی در مرگ هزاران غیرنظامی در بمباران ائتلاف آمریکایی علیه مردم یمن نقش داشته است.

به نوشته روزنامه گاردین، انگلیس جلوی تحقیقات مستقل یک گروه در اتحادیه اروپا برای بررسی جنگ یمن را گرفته است که این مساله میان گروه‌های حقوق بشری ترس ایجاد کرده است.

هلند به شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو پیشنهاد داده بود تحقیقاتی مستقل برای بررسی مرگ غیرنظامیان در یمن که به دست ائتلاف سعودی کشته شدند، به جریان بیاندازد.

اما این تحقیقات با مخالفت انگلیس و عدم حمایتش پیش رفت و اسلواکی به جای اتحادیه اروپا رای داد که در نتیجه آن سازمان ملل تنها موافقت کرد دفتر کمیساریای عالی آن ماموری را اعزام کند تا شرایط یمن را از نزدیک مانیتور کرده و گزارش دهند.

گروه‌های حقوق بشری و دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل برای حقوق بشر از این رای سازمان ملل رضایت ندارند و این خواسته آنها را برآورده نمی‌کند.

گروه‌ها و فعالان حقوق بشری در نامه‌ای سرگشاده بیان کردند، تحقیقات بین‌المللی کمک می‌کنند تا حقایق روشن شده و اطلاعاتی درباره خشونت‌ها و سو‌ء استفاده ‌ها در یمن معلوم شوند.

«پلی تراسکات» از عفو بین‌الملل گفت جلوگیری از تلاش‌های بین‌المللی برای انجام تحقیقات بین‌المللی خیانت به مردم یمن است که از این بحران رنج می‌برند. وی در ادامه گفت این شوکه کننده است که انگلیس به جای جانبداری از عدالت و مسئول بودن در این زمینه، فروشنده تسلیحات به عربستان است.

همچنین «تاندرو اسمیت» عضو کمپین مقابله با فروش تسلحیات گفت 18 ماه است که تسلحیات انگلیسی دلیل اصلی کشتارها در یمن بوده‌اند. وی از ترزا می نخست وزیر و بوریس جانسون وزیر خارجه این کشور خواست به فروش تسلیحات پایان داده و دیگر برای رژیم سعودی سلاح تهیه نکنند.

یک سخنگوی وزارت خارجه انگلیس گفت که این کشور تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا قطعنامه‌ای برای کمک به شرایط زمینی در یمن فراهم شود و نگران شرایط حقوق بشری در این کشور است.

گاردین همچنین نوشت این مساله که انگلیس جلوی تلاش‌های اتحادیه اروپا برای انجام چنین تحقیقاتی را می‌گیرد، پیرامون نیات انگلیسی‌ها سوال برانگیز است.

از زمانی که بحران یمن شروع شده است، انگلیس بیش از 3 میلیارد پوند تسلیحات و تجهیزات نظامی به عربستان سعودی فروخته است که در ائتلاف این کشور علیه غیرنظامیان یمن به کار گرفته شده‌اند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
    0 0
    تعجب نداره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس